Onvermijdelijk: het filmongeluk in Frankrijk

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11

Onvermijdelijk: het filmongeluk in Frankrijk




par jonule » 06/11/08, 11:13

Een film over kernenergie: India koopt kernreactoren van Frankrijk en vraagt ​​om een ​​noodstop voor een test, die uitmondt in een nachtmerrie...

aanhangwagens:

http://fr.youtube.com/watch?v=76-br1VeuLk

http://www.arte.tv/fr/accueil/contenus- ... 66462.html

Een film geïnspireerd op incidenten die onlangs hebben plaatsgevonden in Franse kerncentrales en de conclusies van een rapport van IRSN, het Instituut voor Radiobescherming en Nucleaire Veiligheid.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 06/11/08, 11:18

Hé, je hebt mij ingehaald! Ik ging een onderwerp maken! Dat vergat je te zeggen het was op morgen 7 november 2008 avond op Arte

ONGELUKKELIJK een film geschreven door Alain Moreau en geregisseerd door François Luciani

Met Vanessa LARRE, Jean-Michel PORTAL, Ary ABITTAN, Constance DOLLÉ, Delphine RICH, Thibault de MONTALEMBERT

Op ARTE op 7 november 2008 om 21.00 uur


Ik corrigeer alleen je Truveo-link om de YouTube-link te plaatsen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 07/11/08, 22:58

Dus....

Heb je het gekeken?

Om Jonule een plezier te doen, keek ik :P
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/11/08, 23:19

Ik heb de eerste 1 minuten gemist vanwege een delnoram die me niet wilde laten gaan op MSN... : Mrgreen:

Nee, geen grapje, ik vergat...

Dus ik zag de rest en vond het behoorlijk "licht"...

Uiteindelijk begreep ik niets van het technische probleem...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188




par Remundo » 07/11/08, 23:40

Hij is een Indiase ingenieur die een delegatie voorzit om energiecentrales uit onze regio te kopen.

Hij komt aan bij een elektriciteitscentrale. Hij zegt dat niet alles is gepland in de faalscenario's tijdens de noodstop van een reactor...

Bij de ondertekening van het contract eist hij dat de fabriek die hij bezoekt onmiddellijk een routinematige noodstopprocedure uitvoert.

Het is enorm! Een scheetje vraagt ​​om de onmiddellijke ongeplande verstoring van 1000 MW op het netwerk.

Een domme minister geeft toestemming om de verkoop koste wat het kost te laten plaatsvinden...

En dan gaat het mis enz.

Er gaan veel slechte grappen rond, kanonnen en kannen op de ministeries...

Gelukkig is er een geweldige hoofdingenieur die alleen naar zijn instinct luistert, de gebruikelijke crisisprocedures negeert, en die de fabriek terugbrengt naar een stabiele zone.

Te veel!

De film doet ons voortdurend geloven dat radioactiviteit wordt uitgestoten in de dampen van de luchtkoelers.

En dan trekt hij in bij zijn leuke zwangere vrouw en 2 dochters.

Het is een anti-kernwapenfilm met grote snaren, totaal verstoken van technische analyse.

Let op: ik zeg niet dat de kernbom veilig is. : Idee:
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 07/11/08, 23:44

Goede samenvatting...die aansluit bij mijn "licht"... : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 09/11/08, 21:03

Ik had mensen thuis. Een kwartier te laat begon ik met opnemen op de FBX HD.

Welnu, het scenario is in Tsjernobyl-stijl. Ze hebben daar ook tests gedaan die mislukten...

Vanuit technisch oogpunt zijn er nogal wat benaderingen. Menselijke problemen worden benadrukt:

Aan de ene kant :

-contracten die koste wat het kost moeten worden ondertekend,
-de media die gecontroleerd moeten worden,
-politici die hun reet willen redden en de verantwoordelijkheid willen doorgeven,
-ambtenaren op het middenniveau die, om hun carrière te redden en bevelen op te volgen, de informatie verdraaien en de ondernomen acties minimaliseren,
-de handel met voorkennis van de vriend van de minister die aandelen verkoopt en terugkoopt en daarbij grote winst maakt,

De andere :
-nucleaire medewerkers die doen wat ze kunnen en fouten maken (klep 1 en 2)
-de “Beijing” die alles doet voor zijn gezin (zijn dochter ophalen van school, het gebied verlaten, enz.)
-de onvoldoende uitgeruste hulpdiensten en politie,...

Overigens hadden ze de beschermingsmaatregelen meer moeten presenteren en toelichten. De alarmsirene die wordt gemoduleerd, heeft een bijzonder geluid. Wij horen het nauwelijks!

