Nucleair, CO2 en plutonium, uranium, cesium?

Olie, gas, steenkool, nucleair (PWR, EPR, hete kernfusie, ITER), thermische energiecentrales op gas en steenkool, warmtekrachtkoppeling, tri-generatie. Peakoil, uitputting, economie, technologieën en geopolitieke strategieën. Prijzen, vervuiling, economische en sociale kosten ...
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 31/10/08, 16:09

Onze samenleving bevindt zich op een belangrijk kruispunt: moet plutonium op grote schaal worden gebruikt als brandstof in atoomreactoren, wat ons leidt tot een plutoniumeconomie op wereldschaal? of moet plutonium worden behandeld als gevaarlijk afval met een hoog risico voor de wereldwijde veiligheid, en daarom moet het worden verwijderd door alle productie van plutonium te stoppen en door te isoleren en nauwlettend te controleren wat al gemaakt?

Wanneer de brandstofstaven (of bundels) in een atoomreactor worden geplaatst, worden ze zeer radioactief door de ophoping van plutonium en andere radioactieve stoffen. Vanaf het begin van het nucleaire tijdperk beschouwden aanhangers van het nucleaire pad plutonium als de brandstof van de toekomst en droomden ze ervan het plutonium te recyclen uit het afval van bestraalde brandstofstaven [ook wel verbruikte splijtstof genoemd, dwz de brandstof die een reactor verlaat wanneer men er maximaal energie uit heeft gehaald]. In Frankrijk, Japan en de Verenigde Staten zijn zogenaamde veredelingsreactoren gebouwd om grote hoeveelheden plutonium te produceren, maar ernstige ongevallen hebben al deze landen ertoe gedwongen hun veredelingsprogramma's te beperken.


De extractie van plutonium uit het afval van bestraalde brandstofstaven is een gevaarlijke en zeer vervuilende activiteit. In de jaren XNUMX werd de opwerking van gebruikte splijtstofstaven uitgevoerd bij twee verschillende AECL-faciliteiten in Chalk River. Beide moesten worden gesloten vanwege ongevallen met grote hoeveelheden radioactief materiaal in de omgeving. Deze voorzieningen en de verontreinigingen die daaruit voortvloeien, zijn nooit schoongemaakt. AECL bouwde daarom een ​​andere opwerkingsfabriek om plutonium te scheiden van gebruikte brandstofafval en het vervolgens naar de Verenigde Staten te exporteren voor de productie van atoomwapens. Reservoirs gevuld met zeer radioactief vloeibaar afval zijn er nog steeds en vormen een belangrijke uitdaging voor sanering.

Tachtig procent van het huidige plutonium is geïmmobiliseerd in de gebruikte brandstof die routinematig wordt geproduceerd in kernreactoren.

Frankrijk, Rusland en Groot-Brittannië verwerken gebruikte brandstof opnieuw om plutonium chemisch te scheiden van de andere hoog radioactieve stoffen die daar worden aangetroffen. Dit proces wordt gebruikt om militaire redenen, namelijk het verkrijgen van de grondstof voor atoombommen. Het wordt ook gebruikt voor niet-militaire doeleinden: het aldus gescheiden plutonium kan ooit worden gebruikt als brandstof in kerncentrales. Ongeveer twintig procent van het plutonium op aarde is in deze afzonderlijke vorm. Eenmaal gescheiden van andere stoffen die gebruikte brandstof vormen, kan plutonium gemakkelijker worden gehanteerd, gestolen, getransporteerd of opgeslagen.

Gevaren voor de volksgezondheid en het milieu

De alfa-straling die wordt uitgestraald door plutonium heeft slechts een zeer kort bereik. Dit is de reden waarom het in sommige gevallen kan worden gehanteerd en opgeslagen zonder te omvangrijke schermen voor radiologische bescherming te gebruiken. Neem bijvoorbeeld een kleine hoeveelheid plutonium in de nabijheid van een mens: de meeste energie die door het plutonium wordt uitgestoten, zou op het buitenste, niet-levende oppervlak van de huid botsen (ervan uitgaande dat '' er zijn geen open wonden en er worden geen plutoniumdeeltjes opgezogen).

