Landbouw: semi-overdekt, semi-direct en TCS

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 24/08/08, 09:57

Wat betreft TCS en direct zaaien, moet ik een paar details toevoegen.

Deze technieken zijn in Frankrijk nog sterk in de minderheid, maar worden in een flink aantal landen en vooral in Zuid-Amerika op grote schaal toegepast.
Waarom daar? Helemaal niet vanwege de milieuproblematiek, maar omdat de landbouw van het Europese type rampzalig en niet toepasbaar is gebleken in dit soort klimaat en in deze bodems.
Naar mijn mening is de klassieke landbouw ook fundamenteel ongunstig in ons klimaat, maar op de lange termijn verklaart dit waarom het langer duurt voordat nieuwe technieken zich hier verspreiden.

Hoewel over het algemeen zeer gunstig voor deze ontwikkeling, moet ik toch een paar opmerkingen maken.

- In deze Zuid-Amerikaanse landen heeft de ontwikkeling van deze techniek het mogelijk gemaakt om grond uit het bos te cultiveren en zo bij te dragen aan ontbossing; Aan de andere kant is het gebruik van onkruidverdelgers op basis van glyfosaat toegenomen om voor het zaaien de dekking te elimineren. Het is ook in dit kader dat de culturen van GGO-planten zich hebben ontwikkeld.

- Zelfde opmerking in Frankrijk met betrekking tot het gebruik van deze onkruidverdelger, ook al is, zoals reeds opgemerkt, de hoeveelheid fytociden in het algemeen veel lager dan bij conventionele teelt.

- De vereniging BASE, die aan de oorsprong ligt van deze video, is niet alleen bezorgd over het verlagen van de landbouwkosten, maar houdt ook volledig rekening met de verantwoordelijkheid voor het milieu van boeren en werkt aan een vermindering van de chemische inputs. We moeten hun bezorgdheid begroeten om deze technieken te verspreiden.

@minguinhirigue:
Ik heb al de gelegenheid gehad om dit filmpje te laten zien aan boeren die nogal verrast zijn, maar te gewend zijn aan hun gebruikelijke praktijk om te overwegen om te veranderen (bijna met pensioen).

Meer in het algemeen zijn er, behalve psychologische, twee soorten obstakels: materieel en intellectueel.

- Als TCS alleen het gebruik van conventionele apparatuur omvat, vereist direct zaaien een speciale zaaimachine die een aanzienlijke investering vertegenwoordigt.

- Ploegen is een gemakkelijke oplossing, waardoor veel fouten kunnen worden gemaakt. Met de no-till-methoden is het beheer veel preciezer en veeleisender. Dit vereist meer technische details, wat ik niet als een nadeel beschouw, integendeel, omdat het het beroep van boer versterkt.

Het moet duidelijk zijn dat als landbouw voor veel stadsbewoners rijmt op vrijheid, de realiteit heel anders is. Er bestaat niet zoiets als een 'onafhankelijk' beroep dat aan zoveel beperkingen onderhevig is: ingekaderd door de administratieve vereisten voor premies, door coöperaties en hun technici die hen vertellen wat ze moeten zaaien, hoe ze het moeten doen, welke behandelingen ze moeten toepassen en wanneer, welke prijs om te ontvangen hebben ze niet veel ruimte meer voor persoonlijk initiatief. We kunnen de terughoudendheid bij deze innovaties beter begrijpen.

@Cmoa:
@ Ahmed:
... Ik begrijp enkele opmerkingen over andere berichten beter.


Ik ben zeer tevreden: het is waar dat de samenhang van een onderdeel gewaardeerd moet worden ten opzichte van een groter geheel. Het is het omgekeerde dat meestal mijn kritiek uitlokt: slechts een kleine reeks redeneringen beschouwen, ogenschijnlijk rigoureus logisch, maar die, gerelateerd aan de totaliteit van het probleem, alleen maar tot absurditeiten leiden.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 25/08/08, 08:27

Een vraag voor wie het onderwerp beter kent.
Ik herinner me dat toen mijn neef de boerderij van zijn ouders wilde overnemen, hij moest afstuderen (een BTS als ik het me goed herinner).
Weet u of deze technieken worden aangeleerd ??

