De onmogelijkheid van groei.

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De onmogelijkheid van groei.




par izentrop » 28/10/17, 01:35

Ahmed schreef:Ik heb de video bekeken en ik vond geen spoor van een robot... alleen zeer klassieke apparatuur die oordeelkundig werd gebruikt in een bepaalde context...
Ik wees op de technische evolutie...
De robot komt later, daar ben ik zeker van (het is een gebied dat ik erg leuk vind). Onkruidbeheer is erg arbeidsintensief en niet het meest opwindende werk.

Het heeft nogal wat goed doordachte tools om de productiviteit, efficiëntie en levende bodem te verbeteren.
De strooier, het gereedschap om aardappelen onder mulch op te rapen, de rollen papier die zijn voorbereid om te zaaien, zijn geweldig...

Ik behoud zijn techniek om de eerste cm van de grond te bedekken om de winter door te komen en de opwarming in de lente te verbeteren. Aangezien ik in Picardië ben, is het belangrijk voor mij. Dit jaar had ik de hoes te vroeg verwijderd, de kruipende boterbloemen profiteerden ervan en om ze eruit te trekken was een gedoe.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De onmogelijkheid van groei.




par Ahmed » 29/10/17, 12:41

De nieuwste blogpost van François Roddier gaat precies over de ineenstorting van beschavingen...
http://www.francois-roddier.fr/
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De onmogelijkheid van groei.




par izentrop » 29/10/17, 18:32

Ahmed schreef:De nieuwste blogpost van François Roddier gaat precies over de ineenstorting van beschavingen...
http://www.francois-roddier.fr/
Niet overtuigd schrijft hij: "natuurkundigen geloven dat het leven zich op aarde heeft ontwikkeld om energie te verdrijven" Het is niet "de" maar een controversiële jonge https://dailygeekshow.com/physicien-ide ... e-science/
Dernière édition par izentrop de 29 / 10 / 17, 18: 56, 1 keer bewerkt.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De onmogelijkheid van groei.




par Ahmed » 29/10/17, 18:35

Behalve dat het de technologische vooruitgang en de wetenschap zijn die een grotere dissipatie van energie door economisme mogelijk maken...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De onmogelijkheid van groei.




par izentrop » 29/10/17, 19:12

Nee, het maakt procesoptimalisatie mogelijk en dus een hogere productie met minder energieverbruik.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De onmogelijkheid van groei.




par Ahmed » 29/10/17, 19:19

Natuurlijk! Maar de toenemende productie van grondstoffen doet deze winsten snel teniet en veroorzaakt vervolgens een grotere consumptie*...
Deze initiële winst kon enkel in aanmerking worden genomen voor een vaste totale productie, wat per definitie niet het geval is.

*Dit wordt het "rebound"-effect genoemd wanneer het wordt toegepast op consumenten aan het einde van de keten.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De onmogelijkheid van groei.




par izentrop » 30/10/17, 00:07

Meer consumptie zolang er hulpbronnen zijn die kunnen worden benut, maar wanneer het alleen nodig is om op hernieuwbare energiebronnen te vertrouwen, moet de technologie een grote sprong voorwaarts maken.
Helaas blijft het onderzoeksbudget, ondanks een kleine uitbreiding in 2018, in Frankrijk schaars. https://www.lesechos.fr/idees-debats/sc ... 121175.php

De ineenstorting van het Romeinse rijk en van Paaseiland, waarover Roddier het heeft, volgde het pad van overtuigingen. Tegenwoordig is kennis veel belangrijker en het is de enige weg vooruit.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De onmogelijkheid van groei.




par Ahmed » 30/10/17, 13:01

Momenteel zijn de "energietransitie" en de contouren van een "circulaire" economie gebaseerd op een toenemend gebruik van uiterst conventionele hulpbronnen en vormen ze weinig meer dan een etalage die het echte mondiale functioneren verbergt, dat op zijn beurt massaal gebruik maakt van steenkool; in feite gebeurt alles alsof de nieuwe aspecten worden toegevoegd aan wat bestaat om te proberen nieuwe winsten te genereren...
De ambiguïteit van deze oplossingen heeft niet zozeer te maken met hun aard (nauwelijks betwistbaar) als wel met de context waarin ze worden geïmplementeerd en die, door hun doel te verdraaien, ervoor zorgen dat de doelstellingen die ons "verkocht" worden nooit zullen worden bereikt...

Je schrijft:
Tegenwoordig is kennis veel belangrijker en het is de enige weg vooruit.

Behalve dat deze kennis ondergeschikt is aan een ideologie en overtuigingen die net zo belangrijk zijn als die van oude beschavingen. Ze zijn zo geïnternaliseerd in het model dat ze transparant zijn geworden, maar zij zijn degenen die "de baas" zijn...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De onmogelijkheid van groei.




par izentrop » 30/10/17, 14:47

Voor steenkool is dat vanwege de sluiting van kernenergie in Duitsland, maar dat zal niet blijven duren.
In China, met de opkomst van kernenergie, zal het in de toekomst ook dalen.
Ahmed schreef:Behalve dat deze kennis ondergeschikt is aan een ideologie en overtuigingen die net zo belangrijk zijn als die van oude beschavingen. Ze zijn zo geïnternaliseerd in het model dat ze transparant zijn geworden, maar zij zijn degenen die "de baas" zijn...
Ik dacht aan wetenschappelijke ontdekkingen op alle gebieden, niets te maken met een geloof.
Eindelijk begreep je me, toch? : Wink:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De onmogelijkheid van groei.




par Ahmed » 30/10/17, 21:08

Eindelijk begreep je me, toch? : Wink:

Natuurlijk! Wat ik bedoel is dat wetenschappelijke kennis wordt uitgedrukt in een context waarin het irrationele determinisme de dans leidt...
In West-Europa betekenen bezorgdheid over het milieu en destructieve bezorgdheid* dat traditionele energieproductiestructuren zeker "groen" zullen worden. Verder naar het oosten zal dat niet het geval zijn, zoals in Polen, waar ik geen ombouw van kolencentrales zie...
Hoe dan ook, zware industrieën zijn bijna allemaal verplaatst naar Azië, dus het telt niet meer mee, aangezien we ze niet meer zien! :D
In China, nu we het er toch over hebben, bereiken de vervuilingsniveaus zulke hoogten dat de regering aan deze kant genoodzaakt is zich in te spannen als ze haar bevolking op een "redelijke" manier wil blijven vergiftigen... : Roll:
Wat het verbruik van steenkool in dit grote land echt zal doen dalen, zal het einde zijn van dit gekke idee: te geloven dat het toepassen van recepten die in het Westen niet meer werken, hen kan verzekeren van een blijvende triomf (door middel van factoren die de winst tijdelijk herstellen). ).

*Milieu en winst, hetzelfde gevecht! : Wink:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 247-gasten