Het maken van elektriciteit uit hout!

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Ptilu
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 196
Inschrijving: 15/01/10, 14:23




par Ptilu » 22/03/10, 22:39

Nee, we bevinden ons in de kern van het onderwerp, als onze vriend wilde weten hoe hij elektriciteit moest maken, dan was het voor een koelkastsysteem (airconditioning of koelkast weet ik niet), dus we zijn geen HS
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 22/03/10, 23:05

Ptilu schreef:Als het geen chatelot is, zal de waterdoping van uw vergasser de PCI van uw gas verhogen, maar de prestaties van uw gazo verminderen. Veel beter kun je de calorieën uit de uitlaatgassen recupereren om de primaire lucht voor te verwarmen of om een ​​deel van de pyrolyse (die endotherm is) te verzekeren door een uitwisselingszone hout/uitlaatgas te creëren.


als de vergasser alleen maar lucht inslikt, raakt hij oververhit en heeft de hitte van het geproduceerde gas geen nut

als we het een beetje stoom laten inslikken op 100°, maakt een deel van de warmte die verloren gaat waterstof: dit verbetert de opbrengst

als we de lucht en de toegelaten stoom oververhitten, kunnen we het aandeel stoom vergroten en de efficiëntie verhogen

Naast mijn theoretische uitleg is er ook de praktijk: ik kende een oude molenaar die een gas- en gasmotor had gekocht om zijn molen te laten draaien toen de rivierturbine niet genoeg was: die werd net voor 1914 geïnstalleerd en de oorlog zorgde ervoor dat de installateurs ook een beetje vertrokken snel: hij liep op steenkool, en hij werkte slecht: hij kon een hele dag niet draaien

aan het einde van de oorlog werd in deze molen een krijgsgevangene tewerkgesteld: hij kende de gasgeneratoren: hij liet zien dat het nodig was een kraan wijd open te zetten die water naar een soort ketel op de bodem van de gazo stuurde, en de gazo werkte de hele dag op volle capaciteit zonder zijn lading steenkool te verbruiken...

Gas is geen verwarmingsapparaat: het is zelfs iets waaraan je alle winbare warmte in de buurt moet geven

nog een opmerking: in de imbert- of xylowatt-gasgenerator wordt de vochtigheid van de brandstof naar de reductiezone gestuurd, er ontstaat dus ook waterstof: maar dat vind ik niet leuk: het is niet te regelen: als de brandstof te nat is, wordt deze uitgeschakeld

met de tegenstroomgasgenerator brandt zelfs slechte brandstof (groen hout) goed
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 23/03/10, 00:18

Ik wist dat zoiets moest bestaan. Erg blij
Heeft u plannen, documenten of links die de machine en zijn cyclus gedetailleerd beschrijven?

Enkele praktische en theoretische informatie met links en zelfs commerciële informatie over butaan:
http://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_refrigerator
http://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9fri ... ion_de_gaz
commerciële voorheen voor caravans met butaan, kleine vlam maar elke warmtebron werkt:
http://www.gasrefrigerators.com/howitworks.htm
http://www.gasrefrigerators.com/models.htm
http://en.wikipedia.org/wiki/Absorption_refrigerator
http://www.me.gatech.edu/energy/andy_phd/index.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Icyball
http://en.wikipedia.org/wiki/Einstein_refrigerator
http://fr.wikipedia.org/wiki/R%C3%A9frig%C3%A9rateur

