McDonald, een Franse passie. Miljarden van smaken

Consumptie en duurzaam en verantwoord dieet tips per dag om energie- en waterverbruik, afval te verminderen ... Eet: bereidingen en recepten, vind gezonde voeding, seizoensgebonden en lokale behoud informatie eten ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

McDonald, een Franse passie. Miljarden van smaken




par Christophe » 29/12/10, 19:43

Vanavond een speciale eetavond op Arte:

Een biljoen smaken

Frankrijk propt zich vol met McDo en de goede restaurants van Tokio doen de Michelin meer kwijlen dan die van Parijs. Van daaruit sushi maken... Overzicht op de wereldwals van borden.

* Om 20u40: "Er moet sushi gemaakt worden", een documentaire van Isabelle Cottenceau: http://www.arte.tv/fr/Comprendre-le-mon ... 57240.html

Inval in Tokio, de stad die Parijs onttroonde aan het firmament van de "drie sterren" van Michelin. http://www.arte.tv/fr/Comprendre-le-mon ... 12688.html

* Om 21 uur: "McDo, een Franse passie", een documentaire van Stanislas Kraland: http://www.arte.tv/fr/Comprendre-le-mon ... 57534.html

Hoe het onherleidbare Gallische land zich liet binnenvallen door de legioenen McDonald's. http://www.arte.tv/fr/Comprendre-le-mon ... 12688.html

Om 21 uur: een debat (55 min) gemodereerd door Daniel Leconte.


http://www.arte.tv/fr/Comprendre-le-mon ... 57212.html

Er zijn waarheden die pijn doen aan de maag. In dertig jaar tijd heeft Frankrijk, het land van lekker eten en goede wijnen, zich gevestigd als de tweede markt voor McDonald's, net na de Verenigde Staten. Tegenwoordig wordt Gallië bewoond door in totaal duizend tweehonderd restaurants. Wat is er gebeurd ? Deze film vertelt hoe een handvol tegenstanders de vijand ertoe aanzette om van strategie te veranderen om een ​​verovering die al in volle gang was, te voltooien. Want eigenlijk houden de Galliërs van fastfood.
De regisseur blikt terug op de McDo-affaire in Millau met José Bové, biedt zichzelf een reis aan in het gezelschap van de gastronoom en gastheer Jean-Luc Petitrenaud en bezoekt McDo met de gastronomische criticus François Simon. Hij ontleedt onze culinaire identiteit en onderzoekt de kloof tussen het idee dat de Fransen van zichzelf hebben en de werkelijkheid.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 29/12/10, 22:49

Het was interessant, maar het verslag over macdo was vrij licht en ik merk zelfs dat hij macdo "prees"... :schok:

Sterker nog, het was vooral het debat om 22 uur dat tot de kern van het voedselprobleem doordrong...

Het eerste deel zal vooral de gastronomen interesseren :)

Binnenkort zeker streamen op Arte +7; alvast een uittreksel: http://videos.arte.tv/fr/videos/mcdo_un ... 12308.html x
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 05/01/11, 11:23

Links Arte+7 om de 2 rapporten te bekijken
(schiet op met meer dan 2 of 3 dagen):

http://videos.arte.tv/fr/videos/mcdo_un ... 11896.html
http://videos.arte.tv/fr/videos/y_a_du_ ... 11892.html

Ik heb het debat daarentegen niet gevonden.... Jammer dat Lagasse daar zei, met referenties, dat de levensverwachting begon te stagneren door met name "junkfood"...

http://www.arte.tv/fr/Comprendre-le-mon ... 57580.html

Ik hou echt van de openhartigheid van Perico Legasse.
Hij is hoofdredacteur van de rubriek 'levenskunst' van het tijdschrift Marianne.

Topic gerelateerde: https://www.econologie.com/forums/esperance- ... 10334.html

ps: voor Parijzenaars die een echte snack willen eten (zeg geen broodje waar de baas bij is! hij lijkt het niet lekker te vinden) in plaats van naar macdobe te gaan: Le Petit Vendôme - 8, Rue des Capucines 75001 Parijs
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 05/01/11, 11:42

Christophe schreef:Het was interessant, maar het rapport over macdo was vrij licht en Ik vind zelfs dat hij McDonald's "veroordeelt".... :schok:
...uh... en deze titel, is het geschikt voor smakeloos eten!?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 05/01/11, 11:43

Nee precies... maar bekijk liever het rapport voordat het verdwijnt...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 05/01/11, 13:51

Ja ik zag het, bedankt.

