Organisatie van de betoging na de verkiezingen ...

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 11/02/12, 16:54

Janic schreef: Ik ben het niet eens met deze analyse! De klassen met lage inkomens zijn talrijker en verbruiken meer dan de rijke klassen, die meer geven in luxe (die lang meegaat) dan in kwantiteit (het is nutteloos om 10 badkuipen of 5 auto's te hebben aangezien we er dan één gebruiken). Aan de andere kant kopen mensen met lage inkomens producten van mindere kwaliteit die constant vernieuwd moeten worden. De verhouding prijs/kwaliteit/kwantiteit is echter in het voordeel van de gegoede klasse. Dus wees allemaal rijk! : Cheesy:


Een 911-veranda verbruikt iets meer dan een clio... Voor de badkuip is een jacuzzi beter, en zolang je kunt, gaat er niets boven een zwembad van 15 meter. Voor reizen, een jacht dat zware stookolie verbrandt en 3000L/100 verbruikt, doet het in het bijzijn van vrienden.

Over het algemeen hebben de "rijken" meerdere auto's, tweewielers, jetski's enz... en brengen hun vakantie elders door dan op een 2-sterrencamping in Palavas les flots! : Mrgreen:
Geplande veroudering treft alle lagen van de samenleving, simpelweg voor een vermogend persoon heeft de vervanging van een product niet dezelfde gevolgen als voor een persoon met een bescheiden inkomen.

Het is de democratisering van overmatige consumptie die een reëel gevaar vormt voor ecosystemen. Het model van de "American way of life" met zijn Europese en nu Chinese of Indiase versies heeft zijn grenzen bereikt.
Het begrip "duurzame ontwikkeling" verscheen merkwaardig genoeg met de economische opkomst van zijn laatste reuzen.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 15/02/12, 20:12

Geplande veroudering treft alle lagen van de samenleving, simpelweg voor een vermogend persoon heeft de vervanging van een product niet dezelfde gevolgen als voor een persoon met een bescheiden inkomen.

Aangezien geplande veroudering tot doel heeft waarde te creëren door goederen te vernietigen, zijn het de rijksten die de waarde in eigen zak steken ten nadele van de armsten, aangezien het een overdrachtsmechanisme is...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202




par phil53 » 16/02/12, 16:45

Geplande veroudering heeft een goede rug!

Zelfs de armen gooien producten weg die nog bruikbaar zijn. Ik woon in een gebouw met een sociaal karakter en in de vuilnisruimte staan ​​vaak producten die perfect werken.

Ik heb meegewerkt aan het ontwerp van telefoons, zeker is dat we rekening hebben gehouden met de levensduur van elk onderdeel. Dit dient om de kosten van het product te verlagen.

Als een van de elementen langer dan 2 jaar niet kan werken, heeft het geen zin om de andere elementen een levensduur van 3 jaar te geven. Hoe dan ook, de gebruiker is geconditioneerd om het zo snel mogelijk te wijzigen.

Laat me niet geloven dat je alles verslijt zoals vroeger.
Het is voor alle producten hetzelfde. Ik heb een auto van 22 jaar oud, hij passeert de technische controle maar ze geven me een schuldgevoel door te zeggen dat ik meer vervuil (ook al is de controle in orde)

Het is niet de verdwijning van reparateurs die producten heeft gemaakt die ontworpen zijn om niet gerepareerd te worden, het is de wens om te veranderen, om te verschijnen.
Je zou je heel goed een samenleving kunnen voorstellen waarin wegwerpverpakkingen en -containers zouden verdwijnen. Maar het zou een burgerlijk geweten en een inspanning van iedereen vergen.
Om hiervan overtuigd te zijn, kijk maar eens naar de kassa's van de supermarkten hoeveel mensen elke keer een herbruikbare tas kopen om jezelf ervan te overtuigen dat ecologie niet de zorg van velen is als het een beetje moeite kost.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 16/02/12, 19:42

phil53 schreef:Geplande veroudering heeft een goede rug!


Geplande veroudering is slechts het zoveelste facet van het consumentistische systeem.
Mode, mode, zijn een andere!


Laat me niet geloven dat je alles verslijt zoals vroeger.


Wat mij betreft versleten, dat is fijn! : Cheesy:

Het is niet de verdwijning van reparateurs die producten heeft gemaakt die ontworpen zijn om niet gerepareerd te worden, het is de wens om te veranderen, om te verschijnen.

+1, maar ook daar is het een van de vele facetten van de marktideologie.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 16/02/12, 19:47

Ahmed schreef:
Geplande veroudering treft alle lagen van de samenleving, simpelweg voor een vermogend persoon heeft de vervanging van een product niet dezelfde gevolgen als voor een persoon met een bescheiden inkomen.

Aangezien geplande veroudering tot doel heeft waarde te creëren door goederen te vernietigen, zijn het de rijksten die de waarde in eigen zak steken ten nadele van de armsten, aangezien het een overdrachtsmechanisme is...


Toen ik zei "getroffen", bedoelde ik dat deze veroudering uiteindelijk bijna alle producten betreft, en zelfs de grote merken.
Aan de andere kant heb je groot gelijk als je zegt dat de 'rijken' direct of indirect de vruchten van deze veroudering in hun zak steken.
Dus ze mogen worden aangeraakt... maar niet gezonken zoals de lagere klassen!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 16/02/12, 20:33

Ik begreep het goed!
Ik wilde benadrukken dat dit geen extern fenomeen was dat iedereen neutraal aanging, maar dat dit effect een oorzaak had...
Bovendien denk ik dat wie over voldoende middelen beschikt dit effect grotendeels kan en weet te ondervangen (vooral op het gebied van kwaliteit, misschien minder afschrijving gekoppeld aan mode?).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 16/02/12, 20:39

Ahmed schreef:Ik begreep het goed!
Bovendien denk ik dat wie over voldoende middelen beschikt dit effect grotendeels kan en weet te ondervangen (vooral op het gebied van kwaliteit, misschien minder afschrijving gekoppeld aan mode?).


Met een sobere manier van leven kan men deze drift gemakkelijk overwinnen, met een paar "verzakingen".


Dat is nog niet alles, maar ik moet de olie van de Rolls gaan verversen! : Mrgreen:
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 16/02/12, 20:53

Zeker, het is niet wachten op deze beesten! 8)
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 238-gasten