Sirene voor nucleair of chemisch risico

Het belangrijkste zit hem in de paar regels tekst die de film afsluiten en de titel van de film verklaren.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...
C moa
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 704
Inschrijving: 08/08/08, 09:49
Plaats: Alger
x 9




par C moa » 09/11/08, 22:38

voormalige oceanische schreef:De alarmsirene die wordt gemoduleerd, heeft een bijzonder geluid. Wij horen het nauwelijks!

Sirene voor nucleair of chemisch risico
Dit signaal is niet specifiek voor nucleaire of chemische risico's. Dit is een waarschuwingssignaal voor de bevolking in het algemeen. Het wordt gebruikt ongeacht de bron van het gevaar (industrie, storm, overstromingen, enz.). De enige uitzondering vormen dammen waar een misthoorn wordt gebruikt waarschuwing voordat er water vrijkomt.

Om meer te weten te komen, moet je naar de radio luisteren (bij voorkeur Franse radio).

Voor
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gregconstruct
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1781
Inschrijving: 07/11/07, 19:55
Plaats: Amay België




par Gregconstruct » 10/11/08, 08:11

C moa schreef:Om meer te weten te komen, moet je naar de radio luisteren (bij voorkeur Franse radio).

Voor


Hetzelfde in België of waar dan ook, als dit soort sirenes klinkt, moet je naar een nationale radio luisteren en vooral niet onnodig de deur uit gaan!
0 x
Elke actie geldt voor onze planeet !!!
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 12/11/08, 13:34

je zou bestraling en radioactieve besmetting niet verwarren Remundo?

Techniek voor techniek, ten dienste van de communicatie, of hoe de vis te verdrinken...

een beetje actuele informatie na een beetje onderzoek:

Het leven van morgen – Tragedie of harmonie?
Een brief van de vereniging “Save the Climate” aan de president van Arte die zojuist op vrijdag 7 november de film “Ineluctable” heeft uitgezonden.
Monsieur le Président,

Op vrijdag 7 november zond Arte de film “Inéluctable” uit. Deze keer zijn de grenzen van ernst en fatsoen overschreden. Ik zal niet stilstaan ​​bij de armoede en de onwaarschijnlijkheden van het scenario met de absurde interventies van de minister bij het beheersen van de crisis, de afwezigheid van de ASN, de eenzaamheid van de ploegingenieur, de spot van Security Civil. De sensoren die werken, werken niet, werken weer terwijl de synoptiek onverstoorbaar lijkt.

Laten we niet vergeten dat de film een ​​scenario wilde beschrijven dat zou kunnen leiden tot een ernstige situatie met mogelijk hartsmelting. Een dergelijke hypothese wordt, hoewel zeer onwaarschijnlijk, bij de veiligheidsbeoordelingen van reactoren als mogelijk beschouwd. Het was daarom mogelijk en legitiem om het in een fictie te beschouwen. Jammer dat er zo oppervlakkig mee omgegaan wordt.

Tijdens de film is een bepaald aantal incidenten alleen bedoeld om de bevolking die in de buurt van de energiecentrales woont in paniek te brengen. Zo vertelt de vrouw van de ingenieur dat zij bestraald zou zijn (hoe, in welke mate, waarom wordt ons niet verteld) en dat zij daardoor moest afbreken. Ze ontwikkelde een zeer legitieme angst om in de buurt van een energiecentrale te wonen. Behalve dat de bestraling van een zwangere vrouw die een energiecentrale bezoekt op een niveau dat voldoende is om de foetus in gevaar te brengen volkomen onwaarschijnlijk is en dat de vermelding ervan pure propaganda is. Zelfs nog onwaarschijnlijker, gezien de regels die gelden voor werknemers die onder straling moeten werken, is de aanwezigheid op haar werkplek van haar man, terwijl hij op het moment van de bestraling van zijn vrouw op het terrein aanwezig zou zijn geweest. Het gaat hier duidelijk om het bang maken van mensen.

Verder wordt ons terloops verteld dat als de brandstof smelt, deze de tank zal doorboren (wat mogelijk is, maar niet gebeurde voor Three Mile Island (TMI), hoewel er waterstof vrijkwam in de omsluiting) en dat er een explosie en ruïne van de omheining en dat er een sarcofaag zal moeten worden gebouwd. Dit is volkomen onjuist, zoals blijkt uit het TMI-ongeval, waarbij de behuizing de waterstofexplosie perfect weerstond. Bovendien zijn er sinds TMI talloze maatregelen genomen om de kans op kernsmelting aanzienlijk te verkleinen, en vooral om elke ruïne van de omhulling te voorkomen (waterstofrecombinator om elke waterstofexplosie te voorkomen, apparaat uitgerust met filters (zand) die automatische decompressie mogelijk maken van de insluiting zonder gevaarlijke lozingen)

Het is vreemd dat, als we de conclusie van de film goed begrijpen, de zaken uiteindelijk weer normaal worden. Wat betekent dan de eindscène die ruïnes toont (waarschijnlijk die van Tsjernobyl) en afbeeldingen van gewonde of noodlijdende kinderen? Zelfs na de ramp in Tsjernobyl waren er geen gewonde of kreupele kinderen. Pas na vijf jaar ontstond schildklierkanker bij kinderen onder de 5 jaar ten tijde van de ramp. Deze eindreeks is gewoon walgelijk.

