Wetenschap en speciaal leven: bouwen aan een duurzame wereld

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Matt113
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 344
Inschrijving: 22/05/08, 09:15

Wetenschap en speciaal leven: bouwen aan een duurzame wereld




par Matt113 » 12/06/08, 12:19

Beeld

hier is de samenvatting

Afgewerkte planeet

Tijden veranderen. Ze zijn zelfs al veranderd. Want wie kan vandaag nog deze lang verborgen realiteit negeren: de planeet, met wat ze prachtige bronnen bevat, is niet uitbreidbaar. Wat door sommigen wordt geconsumeerd, kan per definitie niet langer door anderen worden geconsumeerd. De 'Far West'-geest die tot nu toe heerste, ondersteund door het idee dat we altijd nieuwe maagdelijke ruimtes zullen vinden, nieuwe afzettingen om te exploiteren, wordt verpletterd door meer hardnekkige feiten: olie s' is uitgeput, de oceanen ledigen hun vis, de bodem wordt armer, terwijl de lucht en het water als het ware worden verrijkt door de verontreinigende stoffen die we daar ophopen. Om nog maar te zwijgen van het feit dat landen als China of India in hun legitieme wil om te industrialiseren nu op dezelfde basis putten als de economisch meer ontwikkelde landen uit de rijkdom van onze "kleine" planeet. Plots overheerst angst aan het begin van het derde millennium. Moeten we ons voorbereiden om alles te missen in een wereld die te beperkt is geworden? De aarde verlaten om Mars of andere extrasolaire werelden te koloniseren is niet voor nu, de mensheid heeft geen andere keuze dan om te gaan met een eindige wereld. Dit betekent dat we de balans opmaken van wat we werkelijk hebben en dat we alle uitdagingen die daaruit voortvloeien, aangaan. Wetenschap en nieuwe technologieën kunnen ons helpen. Ze zullen niet teveel zijn om onze middelen duurzaam te "beheren".

S & V-HS


Een galopperende demografie, veranderde ecosystemen, steden die zich eindeloos uitstrekken, bronnen die opraken, afval dat zich ophoopt en een natuur die, door gewelddadige schokken, eraan herinnert dat het altijd de oplopend op de mens. Aan alle kanten gaan de rode lampjes branden.

* Onze behoeften putten de planeet te snel uit

De mens leeft op krediet: hij consumeert meer dan wat de natuur produceert.
* Een land maar vol met middelen

Water, lucht, energie, mineralen. Atlas van alle rijkdommen die de aarde biedt.
* Beschavingen op de proef gesteld van duurzaamheid

In het verleden zijn bedrijven verdwenen bij gebrek aan beheer van hun middelen. Voorbeelden.

* Voed 9 miljard mensen

Een complexe vergelijking die tegen 2050 moet worden opgelost.
* Produceer met minder

De uitdaging voor bedrijven: zuinig zijn om winstgevend te blijven.
* Promoten

in plaats van te gooien Hoe we onze vuilnisbakken tot een exploiteerbare bron kunnen maken.
* Stop vervuiling

Er zijn maatregelen nodig om lucht en water op te ruimen.
* Behoud biodiversiteit

Kan de mens blijven tekenen zonder op de natuur te rekenen? Niets is minder zeker.
* Heroverweging van de stad

Verstedelijking weegt op het milieu. Het is tijd om te handelen.

* Langzaam bewustzijn

Twintig jaar na het Brundtland-rapport, een terugblik op de geschiedenis van duurzame ontwikkeling.
* De vervuiler betaalt strategie

Het idee? Evalueer de kosten van vervuiling en laat het betalen aan degenen die het veroorzaken.
* Interview met Alain Gras

Voor de sociaal-antropoloog is 'technische evolutie niet het resultaat van determinisme'.
* Van woorden tot daden

Ondanks hun beweringen doen de Fransen weinig voor het milieu. Ze zouden echter alles te winnen hebben.
* Meer informatie gebruiksaanwijzing

Boeken en websites.