We kunnen min of meer koud maken met vrijwel elk fysisch fenomeen, door zouten in water op te lossen of water aan deze zouten te adsorberen (zelfs calciumchloride) of door adsorptie aan zeoliet of reactieve koolstof, verdampingswater, ether, aceton, alcohol, en niet alleen freon, ammoniak, water, butaan.
De moeilijkheid is om de cyclus continu te maken (gemakkelijk met een pomp), maar op zijn beurt zijn het gemakkelijk "ijzige ballen" of ijsballen!!
0 x
Ptilu
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 196
Inschrijving: 15/01/10, 14:23




par Ptilu » 23/03/10, 14:01

Re
Kijk, ik weet dat mijn kennis van gas in wezen theoretisch is, maar jouw waterdamp zal noodzakelijkerwijs invloed hebben op de opbrengst, aangezien de transformatie ervan in H2 endotherm is, evenals de latente warmte ervan...
Het resultaat is vooral een toename van het aandeel H2 in de volumesamenstelling, waardoor de PCI en PCS van het gas toenemen...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 23/03/10, 14:20

Maar al deze energie winnen we terug door dit stadsgas in de motor te verbranden en we verbranden minder hout en daardoor is het uiteindelijke rendement veel beter. Endotherm betekent dat de vergasser dus een maximale warmte nodig heeft om een ​​maximale calorische waarde van het gas te produceren.
0 x
Ptilu
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 196
Inschrijving: 15/01/10, 14:23




par Ptilu » 23/03/10, 17:19

In feite wordt de energie die nodig is voor de omzetting van H2O in H2 geleverd door de verbranding van hout, het is een dood verlies. Een deel ervan kan worden teruggewonnen als het gas wordt verbrand, maar er zijn altijd verliezen. Het voordeel van deze techniek ligt in een verhoging van de PCI van het gas zonder het bruikbare volume te vergroten en tegen lage kosten. Als deze beperking nodig is voor een gaso aan boord tijdens de Duitse bezetting, is deze eerder secundair voor een vaste installatie. Voor zover ik weet, maakt geen enkel modern gas (tweetraps vast bed of wervelbed) gebruik van water (of gemengd) gas. Waarom?

Het gebruik van een deel van de voelbare warmte uit het uitlaatgas of het gas zelf om de transformatie van vloeibaar water naar diwaterstof uit te voeren lijkt misschien verstandig omdat dit geen invloed heeft op de efficiëntie van het gas, maar deze warmte kan niet worden gebruikt om de primaire lucht voor te verwarmen ( waardoor de gasopbrengst toeneemt), of om warmtekrachtkoppeling te genereren (wat de totale opbrengst van de installatie verlaagt)

Het is waar dat waterdoping de verdienste had een aantal problemen in verband met proceskoeling te omzeilen, maar met de huidige technologieën kunnen we dit gebrek compenseren. Een beetje elektronica en een goede thermische balans, binnen ons bereik met een collectieve aanpak op ons favoriete forum :D.

PS: Ik ben me ervan bewust dat mijn redenering alleen gebaseerd is op kennis en theoretische overwegingen, maar ze zijn thermodynamisch, dus nog steeds legitiem ;)
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 23/03/10, 22:00

de luchtvergasser is goed voor het laten werken van ovens: de warmte die vrijkomt bij de gedeeltelijke verbranding van C tot CO wordt rechtstreeks aan de oven gegeven waar de voltooide verbranding van CO tot CO2 plaatsvindt: ten tijde van de siemens martin oven moest de siemens gasogen oven heel dicht bij de martinoven om de warmte van het gas niet te verliezen

bij een verbrandingsmotor heeft de warmte van het gas geen nut en is zelfs schadelijk: het gas en de lucht die worden binnengelaten moeten koud zijn

De ontleding van H2O is een zeer goede manier om de warmte van gedeeltelijke verbranding om te zetten in bruikbare waterstof

de dosering is eenvoudig: als je te veel H2O toevoegt daalt de temperatuur en ontstaat er CO2 uit het gas: je moet dus net genoeg H2O sturen zodat het gas niet te veel CO2 bevat

een beetje CO2 is niet schadelijk omdat het oplosbaar is in water en door het gaszuiveringssysteem wordt geëlimineerd

Ik hou niet van waterdoping: het ruikt naar Pantone... of het ruikt naar doping zonder het vrijwillige medeweten van de atleten...

