Linky meter: Operating en handleiding?

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Linky meter: Operating en handleiding?




par Christophe » 10/06/10, 14:29

Na deze discussie op vervanging van elektromechanische ERDF / EDF-meters door elektronica, Ik creëer dit onderwerp om de werking van deze nieuwe generatie tellers, genaamd Linky!, Iets beter te kennen.

Dit onderwerp is technisch en heeft als doel de functies en voordelen van deze nieuwe meters te begrijpen, maar ook de risico's en misbruiken die deze functies kunnen opleveren! In dit opzicht zullen we dit interessante artikel al lezen http://www.bastamag.net/article890.html een overzicht van de Zweedse en Italiaanse gevallen (bedankt Gegyx)

Met betrekking tot de controverse over de kosten van het vervangen van meters, refereer je naar het originele onderwerp: https://www.econologie.com/forums/compteurs- ... t9744.html

Dus ik begin info te verzamelen met een heel algemeen uittreksel van S&V uit januari 2010:

Beeld
Beeld
Beeld

Een datasheet van een elektronische meter van Siemens is hier beschikbaar. Het toont de belangrijkste functies van de elektronische meter, inclusief de "externe" communicatie die de belangrijkste is.

Eerste vraag, wat is de lijn met informatie-link?

De telefoonlijn of de elektriciteitsleiding? En in het geval van communicatie pech? We snijden de stroom? : Mrgreen: :onheil:

Volgens dit diagram is het een hybride systeem dat de elektrische stroomlijn gebruikt tot een relais dat GPRS passeert na:

Beeld

Fragment uit het datasheet hierboven:

6.2.2 Kenmerken van de link

Het communicatieprincipe is een amplitudemodulatie in alles of niets van een drager bij 50 kHz. De logica is negatief.

- een bit uitgezonden bij "0" komt overeen met de aanwezigheid van een drager gedurende de overeenkomstige tijd.
- een bit verzonden op "1" komt overeen met de afwezigheid van een drager gedurende de overeenkomstige tijd.
Na demodulatie vinden we een conventionele asynchrone link waarvan de kenmerken
zijn de volgende:
- transmissiesnelheid 1200 bits / s
- codering van alle informatie in ASCII-formaat (zichtbaar)
-> 7 bits om een ​​ASCII-teken te vertegenwoordigen
-> 1 pariteitsbit, even pariteit (even)
- een startbit voor elk logisch "0" -teken
- een stopbit na elk logisch "1" -teken


Er zijn enkele piraten die plezier zullen hebben! Om zo te volgen ... : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 26/12/10, 10:29

Een artikel over Linky via Landys Gyr, een bedrijf voor engineering en technische studies in Montluçon

Beeld
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 02/02/11, 17:09

Fragment uit Reader's Mail op Linky's counters in de laatste What to Choose (02 / 2011):

Beeld

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 03/02/11, 15:51

Deze Linky kan, net als taal, de beste en de slechtste dingen zijn ...

Het hangt allemaal af van hoe het zal worden gebruikt ... en in de context van stijgende energieprijzen, zal de eetlust groot zijn : Idee:
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 03/02/11, 21:59

Remundo schreef:Deze Linky kan, net als taal, de beste en de slechtste dingen zijn ...

Het hangt allemaal af van hoe het zal worden gebruikt ... en in de context van stijgende energieprijzen, zal de eetlust groot zijn : Idee:
Het is vooral opgevat in een "asociale" economische logica die indruist tegen het welzijn van de gebruikers en hun recht op toegang tot energie. Het zal ongeveer 10.000 meteropnames schrappen, evenals een aantal banen in de facturatiediensten. Het stelt de operator in staat om de stroomkabel op afstand te doorsnijden.

