Hoe een kerncentrale werkt (met Jammy)

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 13/12/11, 14:00

dedeleco heeft het over een ernstige ongevalsituatie en ik heb het over een testsituatie als onderdeel van een preventief onderhoudsprogramma (betonporositeit/waterdichtheidstest)...

Het is onvermijdelijk dat we elkaar waarschijnlijk niet zullen begrijpen!! : Cheesy:

In Fukushima was naar mijn mening het reactorgebouw waarvan de betonnen plaat ontplofte nog niet eens gestegen tot 5 bar (er waren al overal lekken!) "! Is hier ergens info over?

Porositeitstest onder 5 bar en structurele sterkte onder 5 bar...het is niet hetzelfde!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 13/12/11, 14:39

Christophe schreef:Ja Remundo, maar de vraag die we stellen is of het beton van de BR volledig onder 5 bar is geplaatst, dat wil zeggen dat het hele gebouw onder druk staat (iets dat me enorm zou verbazen gezien de beperkingen, dus het moet in kleine delen worden gedaan met een soort "zuignaprobot")...

Het was niet duidelijk in de het is geen raketwetenschap ... dat is alles!

Natuurlijk, Christophe: als de regelkleppen defect of verstopt zijn, stijgt de druk en wordt deze gelijkmatig over de hele binnenwand van de reactor. Het is als een grote fles die onder druk staat.

In de praktijk barst het. Er kan ook een ontploffing van waterstof of stoom zijn, dan springt het als een champagnekurk op de meest kwetsbare plekken.
0 x
Beeld
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 13/12/11, 14:54

In Japan mag je radioactief niet vervuilen, en dus hielden ze het onder lage druk, zonder het te beseffen (complexe pijpen gingen zelfs naar een reactor in rust die ook scheten liet) en dit kleine explodeerde, in tegenstelling tot het wonder van 3 mijl eilanden!!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Exploitatie van een kerncentrale (met Jammy)




par Christophe » 21/02/20, 13:41

Update!

Hier zijn de video's van C'est pas Sorcier over kernenergie (op hun officiële account zodat ze niet worden verwijderd):

https://www.econologie.com/nucleaire-pr ... -centrale/



https://www.econologie.com/connaitre-fo ... eaire-edf/



https://www.econologie.com/nucleaire-tr ... e-dechets/





Bekijk ook:

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Exploitatie van een kerncentrale (met Jammy)




par Christophe » 21/02/20, 13:53

0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Exploitatie van een kerncentrale (met Jammy)




par sicetaitsimple » 21/02/20, 14:29

Om bovenstaande vragen te beantwoorden, wordt elk reactorgebouw vanaf 2011 onderworpen aan een "behuizingstest" bij ongeveer 5 bar (het hele gebouw wordt opgeblazen tot 5 bar) vóór de ingebruikname en vervolgens bij elke revisie van tien jaar.
https://www.irsn.fr/FR/expertise/rappor ... 201412.pdf
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Exploitatie van een kerncentrale (met Jammy)




par Christophe » 21/02/20, 15:08

Ik was niet op de hoogte van deze test die mij erg beperkend lijkt (als ik durf te zeggen!)

Want 5 bar is 5 kg/cm2 dus...50 kg/m000...of 2 T/m50!

Alles bij elkaar maakt dat tonnen die de structuur van een BR moet ondersteunen! Ik weet de exacte grootte van een BR niet, maar ervan uitgaande dat de koepel 1000 m2 is (= 35 m in straal = 70 m in diameter).

Het is dus 50 ton in opwaartse richting die de BR moet dragen (trekkracht verdeeld over de ringvormige wanden in de kruin van de BR).

Beton is zeer goed bestand tegen compressie, veel minder tegen trekkracht!

Ik zou graag een nauwkeurigere schatting willen maken van de MPa in de muren tijdens deze test!

Anders zou het "Poef Champagne" zijn!
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Exploitatie van een kerncentrale (met Jammy)




par sicetaitsimple » 21/02/20, 15:16

Christophe schreef:Ik was niet op de hoogte van deze test die mij erg beperkend lijkt (als ik durf te zeggen!)


Het beton van een reactorgebouw is voorgespannen.

http://efreyssinet-association.com/un-p ... contraint/
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Re: Exploitatie van een kerncentrale (met Jammy)




par Christophe » 21/02/20, 15:29

Ja, ik stel me voor dat het de TOP is van wat we weten hoe we het in beton moeten doen...

Nou, als je de afmetingen van een BR voor me vindt, zou ik graag de snelle berekening van de trekspanningen bij 5 bar willen doen...

Desalniettemin is 5 maten veel vanuit een RoM-standpunt, maar het is niets in het geval van een kernsmelting... We herinneren ons allemaal de BR die explodeerde in Fukushima en waarvan het dak van de BR 100 meter hoog ging! (ongeveer)
0 x
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Exploitatie van een kerncentrale (met Jammy)




par sicetaitsimple » 21/02/20, 15:46

Christophe schreef:Ja, ik stel me voor dat het de TOP is van wat we weten hoe we het in beton moeten doen...
Als je de afmetingen van een BR voor me vindt, zou ik graag de snelle berekening van de trekspanningen bij 5 bar willen doen ... ik


Voor een 900MW, 37m in diameter en 59m hoog.
Je hebt zelfs de kenmerken van de voorspankabels.
Geniet!

https://www.techniques-ingenieur.fr/bas ... 10002.html

De insluitingen van het REP 900-project bestaan ​​voornamelijk uit een cilindrisch gebouw van voorgespannen beton met een diameter van 37 m en een hoogte van 59 m. De dikte van de wand van de cilindrische rok is 0,90 m, die van de koepel 0,80 m. De plaat, 3,50 m dik, is gemaakt van gewapend beton (figuur 2).
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 219-gasten