gas in lucht is voor Siemens Martin-ovens

Watergas is voor ovens met hoge temperaturen. Dit bestond bij gasgeneratoren die afwisselend werkten met lucht om te verwarmen en met waterdamp om H2 en CO te produceren zonder stikstof

menggas: het is de beste vergasser die er bestaat: we voegen precies de juiste hoeveelheid H2O toe
0 x
theo geld
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 12
Inschrijving: 18/03/10, 04:29




par theo geld » 26/03/10, 17:03

Ik kom laat terug (micro-crash na het snijden van het sap)... om op weinig te reageren op het oorspronkelijke thema, in feite was het belangrijkste einddoel om de kou te maken (koelkast en airconditioning, ook al ligt de Provençaalse bron mij nauw aan het hart ) in een heet land als Argentinië...dat zei aanvankelijk dat het kw moest doen!!
Als ik mezelf met batterijen onafhankelijk kan maken van wind- en zonne-energie, des te beter.
Blijkbaar, zoals uw woorden bevestigen, bestaat er eigenlijk niets concreets (kleine productie), maar de projecten zijn talrijk...
Dank u voor dit debat, zeer interessant
0 x
Ptilu
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 196
Inschrijving: 15/01/10, 14:23




par Ptilu » 29/03/10, 13:09

Pti omhoog

Aan theorgen:

Ja, er bestaat biomassavergassing voor kleine installaties, en veel bedrijven beginnen machines op de markt te brengen in Frankrijk. Wat onze noorderburen betreft: het is al enkele jaren geleden dat hun prototypes de levensvatbaarheid van houtvergassing aantoonden.

In chatelot:

De echte vraag is wat we moeten opofferen... Efficiëntie ondanks eenvoudige regeling, of een beetje elektronica om alles te optimaliseren???

De komende weken zal ik de reacties modelleren, en ik moet u zeggen dat we het zonder menggas zullen doen... Goede modellering zal ons in staat stellen om vooraf de temperaturen in het bed en in het gebouw te kennen, en daarom het beste te anticiperen op wat de kritische thermische krachten zullen zijn om deze te compenseren. Het proefschrift van de heer Guerun, waarvan ik de link hierboven heb gegeven, zal ons in staat stellen de resultaten te valideren, zodat er geen onaangename verrassingen zijn...

Dan de regeling:
We zullen een compressor (of ventilator) hebben die voor de circulatie zorgt en een servoklep die wordt aangestuurd door een PID (of een cascade als dat niet genoeg is) om de luchtstroom te regelen. We zullen verschillende thermokoppels en flowsensoren hebben om het regelcircuit te voltooien.

Bovendien heb je mijn vraag nog steeds niet beantwoord: waarom hebben Xylowatt en zijn bedrijf niet gekozen voor een tegenstroom met stoominjectie als het zo de moeite waard is?
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 29/03/10, 21:46

het voornaamste belang van xylowatt of imbert is niet de efficiëntie, maar de eigenschap om zoveel mogelijk teer aan de bron te vernietigen: dus om de zuivering te vereenvoudigen: wat voor een gasgenerator in een voertuig een heel goed idee is

voor een vaste installatie is een groot gascondensatie- en wassysteem geen probleem: het is zelfs voor mij een aanzienlijk voordeel: de condenseerbare producten in het vuile gas van de eenvoudige vergasser hebben meer waarde dan het gas.

Ik zie niet wat elektronica kan optimaliseren: met gelijkstroom als de brandstof niet van goede kwaliteit is, werkt het helemaal niet: met tegenstroom kun je bijna alles verbranden, maar als je bewijs wilt, zullen we moeten wachten een beetje totdat ik tot een volledig besef ben gekomen: op dit moment is wat ik zeg slechts een samenvatting van wat ik heb gelezen over vergassers die succesvol zijn geweest
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 306-gasten