Energie om water te verwarmen

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
yann.t
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 9
Inschrijving: 12/04/10, 17:15
Plaats: Lannion

Energie om water te verwarmen




par yann.t » 23/04/10, 10:56

Hallo aan u

Ik stel mezelf de volgende vraag:

Verwarmt bijvoorbeeld 1 kWh elektriciteit, 1 kWh gas en 1 kWh stookolie 1 liter water tot dezelfde temperatuur?
0 x
boubka
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 950
Inschrijving: 10/08/07, 17:22
x 2




par boubka » 23/04/10, 13:07

het antwoord is: ja ... zonder rekening te houden met het verwarmingssysteem
0 x
Avatar de l'utilisateur
Napo dwerg
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 180
Inschrijving: 04/03/10, 10:43
Plaats: Somewhere over the rainbow




par Napo dwerg » 23/04/10, 13:49

ja dit is mijn laatste woord


: Cheesy:
0 x
Van al diegenen die niets te zeggen hebben, de mooiste zijn degenen die zwijgen
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 23/04/10, 14:56

Er zit dezelfde energie in een kWh, of het nu elektriciteit, hout of iets anders is.
Maar zoals Boubka opmerkte, presteren niet alle verwarmingssystemen dezelfde prestaties.
De elektriciteit heeft een rendement van 100%.
Bij brandstofgestookte ketels (hout, olie, gas) gaat een deel van de energie verloren via het rookkanaal. Op uw 1kWh is niet alles herstelbaar.
0 x
Sparen een boom, eet een bever.
Het heeft geen zin om te slagen in het leven, wat er nodig is om zijn dood te missen.
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 25/04/10, 17:36

Absoluut: de warmte die vrijkomt door de weerstand van een ketel wordt volledig teruggewonnen in het water, afgezien van enkele kleine verliezen van onderaf. Aan de andere kant hebben we mogelijk veel energie verloren bij de energiecentrale en in de elektriciteitsleidingen om deze KWh aan u te leveren.

Ter informatie: er wordt (in huishoudelijke installaties) van uitgegaan dat één liter brandstof 10 KWh warm water kan produceren.
In België krijgt u op uw gasfactuur een conversiefactor in KWh/m³ (omdat uw meter een hoeveelheid gas meet) en wordt u gefactureerd voor KWh
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 205-gasten