Ik heb geen onderwerp gezien in deze recensie, ik denk dat het de wereld zou kunnen interesseren, zijn er mensen die het al hebben gelezen? het werd uitgebracht op 6 juni denk ik en er is een site gemaakt om dit speciale nummer uit te breiden.

http://mondedurable.science-et-vie.com/

Ik heb het net gekocht.Ik begin te bladeren.Ik zou je wat vertellen als ik al wat artikelen heb gelezen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79328
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 12/06/08, 12:21

Ik wist het niet. Deze HS is echt geweldig na de handdoek die ze durfden te leggen op hernieuwbare energie ...

Zien: https://www.econologie.com/forums/le-dossier ... t4996.html

Ik geloof dat S&V bij alle rekken boufe ...
0 x
Matt113
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 344
Inschrijving: 22/05/08, 09:15




par Matt113 » 12/06/08, 12:28

bah is een onderwerp dat verkoopt, dus het is duidelijk dat ze er baat bij hebben, er is zeker goed en niet zo goed in deze speciale uitgave, maar er moet toch veel informatie zijn om mee te nemen.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79328
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 12/06/08, 12:30

Ik zei niet dat deze HS slecht was, het staat ongetwijfeld vol met goede informatie (ongetwijfeld hebben sommige op deze site hersteld) Ik zei dat dat in strijd was met de conclusies van hun vorige dossier.

Maar zo verkoopt het aan iedereen ... niet tegen strategie :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16130
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 18/06/08, 11:58

Ik heb alles gelezen en vind over het algemeen dat het van goede kwaliteit is.

Compleet, redelijk nauwkeurig, geen salades vertellen.

Het "meest interessante" deel is dat waarin ze de reserves in jaren schatten op basis van het huidige verbruik. Opbeurend.

@+
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79328
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 27/06/08, 18:02

Ik bevestig: het is goed, ik hou vooral van het artikel over de vergelijkende "globale" ecobalans van bepaalde alledaagse gebruiksvoorwerpen en het artikel over steden.

Er zitten echter fouten in, ik heb er minstens 2 gezien (ik vloog alleen over):

a) de energiedichtheid van de batterijen in Wh / km ??? (in plaats van Wh / kG)

b) een pc die 2800 kg grondstof nodig zou hebben voor het ontwerp :schok: Als het geen fout is, leg me dan uit ... :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16130
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 27/06/08, 23:05

Er is een foutje, maar als je alles telt ... het erts voor metalen, de liters olie voor plastic + de liters om de fabriek te laten draaien en het zink te transporteren ...
1 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79328
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 27/06/08, 23:50

Het kan niet zijn, het is zeker ...

Herlees het bestand, de pagina nadat er een koelkast is waar hij praat over 140 kg materialen ... wat zeer aannemelijk is maar 2800 kg voor de pc eerlijk gezegd, als we de prijzen van pc zien, zou het me enorm verbazen. Zie de grijze energielusmethode.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79328
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Re: Science et vie Special Edition: Bouwen aan een duurzame wereld




par Christophe » 11/05/21, 10:36

Ik kwam het toevallig tegen: het historische tijdschrift Science et Vie is failliet!

Journalisten van "Sciences et Vie" treden af ​​na "meningsverschil" met tijdschrifteigenaar

Negen journalisten hebben besloten het eeuwenoude tijdschrift te verlaten. De Society of Journalists van het tijdschrift betreurt "het totale gebrek aan wetenschappelijke expertise" bij de overlevende redactie.


De redactionele en wetenschappelijke kwaliteit zal volledig naar beneden worden herzien (het was al eerder laag gevallen ... soms ...)

De bloeding van journalisten zet zich voort bij "Science & Vie"

De crisis die het wetenschappelijke maandblad sinds het einde van de zomer van 2020 heeft geschud, heeft geleid tot het gelijktijdige vertrek van negen journalisten.


https://www.lemonde.fr/economie/article ... _3234.html

https://www.francetvinfo.fr/sciences/es ... 52921.html

Raad waarom?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Exnihiloest
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5365
Inschrijving: 21/04/15, 17:57
x 660

Re: Science et vie Special Edition: Bouwen aan een duurzame wereld




par Exnihiloest » 11/05/21, 19:55

De wereld is 4 miljard jaar op zichzelf gebouwd en die van de mens 2 tot 3 miljoen jaar.
Gelukkig heeft hij niet gewacht tot het onnodige van vandaag om te weten hoe het moet en als laatste.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 288-gasten