Moralisering van het politieke leven: En voilà, al 1 minister in de shenanigansmand

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moralisering van het politieke leven: En voilà, al 1 minister in de shenanigans-mand




par Did67 » 28/05/17, 16:01

Daar heb je het over delicten (vermoedelijk - in het geval van DSK is het nog ingewikkelder; het gebruik van hoeren is niet, een misdrijf - de vraag is wie betaalde en in welke rente -; de niet-toestemming in sommige gevallen lijkt "grenslijn" te zijn geweest, sommige jonge dames hebben misschien gespeeld met de roem die op deze manier is verworven).

Ik verdedig deze zaken niet (intellectueel)!!! Met geen mogelijkheid. Ik kom terug op wat me in het begin deed ingrijpen: in de Ferrand "affaire", in dit stadium en voor zover ik weet, is daar niets van. Noch verborgen rekeningen, noch ontkenning van feiten, noch seksueel misbruik, noch a priori persoonlijke verrijking (het befaamde "misbruik van bedrijfsmiddelen"), noch fictieve dienstbetrekkingen of "fictieve dienstbetrekkingen"... Pas op dat u semantisch niet uitglijdt. Een lucifer is geen balk, ook al is er hout en een rechthoekig gedeelte.

Probeer altijd duidelijk te zijn.

Nog steeds in getuigenismodus: ik deed aangifte op grond van artikel 40 tegen een collega, die ik in overweging nam, wiens feiten die aan mij waren gemeld, konden suggereren dat er sprake was van seksueel misbruik.

Wat moeten we doen ??? Niet makkelijk !!! Helemaal niet makkelijk!!! Ik wens niet dat iemand zich in deze situatie bevindt. Over het algemeen heerst inderdaad lafheid! "We hebben het nooit echt geweten", "het was maar een gerucht...", "het was niet zeker!"... Nou ja, het is zeldzaam dat we ter plaatse zijn! !!

Als gerechtigheid goed zou werken, zouden we stil zijn: we zouden gerechtigheid vertellen om te beslissen. Maar we weten hoeveel het kan missen en een bazaar "opzetten" (ik verwijs hier naar Outreau). Dus zeggen we tegen onszelf: a) Ik hoop dat de collega zichzelf niet verdedigt! ; b) Ik hoop dat gerechtigheid goed zal werken. Het is een zeer moeilijke situatie!

Nogmaals, yaka, het is snel geschreven! Zeker als het om andere mensen gaat. Izavaika!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Moralisering van het politieke leven: En voilà, al 1 minister in de shenanigans-mand




par Grelinette » 28/05/17, 17:16

Did67 schreef:Wat moeten we doen ??? Niet makkelijk !!! Helemaal niet makkelijk!!! ...

"Wee hem door wie het schandaal zal komen!"
Dit is waarschijnlijk de zin die de beste bescherming garandeert voor corrupte politici. (zelfs wat de journalist Denis Robert, klokkenluider in de Cleartream-affaire, meemaakte, hetzelfde voor de butler van de Bettencourts, en vele anderen...)

Een ander voorbeeld, de Balkan, sinds een paar maanden is er iets veranderd aan hun onaantastbaarheid, maar de beruchte corrupties en fraudes waarvoor ze verantwoordelijk zijn, zijn lange tijd een publiek geheim geweest en alle media spraken er regelmatig over; Ik stel me voor dat er velen waren die tevergeefs probeerden ze te melden.

Als gerechtigheid goed zou werken, zouden we stil zijn: we zouden gerechtigheid vertellen om te beslissen. Maar we weten hoeveel het kan missen en een bazaar "opzetten" (ik verwijs hier naar Outreau). Dus zeggen we tegen onszelf: a) Ik hoop dat de collega zichzelf niet verdedigt! ; b) Ik hoop dat gerechtigheid goed zal werken. Het is een zeer moeilijke situatie!

Zeker, maar hoeveel slachtoffers hebben zich in volledige anonimiteit gedefenestreerd?
Misbruik en fraude in de Franse politiek hebben nog een mooie toekomst voor zich.

Als ik eraan denk dat in de landen van het Noorden een politicus ontslag neemt omdat hij zichzelf heeft betaald een chocoladereep met gemeenschapsgeld, of omdat hij ten onrechte heeft genoten van een terugbetaling van een onkostendeclaratie (taxi, maaltijd, enz.).

In Frankrijk zijn we er nog ver van verwijderd, en het is volkomen normaal en legitiem, en zelfs een tegenmacht (*), dat de media en de bevolking mopperen bij de minste verdenking.

