Explosie van een oven in het Marcoule

Humanitaire catastrofes (inclusief grondstoffenoorlogen en conflicten), natuurlijk, klimaat en industrieel (behalve nucleair of olie forum fossiele en nucleaire energie). Verontreiniging van de zee en de oceanen.
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16087
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5231




par Remundo » 12/09/11, 16:32

"Medisch" jodium is een niet-radioactief substituut voor jodium-131 ​​dat in het algemeen wordt uitgestoten door slecht ingesloten splijtingsproducten.

Jodium gebruiken medisch wordt beslist door de autoriteiten in het geval van 131 jodiumverontreiniging. Nadat iedereen thuis doet wat hij wil ...

Het is bedoeld om de schildklier te verzadigen met niet-radioactief jodium, zodat ‘geen’ jodium-131 ​​wordt geïmplanteerd en uitstralen om kanker te veroorzaken.

Omdat ik niet precies weet wat Marcoule aan het roken is ... Normaal gesproken is het een laag- en middelactief afval, dus de jodiumkorrels zijn waarschijnlijk nutteloos voor dit ongeluk.
Dernière édition par Remundo de 12 / 09 / 11, 16: 57, 1 keer bewerkt.
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11027




par Christophe » 12/09/11, 16:55

dedeleco schreef:Een nucleaire reactie veroorzaakt veel rommel, vooral jodium en dus als de rommel vrijkomt, vaak zeer onzuiver, een hoog niveau van radioactiviteit, zal er de eerste weken jodium zijn, erg gevaarlijk voor foetussen en kinderen .


Ja, maar in het geval van afval is er meer een reactie ...
Radioactief jodium treedt op als een reactor defect is ...

Zoals ik al zei en remundo heeft het nog een keer gezegd: we weten niet wat er precies in het geval van verspilling is of, beter gezegd, als we het weten (nou ja, ze weten het).

Wat we wel weten is dat er in principe geen kernreactie meer is en geen nieuwe radionucliden meer gevormd ...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 12/09/11, 17:17

De oude radionucliden zijn radioactief met complexe ketens, waarvan sommigen ook jodium produceren, maar het is heel complex met enorme radioactieve tafels !!!!!

Dus als de radioactiviteit bij tientallen Km sterk is, is er interesse in snel reageren voordat de radioactieve wolk is verstreken door jodium te geven dat de schildklier verzadigt voor de kinderen en de foetus, als de autoriteiten te langzaam reageren in vergelijking met de cloud (als mistral 50 naar 100Km / h dus een paar minuten vertragen, niet ver !!!).

Bijna onmogelijk !!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
pablo
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 72
Inschrijving: 29/06/11, 09:49
Plaats: Frankrijk zuidwestelijke Ariège
x 1




par pablo » 13/09/11, 11:03

Hallo,
Misschien denk je dat we niet zijn geraakt door de Fukushima-wolk?
hij, net als die van Tchernobil, stopte aan de grens, tegen die van Marcoule bleef hij in Frankrijk! : Mrgreen: : Mrgreen:
Maak je geen zorgen, voor kanker etc hebben we nog steeds een goede tijd : Cry:
En helaas denk ik dat we helemaal niet in de buurt van de kernenergie staan, het heeft een enorm bewustzijn, bijvoorbeeld, jonge mensen (zoals ik) geven er niet om en blijven de betere elektriciteit verspillen ! :onheil:
Zo is "econologie" een begrip dat afwezig is in de hersenen van jonge mensen !!
Wat te doen ??????
HELP !!!!
0 x
Met geduld, de boomgaard wordt jam.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11027




par Christophe » 13/09/11, 11:16

Hoe oud ben je?

Op Marcoule was er geen lek ... officieel.
Als er al een was geweest, zou de Criirad er al op zitten?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11027




par Christophe » 13/09/11, 12:36

Een van de weinige, vrij complete artikelen over het ongeval: http://www.enviro2b.com/2011/09/13/lacc ... nucleaire/
0 x
Avatar de l'utilisateur
pablo
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 72
Inschrijving: 29/06/11, 09:49
Plaats: Frankrijk zuidwestelijke Ariège
x 1




par pablo » 13/09/11, 18:39

Er 20 jaar waarom?
Een dag na het dodelijke ongeluk van gisteren op de nucleaire site van Marcoule, is EDF nu geruststellend. "Er was geen chemische of radioactieve versie" en "er is geen risico op toekomstige afwijzing", zegt de Franse elektricien,

Hoe zeker te zijn van zo'n stomme bewering over een ongeluk dat zich heeft voorgedaan in een opwerkingsfabriek voor kernafval, die bovendien wordt uitgegeven door EDF !!
Naar mijn mening is het alsof Total een artikel publiceert waarin staat dat je je in feite geen zorgen hoeft te maken, de CO2 is heel goed voor je gezondheid.
en we weten heel goed dat de pers wordt gecontroleerd, het is belangrijk om de bevolking niet wakker te schudden over dit onderwerp. tot slot wil ik zeggen dat zolang dit soort ongelukken in het buitenland plaatsvinden, alles goed gaat.
0 x
Met geduld, de boomgaard wordt jam.
Avatar de l'utilisateur
Stipe
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 224
Inschrijving: 07/01/11, 14:36
Plaats: Oise (60)




par Stipe » 13/09/11, 20:52

pablo schreef:Hoe zeker te zijn van zo'n stomme bewering over een ongeluk dat zich heeft voorgedaan in een opwerkingsfabriek voor kernafval, die bovendien wordt uitgegeven door EDF !!
Naar mijn mening is het alsof Total een artikel publiceert waarin staat dat je je in feite geen zorgen hoeft te maken, de CO2 is heel goed voor je gezondheid.
en we weten heel goed dat de pers wordt gecontroleerd, het is belangrijk om de bevolking niet "wakker te schudden" over dit onderwerp.

