Passief bioklimatisch woningbouwproject

Bouw van natuurlijke of ecologische habitat: plannen, ontwerp, advies, expertise, materialen, geobiologie ... Huis, constructie, verwarming, isolatie: u heeft zojuist één of meerdere offertes ontvangen. Kunt u niet kiezen? Geef hier uw probleem aan en wij adviseren u bij de juiste keuze! Hulp bij het lezen van DPE of diagnostiek van omgevingsenergie. Hulp bij aan- of verkoop van onroerend goed.
Avatar de l'utilisateur
michel-Vautier
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 07/03/09, 16:45
Plaats: Filippijnen

Passief bioklimatisch woningbouwproject




par michel-Vautier » 07/03/09, 17:18

Hallo,

Voor mijn eerste interventie stond een meervoudige vraag open voor advies, opmerkingen, aanbevelingen.

Ik bestudeer momenteel de bouw van een bioklimatisch huis met passieve energie in Quebec (project voor 1 of 2 jaar).

Mijn vormkeuze is gericht op een achthoek met een groot glazen dak aangevuld met zonnepanelen en een extra warmtebron door middel van een haard.

Houten frame (zeer goed beheerst in Noord-Amerika omdat 90% van de huizen van deze stijl zijn), keuze uit onzekere muren
stro?
Hout op kamer op kamer met isolatie?
Houten paneel + isolatie?
Asfalt grind dak
Fundering met betonnen kooi van buitenaf geïsoleerd.

Ik ben op zoek naar verschillende elementen om de beste energie / kosten / opbrengstverhoudingen te berekenen.

Voor warmte-accumulatie is het mogelijk om te spelen op de geïsoleerde betonnen bestrating, maar hoe bereken je de maximale warmte die is opgebouwd in vuurvast beton? de accumulatietijd afhankelijk van een hete lente? de optimale dikte van het beton tussen de bron en het buitenste oppervlak? het soort materiaal, gesmolten cement, vuurvaste elementen, pouzolaan, vermiculiet, enz ...?

Voor de isolatie van muren en daken, hoe wordt de isolatiecoëfficiënt berekend op basis van de toevoeging van verschillende materialen, enz ...

in termen van zonne-energie, hoe de energie te berekenen die evenveel is teruggewonnen uit de luifel als van de collectoren volgens de hoek van de zon en de seizoenen.

Voor de Canadees, hoe bereken je het?

Waar vindt u typische huisplannen van deze stijl?

etc etc

Ik weet dat 80% van de antwoorden hierop staan forum, maar het onderzoek is niet noodzakelijkerwijs duidelijk voor een neofiet hier.

Ik geef aan dat ik geen neofiet ben in de bouw. ​​Mijn eerste huis werd 20 jaar geleden in Siporex uitgevoerd, mijn zoon is een metselaar, mijn schoonzoon.

Aan de andere kant verbind ik mezelf aan de vachten en deel ik mijn ervaringen met dit onderwerp met iedereen.

Bedankt allemaal
0 x
Michel in de Filippijnen
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2

Re: bouwproject bioklimatisch huis met passi-energie




par houthakker » 07/03/09, 19:56

michel-vautier schreef:[...]
Houten frame (zeer goed beheerst in Noord-Amerika omdat 90% van de huizen van deze stijl zijn), keuze uit onzekere muren
stro?
Hout op kamer op kamer met isolatie?
Houten paneel + isolatie?
Asfalt grind dak
Fundering met betonnen kooi van buitenaf geïsoleerd.

Ik ben op zoek naar verschillende elementen om de beste energie / kosten / opbrengstverhoudingen te berekenen.

Voor warmte-accumulatie is het mogelijk om te spelen op de geïsoleerde betonnen bestrating, maar hoe bereken je de maximale warmte die is opgebouwd in vuurvast beton? de accumulatietijd afhankelijk van een hete lente? de optimale dikte van het beton tussen de bron en het buitenste oppervlak? het soort materiaal, gesmolten cement, vuurvaste elementen, pouzolaan, vermiculiet, enz ...?

