Landbouw en voedsel hand in hand op aarde - CE FR2

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Landbouw en voedsel hand in hand op aarde - CE FR2




par Christophe » 09/06/09, 11:42

Gisteren werd uitgezonden een Aanvullend onderzoek speciale landbouw en voedselvoorziening. Ik zag de nieuwste 2-rapporten, erg interessant!

Officiële website: http://info.france2.fr/complement-denquete/

Een beoordeling: http://www.tvzaz.com/streaming_document ... -la-terre/


Maandag 6 Juni 2009 - 22h10

Eten: lage hand op de grond

Wat als we morgen de planeet niet langer konden voeden? Verontreinigd land, groeiende urbanisatie, dalende landbouwopbrengsten en binnenkort zeven miljard mensen om te voeden ... Waar kunnen we voedzaam land vinden? Dit is de uitdaging voor hele landen die niet langer aarzelen om grond van andere staten te kopen of te huren: financiële groepen en multinationals kopen miljoenen hectare landbouwgrond. Overal vechten boeren tegen speculatie en het smakken van hun land, ook in Frankrijk. Wie zal ons morgen voeden? Moeten we op zoek naar nieuwe granen aan de andere kant van de planeet? Of de grond steeds meer gebruiken, ze vullen met kunstmest totdat ze steriel zijn? In de nasleep van de wereldrelease van de evenementfilm van Yann Arthus-Bertrand, Complément d'Enquête sur les nouvelles guerres pour la Terre.

rapporten:

"Afrika, het Chinese verre westen"
Emilie Lançon en Claire-Marie Denis.
Ouyang Riping, CEO van een Chinees landbouwbedrijf, heeft een missie: Senegal transformeren in een sesammand ... voor China! Dakar overhandigt 60 000 hectare om sesam te verbouwen en te exporteren naar Beijing. In ruil leren de Chinezen de Senegalese boeren om twee rijst per jaar te oogsten. Originele samenwerking of dupe-markt?

"Land af te staan"
Agnès Gardet en Lionel Langlade.
In Frankrijk verdwijnen 50-boerderijen elke dag! Veel van de boeren die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, hebben geen opvolgers. Wat zal er gebeuren met de familielanden die al generaties lang worden uitgebuit? In de Var wekken ze de eetlust van promotors. In Lozère hebben fokkers moeite om hun land door te geven.

"Taboe modder"
Florence Griffond en David Da Meda.
Wat gebeurt er met het slib van zuiveringsinstallaties? Om er vanaf te komen, wordt dit slib, dat als een uitstekende meststof wordt beschouwd, gratis in de velden verspreid. Maar steeds meer boeren zijn op hun hoede: zware metalen, chemische residuen, zijn ze echt onschadelijk? Waarom heeft Zwitserland ze verboden?

"Wie kent quinoa? "
Thomas Horeau en Marie Cazeau.
Het is het modieuze product in Europa en de Verenigde Staten geworden: quinoazaden, die altijd al bekend zijn geweest in Bolivia en Peru. En het was een Fransman die het idee had om ze massaal te cultiveren om ze hier op de markt te brengen. Maar deze rage voor quinoa zet het leven van Andes-boeren op zijn kop. Zal het nu overgeëxploiteerde land standhouden?


Jean Ziegler zegt dat de De huidige agrarische productiecapaciteit van de aarde zou voldoende zijn om 10 miljard mensen te voeden... als de rijken beter met de armen deelden en hun gewoontes een beetje veranderden (minder afval, minder vlees en minder "voedsel" per persoon in het algemeen!).

Het zou daarom niet nodig moeten zijn om de landbouwproductie door 2050 te verdubbelen, zoals we hebben gehoord ... tenzij we zo egoïstisch en dom blijven ...
Dernière édition par Christophe de 23 / 01 / 11, 12: 03, 1 keer bewerkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 09/06/09, 19:41

Ik stuiter op een regel uit dit bericht:
In ruil leren de Chinezen de Senegalese boeren om twee rijst per jaar te oogsten. Originele samenwerking of dupe-markt?

Het fundamentele principe van elke economie, het mag niet worden vergeten, is de verheerlijking van hebzucht, die ook in Newspeak wordt genoemd: "ongeremde relatie met betrekking tot geld".

Het is niet nodig om een ​​geweldige marketingbediende te zijn om het totale project te ontwerpen dat aan deze dubbele markt ten grondslag ligt.

Afrika bevindt zich in een (zeer) theoretische positie van kracht, omdat het land beschikt over het land dat de Chinezen missen. Deze laatsten zullen daarom proberen om deze situatie op meerdere manieren in hun voordeel om te zetten: verplaatsing van meerwaarde (zoals in de film wordt gezegd), afhankelijkheid van een buitenlandse techniek, van de hulpmiddelen en inputs die door de Chinezen worden geleverd ...

Hun trojaans paard is agrarische training: ze profiteren van de schandalige imperiousness van regeringen die hun rol op dit gebied niet opnemen.

Geen enkele techniek is neutraal, het bevat altijd andere sociaal-economisch-culturele dimensies ...

Wat ik me herinner uit de huidige evolutie is een niet-lineariteit van de geschiedenis: in de tijd van de fysiocraten werd geschat dat alle rijkdom van het land kwam, daarna was het de industriële sector die vooraanstaand werd (tot het punt dat ‘onderontwikkelde’ landen later het recht op industrialisatie werd onthouden), onlangs was het de financiële en de ntc-sector die centraal stond, tot de (verkeerd genoemde) "crisis" en vandaag maakt de aarde een comeback!
Het economisme begint, na aardse hulpbronnen te hebben verbruikt voor het comfort van een minderheid, zijn faillissement te ondertekenen voor de zorg dat het niet in staat zou zijn om de eenvoudige basisbehoeften te kunnen bieden *.

* Wat al lang waar was in een groot deel van de planeet, in tegenstelling tot de beloften van "groene revoluties" en andere GGO's.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 29/06/09, 18:55

Ik bekijk het rapport over quinoa: hier is het antwoord waarom het hier niet wordt verbouwd: het heeft zout nodig!
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 02/07/09, 20:38

@ Indy49:
Wat bedoel je daarmee? Wat is de relatie tussen * quinoa en zout?

* quinoa zou vrouwelijk zijn ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 03/07/09, 09:44

Ahmed schreef:@ Indy49:
Wat bedoel je daarmee? Wat is de relatie tussen * quinoa en zout?

* quinoa zou vrouwelijk zijn ...


Hallo Ahmed,

Ik geef toe dat ik voor het soort "quinoa" een raadsel ben.
We zien het in sommige gevallen veel vrouwelijk, maar in andere gevallen is het mannelijker ... :schok:
Trouwens, Robert (weet je, niet erg lang), hij zegt dat het een mannelijke naam is.
Ik durf zelfs te wedden dat quinoa vrouwelijk is in het Spaans en mannelijk in het Frans. Dat zou veel de verwarring verklaren die heerst rond deze niet erg gebruikelijke naam (*).

Terugkomend op de bodem weet ik het verband niet tussen zout en le ( : Cheesy: ) quinoa, maar de commentator van het rapport zegt (op voorwaarde dat mijn herinneringen correct zijn):
[...] te vinden la (her : Cheesy: ) quinoa je moet naar de zoutwoestijn gaan [...]

Opmerking (*): check met wiki, ik vind het goed: http://fr.wikipedia.org/wiki/Quinoa#cite_note-0 zie opmerking 1.
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 04/07/09, 17:15

Ik heb de voorzorgsmaatregel genomen om voorwaardelijk te gebruiken voor het genre van dit woord ... bovendien maakt het niet echt uit.