Hun postulaat is nimportenawak! Als mensen geen McDaube zouden eten, zouden ze deze aardappelen en dit vlees onder andere bereidingen eten. Het is dus geen sterk argument. Al was het maar door druk uit te oefenen op de "neerwaartse" productieprijzen, vergroot het Amerikaanse bedrijf deze helse spiraal van standaardisatie van voedsel.
Dit is te vergelijken met de daling van de levensverwachting (en niet speciaal aan de andere kant van de Atlantische Oceaan...)

Deze zogenaamde "aanpassing" aan de lokale markt hebben ze altijd gedaan:
— alvorens een nieuwe vestiging op te richten, voeren ze wetenschappelijke tellingen uit van het aantal “passages” van binnenvaartschepen in het geprospecteerde gebied. Zodat ze weten wat ze er uit kunnen halen...
— de franchiselicenties die ze verlenen, worden alleen verleend tijdens het moeilijkste deel van de operatie (in het begin wanneer het nodig is om de klantenkring te ontwikkelen), ze laten de franchisenemers daarom alle risico's nemen, en na een paar jaar is het het moederbedrijf dat krijgt de jackpot!
— eerst laten ze comfortabele stoelen installeren op kosten van de franchisenemer, daarna, zodra de infrastructuur financieel is afgeschreven volgens hun ratio's, vervangen ze het meubilair om de omzet te verhogen => zodra het bord is "teruggevonden", en dan de mensen die dachten dat ze kon in 25 minuten rustig eten zoals voorheen, merk dat ze zo slecht zitten dat ze willen vertrekken. Missie geslaagd voor de fastfood die zijn klanten sneller vernieuwt en de rendabiliteit/rendabiliteit explodeert ten voordele van de duiven.
— culinaire diversiteit idem: dit zijn slechts eenmalige acties die bedoeld zijn om frustratie uit te lokken en om andere menu's te "verkennen" die we in het begin niet per se wilden!
Dit doen ze over de hele wereld. Ik heb het in elk bezocht land/plaats gezien.

Het maakt niet uit of sommigen "innovatie" of ze lang meegaan of niet: dit alles is vakkundig georganiseerd rond één enkele strategie: maximale winstgevendheid (en niet 'klanttevredenheid', wat slechts een illusie is in het officiële discours). Het zijn niet degenen die gemaakt hebben "Hamburger Universiteit" ...> (12,000 m²) wie zal het tegenovergestelde zeggen (ik stopte destijds bij "floormanager" om mijn studies te betalen ... dat was genoeg voor mij ...)

Ik zou er terloops op willen wijzen dat de clown Ronald McDaubade bij vele gelegenheden is aan de kaak gesteld als slechts een "ideale" dekmantel voor CIA-agenten ... (dezelfde cultuur van absolute geheimhouding, geweldig salaris enz ... maar zeer lage optredens tijdens verjaardagen ... alle vragen over dat hij op dat moment taboe was, enz.)

Nog merkwaardiger en verrassender, als we naar de pagina's van de CIA gaan en dit daar al in 1998 ontdekken:
https://www.cia.gov/news-information/pr ... 02798.html

...als we weten wat er is geworden van de doelstellingen van de Ronald McDaubade Stichting!!!
http://www.ronaldmcdonald-house.ch/fr/default.htm

Ze zijn erg goed in het voor de gek houden van Arte... :schok: maar ze hebben een excuus, de hamburger is van Duitse origine en niet Amerikaans. Maar zelfs als ze zogenaamd compleet zijn, eet ik dat brood niet...
0 x
Thibaud
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 25/01/11, 13:51




par Thibaud » 26/01/11, 22:26

Ik heb de rapporten nog niet bekeken (ik denk dat ik dat morgen na de les zal doen) maar ik maak gebruik van deze post om een ​​van mijn ervaringen te delen.

