Embodied energie fotovoltaïsche zonne-energie? Kosteneffectief?

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Embodied energie fotovoltaïsche zonne-energie? Kosteneffectief?




par Christophe » 12/02/10, 22:52

Verdeeld onderwerp van https://www.econologie.com/forums/photovolta ... t9152.html

bernardd schreef:PS: gekruist met Christophe: heb je de berekening?


Nee, maar dat heb ik "altijd" gelezen ...

Maar we kunnen het in de eerste schatting doen met de berekeningsmethode van de door een lus belichaamde energie op basis van de verkoopprijs!

veronderstellingen: (als u het niet eens bent, corrigeer ze dan!)

a) Stel dat 30% van de verkoopprijs exclusief belasting = energiekost (hoge hypothese)
b) Laten we een prijs af fabriek nemen: 2 € / Wp = 0.6 € energiekost / Wp. 0.6 € energie = 6 kWh elektriciteit (hoge hypothese) = 18 kWh primaire energie.
c) Volgens de DNI France ( https://www.econologie.com/carte-solaire ... -4056.html et https://www.econologie.com/forums/carte-prec ... t7232.html) 1 m² = 1200 kWh instraling / jaar
d) 1 m² zonne-energie = 150 Wp = 150 * 18 = 2700 kWh grijze energie (oh ja toch ...)
e) 1 m² zal echter (15% opbrengst) per jaar ongeveer: 1200 * 0.15 = 180 kWh produceren

Het zou daarom 2700 / 180 = 15 jaar duren om de grijze energie van een fotovoltaïsch zonnepaneel rendabel te maken volgens deze benadering die, denk ik tenminste, hoop, vol met te hoge aannames (te pessimistisch)!

Als we bijvoorbeeld 5% van de verkoopkosten = energie of 6 keer minder nemen, zouden we terugvallen op 15 / 6 = 2.5 jaar.

Maar ik denk dat het meer is dan 5% ...
Dernière édition par Christophe de 12 / 02 / 10, 23: 16, 3 keer bewerkt.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 12/02/10, 23:06

Christophe schreef:hij is de uitvinder van een voortdurende beweging ... en hij breekt ze sinds 2005


Nog niet eeuwigdurend maar al lang ;-) Ik heb net gezien, de eeuwigdurende beweging op basis van drijfvermogen, altijd inspirerend: we vergeten doorgaans rekening te houden met de omgekeerde beweging van water :-(.

Anders is de berekening interessant, wetende dat de verkoopprijs af fabriek liever lager zou zijn dan 1 € / WcHT, inclusief paneelmontage, en met nu afgeschreven onderzoekskosten: we zouden dan minder dan 7 jaar zijn, maar dat blijft veel.

nanosolar streeft naar een eindprijs van minder dan $ 1 / Wp, maar de onderzoekskosten worden bij aanvang van de productie niet afgeschreven.

Anders moet je daarna de massa van silicium, glas en aluminium voor de verpakking vinden ... kortom, het is beter om de gedetailleerde berekening al gedaan te vinden ;-)
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 12/02/10, 23:12

bernardd schreef:Anders is de berekening interessant, wetende dat de verkoopprijs af fabriek liever lager zou zijn dan 1 € / WcHT, inclusief paneelmontage, en met nu afgeschreven onderzoekskosten: we zouden dan minder dan 7 jaar zijn, maar dat blijft veel.


Oh nee, de montage heeft er niets mee te maken ... we hebben het over grijze energie die de fabriek verlaat ... met montage en BTW is de prijs in 2010 nog steeds van 6 naar 7 € / Wp in Frankrijk !!

Als we rekening willen houden met de grijze energie van het hele project, is het het niet waard ... als het ons al lukt om een ​​van de panelen alleen te hebben, is dat goed!

De meest risicovolle benadering is de schatting van het% van de prijs dat aan energie wordt besteed: ligt dit dichter bij 5% of 30%? Mysterie...

Ik dacht gewoon: als we de balans zouden krijgen van een Frans bedrijf dat zonne-PV van A tot Z produceert, zouden we misschien een betere schatting kunnen hebben, aangezien er de volledige balans is met misschien het gedetailleerde energieverbruik!

Het wordt verkocht op sites zoals www.maatschappij.com

Ik heb daar een account, laten we een Frans bedrijf (SIRET) zoeken dat PV produceert en ik zal kijken ...

Zoek anders iemand met "officiële" nummers ...

bernardd schreef:nanosolar streeft naar een eindprijs van minder dan $ 1 / Wp, maar de onderzoekskosten worden bij aanvang van de productie niet afgeschreven.


Sorry maar nanosolar heeft nog nooit iets verkocht ... voor zover ik weet!
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 12/02/10, 23:42

Christophe schreef:Oh nee, de montage heeft er niets mee te maken ... we hebben het over grijze energie die de fabriek verlaat ... met montage en BTW is de prijs in 2010 nog steeds van 6 naar 7 € / Wp in Frankrijk !!


