Een fornuis voor kokend water

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
martho18
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 23/10/08, 22:20
Plaats: bes

Een fornuis voor kokend water




par martho18 » 20/02/09, 11:01

Hallo,

Ik moet grote hoeveelheden water verwarmen en koken (ongeveer 300 l) en ik denk erover na hoe ik houtenergie hiervoor kan gebruiken.
De eerste reflectie over het gebruik van een boiler was niet overtuigend (zie vorige post) de moeilijkheid was om 100 ° te bereiken
Dus ik denk aan een direct verwarmingssysteem van het kacheltype, een beetje zoals de oude gietijzeren potten met een geïntegreerde haard om zelfgemaakte charcuterie te bereiden....

Voor de maatvoering van deze machine ben ik van plan mij voor het vermogen te laten inspireren door de afmetingen van de turbokachels (turbo deom) maar ik zou graag jullie mening hebben over de constructie zelf zodat het vermogen goed over de contactzone kachel/water gaat .

Eigenlijk stel ik me het systeem voor als een grote ronde paal waarop een geïsoleerde melktank rust, het contact zou dus alleen aan de onderkant gemaakt worden.

Mijn eerste vragen zijn:
moeten de wanden van de kachel zelf geïsoleerd worden?
is de bodem voldoende om de stroom te dragen?

merci
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 20/02/09, 11:10

Kunt u specifieker zijn over het gebruik van dit warme water? Omdat er mogelijk al passende oplossingen zijn voor uw gebruik.
Wat is het watergebruiksregime
Welke energie verkiest u? Kiest u voor een oplossing omdat u aan goedkoop hout kunt komen?
Is het een "incidenteel amateur" of industrieel of ambachtelijk gebruik

(pfff! Ik ben klaar :D )
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
martho18
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 23/10/08, 22:20
Plaats: bes




par martho18 » 20/02/09, 11:18

het gebruik zou "ambachtelijk" zijn (ambachtelijke brouwerij)
Het watergebruikregime? Ik weet niet zeker of ik de vraag helemaal begrijp. Het water is op atmosferische druk en moet worden opgewarmd tot 80°, daarna wordt het teruggepompt naar een andere tank (mengen) die niet verwarmd is. Na filtratie wordt de zoete most teruggestuurd naar de oorspronkelijke tank, waar deze moet kunnen koken.
Ik wend me voornamelijk tot hout om ecologische en ook economische redenen (de energiebron is belangrijk) en ook omdat ik mijn hout zelf maak.
merci
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 20/02/09, 11:38

nou ja,
antwoorden van een Belg:

Normaal gesproken is een brouwtank van koper om de warmte goed te verdelen, nou, als ik het goed begrepen heb wil je voorlopig niet veel investeren.
Sommige brouwerijen verhitten met stoom (brouwerij Pipaix www.vapeur.com ) de productie van stoom bij meer dan 100° is niet echt een probleem zolang de circuits zijn uitgerust met drukbegrenzingskleppen
Persoonlijk zou ik voorverwarmen met zonnecollectoren, anders lukt het me om een ​​maximaal oppervlak van de tank in contact te laten komen met de ruimte waar je het hout stookt (is deze tank RVS of aluminium?)
Een tip: bij Materne (de beroemde jams) experimenteerden ze enkele jaren geleden met succes met koken op 70° onder lage druk. Natuurlijk moet je een moment op 100° staan ​​voor sterilisatie, maar dat is pas het einde.

Good luck ! Laat ons weten wanneer het drinkbaar is!
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
martho18
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 23/10/08, 22:20
Plaats: bes




par martho18 » 20/02/09, 11:51

Ik liet het idee van stoom varen, dat leek me te ingewikkeld. (bij grote installaties of met zeer regelbare energie is het mogelijk maar bij hout lijkt het mij te delicaat, zeker voor een installatie die niet 24 uur per dag draait.

De traditionele koperen tanks worden niet meer zoveel gebruikt, voedsel vereist = roestvrij staal.
Trouwens, bier maken heeft weinig met jam te maken (het is toch niet zo lekker) en de kookstap is niet in de eerste plaats bedoeld om het wort te steriliseren maar om de bittere elementen van het wort op te lossen, hop en om eiwitten te laten neerslaan.

Mijn proces is bewezen en mijn recepten ook, het is alleen de verwarmingsfase die ik wil wijzigen met hout...

Bedankt voor de info.
Denkt u dat kachelisolatie nodig is?

merci
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 20/02/09, 11:58

Als u uw kachel isoleert, verhoogt u onvermijdelijk de T° van de verbrandingskamer en verbruikt u minder hout, tenzij u de werkplaats wilt verwarmen.

Wat betreft het opgeven van koper, dat vind ik jammer: het heeft antiseptische eigenschappen die de Egyptenaren al kenden.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 20/02/09, 12:14

Ik zou isoleren, ja. kan net zo goed de pot opwarmen.
en ik liet de dampen langs de zijkanten omhoog gaan om het uitwisselingsoppervlak te vergroten. Je pot kan zelfs muren met vinnen hebben om meer warmte van de dampen op te vangen.
0 x
martho18
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 23/10/08, 22:20
Plaats: bes




par martho18 » 20/02/09, 12:37

Dankzij jullie twee.
Het is grappig, net tijdens het eten dacht ik net aan de vleugels.... het kan best veel zijn. Daarna mag het niet vies worden, maar als de temperatuur hoog is, is er niet al te veel risico.

Voor koper is het waar dat het niet slecht kan zijn, maar het is waarschijnlijk ingewikkelder om te implementeren, duurder en moeilijker te onderhouden omdat het tussen elk brouwen oxideert .... en dan zijn de antiseptische eigenschappen voornamelijk schimmeldodende eigenschappen en de goede ontwikkeling van gisten is essentieel om bier te maken....

Nou, ik maak wat plannen en jij vertelt me ​​wat je denkt....
van te voren bedankt
0 x
liemar
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 26/02/09, 22:17

warm water




par liemar » 26/02/09, 22:32

het lijkt mij dat het systeem van stoommachines (het water circuleert in een buis met een kleine diameter, een spoel die buiten wordt verwarmd) goed zou beantwoorden aan uw behoefte A+
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 238-gasten