Produceer beter om alles te eten

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 20/11/13, 11:31

Sherkanner hallo
Janic's punt is typerend voor degenen die al heel lang vegetariërs/veganisten zijn en borderline-extremisten worden, omdat vegetarisme/isme in de eerste plaats een kwestie van morele keuze is, maar geen wetenschappelijke basis of rechtvaardiging heeft.

Het is interessant om zo'n verklaring te lezen die duidt op een zeker gebrek aan informatie.
Dus :
a) de VG houdt van alles wat afwijkt van de norm (hoe klein ook!) is noodzakelijkerwijs extremistisch. Iemand die traint voor de Olympische Spelen zal voor de zondagse jogger een extremist lijken. Waar ligt (wetenschappelijk) de grens?
Een dieet waarbij je supplementen moet gebruiken om een ​​normaal leven te leiden, is geen goed dieet.

b) nog een half verkeerd idee. Effectief leven met suppletie is dat er iets mis is met deze keuzes. Ik neem het nooit, noch mijn familieleden en ik mopperen tegen deze manier van doen, vaak zonder rechtvaardiging (hoewel het voor degenen die VG zijn met industriële producten misschien voorzichtiger is). Er zijn dus verschillende vormen van VG (zoals er veel verschillende carnisten zijn). Sommige zijn om ecologische redenen, andere om gezondheidsredenen, andere om sentimentaliteit en vaak een mengeling van alles. Op filosofisch en voedingsniveau is het gebruik van supplementen alleen nodig om de tekorten aan te vullen die zijn opgelopen tijdens de vleesconsumptie (ik heb het hier over degenen die om gezondheidsredenen naar de VG komen), deze supplementen zijn bedoeld om op korte termijn te verdwijnen termijn of middellange termijn, afhankelijk van het herstel van de normale fysiologische functies (zoals een patiënt die medicatie neemt totdat de pathologie verdwijnt, maar sommigen blijven drugs gebruiken tot hun dood, afhankelijk van wat ze hebben).
Plantaardige eiwitten zijn voor mensen erg moeilijk in te nemen.

c) Onhandelbaar of assimileerbaar? Allereerst, wat zijn plantaardige eiwitten? Een set aminozuren precies zoals in vleesproducten, maar in verschillende doseringen afhankelijk van elk product omdat er verschillen zijn tussen varkensvlees, paard, rundvlees of konijn, of tussen wortelen, kool of appels.
d)
Ten tweede zal het voeden van uitsluitend zaden de planeet niet voeden, in tegenstelling tot wat ze ons willen vertellen, is het vooral de industriële lobby van graanproducenten. Granen worden geproduceerd met grote versterkingen van pesticiden en meststoffen, maar voorkomen de uitputting van de bodem niet.

Wie heeft het over het voeden van de planeet met graan? De verscheidenheid aan planten die beschikbaar zijn voor menselijke consumptie is groot en niet beperkt tot zaden en vooral niet tot industriële granen die geselecteerd zijn op hun opbrengst, hun weerstand tegen ziekten, maar nooit op hun voedingskwaliteiten. Vandaar de voedselintoleranties waaronder die voor gluten!
e)
Als het gebruik van kunstmest noodzakelijk is, is het juist om deze uitputting te compenseren. (ja, sinds kort ben ik anti-zaden, gezien de staat waarin ze me hebben gebracht).

Je hebt, oh wat, gelijk! Voedsel van slechte kwaliteit kan je geen goede gezondheid geven, dus vermijd dit... onzin, zoals Coffe altijd zei!

f)
De mens is niet geëvolueerd om alleen groenten en fruit te eten. Als we vitamines en mineralen nodig hebben (essentieel genoemd), komt dat omdat onze voorouders ze gemakkelijk in hun buurt vonden. Ik heb het over de pre-agrarische periode.

Het bijzondere is dat deze vitamines en mineralen voornamelijk in planten voorkomen en beter worden opgenomen dan in vlees dat alleen verwerkte vegetatie is.
Dus weer een fysiologisch en paleontologisch onnauwkeurige gemeenplaats. Het gebit van menselijke fossielen is momenteel identiek aan het onze en de anatomie maakt het mogelijk om individuen te classificeren volgens deze criteria, inclusief de kaak en de tanden en we zijn nog steeds aangepast aan plantaardige consumptie en nog steeds niet dierlijk (maar als je referenties hebt die wetenschappers laten zien het tegenovergestelde, ik ben een nemer!)
g)
Granen werden enkel gebruikt tijdens periodes van schaarste (winter), en werden zeker op dezelfde manier bereid als vandaag nog in Afrika (weken, fermenteren om de werking van de antinutriënten die ze bevatten te beperken).

Dit is nog steeds waar vandaag, maar planten zijn niet weer beperkt tot granen.

h)
Mensen zijn alleseters en staan ​​bekend als jager-verzamelaars. Eigenlijk alles wat hij kon jagen en iets bij de hand kon vinden, at hij, voornamelijk rauw en gedurende het grootste deel van onze evolutie (inclusief insecten die nog te vaak worden weggelaten).
Veel studies tonen dit aan (let op, je moet vaak de hele studies herlezen om te zien of de conclusie inderdaad klopt en niet bevooroordeeld is zoals vaak het geval is).

