Het maken van duurzaam is het onverenigbaar met de groei?

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
BobFuck
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 04/10/12, 16:12
x 2




par BobFuck » 27/02/13, 10:04

Obamot schreef:Kijk bijvoorbeeld eens naar wat er gebeurde met platte schermpanelen, waarbij het Samsung-Sony + LG consortium (S-LCD gelanceerd in 2003-2004 vanuit het geheugen) bijna 40% van alle schermen ter wereld produceerde.
Aan de fotokant produceert Sony meer dan 56% van de CCD-sensoren en meer dan 33% van de CMOS die te vinden zijn in uw foto- of videocamera's tot en met mobiele telefoons:


Om panelen, camerasensoren, geheugenchips of grote processors te maken, heb je een fabriek van 10 miljard euro nodig. Het is dus geconcentreerd, dat is normaal.

Er zijn verschillende technieken geïmplementeerd om dit doel te bereiken, bijvoorbeeld op platte schermen zouden de voedingscondensatoren zijn (van wat ik heb geleerd van een amateurreparateur die misbruik maakt van deze neiging om schermen die op een vuilstortplaats zijn gegooid weer tot leven te wekken; kan iemand dit bevestigen? ) speciaal voor dit doel geconfigureerd.


De condensatorfabrikant geeft alle informatie in zijn technische documentatie. U kunt bijvoorbeeld een condensator plaatsen die gespecificeerd is om 1000 uur mee te gaan bij 85°C, 10.000 uur bij 85°C, of ​​1000 uur bij 105°C, enzovoort. Het is transparant.

Nou, het komt voor dat er duistere series zijn (de MSI-moederborden met triest geheugen) waarbij de specificatie helemaal niet wordt gerespecteerd omdat de fabrikant een fout heeft gemaakt, maar dat komt zelden voor.

Aan de andere kant is het merk erg belangrijk: we kunnen er zeker van zijn dat een Panasonic, Nichicon of ander onderdeel zijn specificaties zal respecteren... als het Chong Bang is, is het meer een loterij...

De condensatoren zitten naast de koellichamen omdat het anders niet werkt. Ze worden dus warm. De pop die zegt: “Zet ze maar aan de andere kant” is een pop. We zouden ze aan de andere kant van de printplaat kunnen plaatsen, maar dat is duurder. We zouden het beter kunnen koelen, een betere luchtcirculatie hebben, maar het is groter en daarom duurder, en de mode is voor miniaturisering, dus het is geen verkoper. We zouden de efficiëntie van de stroomvoorziening kunnen verhogen, zodat deze minder opwarmt, maar dat is duurder.

10°C minder verdubbelt de levensduur. Een "2000 uur 105 °C", bij 45 °C of 60 °C minder, gaat bijvoorbeeld 2^6 keer langer mee, of 15 jaar bij continu gebruik. Als het een 63V is die op 30V wordt gebruikt, ben je dood voordat hij kapot gaat.

Maar kwaliteit kost. Kortom, om de voeding voor uw pc-scherm nog 5 jaar mee te laten gaan, zou de productie 1 of 2 euro meer kosten, dus 10 euro meer op de verkoopprijs. Op een scherm van € 100-€ 150 is dat veel. De meeste kopers zouden het model van de concurrent kiezen, en de baas van het bedrijf zou worden ontslagen door de Amerikaanse pensioenfondsen die het hadden gekocht om geld te verdienen.

> “Is duurzame productie onverenigbaar met groei”

Ik zou zeggen: het hangt ervan af.

Neem een ​​koelkast uit de jaren 60, gebouwd als een tank, die 40 jaar meegaat. Gaat een moderne koelkast 10 jaar mee? Maar het zal veel minder elektriciteit verbruiken... dus als "duurzaam" = "milieuvriendelijk" is, hangt het ervan af. Hoe dan ook, we moeten oude rotzooi recyclen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 27/02/13, 11:51

Het is volkomen authentiek, het verhaal van condensatoren.

