Eerlijke handel wordt te zakelijk?

Huidige Economie en Duurzame Ontwikkeling-compatibel? groei van het BBP (ten koste van alles), de economische ontwikkeling, de inflatie ... Hoe concillier de huidige economie met het milieu en duurzame ontwikkeling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Eerlijke handel wordt te zakelijk?




par Christophe » 15/05/09, 10:35

"De verborgen kant van eerlijke handel: hoe bedrijven een genereus idee in handen krijgen" door Frederic Karpyta, Editions Bourin, april 2009

Beeld

Eerlijke handel, die de ambitie had om van de wereld een betere plek te maken, bevindt zich vandaag in een crisis.

Nog nooit hebben we in Frankrijk zoveel "fairtrade" producten verkocht: pakjes koffie of thee, maar ook bananen, mango's, gedroogde vruchten, spijkerbroeken, t-shirts, lakens, dekbedden... De consument ontdekt ze ook in de schappen van hun supermarkt dan in mode- of decoratieboetieks. De meeste labels dragen het logo "Fairtrade / Max Havelaar", genoemd naar een internationale vereniging die in 20 net haar 2008e verjaardag vierde en die wordt beschouwd als de promotor van eerlijke handel in Frankrijk.

Maar om afzetmogelijkheden te ontwikkelen en te verzekeren voor kleine producenten van koffie, cacao of bananen, heeft Fair Trade ervoor gekozen om de krachten te bundelen met grote retailers en agrovoedingsproducenten. Met het risico zijn ziel te verliezen en de situatie van degenen die hij wilde helpen in gevaar te brengen.
Frederic Karpyta geeft ons een boeiend en politiek incorrect onderzoek, rijk aan anekdotes, voorbeelden en getuigenissen.


De verborgen kant van eerlijke handel: hoe bedrijven een genereus idee in handen krijgen, door Frederic Karpyta, Editions Bourin, april 2009, USBN: 9782849411209, 280 p., 17 euro.

http://www.bourin-editeur.fr/livre/la-f ... reuse.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 15/05/09, 10:44

Ik weet dat ik een zoete dromer ben, maar een paar opmerkingen:

a) eerlijke handel zou niet moeten bestaan, want alle handel MOET PER DEFINITIE eerlijk zijn!

b) eerlijk rijmt niet noodzakelijkerwijs met ecologisch!

c) lokale eerlijke handel bestaat, zonder misbruik van marketing, bijvoorbeeld in AMAP's. De oxfam-winkels maken ook het plaatselijk "terugvinden" van echt mooie en goedkope voorwerpen mogelijk. Ik vraag me af of Emaüss ook niet fairtrade is?
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 15/05/09, 11:21

We kunnen onszelf dezelfde vragen stellen over bio in supermarkten, ver van het idee van respect voor producten, het land, consumenten (en handelaars - voor sommigen geen belediging!) die de motivatie kunnen zijn voor de daad van biologische aankoop.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Economie en financiën, duurzaamheid, groei, BBP, ecologische belastingstelsels"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 146-gasten