Kortom, Linky maakt deel uit van de zware trend van ontmenselijking van bedrijven.
Als ik zie dat het voor mij onmogelijk is om een ​​bankrekening te annuleren door naar het ticketkantoor te gaan, moet ik een brief schrijven.
Stel je voor hoe je een geschil oplost ...
(Het nationale nieuws gisteren meldde dat een klant geconfronteerd werd met een EDF-bug die 60.000 € elektriciteit kostte !!!)
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 03/02/11, 22:19

Exact en duidelijk citro, binnenkort zal het vechten tegen robots in geautomatiseerde bedrijven zonder mensen bijna allemaal werkloos worden!
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 04/02/11, 09:06

zeker maar als remundo zou ik zeggen dat dit soort apparatuur voor het beste als het slechtst kan worden gebruikt.
het beste is dat in een toekomstige context waar enorme spanningen op het gebied van energie zullen zijn en waar productie grote moeite zal hebben om de vraag bij te houden, de 'smart grids' het minst slecht zullen presteren ( die duidelijk zullen functioneren) door gedecentraliseerde regeling en roterende lastafschakeling.
We hebben alle belang bij de ontwikkeling van deze systemen zolang we nog steeds in een context van energieke weelde zijn en waar we tijd hebben om dit te doen. Ik heb in Beiroet de ongeplande stroomonderbrekingen gekend, elke dag dat iedereen aan een zeer precair netwerk trekt, het had ook met ons kunnen gebeuren.
Dan schreeuwen de treurende geesten om de onvergefelijke aanvallen op de individuele vrijheden, waarom niet en tegen de prijs die nodig is om te betalen, waarom niet.
Ik denk dat het een verwend kind debat is.
Nu ontken ik niet dat er ook enorme financiële belangen achter dit alles schuilen, maar technisch denk ik dat smart grids een goede oplossing zijn.

wie zal leven zal zien
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 04/02/11, 13:34

Dirk Pitt schreef:... Ik zou zeggen dat dit soort apparatuur kan worden gebruikt voor het beste en het slechtste.
het beste is dat in een toekomstige context waar enorme spanningen op het gebied van energie zullen zijn en waar productie grote moeite zal hebben om de vraag bij te houden, de 'smart grids' het minst slecht zullen presteren ( die duidelijk zullen functioneren) door gedecentraliseerde regeling en roterende lastafschakeling.
We hebben alle belang bij de ontwikkeling van deze systemen zolang we nog steeds in een context van energieke weelde zijn en waar we tijd hebben om dit te doen. Ik heb in Beiroet de ongeplande stroomuitval elke dag gekend wanneer iedereen aan een zeer precair netwerk werkthet kan ook met ons gebeuren.
Dit gebeurt in veel landen, ook in "rijke landen". In sommige emiraten worden deze bezuinigingen dagelijks aangebracht in getto-gebieden die worden bewoond door "immigrantenarbeiders" (een moderne vorm van slavernij) om geen ongemak te veroorzaken in rijke gebieden ...
We kunnen ons dit soort afwijkingen perfect voorstellen, maar huis bij huis ... dankzij Linky
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 04/02/11, 15:18

[bewerken] slecht citaat, dsl
Citro schreef:In sommige emiraten worden deze bezuinigingen dagelijks aangebracht in gettobuurten die worden bewoond door "immigrantenarbeiders" (een moderne vorm van slavernij) om geen ongemak te veroorzaken in rijke buurten ...

Het gebruik van dergelijke termen is naar mijn mening niet erg goed. Meng de rest niet of de voorwaarden willen niets zeggen.
Het is duidelijk (misschien) discriminatie, maar praten over slavernij is ongepast ...
Dernière édition par bamboe de 04 / 02 / 11, 15: 39, 1 keer bewerkt.
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 04/02/11, 15:29

Citro schreef:... We kunnen ons dit soort afwijkingen perfect voorstellen, maar huis bij huis ... dankzij Linky


Ik denk dat je een beetje ver gaat.
we kunnen ons zeker alles voorstellen, het beste als het slechtste, maar tenzij het tegendeel bewezen is, zijn we niet in dit geval en ik vind dat "technisch", een PLC-chip opnemen in alle huishoudelijke apparaten zoals vaatwassers, wasmachines en de vriezer koelkast zou een goede manier zijn om ze tijdens piekperiodes een paar minuten te "wissen" om stroomuitval te voorkomen.
Persoonlijk zie ik het niet als een inbreuk op mijn individuele vrijheid of inmenging in mijn privéleven, maar ik ben misschien niet genoeg "complottheorie"
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 133-gasten