Als student zijn we in de zomer op zoek naar een baan, in de zomer van 2009 vond ik een baan in een van de McDonald's in het Chambéry-bekken, en daar zag ik achter de schermen.

Steakkokers zijn walgelijk, er is een rakel om overtollig vet weg te schrapen, maar zelfs als je 2 minuten schrobt, komt het er nog steeds uit alsof de bakplaten doorweekt zijn.

De kaas wordt in de open lucht op een stapel bewaard, het niveau zakt zeker snel, dus je moet bijvullen met "vers" product, maar er kan een deel op de bodem van de stapel blijven zodat je een hamburger kunt hebben met een kaas die 36 is uren oud zonder zorgen, de sauzen moeten op regelmatige tijden worden vervangen, maar als de zak niet snel is, zetten we de "timer" gewoon op nul...

Ook aan de kant van de bereidingswijze van de maaltijd laat de hygiëne te wensen over, niet van de keuken maar van de bereiding maar ook van de producten op zich.

Sindsdien heb ik er afgelopen zomer nog maar één keer gegeten en ik walgde er nog meer van, dus daar ga je, niemand zal het mij kwalijk nemen.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 26/01/11, 22:54

LOL! Ik had dit draadje nog niet gezien! : Lol:


Thibaud


Niet dat ik de grote M wil verdedigen, die ik zelden bezoek, maar de kwaliteitscontrole en hygiëneproblemen die u aan de orde stelt, zijn een dealerprobleem en het is geenszins veralgemeend, bovendien heeft de keten zijn eigen inspecteurs om dit soort te voorkomen. van ding!

De grap is dat Frankrijk op de tweede plaats staat wat betreft het aantal restaurants, misschien weegt uiteindelijk de prijs zwaarder dan de kwaliteit!

Zonder mijn Franse vrienden te willen beledigen, zou het beter zijn om de manier van werken te herzien, want wat betreft wijn waar de Amerikanen qua kwaliteit en prijs geslaagd zijn, is er geen prestatieprobleem met het eten!

Hier in Quebec stagneert McDonald's en verliezen ze klanten omdat de kwaliteit voor dezelfde prijs wordt gevonden als hun producten in goede kleine snacks, zelfs Subway biedt beter en toch is het Ricaans!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Thibaud
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 25/01/11, 13:51




par Thibaud » 26/01/11, 23:09

Wat betreft het wijnniveau dat de Ricaan overtreft, is er een zeer interessante documentaire om te zien wie Modovino is, waar we zien dat hun goede wijn van gestandaardiseerde en gezuiverde productie is, met name met de invloed van de familie Mondavi die het terroir doodt en dit wordt bij ons gevonden bij bepaalde oenologen die meer zien in de chemische eigenschappen van wijn die bestudeerd moeten worden dan in de vrucht van het werk van mannen en het terroir.
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 27/01/11, 00:34

Thibaud schreef:Wat betreft het wijnniveau dat de Ricaan overtreft, is er een zeer interessante documentaire om te zien wie Modovino is, waar we zien dat hun goede wijn van gestandaardiseerde en gezuiverde productie is, met name met de invloed van de familie Mondavi die het terroir doodt en dit wordt bij ons gevonden bij bepaalde oenologen die meer zien in de chemische eigenschappen van wijn die bestudeerd moeten worden dan in de vrucht van het werk van mannen en het terroir.


Ja, maar als ik een goede, goedkope wijn wil drinken, neem ik geen Franse wijn die erg slecht van smaak is en heel anders is, afhankelijk van het jaartal!

Persoonlijk koop ik Californiërs, Spanjaarden en Italianen, soms anderen zoals Afrikanen, Canadezen en Australiërs die iets te veel vanille proeven naar mijn smaak!


In het slechtste geval waren het Franse immigranten die Californische wijnen en de productiemethode ontwikkelden!

Ik zag het rapport dat afkomstig was van Franse fabrikanten en een beetje te bevooroordeeld om serieus te zijn, de realiteit is dat de verkoop sterk is gedaald en lieg niet! :|
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain

Terug naar "Duurzame consumptie: verantwoorde consumptie, dieet tips en trucs"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 136-gasten