Ook daar bestaat verwarring tussen anatomie en aanpassing aan de omgeving. De mens is fysiologisch niet allesetend, hij consumeert wat zijn overleving kan verzekeren (zoals de Inuits van Cuicui), zowel plantaardig als dierlijk. Maar in de zogenaamde evolutiecyclus, voordat hij jager werd (wat betekent het verwerven van gereedschap, jachtmethoden, enz.), Was het nodig om tot dan toe te overleven zonder deze technische middelen: hoe deed hij dat? Zou het sneller rennen dan zijn prooi als echte carnivoren? Heeft hij woest in de dijen van brontozauriërs en andere "wezens" gebeten? Ook hier verwarren we aanpassing aan de omgeving (sommige mensen hebben andere mensen opgegeten zonder dat is vastgesteld dat mensen kannibalen zijn) en biologische constitutie.
Ik heb het geluk dat ik een demetertuin heb op 200 meter van mijn huis, ik koop daar de meeste van mijn groenten, het is zeker duur, maar het is het waard.
Dit impliceert hetzelfde voor dierlijke eiwitten. Ik heb onlangs producenten gevonden die hun vee alleen in de wei fokken, op gras (voer in de winter), hun pluimvee vrij buiten loopt en niet vol zit met antibiotica, de varkens zonnebaden vrij rond hun drinkplaats. Het is zeker een beetje duurder (hoewel sommige delen van het dier dezelfde prijs hebben als die van batterijhouderij)

Verwar biologische landbouw niet met biologisch conform voedsel. Biologische marihuana zou niet goed zijn voor de gezondheid en ook niet biologisch opneembaar zijn. AB heeft een missie om chemicaliën te elimineren en gezondere producten te garanderen. Dat deze intrinsiek gunstig zijn voor de menselijke gezondheid (maar het is al beter), is een ander aspect; Haal niet alles door elkaar!
Ik heb geprobeerd mijn dierlijke eiwitten te verminderen door ze te vervangen door plantaardige eiwitten, het enige dat het heeft bereikt is vetaanwinst, ondanks mijn inspanningen om af te vallen. Ik voelde me ook opgeblazen en niet in vorm.

Diëtetiek (aangepast aan gezondheid) bestaat niet uit een geschatte doe-het-zelfzaak waarbij geluk lukraak wordt opgeteld en afgetrokken en gewichtstoename, in vet, een tekort aan metabolisme onderstreept, wat misschien inhoudelijk werk vereist, om "de zaken recht te zetten"

Net als de vegetariër/links heb ik een morele toezegging gedaan:
Mijn morele verplichting is om voedsel te eten dat dichter bij wat de natuur kan produceren, en dit door de hand van de mens te laten leiden, en niet gedwongen zoals het geval is bij industriële voedselproductie (ik raak geen GGO's aan, alle verwerkte producten zijn verboden, suiker bestaat bijna niet).

Het is er al en het is veel, het valt nog te bezien of je er tevreden mee bent of verder wilt gaan.
0 x
amanda35
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 15/11/13, 16:48




par amanda35 » 20/11/13, 14:08

Cuicui schreef:boeren klagen over overproductie waardoor ze hun producten niet kunnen verkopen, terwijl Frankrijk biologische producten blijft importeren. Een bedrijfsleider die naam waardig past zich aan de behoeften van de klantenkring aan, toch?


Ik ben het volledig eens met deze overweging, die naar mijn mening een kwestie van gezond verstand is. Wanneer gaan we wakker worden?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 20/11/13, 14:40

de VG is zoals alles wat afwijkt van de norm (hoe weinig het ook mag zijn!) noodzakelijkerwijs extremistisch.


Alles wordt gezegd. Eet een goede biefstuk en stop de salade. Het maakt je agressief.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 20/11/13, 16:05

Konijn schreef:
de VG is zoals alles wat afwijkt van de norm (hoe weinig het ook mag zijn!) noodzakelijkerwijs extremistisch.


Alles wordt gezegd. Eet een goede biefstuk en stop de salade. Het maakt je agressief.


Een konijn dat pleit voor de voordelen van een vleesdieet, jammer! : Lol:
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 20/11/13, 17:04

Een konijn dat pleit voor de voordelen van een vleesdieet, jammer!
het is algemeen bekend dat konijnen carnivoren zijn als ze maden (zo niet varkens) in hun wortels en paardebloemen eten.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 20/11/13, 17:07

Dit is het bewijs dat genetica niet alles is. De invloed
omgeving telt.
Voordat ik wortels at, maar dat was voordat.... : Mrgreen:
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 20/11/13, 17:17

Dit is het bewijs dat genetica niet alles is. De invloed van de omgeving is belangrijk.

