Voedsel en olie: we eten 2L olie per dag!

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Voedsel en olie: we eten 2L olie per dag!




par Christophe » 30/11/09, 14:34

Voedsel, omdat het de overleving kan beïnvloeden, is een gevoelig onderwerp als we het hebben over ecologie, energie en bodemvervuiling ... en nog meer als we het hebben over CO2 ...

En vanwege de moeilijkheid en de verscheidenheid aan producten, is het vrij moeilijk om cijfers over dit onderwerp te vinden, dus dit onderwerp is gewijd aan het proberen hier enig licht op te werpen.

Vanmorgen heb ik deze video bekeken https://www.econologie.com/telechargeme ... -langlois/



Pierre Langlois spreekt daar aan het einde van 2L per dag equivalente olie voor voedsel.

Figuur dat ik zou willen verifiëren, maar hoe omdat het onderwerp te complex is om te kwantificeren ...

Dus ik herinnerde me dat in een rapport over voedsel dat ik had gezien (ook niet) Wij voeden de wereld, Ons dagelijks brood http://www.allocine.fr/film/fichefilm_g ... 12234.html ... of ik weet niet in welk rapport ...): een geïnterviewde zei dat er 10 calorieën "olie" nodig zijn (alle toepassingen van olie gecombineerd) om 1 calorie "menselijk voedsel" te maken.

Dus komen deze gemakkelijk te onthouden 2-nummers, 2 L / dag olie en 10 tot 1 overeen?

Laten we het samen bekijken!

a) 2L / oliedag = 2 * 40 000 kJ = 80 000 kJ / dag ongeveer.

b) verhouding van 1 tot 10.

Het is bekend dat een man ongeveer 2000 CALORIES per dag zou moeten consumeren.

Opmerking: dit zijn GROTE CALORIEËN dus KILO CALORIEËN. Het is heel vreemd om de K niet vooraan te zetten, maar het is zeker marketing ... want kilo doet het nooit goed in voeding ... :D

Kort gezegd: we hebben daarom 2000 kCal / dag nodig, d.w.z. 2000 * 4.18 = 8400 kJ / dag. Nu heb je 10 keer meer oliecalorieën nodig en kun je 84 000 kJ / dag vinden.

We kunnen daarom afleiden dat deze 2-cijfers vrij correct zijn, omdat ze overeenkomen! Uiteraard gezien het verschil in voedsel dat op de markt verkrijgbaar is: het is een gemiddelde!

Maar alle mannen die genoeg te eten hebben 'eten' 2 L olie per dag en dit elke dag van hun leven ...

Wat mijzelf betreft, het is veel meer dan wat ik in aardolie consumeer om overal te geraken ...

We vergeten dit meestal en concentreren ons op de auto: wat op je bord staat, kan een grotere impact hebben dan wat op je autotank!

Wees voorzichtig, dat betekent niet dat je iets met je auto moet doen, maar dat het veranderen van je eetgewoonten meer impact kan hebben dan je auto in de garage achterlaten!
Dernière édition par Christophe de 10 / 01 / 12, 17: 19, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 30/11/09, 20:15

Enkele elementen van antwoorden als we erin slagen om het energieverbruik van deze producties te verminderen.


http://terresacree.org/viande.htm

Om ÉÉN persoon gedurende EEN JAAR te voeden, moet u:


* 2 ha door dierlijke eiwitten
* 0.16 ha door plantaardige eiwitten


Het kost 16kg ontbijtgranen of soja om 1 slechts kilogram vlees te maken. Met een afname van 10% van de vleesconsumptie in de wereld zou het hongerprobleem worden opgelost (38 000 kinderen sterven per dag aan honger).
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 30/11/09, 20:57

Voor de nabije toekomst is de kwestie van toenemende vleesconsumptie zeker cruciaal en de stelling:
Met 10% afname van vleesconsumptie wereldwijd, zouden hongerproblemen worden opgelost

is zeer theoretisch (het omgekeerde is waarschijnlijk meer consistent), aangezien de hoeveelheid geproduceerd voedsel momenteel voldoende is om aan de totale behoeften te voldoen, alleen de slechte verdeling in het geding is.
Toch is deze laatste visie erg abstract, omdat de oplossing zeker niet is om te produceren in ontwikkelde landen en vervolgens te herverdelen in arme landen, maar om hen in staat te stellen hun voedselautonomie terug te winnen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 363-gasten