Agrofuel en voedsel: Wat denk je?

ruwe plantaardige olie, diester, bio-ethanol of andere biobrandstoffen, of brandstof van plantaardige oorsprong ...
OrangeBleue
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 30/01/09, 05:56

Agrofuel en voedsel: Wat denk je?




par OrangeBleue » 11/03/09, 19:11

Hallo.
Wat vind je van het gebruik van ethanol, wetende dat het is gemaakt van voedsel dat miljarden kinderen had kunnen helpen eten?

(bewerkt door ex-océano op 12/03/09 om 20:35: titel gewijzigd.)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 11/03/09, 19:14

Echt waar?

Weet je zeker dat de tarwe of maïs die werd gebruikt om ethanol te maken in de maag van hongerige kinderen zou zijn terechtgekomen?

Ik weet het bijna zeker niet! Zijn er meer honger- en hongerdoden als gevolg van biobrandstoffen? Ik denk het niet!

Aan de andere kant is de "wereld" -citaat (de speculatie die eruit voortvloeit) van voedingsproducten een schande ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 11/03/09, 19:57

Christophe schreef:Echt waar?

Weet je zeker dat de tarwe of maïs die werd gebruikt om ethanol te maken in de maag van hongerige kinderen zou zijn terechtgekomen?

Ik weet het bijna zeker niet! Zijn er meer honger- en hongerdoden als gevolg van biobrandstoffen? Ik denk het niet!
...


Eten is inderdaad een markt. En arme landen zijn insolvent. Zo zagen we 10/15 jaar geleden monsterlijke voedselvoorraden in rijke landen, met altijd dezelfde hongersnood in arme landen ...

En voedselhulp, toen we besloten om van onverkochte voorraden af ​​te komen, veroorzaakte enorme schade in deze arme landen, omdat het de lokale markten vernietigde. Resultaat: altijd arm en meer voedselafhankelijkheid. En corruptie als bonus !!!

Goede gevoelens besparen dus geen geld. En we moeten oppassen voor simplistische redeneringen, zelfs als ze elkaar raken!

Aan de andere kant, bij ons is het waar dat biobrandstoffen (licht) hebben bijgedragen aan een spanning op bepaalde voedingsproducten: granen, oliën ... en derivaten ... Het grootste deel van de beweging was echter speculatie. Maar zodra een voedselmarkt krap wordt, kan 2 of 3% van het tekort de prijzen doen stijgen en met meer dan twee, drie of tien verhogen. Zo is het altijd geweest en daarom hadden we zeer complexe systemen ingevoerd om de voedselmarkten te reguleren (de beroemde onderhandelingen in Brussel, waarbij de ministers meerdere dagen en nachten opgesloten zaten ...). En onder Angelsaksische invloed werden ze ontmanteld.

Laatste punt: gewone mensen beseffen het niet, maar naar mijn mening komen we uit jaren van legendarische overschotten en gaan we naar meer spannende jaren. Gewoon praten over markten voor solventen (dus rijke landen). Dus net zoals onze kinderen meer gaan betalen voor hun energie, zullen zij naar mijn mening ook meer betalen voor hun eten. En het verband is duidelijk: een aanzienlijk deel van de energie in plantaardige producten is van "aardolie" -oorsprong (via meststoffen, pesticiden en brandstoffen voor landbouwmachines) en niet langer van "fotosynthese" -oorsprong. !
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 12/03/09, 08:12

: arrow: Kunnen we de titel van het onderwerp corrigeren. :?
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202




par phil53 » 12/03/09, 09:36

We mogen de ontbossing die deels door boeren is veroorzaakt niet vergeten!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'biobrandstoffen, biobrandstoffen, biobrandstoffen, BtL, niet-fossiele alternatieve brandstoffen ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten