Ik kocht mijn aardappelen van de boer (België)

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

Ik kocht mijn aardappelen van de boer (België)




par lejustemilieu » 02/12/12, 08:13

Hallo,
Het resultaat van deze aankoop laat me verbijsterd achter.
Uit solidariteitsdoeleinden ging ik naar een boer om 50 kg aardappelen te kopen.
Thuis vergelijk ik de prijzen van deze boer met de plaatselijke supermarkt.
Dezelfde prijzen :schok:
Ongewassen aardappelen (bewaarbaar)
Het lijkt erop dat de aardappelen van de boer geen conserveermiddelpoeder bevatten.
Verkoop zonder factuur... ja...
Geen gezondheidscontrole
(zie het nieuws van vanochtend)...
http://www.rtbf.be/info/societe/detail_ ... id=7884805
Ik keek naar de herkomst van mijn aardappelen uit de supermarkt... Frankrijk... :D vreemd, er zijn geen aardappelen in België?
Niet zo ernstig...
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
Mathew
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 05/05/11, 12:04
Plaats: Västerås, Zweden




par Mathew » 02/12/12, 12:26

Economisch gezien verloor je niets en verdiende de boer meer dan zijn gebruikelijke belabberde commissie. 8) Een goede actie dus, en het scheelt liters olie voor het tussentransport.

Daarna moeten we om gezondheidsredenen weten of deze aardappelen besmet zijn. Je zou hem kunnen vragen aan wie hij gewoonlijk verkoopt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 02/12/12, 12:42

"Achteraf moet je om gezondheidsredenen weten of deze aardappelen besmet zijn. Je kunt hem vragen aan wie hij meestal verkoopt" en kijken of ze het overleefd hebben: het is een goede test! : Mrgreen:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 03/12/12, 10:59

In je lejuste links moet je lezen
Sporen hoger dan de norm Bij een routinecontrole werden inderdaad herbicideproducten aangetroffen.


Omdat er altijd sporen van fytoproducten op groenten en fruit zitten...

Je hebt jezelf toch een paar ritjes naar de supermarkt bespaard, want ik denk niet dat je ze daar in 50kg kunt vinden...
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 03/12/12, 12:07

Je hebt jezelf toch een paar ritjes naar de supermarkt bespaard, want ik denk niet dat je ze daar in 50kg kunt vinden...

Supermarkt?, mijn vrouw gaat er elke 3 dagen heen, de zakken van 5 kg zijn schoon, minder zwaar, in tegenstelling tot de boer (mijn vuile broek, de kofferbak van de auto vies...
Echt, als het niet is om een ​​boer tevreden te stellen, zie ik het nut niet in, het is een win-winsituatie
Bovendien is het geen goede oplossing om een ​​boer zwart geld te laten verdienen. (deze boer moet zijn brood verdienen, zonder te frauderen)
Anders is het voordeel enorm als het om energiebesparing gaat! (Ik heb het over ecologisch)Geen tussenpersoon, geen plastic verpakkingen, geen perlimpin-pijnboompoeder om de aardappel te conserveren etc.
Zodra ik tijd heb, ga ik deze boer opzoeken en erover praten.
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 03/12/12, 14:12

slet,

jouw agrico is nog steeds duur ;), hier krijg ik de biologische aardappel voor 0.9 cent euro/kilo ;) (en voor 0.9 is mijn lieve boer heel blij ;)) vergeleken met 2.0 euro/kg bij het biologische kippenhok.
Nog goedkoper je helpt hem een ​​handje bij het verzamelen, je hebt geld en daarnaast kom je spitten op de eindbalans, je hebt aardappelen voor het jaar in het algemeen bij het sprokkelen en je hebt ook nog een beetje geld ;) .

Je agrico graaft dus diep, dat wil zeggen beter dat hij direct in zijn bezit is dan driekwart voor de supermarkt ;), nu houdt niets je tegen om hem te vragen hoe hij zijn aardappelen verbouwt en wat hij als producten gebruikt.

Wat de reinheid betreft: als je een aardappel in het laatste spoelbad wast, doe je er een antikiemmiddel in (en na het wassen gaat het veel minder lang mee).

Hetzelfde geldt voor wortels ;).
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 03/12/12, 14:22

bidouille23 schreef:hier de biologische aardappel, ik krijg hem voor 0.9 cent euro/kilo ;)
0.9 cent/kilo?
9 cent voor 10 kilo?
9 euro per ton :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Mathew
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 40
Inschrijving: 05/05/11, 12:04
Plaats: Västerås, Zweden




par Mathew » 03/12/12, 15:17

Ik had dezelfde reactie.
Je bedoelde 90 cent of 0.9€ per kilo, neem ik aan? :P
0 x
bidouille23
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1155
Inschrijving: 21/06/09, 01:02
Plaats: Groot-Brittannië BZH powaaa
x 2




par bidouille23 » 03/12/12, 23:09

oeps, ik had het echt mis. dus het is 90 cts of 0.9 euro/kg.
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 226-gasten