De aanduiding van de "zoutwoestijn" lijkt mij dun genoeg om harde conclusies te trekken, terwijl deze plant, een naaste neef van de amarant- en lammerenkwartieren, zonder problemen (zeer winterhard) zou worden gekweekt op onze breedtegraden.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 15/07/09, 10:58

Ahmed schreef:De aanduiding van de "zoutwoestijn" lijkt mij dun genoeg om harde conclusies te trekken, terwijl deze plant, een naaste neef van de amarant- en lammerenkwartieren, zonder problemen (zeer winterhard) zou worden gekweekt op onze breedtegraden.


Het is waar ...
Maar waarom laten ze het niet groeien in Frankrijk?
Te duur ??
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79322
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 23/01/11, 12:04

De stream van FR2 is HS, evenals de pagina van de show (pfff kan niet archiveren?), Hier is de stream op een andere site:
http://www.tvzaz.com/streaming_document ... -la-terre/

Wat als we morgen de planeet niet langer konden voeden?

Vervuild land, groeiende urbanisatie, dalende landbouwopbrengsten en binnenkort zeven miljard inwoners om te voeden ... Waar vindt u voedzaam land? Dit is de uitdaging voor hele landen die niet langer aarzelen om grond van andere staten te kopen of te huren: financiële groepen en multinationals kopen miljoenen hectare landbouwgrond. Overal vechten boeren tegen speculatie en het smakken van hun land, ook in Frankrijk. Wie zal ons morgen voeden? Moeten we op zoek naar nieuwe granen aan de andere kant van de planeet? Of de grond steeds meer gebruiken, ze vullen met kunstmest totdat ze steriel zijn? In de nasleep van de wereldrelease van de evenementfilm van Yann Arthus-Bertrand, Complément d'Enquête sur les nouvelles guerres pour la Terre.

rapporten:

"Afrika, het Chinese verre westen"
Emilie Lançon en Claire-Marie Denis.
Ouyang Riping, CEO van een Chinees landbouwbedrijf, heeft een missie: Senegal transformeren in een sesammand ... voor China! Dakar overhandigt 60 000 hectare om sesam te verbouwen en te exporteren naar Beijing. In ruil leren de Chinezen de Senegalese boeren om twee rijst per jaar te oogsten. Originele samenwerking of dupe-markt?

"Land af te staan"
Agnès Gardet en Lionel Langlade.
In Frankrijk verdwijnen 50-boerderijen elke dag! Veel van de boeren die de pensioengerechtigde leeftijd hebben bereikt, hebben geen opvolgers. Wat zal er gebeuren met de familielanden die al generaties lang worden uitgebuit? In de Var wekken ze de eetlust van promotors. In Lozère hebben fokkers moeite om hun land door te geven.

"Taboe modder"
Florence Griffond en David Da Meda.
Wat gebeurt er met het slib van zuiveringsinstallaties? Om er vanaf te komen, wordt dit slib, dat als een uitstekende meststof wordt beschouwd, gratis in de velden verspreid. Maar steeds meer boeren zijn op hun hoede: zware metalen, chemische residuen, zijn ze echt onschadelijk? Waarom heeft Zwitserland ze verboden?

"Wie kent quinoa? "
Thomas Horeau en Marie Cazeau.
Het is het modieuze product in Europa en de Verenigde Staten geworden: quinoazaden, die altijd al bekend zijn geweest in Bolivia en Peru. En het was een Fransman die het idee had om ze massaal te cultiveren om ze hier op de markt te brengen. Maar deze rage voor quinoa zet het leven van Andes-boeren op zijn kop. Zal het nu overgeëxploiteerde land standhouden?

gasten:

> Jean-Louis Etienne,
voedingsdeskundige arts

> Olivier De Schutter,
Speciale VN-rapporteur voor het recht op voedsel

> William Villeneuve,
voorzitter van "Jeunes Agriculteurs"

> Marcel Mazoyer,
landbouwingenieur en emeritus hoogleraar bij AgroParisTech
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 344-gasten