LG maakt gebruik van ‘just-on-voltage’-condensatoren: deze gaan iets meer dan 2 jaar mee.
Panasonic, geen probleem
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/02/13, 13:10

BobFuck schreef:
Neem een ​​koelkast uit de jaren 60, gebouwd als een tank, die 40 jaar meegaat. Gaat een moderne koelkast 10 jaar mee? Maar het zal veel minder elektriciteit verbruiken... dus als "duurzaam" = "milieuvriendelijk" is, hangt het ervan af. Hoe dan ook, we moeten oude rotzooi recyclen...


Zeker!

Maar wat betreft het debat:

1) Ik zei hierboven dat er technische vooruitgang is en dat er daarom sprake is van “technische” veroudering...

2) Het probleem is geplande veroudering: er is geen reden waarom de moderne koelkast, die zeer efficiënt is vanuit energieoogpunt (voornamelijk dankzij zorgvuldige isolatie), niet vijftig jaar mee zou gaan zoals het "hallo" van zijn voorouder (die, volgens de Ik moest veel meer "werken" - ik heb het over de groep - omdat de kast minder geïsoleerd was!).

Het zou nog steeds beter zijn om een ​​zuinige EN duurzame koelkast te hebben, toch??? Want nogmaals, er is geen reden waarom het ‘technisch’ niet langer zo ver gaat!

Maar in de tussentijd hebben we geplande veroudering uitgevonden (ik herinner je eraan dat het gaat om het willens en wetens introduceren van "zwakke elementen" om na ongeveer 10 jaar een defect te veroorzaken en je te dwingen een apparaat terug te kopen waarvan 97% van de elementen perfect werkte!)


Persoonlijke ervaring :

- Ik heb in de kelder de AEG-vriezer die mijn ouders kochten toen ik 10 jaar oud was; Ik ben nu 60 jaar oud; dus ja, ik word bijna boos omdat ik het graag zou willen vervangen door een A+++-apparaat

- Ik heb ongeveer 2 jaar geleden mijn Electrolux-koelkast gerepareerd, die ik 12 jaar geleden had gekocht; ongeveer 30 euro aan onderdelen en sindsdien werkt het...

- Ik heb mijn Whirlpool vaatwasser, gekocht 12 jaar geleden, tweemaal gerepareerd; Ik herinner me de bedragen van de munten niet meer; Het werkt nog steeds...

- Ik heb mijn Whirlpool-wasmachine, die ik 12 jaar geleden kocht, vervangen door een oude Bosch, tweedehands gekocht, die weigert te barsten (ik zou hem graag willen vervangen door een machine met een warmwaterinlaat, aangesloten op mijn CESI). Het was de programmeur die Ik kon het niet repareren en een nieuwe programmeur kostte meer dan de Bosch van de buren...

Daar wordt alles gezegd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/02/13, 13:15

BobFuck schreef:
Maar kwaliteit kost. Kortom, om de voeding voor uw pc-scherm nog 5 jaar mee te laten gaan, zou de productie 1 of 2 euro meer kosten, dus 10 euro meer op de verkoopprijs. Op een scherm van € 100-€ 150 is dat veel. De meeste kopers zouden het model van de concurrent kiezen, en de baas van het bedrijf zou worden ontslagen door de Amerikaanse pensioenfondsen die het hadden gekocht om geld te verdienen...


Niet per se 10 euro, maar inderdaad...

In ruil daarvoor koopt de gemiddelde mens elke 599 jaar een nieuwe computer voor 3 euro...

Uw opmerkingen illustreren duidelijk dat er door te redeneren “in het systeem” en “zoals het systeem”, er geen uitweg is...

Voor een bepaald aantal producten waarvoor de "technische" veroudering minder uitgesproken is (dan bijvoorbeeld voor computers), ben ik er niet zeker van dat we geen apparaten met een garantie van 20 jaar zouden kunnen verkopen voor 10 of 15% meer ... Koelkast, wasmachine , boilers, wafelijzer, keukenmachine...

