Passief huis

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Chrysos
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 06/01/09, 18:03




par Chrysos » 06/01/09, 18:23

Hallo, ik ben nieuw, maar ik ben voornamelijk student Thermal Engineering and Energy (DUT) in Longwy.

Omdat passiefhuizen mijn persoonlijke doel zijn voor later, denk ik dat ik enkele elementen kan meenemen:

Ten eerste ja, ze zijn passief. De term "passiefhuis" of "passiefhuis" is gelabeld en bepaalt een huis met een energieverbruik (verwarming en verlichting) onder een grens (50 kw per jaar als ik het me goed herinner).

Ze zijn mogelijk en zeer reëel: vooral in Duitsland zeer ontwikkeld. Ze passen zich aan bijna elk klimaat aan. Voor sceptici die denken dat deze huizen niet geschikt zijn voor extreme kou of hitte, probeer informatie te vinden over het RMI (Rocky Mountain Institute in de VS): gelegen in de Rocky Mountains (groot temperatuurverschil) het gebouw is volledig passief (een van de eerste van onze jaartelling geloof ik). Van wat ik heb gezien, zijn het geen ovens in de zomer als ze goed ontworpen zijn.

Deze huizen zijn eigenlijk afhankelijk van goed doordachte isolatie, met plaatsing van warmere kamers (badkamer bijvoorbeeld) aan de binnenkant van het huis, zeer dikke muren in het noorden (vaak bijna 60 cm dik). Ze gebruiken ook klassieke materialen zoals cellenbeton of hout, maar gebruiken vindingrijkheid: papieren wand (uiteraard met versteviging), gevuld met bundels rietjes (zeer isolerend, pas op voor vocht).

Ze spelen ook met de oriëntatie van het huis: erker op het zuiden, met loofbomen ervoor geplant: in de zomer zorgen ze voor schaduw, in de winter verbergen ze de zon niet. De ramen zijn voorzien van dubbel of driedubbel glas en zijn vaak op kamerhoogte geplaatst (natuurlijke verlichting wordt geoptimaliseerd, minder verlichting).
Er moet rekening worden gehouden met zonlicht en schaduw (bijvoorbeeld door aangrenzende gebouwen). En het feit dat de zon 1 of zelfs meerdere dagen verborgen blijft, is geen probleem: de traagheid van het gebouw kan dit probleem oplossen.
Koudebruggen (warmteoverdrachtsfenomenen op muurhoeken, aansluitingen, enz.) worden tot een minimum beperkt en zolders worden verminderd. Dakisolatie is essentieel.
Natuurlijke convectie wordt ook geprefereerd (dubbelstroom VMC blijft hoe dan ook een goede oplossing): geen VMC maar een lichte kunstmatige "wind" die ontstaat door het hoogteverschil van de ventilatieopeningen en het temperatuurverschil in de kamer. Canadese bruggen kunnen nuttig zijn.
We houden ook rekening met menselijke activiteit binnen: kantoren zijn niet ontworpen zoals een huis zou zijn.

Wie kan dit soort constructies doen? Meestal werken een competent thermisch studiebureau en een architect samen.

Tot slot, als dit alles nog niet genoeg is (wat zeldzaam is), kun je aanvullen met aardwarmtepomp, enkele zonnepanelen: kortom relatief energiezuinig maar geschikt voor goed geïsoleerde woningen.


Ze leveren twee grote problemen op: de kadasterverplichtingen kunnen soms formulieren, bepaalde oriëntaties voorkomen, dus het is een beperking om niet te vergeten.
De tweede, en niet de minste, zijn de kosten: reken op zo'n 30% meerprijs ten opzichte van een klassieke woning.

Omdat de thermische voorschriften in het gebouw steeds strenger worden, is het niet onwaarschijnlijk dat men op een dag de "alles passief" bouwt. Maar we zullen nu waarschijnlijk allemaal dood zijn.


Ps: ik werk momenteel aan een project met een hydraulische rampomp, als iemand advies heeft, stuur me dan gerust een bericht.
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 06/01/09, 19:15

Hallo Chrysos, welkom bij de forum.

Voor de rampomp, zoek eens op de site, er is een lange discussie over het maken van een ram en de moeilijkheden die daarbij optreden.