Als aan de andere kant, als een of meer plutoniumdeeltjes worden opgezogen, kunnen ze zich in de gevoelige longweefsels nestelen en veel biologische schade veroorzaken. Wanneer getrokken in de longen, is een paar milligram plutonium genoeg om de dood te veroorzaken in de maanden die volgen. Een veel kleinere hoeveelheid kan ook vele jaren later leiden tot fatale longkanker. Om deze reden wordt plutonium beschouwd als een van de meest kankerverwekkende stoffen die de mens ooit heeft geproduceerd.


bron:
http://www.cnp.ca/sn/questions/plutonium-bkfr.html
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 31/10/08, 16:20

maar wie heeft dit stomme systeem voortgebracht op basis van een technische weddenschap die nooit heeft gewerkt?

de nucleaire lobby:
http://nucleaire-nonmerci.net/actualite ... eaire.html
http://fr.wikipedia.org/wiki/Lobby_nucl%C3%A9aire
http://www.enviro2b.com/environnement-a ... ticle.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 31/10/08, 17:01

Het is jammer dat deze doodlopende pingpongdialoog en, ik moet zeggen, deze dwingende toon die je neemt Jonule, zo interesseren we lezers niet voor een doel.
Ik waardeer je kijk op nucleair, maar dit soort verbale strijd jaagt de lezer alleen maar weg in plaats van hun aandacht te trekken.

Je bent ongetwijfeld een liefhebber, maar je moet weten hoe je je energie moet kanaliseren (geen woordspeling bedoeld) om op de essentie te blijven.
Blij dat je met ons bent teruggekomen.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 31/10/08, 18:27

0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 31/10/08, 21:31

Ik waardeer de hele kant van Jonule en ben blij zijn berichten te lezen 8)

Ik kan alleen maar zeggen dat ik hetzelfde denk als jij, kleine broer en dat als ik de "meester van de wereld" zou worden, ik deze onzin uit elkaar zou laten halen en naar de verre uithoeken van de verste melkwegstelsels zou sturen met een woord van excuses aan onze verre buren voor het vergiftigde geschenk.

Wat nucleaire "afschrikking" betreft, vind ik het betreurenswaardig dat dit de enige truc is die mensen hebben ontdekt om in vrede te blijven.
Dat zegt veel over de zeer kortzichtige visie waartoe ze in staat zijn en hoe weinig ze het leven op deze prachtige planeet, de aarde, waarderen!

Ze verdienen het niet en ik zou willen dat ze erdoor zouden worden weggevaagd alsof ze van een slecht virus afkwamen.

Ik heb het woord afschrikking tussen aanhalingstekens gezet omdat ik het niet geloof! Waarom zou je nucleaire schuilplaatsen bouwen als je zo bang bent voor de (angstaanjagende) effecten van je onzinbommen? Om kinderen te laten geloven dat de rijke idioten van Amerloques, die straling over 20 jaar "voorbij" zal zijn? En uit zijn schuilplaatsen komen om op te vallen in een bevroren, vergiftigde wereld en stervend van stralingsdreuk?

Ik zeg dat de mensen die deze door zieke hersenen geprogrammeerde gruwel willen overleven, nog gekker zijn dan de makers van deze naamloze shit ... en zich oneindig niet bewust zijn van hoe een leven van 20 jaar gevangenschap in een gevangenisgraf eruit zou zien, zonder natuurlijk licht zonder bomen, zonder bloemen, zonder frisse lucht, met klootzakken van hun soort!
Ik durf te wedden dat ze nog steeds in hun holletjes oorlog zouden voeren voor een stuk brood of de gracieuze ezel van de dochter van hun eigen broer….

Lietseu de "zoon van de hemel" die erg boos is, maar tegen alle hoop in blijft hopen ...
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 03/11/08, 11:33

bham schreef:Het is jammer dat deze doodlopende pingpongdialoog en, ik moet zeggen, deze dwingende toon die je neemt Jonule, zo interesseren we lezers niet voor een doel.
Ik waardeer je kijk op nucleair, maar dit soort verbale strijd jaagt de lezer alleen maar weg in plaats van hun aandacht te trekken.

