Windgenerator

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 17/03/10, 21:34

wijnwijn

Voordat u een motor voor uw windturbine gebruikt, geeft u ons het merk en model door, zodat wij u beter kunnen adviseren en u niet in een vacuüm gaat werken zoals velen eerder hebben gedaan!
:D
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: weten hoe je de motor moet draaien




par Forhorse » 17/03/10, 22:50

dedeleco schreef:Deze modelvliegtuigmotoren hebben een regelaar nodig
http://www.conrad.fr/controleur_brushle ... 434_488998
die de spanningen op het juiste moment loslaten.
Het is niet bedoeld om ze als elektrische generator te gebruiken.
U kunt het proberen door hem met kracht snel te draaien en de wisselspanning en stroom te meten die aan elke wikkeling wordt geleverd om de werkelijke efficiëntie te meten.
Het risico is groot dat de wisselspanning niet wisselspanning is maar de vorm heeft van korte oscillerende pulsen per omwenteling van de motor en daardoor niet erg bruikbaar is zonder dat er een andere regelaar moet worden gebouwd, die niet op de markt te vinden is!
Om goed te meten heb je een oscilloscoop nodig!
Deze motoren zijn ontworpen voor verschillende toepassingen: snelle vliegtuigen of langzame stappenmotoren, maar met een zeer hoog koppel.
Voor een windturbine heb je een vrij langzame rotatiesnelheid nodig, maar niet met stappen waarbij het koppel te sterk is en de windturbine blokkeert, naar mijn mening.


De uitgangsstroom zal driefasig zijn (als de motor driefasig is, zoals weergegeven op de links die ik heb gegeven)
Maar hoe ingewikkeld de besturing van het type motor ook is (je hebt een omvormer nodig waarvan de fasen overeenkomen met de magnetische polen van de motor), het gebruik van de stroom bij gebruik als generator is niet ingewikkelder dan bij welke dynamo dan ook: 6 diodes zijn voldoende om gelijkstroom te verkrijgen.
Het weerstandskoppel is, zoals bij elke generator, afhankelijk van de toegepaste belasting.

Van mijn kant heb ik al enkele tests gedaan met een borstelloze motor van 200 W, afkomstig van een industriële servomotor, en deze werkt zeer goed.
Deze wordt gegeven voor een nominale spanning van 100 V bij 3000 tpm
Door hem met de hand te draaien, loopt de spanning in lege toestand gemakkelijk op tot 10V
Wanneer de uitgangsdraden "in de lucht" zijn, is er vrijwel geen weerstandskoppel. Aan de andere kant, wanneer de drie fasen kortgesloten zijn, is het moeilijk om de as met de hand te draaien.
Voor mij is het de ideale generator voor dit soort projecten, omdat hij zelfs bij zeer lage snelheid een aanzienlijke stroom kan leveren.

Voor regeling denk ik dat we een MPPT-regelaar op zonne-energie kunnen gebruiken, hun ingangsspanningsbereik is erg breed (degene die ik gebruik accepteert theoretisch tot 100 V) en ze kunnen profiteren van deze hoogspanningsingang om een ​​grotere stroom te leveren aan de uitgang.
Het enige nadeel van deze oplossing is het afremmen van de windturbine, wat niet door dit type regelaar wordt beheerd.
Het beste in dit geval is om je eigen regelaar te maken, maar dat vereist elektronische vaardigheden en/of veel persoonlijk onderzoek. (maar voor iemand die de tijd heeft is het een heel interessant project)
0 x
wijnwijn
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 17/03/10, 15:55




par wijnwijn » 18/03/10, 18:50

Ik geloof niet dat het een stappenmotor is, dus het moet een continue "must" zijn, waarvoor een controller nodig is. Denk je dat dezelfde controller werkt voor de motor en voor de generator (als deze omkeerbaar is)?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 18/03/10, 20:13

Nee, hoewel de meeste roterende machines omkeerbaar zijn, zijn controllers dat helemaal niet (tenzij ze specifiek zijn ontworpen voor)

Als u ons een foto zou geven van de motor in kwestie... dan zouden we al iets meer weten waar we het over hebben.
0 x
Oli 80
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1689
Inschrijving: 02/01/09, 17:23
Plaats: moselle 57
x 113

evolutie van windturbines




par Oli 80 » 18/03/10, 20:14

Goedenavond, hier is een interessante video over de evolutie van windturbines door windmolens http://www.youtube.com/watch?v=376UAQWKbck&feature=fvw

misschien vindt u daar wat u zoekt
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 188-gasten