(*) In Zweden is er de Overheersend beginsel van transparantie, in Frankrijk is het de Principe van het vermoeden van onschuld die prevaleert: 2 diametraal tegenovergestelde waarden.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moralisering van het politieke leven: En voilà, al 1 minister in de shenanigans-mand




par Did67 » 28/05/17, 17:20

Grelinette schreef:
Als ik eraan denk dat in de landen van het Noorden een politicus ontslag neemt omdat hij zichzelf heeft betaald een chocoladereep met gemeenschapsgeld, of omdat hij ten onrechte heeft genoten van een terugbetaling van een onkostendeclaratie (taxi, maaltijd, enz.).



In de landen van het Noorden vinden burgers het heel normaal om belastingen te betalen, soms zelfs hoger dan de onze! In Frankrijk vinden we het normaal om te frauderen, soms legaal (door gebruik en misbruik van fiscale achterpoortjes)... Hebben we misschien de politici die we verdienen?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Moralisering van het politieke leven: En voilà, al 1 minister in de shenanigans-mand




par Ahmed » 28/05/17, 17:56

Of is het misschien het tegenovergestelde? Zouden bovengenoemde "burgers" de verplichte heffingen niet minder betwisten als ze zeker wisten dat er geen misbruik van zou worden gemaakt?
Deze kwestie van moralisering blijft niettemin op het niveau van a immanente kritiek die, indien opgelost, niets zou veranderen aan de fundamentele kwesties die onopgelost blijven, met name die van democratie en die (zeer nauw verbonden) van een echt politiek project, heel anders dan wat er vandaag voor in de plaats komt*.

*Groei om de groei, aangezien de voorwaarden van wat eens min of meer werkte steeds onhaalbaarder worden.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Moralisering van het politieke leven: En voilà, al 1 minister in de shenanigans-mand




par Did67 » 28/05/17, 23:19

Ahmed schreef:Of is het misschien het tegenovergestelde? Zouden bovengenoemde "burgers" de verplichte heffingen niet minder betwisten als ze zeker wisten dat er geen misbruik van zou worden gemaakt?


Het blijft om misbruik te definiëren: misbruik van bedrijfsmiddelen? Laten we zeggen dat het dan voor de burger die niet veel nadenkt, misschien een rol speelt. Maar het moet duidelijk zijn dat het "misbruik van bedrijfsactiva" door politici, alle politici samen, onbeduidend zijn met betrekking tot de "fraude" van burgers... Dus dit komt terug op de kwestie van de lucifer en de balk. ..

Maar de wedstrijd ontbrandt natuurlijk! Het geeft een prachtig voorwendsel om zijn toevlucht te nemen tot uitersten waarvan men zich kan voorstellen wat ze zouden voortbrengen.

Iets anders, heel serieus, is de 'politieke' kwestie in de oorspronkelijke betekenis van 'beheer van de stad'. Er zijn in feite de "beledigende" "projecten", inaugurele die de politicus vleien en hem in staat stellen herkozen te worden, deze cijfers, in heel Frankrijk en op alle niveaus (gemeentehuis, departement, regio, staat ...) ... Maar dit is niet illegaal! Gewoon een wankele democratie, bij gebrek aan iets beters...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: Moralisering van het politieke leven: En voilà, al 1 minister in de shenanigans-mand




par Grelinette » 30/05/17, 10:17

en 2... het duurde niet lang!

Politiek nieuws
Verdenkingen van fictieve banen: Marielle de Sarnez pleit voor legaliteit
Er is een onderzoek geopend wegens "vertrouwensbreuk" op verdenking van fictieve banen van ongeveer dertig parlementaire medewerkers van EP-leden.

De regering van Emmanuel Macron ziet de angst voor het bedrijfsleven ontstaan. Na Richard Ferrand is het Marielle de Sarnez die wordt aangeklaagd. De minister van Europese Zaken ontkende maandagavond elke onregelmatigheid bij de tewerkstelling van een door het Europees Parlement betaalde medewerker, terwijl Le Parisien dinsdag de opening van een onderzoek naar het onderwerp meldde. Volgens Le Parisien opende het parket van Parijs op 22 maart een vooronderzoek wegens "vertrouwensbreuk" op verdenking van fictieve banen gericht op assistenten van EP-leden.