Zie de Honda-advertentie waar ik hierboven op heb gewezen (ook al is de deal een beetje "warrig")... Het idee is er.
0 x
culbuto
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 112
Inschrijving: 22/02/13, 11:50
x 1




par culbuto » 27/02/13, 14:32

De zoon werkte een tijdje voor de laboratoriumafdeling van Leroy Merlin: ze moesten de weerstand van de verkochte apparatuur bepalen. Bijvoorbeeld het bepalen bij welke slagkracht een gootsteen beschadigd raakt. En verrassing: ze geven de resultaten op hoge plaatsen. genomen beslissingen: ze nemen de apparatuur mee met net genoeg weerstand om hem een ​​bepaalde tijd te gebruiken, maar niet genoeg om hem te moeten vernieuwen! Dit geldt voor alle verkochte artikelen.
Je hebt ook de documentaire over de houdbaarheidsdata van voedsel. De datum op yoghurt wordt bepaald op basis van de tijd die nodig is om de voorraad geproduceerde goederen te verkopen! Het heeft niets te maken met onderzoek naar mogelijke ziektekiemen of een gezondheidsrapport!

we zitten in een consumptiemaatschappij.......
0 x
Avatar de l'utilisateur
sherkanner
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 386
Inschrijving: 18/02/10, 15:47
Plaats: Oostenrijk
x 1




par sherkanner » 27/02/13, 14:33

0 x
Wanneer we werken, moeten we altijd geven 100%: 12% op maandag; 25% dinsdag; 32% woensdag; 23% op donderdag; en 8% op vrijdag
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 27/02/13, 15:41

culbuto schreef:Je hebt ook de documentaire over de houdbaarheidsdata van voedsel. De datum op yoghurt wordt bepaald op basis van de tijd die nodig is om de voorraad geproduceerde goederen te verkopen! Het heeft niets te maken met onderzoek naar mogelijke ziektekiemen of een gezondheidsrapport!

we zitten in een consumptiemaatschappij.......


Absoluut waar, ik heb een tijdje in de voedingsindustrie gewerkt, en op dezelfde productielijn, dus hetzelfde basisproduct, dezelfde productie en dus dezelfde potentiële "levensduur". De DLC/DLUO die op de verpakking stond, was afhankelijk van de specificaties van de klant .
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 27/02/13, 17:06

sherkanner schreef:Wellicht een eerste stap in de strijd tegen geplande veroudering:

http://www.numerama.com/magazine/25223-une-elue-demande-une-vraie-garantie-de-2-ans-contre-l-obsolescence-programmee.html


Nou, het is een beetje... zwak en naïef.

Marketing is als volgt georganiseerd:

- zeer hoge betrouwbaarheid van apparatuur gedurende 5 jaar: dit maakt het mogelijk om betaalde en zeer... winstgevende "verlengde garanties" aan te bieden! [dit is waar een groot deel van de marge wordt gemaakt, vooral als de “call-prijs” geldt!]

- storingen komen massaal later voor: de beoogde periode is eerder ongeveer 10 jaar, maar dit hangt uiteraard af van het gebruik...

Ik betwijfel of het momenteel mogelijk is om effectief wetgeving op dit gebied vast te stellen, maar:

a) een garantieverplichting van vijf jaar zou het vloerkleed onder sappige garantieverlengingen vandaan halen...

b) Ik denk dat geplande veroudering meer zou worden bestreden met een "lijn" producten die "20 jaar gegarandeerd" waren, maar die redelijk duurder verkocht zouden worden [er was een tijd, ik weet niet of het nog steeds waar is, dat een merk als Miele dat had deze reputatie van onverwoestbaarheid!]

c) en waarschijnlijk nog beter met een wettelijke verplichting van “repareerbaarheid”: de truc voor fabrikanten is uiteraard om een ​​heel klein onderdeel precies in het midden te braden; resultaat: de schatting voor de reparatie bedraagt ​​399 euro, terwijl dezelfde nieuwe uitrusting, stijlvoller, in de uitverkoop 429,90 waard is! Dus gooien wij weg...

Ik herinner me een verborgen camerareportage waarin een heel klein bedrijf plasma-tv's repareerde: de man demonteerde, dompelde op een plaat, soldeerde een onderdeel los voor 10 euro, verving het en dat was alles...
0 x

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 117-gasten