Voor de isolatie van muren en daken, hoe wordt de isolatiecoëfficiënt berekend op basis van de toevoeging van verschillende materialen, enz ...

in termen van zonne-energie, hoe de energie te berekenen die evenveel is teruggewonnen uit de luifel als van de collectoren volgens de hoek van de zon en de seizoenen.

Voor de Canadees, hoe bereken je het?
[...]
Voor het frame raad ik je aan om in Noord-Amerika te blijven: houten frame zoals je zei.
De isolatie is heel gemakkelijk te maken in cellulosewatten en het is het type constructie dat de beste kosten / prestaties / dikte van de muren biedt.

Voor inertie moet je minerale materie terug in je huis brengen, in de isolatielaag. Kort gezegd betekent het een plaat maken over een houten balk, geïsoleerd in de dikte van de balken.

Ik zal u geen dikte of andere geven, maar een referentie die we gebruiken om de traagheid te berekenen die we naar onze MOB moeten brengen: we plaatsen ongeveer 1 T traagheidsmassa voor 10 m² leefruimte.

Voor materialen geef ik de voorkeur aan materialen met de laagste ecologische voetafdruk, kalk in plaats van cement. Daarna is het minerale bestanddeel zand of pozzolan als we de plaat willen verlichten.

Voor de muren en het dak moet u de thermische weerstandswaarden toevoegen van alle materialen die niet worden gescheiden door een laag mobiele lucht of in contact met de buitenkant.
De som geeft u de totale weerstand van de beschouwde muur.
Als je precies wilt zijn, is het natuurlijk noodzakelijk om de thermische bruggen die aan de structuur zijn gekoppeld te integreren in het geval van een houten frame en daar wordt het een complexer haar.

Voor zonne-energie zijn er kleine berekeningssoftware daarvoor, maar ik ben geen expert. Ik hoop dat forumZe geven je meer informatie dan ik.

Voor de Canadese bron heb ik nog nooit een ‘wetenschappelijke methode’ van rekenen gezien, maar empirisme werkt best goed! : Cheesy:
Kortom, u hebt buizen nodig met een diameter van ongeveer 250 mm, begraven tussen 1.5 m en 2 m onder het grondoppervlak en een lengte van ten minste 50 m ...

Daar, in de hoop je te hebben geholpen. : Wink:
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
michel-Vautier
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 07/03/09, 16:45
Plaats: Filippijnen




par michel-Vautier » 07/03/09, 23:11

bedankt, het is een goed begin :D

Een aanvullende vraag op het gebied van warmte-uitwisseling:

welk materiaal te gebruiken?
PVC of soortgelijke materialen moeten rotbestendig zijn, het is niet slecht, maar geen goede warmtegeleider.
Metalen zijn oxideerbaar en veel duurder, minder dan aluminium, maar dat is breekbaar ... aan de andere kant, het voordeel dat ze gemakkelijk vinnen kunnen plaatsen die het geleidingsvermogen verhogen door het radiatoreffect en de benodigde buislengte kunnen verkorten.

Ik voeg een opmerking toe.
Ik bracht een deel van de nacht door met "plunderen" of "graven" naar ideeën, informatie, dingen uit de forum en download ze.

En ik was erg geïnteresseerd in de stirling- en pantone-motor, het is gek om te ontdekken wat menselijk genie zou kunnen creëren en wat menselijke domheid kan weggooien !!

Ik heb in Quebec gewoond tijdens de ijsstorm, geen elektriciteit bij -20 ° C dus geen verwarming en geen generator te koop in een winkel (erg blij dat het maar 1 week duurde voor mijn kleine familie anderen hebben eu 3 per week ....) Ik ben gevoelig voor het zelf opwekken van zijn eigen energie.

Hoewel het koud is in Quebec in de winters (-10 ° C tot -40 ° C), is de straling van de zon ongelooflijk interessant voor de productie van warm water per paneel en waarom geen roterende boiler overwegen ...
wat is de nominale warmte om te leveren aan een sterling motor?

merci
0 x
Michel in de Filippijnen

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Vastgoed en ecoconstructie: diagnostiek, HQE, HPE, bioklimatisme, natuurlijke habitat en klimaatarchitectuur"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 124-gasten