Ja, nou, een moment geleden is het toch nodig om een ​​minimaal vertrouwen te hebben ...
een vuur op een oven die laag- en middelactief afval smelt, is ook geen explosie op kernbrandstof. Het is niet verrassend dat er geen radioactief lek is.
Er is zoveel bevestigd aspect van het gebrek aan interesse en het gevaar van de productie van elektriciteit via de kernenergie, ik weet niet of het erg nuttig is om tijd te verspillen aan dit soort ongeluk ... De dag of er zal iets een beetje serieuzer zijn, ik denk dat zelfs als de info gecontroleerd wordt, aandachtig is, we zullen weten dat er echt iets gebeurt ... naar mijn mening, misschien naïef .
0 x
"het doel van elk leven is om te eindigen"!.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11027




par Christophe » 15/11/11, 20:38

Niets om (direct) te doen met Marcoulle maar ik wilde geen nieuw onderwerp openen:

Mysterieuze sporen van 131-jodium gedetecteerd in de lucht in Frankrijk

Mysterieuze releases van radioactief jodium, te zwak om een ​​gevaar te vormen, werden gedetecteerd in de lucht in Frankrijk vanuit een onbekend buitenland, kondigde dinsdag het Instituut voor radioprotectie en nucleaire veiligheid (IRSN) aan, dat de schuldige om zichzelf en de Europese landen af ​​te melden om samen te werken om hem te ontmaskeren.

IRSN werd vorige week door haar "wetenschappelijk netwerk" geattendeerd op sporen van jodium-131 ​​in de lucht in verschillende Midden-Europese landen. Hij lanceerde op zijn beurt een golf van analyses, waarvan de eerste resultaten een zeer lage concentratie van radioactief jodium in de noordelijke helft van Frankrijk laten zien.
Klik hier om meer te weten te komen!

"ONGEWONE AANWEZIGHEID"

Een aanwezigheid "vrij ongebruikelijk" maar "zonder enig risico voor de gezondheid van de bevolking" omdat het niet meer dan enkele microBécquerels per kubieke meter overschrijdt, verzekert het Instituut, dat niettemin onmiddellijk op zoek ging naar deze abnormale lozingen om naar de bron te stijgen.

Slechts één ding was dinsdag zeker: de faciliteiten in Fukushima, slachtoffers van een ernstig ongeval in maart, zijn uitgesloten. Jodium-131 ​​heeft een zeer korte levensduur - de radioactiviteit neemt elke acht dagen met de helft af - en het evenement is "te oud en te ver weg", aldus Didier Champion, directeur milieu en interventie bij IRSN. "Bovendien hebben we gekeken naar de trajecten van de lucht en het had in Noord-Amerika moeten worden gedetecteerd als het in Japan was gebeurd, dus deze baan is vandaag uitgesloten", voegt hij eraan toe.

TERUG IN DE TIJD

Het startpunt voor het onderzoek was het alarm dat op 11 november door het Internationaal Atoomenergieagentschap (IAEA) werd gelanceerd over de aanwezigheid van jodium-131 ​​in de atmosfeer in Tsjechië, en vervolgens de aankondiging van de buurlanden (Polen, Oostenrijk en Slowakije in in het bijzonder) dezelfde verontreiniging over hun grondgebied hebben waargenomen. Dit alles "suggereert dat de afwijzing liever uit Midden-Europa komt of iets verder", analyseert Didier Champion.

Hongarije, Slovenië of zelfs Tsjechië? Ze hebben allemaal nucleaire faciliteiten, maar het is tegenwoordig onmogelijk "om dat en dat land te richten", benadrukt de deskundige. "Idealiter zou het land waar de afwijzing plaatsvond de gebeurtenis moeten melden, met name bij de IAEA, wat, voor zover ik weet, niet is gebeurd", zei hij.

Als de dader niet naar voren komt, moeten alle landen die deze besmettingsperiode hebben waargenomen, hun resultaten publiceren om ze samen te voegen en zo het pad van de vervuilde luchtmassa's te traceren. Omdat "door terug te gaan in de tijd", kunnen wetenschappers de gebieden bepalen die door deze radioactieve lucht worden doorkruist en "kijken of er nucleaire activiteiten plaatsvinden onder deze trajecten", legt dhr. Champion uit.

BEPAAL DE AARD VAN HET INCIDENT

De Franse experts zouden ook graag willen weten wat de aard is van het incident dat tot een dergelijke besmetting heeft geleid, wat zeker geen "bedreiging op Europees niveau maar op lokaal niveau een probleem kan zijn" voor het milieu en de gezondheid. Als de dosis radioactiviteit uitgestraald is hoog.

Een kerncentrale of een onderzoeksreactor zouden de bron van deze uitstoot kunnen zijn, maar ze produceren verschillende soorten radioactieve stoffen (cesium, xenon, enz.). Momenteel zijn echter alleen sporen van jodium 131 gedetecteerd. Een andere weg: een installatie die radioactieve isotopen produceert voor medisch gebruik, zoals het geval was in Fleurus in België in 2008, zegt dhr. Champion. Ten slotte "kan een kwaadwillige afwijzing ook niet worden uitgesloten", zelfs als "dit niet de meest waarschijnlijke route is", verzekert hij ons.


http://www.lemonde.fr/planete/article/2 ... _3244.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79290
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11027




par Christophe » 24/11/11, 23:42

0 x

Terug naar 'humanitaire rampen, natuurlijke, klimatologische en industriële "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 104-gasten