Ongetwijfeld, maar de konijnen temidden van roofdieren hebben geen tijd om te bewijzen dat genetica hen hoektanden kan laten groeien, sla of niet, en vooral niet door steaks te eten. : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 20/11/13, 17:59

sen-no-sen schreef:
Cuicui schreef:(...) het beste is om niet zo goed mogelijk te leven met zo min mogelijk overlast, en beter voor mensen te zorgen door hen te helpen het lijden te vermijden of te evacueren, vooral psychisch, dat hen tot hebzucht en wreedheid drijft?

Helemaal mee eens!
Maar stel je voor dat het idee van lijden al meer dan 3000 jaar wordt geponeerd en heeft geleid tot het jainisme en het boeddhisme, een doctrine die leidt tot...vegetarisme!
De mens heeft als dier met de hoogste graad van intelligentie (jawel!) de plicht om het leed dat hij kan veroorzaken zoveel mogelijk te beperken, en wat is er mooier dan weer vegetariër te worden?
Ter herinnering aan onze oorsprong: de mens is een dier dat afstamt van een lijn van primaten, en geen katachtigen, noch hoektanden... Primaten zijn oorspronkelijk geen vleesetende dieren, het is alleen door het vuur te beheersen dat we in staat waren om consumeer het in grote hoeveelheden, het koken werkt in zekere zin als een voorvertering.
Homo-sapiens is duidelijk een omnivoor dier met een vegetarische neiging, deze evolutie is waarschijnlijk gemaakt door het Baldwin-effect (dwz natuurlijke selectie via culturele modificatie).
Dat gezegd hebbende, en om terug te komen op onze tijd, is het volkomen absurd om bijvoorbeeld de traditionele manier van leven van de Inuit te willen vergelijken met die van een gemiddelde Amerikaan!
Het is duidelijk dat in veel delen van de wereld het vleesdieet de enige bron is die toegang geeft tot de noodzakelijke voedingsstoffen, maar nogmaals: leven we allemaal rond de poolcirkel of in de Siberische taiga? Ik dacht het niet...
De vraag is dus niet om vegetarisme en vleesdieet tegen te gaan, maar om af te sluiten met de opmerking dat het technisch gezien nauwelijks mogelijk is om het huidige model naar de rest van de wereld te exporteren.
In de zeer nabije toekomst zal er de keuze zijn tussen vegetarisch eten of ggo-vlees consumeren, want we hebben geen andere oplossing...
Kleine opmerkingen terloops:
- Op de dag dat de octopussen de geboorte van hun jongen overleven, is het moeilijk om de limiet van hun intelligentie te kennen.
- Chimpansees organiseren groepsjachten om rauwe apen te vangen en te verslinden.
- Een niet te stoppen manier om ggo-vlees te elimineren: stop met het kopen ervan. Producenten passen zich snel aan.
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491




par Janic » 20/11/13, 18:55

Chimpansees organiseren groepsjachten om kleine aapjes levend te vangen en te verslinden.

Het is een realiteit die moet worden geanalyseerd, omdat de vraag is of het om voedselredenen is om te overleven of, zoals bepaalde menselijke stammen, een manier is om hun dominantie te vestigen op gebieden waar verschillende apen strijden vanwege de herinnering aan een documentaire, deze predatie komt maar één keer in het jaar voor. (te controleren!)
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 20/11/13, 19:05

Cuicui schreef:Kleine opmerkingen terloops:
- Op de dag dat de octopussen de geboorte van hun jongen overleven, is het moeilijk om de limiet van hun intelligentie te kennen.
.


Cephalopoden zijn inderdaad erg intelligent, maar hun dieren hebben een belangrijke rem op de vergroting van hun cognitieve capaciteiten: enerzijds zijn het solitaire dieren, wat de verschijning van een "collectief brein" uitsluit door van elkaar te leren. , aan de andere kant zijn hun hersenen niet in staat om meer dan een paar dagen van de informatie te onthouden die ze tijdens een nieuwe ervaring hebben opgedaan.



- Chimpansees organiseren groepsjachten om rauwe apen te vangen en te verslinden.


Dit is blijkbaar relatief recent gedrag bij chimpansees (geologisch gesproken).
In tegenstelling tot octopussen, hebben chimpansees het vermogen om van hun andere soortgenoten te leren en informatie vast te leggen om deze naar de volgende generaties over te dragen.
Het is niet onmogelijk dat (als de soort dan niet verdwijnt!) Binnen een paar honderdduizend jaar baren de chimpansees nieuwe vormen van dieren die nog intelligenter zijn (hominisatie?).
Ook bij veel vogels (mees, raaf) zijn culturele ontwikkelingen geweest.


- Een niet te stoppen manier om ggo-vlees te elimineren: stop met het kopen ervan. Producenten passen zich snel aan.


Als producenten ooit GG-vlees produceren, komt dat omdat er marktvraag zal zijn ... en dus consumenten.
Ter herinnering: bijna 80% van het vee wordt gevoerd met ggo's, het lijkt de verkoop van vleesproducten niet slecht te beïnvloeden!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 256-gasten