Je bent ongetwijfeld een liefhebber, maar je moet weten hoe je je energie moet kanaliseren (geen woordspeling bedoeld) om op de essentie te blijven.
Blij dat je met ons bent teruggekomen.

hallo bham
Ik heb geen interactie met cmoa, hij is het die over kamperen praat omdat ik dit bericht heb gemaakt.
waarom?
omdat er geen is over econologie, dat is wat ik zag en daarom geef ik informatie aan degenen die het willen, of kunnen lezen volgens uw opmerking, als ze niet bang zijn om hun gezicht niet te verbergen.
er zijn intelligente mensen die niet kunnen zien wat nucleaire elektriciteit voorstelt, alsof het door hun vermogen tot reflectie was verduisterd, en vaak geen gebrek aan technische informatie. Ik heb het niet over de technische informatie over kernenergie die we op school hadden, voor degenen die het zich herinneren ... helaas zijn er een aantal ongelukken, de techniek is nooit onder de knie, en het milieu, wij, is elke keer vervuild. en dit veroorzaakt kanker - ik heb het niet over kanker door roken, degene die je niet voor je ziet, maar over een dodelijke ziekte die van generatie op generatie kan worden overgedragen. Als je begrijpt wat ik bedoel.
nadat de vorm van meningsuiting er niet toe doet als het om kernenergie gaat, heb ik niets te verkopen. Ik wil de lezer niet interesseren, alleen degene die ervan op de hoogte is, zal doen wat nodig is.

Ik hoop wat te hebben geïnformeerd over plutonium, waar het vandaan komt en hoe het in ons lichaam terechtkomt, en hoe commerciële industriëlen ons sudderen, zelf die niet alles hoeven te begrijpen ... dus we moeten informeren, maar wel onafhankelijk.

na te zijn gecensureerd door de democratie hiervan forum Ik aarzel nogal om terug te komen, ik ben vooral geïnteresseerd in een paar technische discussies maar die heel langzaam vorderen, ik zie vooral politieke en niet al te praktische vragen, maar als ik onzin lees, kan ik er niets aan doen, sorry dat ik ook een mens.

ah trouwens:
ELEKTRISCHE AUTO = PLUTONIUM AUTO
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 03/11/08, 12:22

Lang leve schone kernenergie, zonder uranium of plutonium, door waterstofboriumfusie!
0 x
jonule
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2404
Inschrijving: 15/03/05, 12:11




par jonule » 03/11/08, 14:33

hallo cuicui,
Kunt u het proces eenvoudig samenvatten en zeggen waarom het (volgens u) niet werd behouden?
dank je wel.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 03/11/08, 17:53

welkom Jonule
Alle informatie staat op de 2 links die onderaan dit bericht worden vermeld.
Samenvattend: waterstofboorfusie is mogelijk gebleken sinds het grote apparaat z machine Sandia Labs verkreeg in 2005 de zeer hoge temperaturen die nodig waren om dit soort reacties op gang te brengen. Het gebeurde op een totaal onverwachte manier, simpelweg door het kleine wolfraamdraaddoel te vervangen door roestvrijstalen draad.
Dit vooruitzicht, dat de splitsing van uranium of plutonium en de zeer hypothetische toepassingen van deuterium-tritiumfusie door magnetische opsluiting (ITER) achterhaald maakt, roept vraagtekens op bij de investeringen die in deze sectoren zijn gedaan. Financiële kringen hebben een hekel aan het verliezen van hun weddenschappen en doen daarom wat nodig is om de toepassing van deze nieuwe rustieke en goedkope techniek uit te stellen. Gezien de inzet lijkt het nutteloos te hopen dat de reguliere media er nog lang over zullen praten.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "Fossiele energieën: olie, gas, steenkool en nucleaire elektriciteit (splijting en kernfusie)"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 181-gasten