De verdedigingslinie blijft dezelfde: "het is niet moreel, maar ook niet 'illegaal', en er is geen sprake van persoonlijke verrijking"

Kortom, we kunnen overheidsgeld verduisteren maar laten circuleren, daar valt niets over te zeggen!
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Moralisering van het politieke leven: En voilà, al 1 minister in de shenanigans-mand




par Janic » 31/05/17, 07:16

De verdedigingslinie blijft dezelfde: "het is niet moreel, maar ook niet 'illegaal', en er is geen sprake van persoonlijke verrijking"

Kortom, we kunnen overheidsgeld verduisteren maar laten circuleren, daar valt niets over te zeggen!
gaf waarschijnlijk het beste antwoord ooit:

Hebben we de politici die we verdienen?
een populair gezegde luidt: "vogels van een veer komen samen" en hetzelfde geldt voor politiek, economie, sociale zaken, religie. het brede aanbod dat in deze verschillende sectoren bestaat, laat iedereen de mogelijkheid om te kiezen en vast te houden aan wat hij als zijn ideaal beschouwt. Legaal of niet omdat weinigen van ons "kleine heiligen" zijn en degenen onder ons die nooit hebben geprobeerd de wet te omzeilen (inhalen op de doorgaande lijn, overschrijden van de toegestane snelheid, proberen een boete op te blazen, bellen tijdens het rijden, enz.. voor de eenvoudigste wetten) gooit de eerste steen naar de anderen.
Bovendien is moraliseren (in een cultuur die deze samenleving heeft gedemoraliseerd) een zwaard in het water steken. Een Amerikaanse stad heeft een eenvoudige en effectieve manier gevonden om de criminaliteit in haar stad te beperken. Na het vonnis (niet eerder zoals we in ons land geneigd zijn te doen) wordt de gesanctioneerde persoon veroordeeld tot het dragen van een bord waarop zijn overtreding is geschreven en hij moet dit bord gedurende een bepaalde periode op de belangrijkste doorgang van zijn stad dragen. en als bij toeval daalde de criminaliteit daar scherp.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15989
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5187

Re: Moralisering van het politieke leven: En voilà, al 1 minister in de shenanigans-mand




par Remundo » 31/05/17, 08:39

Wat betreft de Ferrand-affaire, er is niets illegaals.

aan de andere kant is er persoonlijke verrijking aangezien hij de mutualiteit gebruikt als spaarvarken om voor zichzelf te betalen (of de SCI van zijn vrouw, geloof ik), en hij runde zelf de mutualiteit.

daarna, als de prijs laag is en iedereen ter plaatse gelukkig is... had hij ook een zoontje van 4 of 5 maanden "werk"...

het is niet dramatisch, het probleem is dat we achteraf onze grote mond opentrekken over moralisering... terwijl we een stofzuiger zijn van openbaar of gedeeld geld.

Als we het samenvatten, is Ferrand een heel kleine Fillon. : Roll:
0 x
Beeld
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Moralisering van het politieke leven: En voilà, al 1 minister in de shenanigans-mand




par Janic » 31/05/17, 08:45

ferrand is zojuist geïnterviewd op France inter, waar hij zijn eigen uitleg geeft. Waarom wacht u niet op een echt, juridisch oordeel voordat u vooroordelen of aannames verspreidt?
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264

Re: Moralisering van het politieke leven: En voilà, al 1 minister in de shenanigans-mand




par chatelot16 » 31/05/17, 21:28

Ik zie de dingen anders: sommige grote bedrijven huren liever dan kopen

Dus aanbesteding en iemand moet kopen en het werk doen om op de aanbesteding te reageren!

en degene die dit werk doet, doet het niet vrijwillig... het is werk met risico's... het loont... het levert veel op als het werkt... het kan veel verliezen als er problemen zijn

als de onroerendgoedmarkt wat minder ingewikkeld was, zouden er misschien wat minder grappenmakers als deze zijn... maar zo is het en er is nog werk aan de winkel om dingen te verbeteren

niets te maken met Fillon die zich niet verdedigde ... hij zou hebben moeten zeggen dat Penelope zijn hemden strijkde om het geen fictieve klus te laten zijn ... en als ze bovendien voor haar kostuums zorgde, wat een zware verantwoordelijkheid gezien hun prijs ... wat beangstigend is, is dat hij zichzelf niet verdedigde ... wat bijna bewijst dat de beschuldiging waar was, dat elke verdediging vals bleek te zijn ... of zelfs de onthulling van nog erger

ferand wordt niet aangeklaagd... zolang er niets is, mogen we sommige kranten niet laten beslissen over het leven of de dood van politici

eindelijk laat de meerderheid van de Fransen zich niet manipuleren ... de affaire Ferand verlaagt de peilingen niet
0 x

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 205-gasten