Anders voor het passiefhuis, slechts een paar opmerkingen:
- zonnepanelen en aardwarmtepompen kunnen huidige woningen van stroom voorzien. Maar de in isolatie geïnvesteerde euro's zijn ecologisch en economisch voordeliger (belastingvermindering daargelaten). Bovendien moeten zonnepanelen, gezien de huidige herkomst van de Europese elektriciteit, het vooral mogelijk maken om thermische centrales die sluiten te vervangen, en moeten aardwarmtepompen worden vermeden zolang de elektriciteitsvoorziening niet groen is. Een cop van 2,5 hebben voor elektriciteit geproduceerd uit fossiele brandstoffen met een efficiëntie van 0,4 betekent dat het gas direct wordt verbrand om het te verwarmen.
- de gebouwen van het Rocky Mountain Institute spelen in op een sleutelelement dat zeer moeilijk te controleren is: interseizoenswisselingen van warmtefasen! In een actief of passief systeem gaat het erom de capaciteit van de droge grond te gebruiken om warmte op te slaan en geleidelijk te laten migreren (0,8 tot 1 m per maand verplaatsing van het warmtefront). We kunnen dus de hitte van de zomer opslaan en hergebruiken in de winter, we "slaan" dan de "versheid" op, handig in de zomer... Dit apparaat is een zware traagheid die op zijn best wordt beheerd, maar het is erg beperkend: half begraven huis of grote grondwerken tijdens de bouw.
0 x
greg33
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 27/10/08, 14:40
Plaats: Bordeaux

eco huis




par greg33 » 02/03/09, 22:24

Het lastigste deel van een passiefhuis is ongetwijfeld het beheersen van de traagheid/isolatie van de vloerplaat.
Een blog die laat zien dat a http://www.lamaisondurable.com/5-construire-en-paille/ kan gemakkelijk en goedkoop passief zijn.
0 x
Act door het bouwen van ecologische
vince8685
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/04/10, 17:51

Alles wat u moet weten over het passiefhuis!!!




par vince8685 » 16/04/10, 10:46

Bonjour à tous,
Ik heb zelf een jaar geleden een ecologische renovatie van mijn huis laten doen en sindsdien besef ik alle voordelen die dit met zich meebrengt:
- energiebesparing (ik geef 3 keer minder uit aan verwarming en elektriciteit dan voorheen)
- Ik neem deel aan de bescherming van het milieu
- superieur comfort ten opzichte van een klassieke woning: gelijkmatig verdeelde warmte in de woning, beperkte vocht- en geurproblemen dankzij dubbelstroomventilatie, isolatie van geluid en tocht van buitenaf en een beduidend betere luchtkwaliteit, zijn enkele van de zeer gewaardeerde elementen in een passiefhuis.

Als u alles wilt weten over het passiefhuis, raad ik u dit artikel aan waarin alle kenmerken in detail worden uitgelegd (definitie, voordelen, kosten...): STOP SPAM

Bonne voortzetting
0 x
vince8685
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 08/04/10, 17:51




par vince8685 » 16/04/10, 11:33

Excuseer me, ik zag net dat de link ontbrak, dus als je meer informatie wilt over energierenovatie typ je op google "senova" en dit is de 2e link (de 1e is hun website)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 16/04/10, 11:41

Geen spam alstublieft
:?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 16/04/10, 13:42

Als ik snel naar deze SPAM-site kijk, heeft deze alle kenmerken van veel sites die me irriteren en typisch zijn voor verkopers:
niets duidelijk praktijk vaststelling van de ideeën over de gebruikte technieken (nutteloze warmtepomp bij grote koude pro nucleair, goed Canadees / Provençaals onbekend) en de ordes van grootte van de prijzen.
Resultaat: wekt weinig vertrouwen vanwege het genre: we zijn mooi, hebben vertrouwen, we doen alles en zitten vol algemeenheden.!!!
Niets over het basisprobleem van huizen uit de jaren 50 tot 90:
hoe de prijs van verwarming te verlagen zonder een fortuin uit te geven aan isolatie van de buitenmuren en het dak door het hele dak, de muren, de ramen en zelfs het huis opnieuw te doen, en zonder het aantal kerncentrales en warmtepompen te vermenigvuldigen!!
Niets, Niets en Niets!!
Deze zakelijke methoden helemaal niet vertrouwen!!
Betaal voor een diagnose en je weet wat je al weet!!!
0 x
HSanders
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 8
Inschrijving: 01/02/12, 19:16
Plaats: Montpellier




par HSanders » 25/04/12, 17:16

Ik heb de moeite genomen om op deze SPAM-site te kijken en ik zie niet in wat u te klagen heeft. Dit is een thermisch ontwerpbureau dat zijn vaardigheden op de markt wil brengen. Het is niet de bedoeling om al hun knowhow online te onthullen, want dan heb je ze niet meer nodig. Er zijn de forum hiervoor en "ecologisch huis" (papieren versie).

NB: ik werk niet voor de BE, noch voor de krant!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 134-gasten