CO2-certificaten of groene certificaten? Operatie?

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
fthanron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 292
Inschrijving: 13/10/07, 17:56
Plaats: Loir et Cher

CO2-certificaten of groene certificaten? Operatie?




par fthanron » 16/06/09, 23:59

Hallo,

Ik zag een document op de site over CO2-certificaten in Wallonië en ik zou graag willen weten of er hetzelfde is voor Frankrijk ... goo ... was hier niet erg vriendelijk mee.

Merci par avance.
0 x
Frederic
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 17/06/09, 07:12

Misschien definiëren we groenestroomcertificaten zodat onze Franse vrienden weten wat het is.

De verschillende Europese landen zetten zich in om de CO³-uitstoot te verminderen
Elke staat moest zich committeren aan een bepaald quotum.
De last van dit quotum is doorberekend aan bepaalde marktdeelnemers, die ze moeten controleren om ze uit te geven groene certificaten, in hoeveelheid evenredig met hun productie van hernieuwbare elektriciteit.
Exploitanten moeten daarom een ​​aantal groencertificaten overleggen. Op elk ontbrekend groencertificaat staat een Europese boete van 150 euro.
Kleine producenten, bijvoorbeeld eigenaren van zonnepanelen, krijgen 7 CV per geproduceerde megawattuur toegewezen en kunnen deze doorverkopen aan de hoogste bieder.
Momenteel verkopen deze cv's elk rond de 95 euro.
Elektriciteitsproducenten hebben er daarom belang bij ze te kopen om de boete niet te betalen.

Het is in feite een systeem van "uitbesteding van de productie van hernieuwbare elektriciteit" aan individuen. Het zijn de individuen die investeren en de elektriciteitsproducenten betalen hen ervoor.
Het economische belang: de investering van het individu dekt alleen de apparatuur zelf (panelen, installatie, omvormers)
Als een producent wil investeren, moet hij de grond kopen, infrastructuur bouwen, werknemers betalen, enz.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 17/06/09, 10:55

Het Franse systeem is totaal anders dan het Belgische, het Belgische systeem is "ingewikkelder" (niet te veranderen!). Mijn uitleg maakt die van olifant, standpunt "kleine projectleider", compleet.

Een Groen Certificaat is een "subsidie" op de virtuele markt voor geproduceerde groene stroom.

Hoe “groener” MWh is, hoe meer correcties er op de CV staan ​​en hoe meer deze in waarde toeneemt. Dit kan zeker onderhevig zijn aan variaties. Het is een virtuele markt die wordt toegevoegd aan de echte markt! Zo wordt de Waalse groene kWh dubbel betaald: een keer daadwerkelijk en een keer virtueel!

U kunt dus heel goed energie intern gebruiken en profiteren van cv's (onmogelijk in Frankrijk, wat stom is), voeg gewoon een loodmeter toe aan uw energiebron voor intern gebruik. Het is een buitengewoon interessante troef, maar kan de bron van misbruik zijn (en ik weet waar ik het over heb ... omdat ik een echte zag)

In Frankrijk ondertekent u met EDF een buyout-contract voor REELLE-elektriciteit dat gedurende X jaar in het netwerk is geïnjecteerd en dat niet beweegt. Dit betreft alleen de echte markt!

Hier is een volledig document over de methode van berekening van groene certificaten maar misschien is dit degene waar je het over hebt?

Wees even voorzichtig in Frankrijk als in België, het behalen van certificering is niet eenvoudig. Behalve op de PV waar dit gefaciliteerde systemen zijn.

Hier denk ik dat ik niet te veel domme dingen heb verteld.
0 x
fthanron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 292
Inschrijving: 13/10/07, 17:56
Plaats: Loir et Cher




par fthanron » 17/06/09, 12:26

Bedankt voor deze uitleg.

Wat betreft het Christophe-document, dit is waar ik het over heb.

Dus als ik het goed begrijp, hebben de cv's alleen betrekking op het elektriciteitsverbruik.
Een persoon / vereniging / bedrijf dat zijn verwarmingssysteem wijzigt (bijv. Van stookolie naar gas) en zo zijn co2-uitstoot vermindert, kan met betrekking tot cv's niets bedenken! Heb ik het goed begrepen?
Idem voor iemand die van plan is hun huis te isoleren, geen cv!

PS: ik zag op deze site: http://resosol.org/Gazette/2009/251p20.html dat de berekening van de CO2-uitstoot in Frankrijk onderwerp van discussie is, citeer ik: "Het Agentschap voor de controle van energie en het milieu en RTE hebben daarmee aangetoond dat het CO2-gehalte van de kWh die wordt geleverd aan de elektrische verwarming van huizen in Frankrijk, een bereik van 500 tot 600 gram. Elektrische verwarming in Frankrijk geeft dus veel meer uitstoot dan gasverwarming (195 g / kWh) of stookolie (310 g). "Wat denk je?
0 x
Frederic
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79304
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11037




par Christophe » 17/06/09, 12:32

Ja, dat is het, het gaat alleen om de PRODUCTIE van elektriciteit.

Naar mijn mening heb je een typfout gemaakt: que = pas

Aan de andere kant, aan de "consumenten" -kant, betreft dit hen maar indirect, aangezien de gedistribueerde cv's worden verzameld op het niveau van grote energieverbruikers ... zoals uitgelegd door Elephant.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 112-gasten