Inderdaad, als we aan een jongere laten zien dat er een mooi schoon land moet zijn, zal de boodschap altijd net zo moeilijk over te brengen zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 09/12/09, 13:19

@ C moa:

Ik denk niet dat deze technieken anders worden onderwezen dan door middel van permanente educatie. Agrarische middelbare scholen nemen de tijd om dit op peil te brengen, tot voor kort hield INRA agronomen die spraken over bodemverarming (zoals Claude Bourguignon) weg ...

Anderzijds bieden verschillende verenigingen, zoals Kokopelli, Amanins, BASE en vele anderen, stages en uitwisselingen aan die voor iedereen toegankelijk zijn, van studenten in opleiding tot grote beginners of professionals ...

Ik zou aan u dit zeer interessante aanvullende document willen toevoegen over boerenlandbouw en zijn vermogen om de wereld te voeden: http://www.dailymotion.com/video/x7pxv7 ... anete_news
_ _

Anders ben ik het met je eens, Ahmed, de ontwikkelingen in de agrarische wereld gaan traag, investeringen zijn belangrijk, het management is scherp (hoewel het naar mijn mening vooral een kwestie van gewoonte is ...), en de remmen zijn zowel psychologisch als lichamelijk.

Veel geluk voor allen die in deze richtingen vechten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 09/12/09, 14:12

minguinhirigue schreef:@ C moa:

Ik denk niet dat deze technieken anders worden onderwezen dan door middel van permanente educatie. Agrarische middelbare scholen nemen de tijd om dit op peil te brengen, tot voor kort hield INRA agronomen die spraken over bodemverarming (zoals Claude Bourguignon) weg ...

.


Denk nog eens na jongens!

Niet alleen praten landbouwscholen erover, maar er zijn ook lopende proeven om de resultaten te objectiveren.

Bij ons alweer een paar jaar resultaat. Ik moet het zien met de directeur operaties, ik kan me niet herinneren hoeveel: vergelijking van direct zaaien, TCS en conventioneel werk op een gebruikelijke rotatie met ons ...

Weet je dat we de 20 jaar training (voor volwassenen, is het waar) in bidoynam-landbouw hebben gevierd ???

Bourguignon maakte 7 of 8 jaar geleden een gesprek (nog steeds in het geheugen) ...

Gemeenschappelijke ideeën sterven hard! Of beledigende generalisaties ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
renaud67
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 638
Inschrijving: 26/12/05, 11:44
Plaats: Marseille
x 8




par renaud67 » 09/12/09, 14:30

Hallo,
Ik moest deze referentie al citeren, maar een kleine herinnering doen (in deze tijden van influenza A) doet geen pijn:
The Single Strand of Straw Revolution: An Introduction to Masanobu Fukuoka's Wild Farming
0 x
De absurditeiten van gisteren zijn de waarheden van vandaag en morgen banaliteiten.
(Alessandro Marandotti)
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 09/12/09, 17:23

Wat mij ook betreft Did67 ... ik had nog nooit van dit soort werk op middelbare scholen gehoord, en ik studeer net af van een hogere opleiding waar ik echt honger heb met betrekking tot goedkope methoden ...

heb je een echo van cursussen voor volwassenen in de Elzas over dit onderwerp?

@ renaud67, bedankt voor de herinnering, Fukuoka blijft voor velen een echte referentie en ik heb nog steeds niet de tijd genomen om te lezen, ik moet het inhalen. : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
minguinhirigue
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 01/05/08, 21:30
Plaats: Straatsburg
x 1




par minguinhirigue » 13/01/10, 14:00

inhalen gedaan ...

De revolutie van een enkele rietje is aangenaam ... Heel leerzaam ... Alleen het spirituele deel is ... verontrustend.

De visie van de grote eenheid ... de relatie van niets tot het geheel ... die bovendien voortkomt uit een dubbele vertaling (Japans naar Engels naar Frans), maakt de zenfilosofie herzien door Fukuoka iets een beetje bizar voor een Europese ...

Maar deze centrale vraag die hij aan alle menselijke activiteiten stelt, is essentieel:
"hoe doen we onze dagelijkse taken terwijl we de natuur de meeste moeite laten doen?" Zoals het altijd al eeuwen doet, lijkt het ons eraan te herinneren ...
0 x

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 339 gasten