Ja, natuurlijk had ik het over het monteren van de cellen in de vorm van panelen, meestal in een sandwich tussen 2 glasplaten.

Christophe schreef:Ik dacht gewoon: als we de balans zouden krijgen van een Frans bedrijf dat zonne-PV van A tot Z produceert, zouden we misschien een betere schatting kunnen hebben, aangezien er de volledige balans is met misschien het gedetailleerde energieverbruik!


Het lijkt erop dat de grootste Fransman is:
http://www.societe.com/societe/photowatt-international-315493510.html

Christophe schreef:Sorry maar nanosolar heeft nog nooit iets verkocht ... voor zover ik weet!


Ze zeggen dat ze de productie van de cel- en paneelfabriek hebben voorverkocht om ze te financieren. De eerste onverkochte producties zouden in 2011 voor het publiek verschijnen (vraag een paar weken geleden telefonisch gesteld ...).
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 13/02/10, 00:02

:? :frons: Ik vind dit concept van het indexeren van de opgenomen energie van een product aan de verkoopprijs behoorlijk verontrustend ... :x

Dus als je dit leest, zou het oppakken van paddenstoelen en ze verkopen voor X € / kg X € grijze energie opwekken ...

:frons: :frons:

Voor de huidige fotovoltaïsche panelen (mono- of polykristallijn) wordt de waardevermindering van de opgenomen energie van de constructie van het paneel geschat op ongeveer 2 jaar en de opgenomen energie van de deconstructie op 1 jaar ... (als ik het me goed herinner ).
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 13/02/10, 00:08

a) Pkoi vind je dat zo vervelend? Energie is een kostenpost die noodzakelijkerwijs tot uiting komt in de openbare verkoopprijs ...

Uiteraard betreft deze methode alleen vervaardigde / industriële producten UITSLUITEND ...

b) Precies "wij" schatten me dat is genoeg voor mij, ik wil cijfers ... Ik ben het zat om te geloven dat het "wij zeggen" ...

Heb je er een?

Daar hebben we ook de vereniging voor gemaakt, nietwaar?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 13/02/10, 00:24

bernardd schreef:Het lijkt erop dat de grootste Fransman is:
http://www.societe.com/societe/photowatt-international-315493510.html


Voordat je de balans koopt, moet je weten of ze ook het silicium smelten om de cellen te maken waar ze alleen in elkaar worden gezet, zoals de meeste Europese fabrikanten?
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 13/02/10, 09:14

Blijkbaar, maar alleen door geruchten, maken ze hun cellen, maar van welk eerste product? Ik weet het niet...

De rekeningen geven u daarom misschien maar een minimum ... Maar we hebben het over schattingen.
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15995
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5189




par Remundo » 13/02/10, 09:34

De terugkeer naar belichaamde energie van PV-panelen is erg moeilijk in te schatten en onderhevig aan veel variabelen, met name de elektriciteitsmix van de fabrieken die het paneel hebben geproduceerd, de locatie (lokale elektriciteitsmix + lokale zonneschijn) ...

Desalniettemin is het zeker dat PV beter is dan de huidige elektriciteitsmix in termen van CO2-uitstoot, behalve misschien in Frankrijk, maar alleen vanuit CO2-oogpunt (nucleair afval, enz.)

Aangenomen wordt dat de fotovoltaïsche kWh gedurende de levenscyclus tussen 60 en 150 g CO2 genereert (een van de meest vijandige bronnen voor PV, de SFEN)

Onthouden 100 g CO2 / kWh elec PV

Gebaseerd op de Europese elektriciteitsmix, 460 g CO2 / kWh elec, betekent dit dat PV 4,6 keer minder CO2 produceert dan de huidige mix om de panelen te produceren ...

als je bedenkt dat deze PV-emissies gebaseerd zijn op 25 jaar gebruik, is de terugverdientijd ongeveer 25 / 4,6 = 5.5 annee

Gebaseerd op de Amerikaanse mix (1 pond = 453,6 g),
Beeld
dat is 612g CO2 / kWh, de tijd is sneller 25 / 6.2 = 4 jaar

PV-fabrikanten / -promotoren in Europa kondigen gewoonlijk 4 jaar terugverdientijd aan op investeringen in opgenomen energie.

PS: kernenergie is ook in de orde van 100 g CO2 / kWh, en niet 6 g ...
0 x
Beeld
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 13/02/10, 09:48

Remundo schreef:De terugkeer naar belichaamde energie van PV-panelen is erg moeilijk in te schatten en onderhevig aan veel variabelen, met name de elektriciteitsmix van de fabrieken die het paneel hebben geproduceerd, de locatie (lokale elektriciteitsmix + lokale zonneschijn) ...


Mijn belangrijkste vraag is niet over de gebruikte mix, maar al over de benodigde hoeveelheid ...

Dan kunnen we de mix variëren.
0 x
Tot ziens!

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 165-gasten