Biobrandstof en CO2: ethanol, E-85 en benzine, vergelijking

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
Pastekos
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 62
Inschrijving: 30/03/04, 10:57




par Pastekos » 14/04/09, 15:57

Hallo,

Het lijkt mij dat er een heel belangrijk punt is dat over het hoofd is gezien bij deze berekeningen van de CO2-uitstoot.

Dit is het motorrendement. Het is echter niet hetzelfde of de motor op benzine of E85 loopt.

Ik heb veel tests en metingen gedaan met mijn 205 1l4 die sinds juni 85 op E2007 rijdt.

Bij benzine lag het motorrendement rond de 0,25 (op zijn best). Met E85 passen we de ontsteking en de rijkdom van deze brandstof aan en stijgt het rendement tussen de 0,33 en 0,35.

Voor de nieuwsgierigen zou ik de formules kunnen geven die worden gebruikt om het motorrendement te berekenen, afhankelijk van snelheid, Cx, gewicht van de auto en verbruik.


Dus ik heb de berekeningen gedaan voor een bepaalde afstand, ik verbruik 15% meer E85 dan SP98. Door de balansvergelijkingen uit te voeren.

Voor een bepaalde afstand merk ik op dat de E85 23,1% minder zuurstof uit de lucht verbruikt dan de SP98, de E85 20,6% minder CO2 uitstoot dan de SP98 en de E85 0,41% meer H2O uitstoot dan SP98.


Ik kan niet al mijn berekeningen hier online zetten, het zijn er veel. Maar ik verzeker je dat ze zijn gecontroleerd en opnieuw gecontroleerd, en ik heb er 2 jaar aan gewerkt.

Nico.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 192-gasten