Ten slotte laat de boodschap die in de aftiteling verschijnt duidelijk zien dat deze film geen simpele fictie is, maar dat hij een politiek en ideologisch doel heeft en erop gericht is wantrouwen jegens de Franse nucleaire industrie te kweken. We kunnen ons afvragen of dit offensief tegen de Franse kernenergie belangeloos is of geïnspireerd is door mogelijke concurrenten.

Het TMI-ongeval heeft aangetoond dat het grootste risico dat gepaard gaat met een ernstig kernongeval de paniek is die het kan veroorzaken. Een film als ‘Ineluctable’ is simpelweg crimineel en onverantwoordelijk als het gaat om het creëren van een podium voor dergelijke paniek.

U zult mij ongetwijfeld antwoorden dat Arte, in naam van de vrijheid van meningsuiting van de auteur van de film, niet gebonden is aan zijn werk. Helaas kondigt de presentator vóór aanvang van de film in voice-over één of twee minuten voor aanvang van de film aan: "Een film die ons herinnert aan enkele waarheden over deze gevaarlijke energie...". Deze aankondiging herhaalde slechts de aankondiging van de film op de Arte-website. Ik citeer:

De film geregisseerd door François Luciani komt op het juiste moment om ons aan enkele waarheden te herinneren. Met name het feit dat kernenergie een energiebron met een hoog risico is: Franse energiecentrales krijgen jaarlijks te maken met zo'n twintig potentieel catastrofale incidenten. Onder deze omstandigheden is een ernstig incident even onvoorspelbaar als onvermijdelijk.

Ik ben daarom van mening dat “Onontkoombaar” volledig wordt onderschreven door de zender waarvan u voorzitter bent.

Accepteer alstublieft, meneer de president, de uiting van mijn geschokte gevoelens

Herve Nifenecker
Voorzitter van ‘Red het klimaat’

Kopieën: de heer president van de republiek, de heer premier, de heer minister van Ecologie, Energie, Duurzame Ontwikkeling en Regionale Planning, mevrouw de minister van Cultuur en Communicatie.


reactie van Jean-Pierre Morichaud, fysisch-chemisch ingenieur in de Drôme.

Geachte heer,
Ik neem aan dat de vereniging ‘Save the Climate’, die Arte ervan beschuldigt ‘de bevolking bang te maken’, de missie heeft om hen gerust te stellen. Zij staat dicht bij de nucleaire lobby en beweert waarschijnlijk de planeet te redden met de 2% van de energie die daar door kernenergie wordt geproduceerd.
Als vertegenwoordiger van Frapna in de Tricastin Local Information Commission gedurende meerdere jaren, zou ik u graag een gezaghebbend advies willen geven over de inhoud van de brief van de heer Nifnecker. In zijn kritiek verwart hij de risico's van bestraling met die van radioactieve besmetting waarmee de inwoners van Tricastin momenteel worden geconfronteerd. Verder schrijft hij dat het reactorvat bij een ongeval niet door gesmolten brandstof zal worden gepenetreerd. Ik vraag me af waarom we in de Frans-Duitse versie van de EDF-reactoren, de EPR, een opvangbak onder de tank hebben toegevoegd die we de ‘asbak’ noemden. Hoe weet hij dat de betonnen omheining rond de reactor stand zal houden als de binnenkant met epoxyhars moet worden bekleed om hem waterdicht te maken, omdat deze is gebouwd met cement van slechte kwaliteit. Hij beweert ook dat er in Tsjernobyl geen kinderen zijn die abnormaal zijn geworden door radioactiviteit. Professor Aurengo, verantwoordelijk voor de stralingsbescherming in Frankrijk, was minder bevestigend en vertelde me publiekelijk dat het het psychologische trauma van de moeders tijdens de explosie was dat de aanwezigheid van zijn kinderen verklaarde.
De heer Nifnecker beweert dat deze film het resultaat is van een “crimineel en onverantwoordelijk complot met politieke en ideologische doeleinden”. Ik zeg dat het verspreiden van 85 ton plutonium per jaar meer over de planeet, terwijl er nog 450 kernreactoren in de wereld actief zijn, een ‘criminele en onverantwoordelijke financiële keuze’ is die de Franse nucleaire industrie nog erger wil maken.
Jean-Pierre Morichaud, fysisch-chemisch ingenieur in de Drôme.
0 x

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 275-gasten