De onmogelijkheid van groei.

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De onmogelijkheid van groei.




par izentrop » 22/10/17, 23:25

Christophe schreef:Ik zou graag de details van de berekening zien, maar het lijkt me aannemelijk


Dit is een reflectie die de Fermi-paradox volgt.
de tijd die we hebben voordat we de middelen die tot onze beschikking staan, uitputten, of het nu op de schaal van onze planeet Aarde is, of zelfs op de schaal van het waarneembare heelal (zeg binnen een straal van 10 miljard lichtjaar, of ongeveer 100 miljard miljard kilometer).

Onder de ogenschijnlijk redelijke aanname van een groeipercentage in consumptie en gebruik van hulpbronnen van 2% per jaar, is de duur van uitputting van de hulpbronnen van de aarde een paar honderd jaar, met een grote onzekerheidsmarge. Vreemd genoeg is de schatting voor het hele waarneembare heelal nauwkeuriger: tussen 5 en 000 jaar, of heel weinig...

... het is oneindig waarschijnlijk dat we, net als mieren die op een hoop salpeter leven, de dag roosteren dat we lucifers ontdekken, lang voordat we erin zijn geslaagd interstellaire reizen te ontwikkelen ... https://lejournal.cnrs.fr/billets/le-pa ... invisibles
Ben het eens met deze conclusie:
... de ontwikkelde landen, die het geluk hebben al bewezen onderzoeksstructuren te hebben, geven topprioriteit aan de ontwikkeling van onderzoeks- en ontwikkelingsactiviteiten die ons alleen in staat zullen stellen de toekomstige uitdagingen het hoofd te bieden.
1 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De onmogelijkheid van groei.




par Ahmed » 23/10/17, 12:09

Het debat over de uitputting van hulpbronnen wordt beïnvloed door een a priori rationaliteit die niet bestaat. De conclusies over de tijd die nodig is voor het verdwijnen van de middelen zijn dan ook vertekend in de zin van een grote overschatting. Middelen worden gemobiliseerd om abstracte waarde te produceren en heel secundair om aan behoeften te voldoen (reëel en vooral symbolisch). Het is dan ook binnen dit kader van waardeproductie dat de analyse centraal moet staan: vanaf het moment dat dit niet meer mogelijk is (zoals de trend duidelijk laat zien), of de middelen nog beschikbaar zijn of niet volstrekt irrelevant. Dit zijn verschijnselen die al zijn waargenomen tijdens grote economische crises in het verleden; deze laatste zijn natuurlijk overwonnen, maar ten koste van steeds grotere tegenstellingen.
Wat we vandaag zien is dat als we vasthouden aan de officiële mythologie, welvaart praktisch overal de regel zou moeten zijn, aangezien bovendien nooit de objectieve productiefactoren, noch de hulpbronnen nog nooit zo overvloedig waren.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De onmogelijkheid van groei.




par izentrop » 23/10/17, 17:02

Hallo Ahmed,
Ik heb voorbeelden nodig om te begrijpen wat je net schreef. : Wink:

Tijdens een gezamenlijk interview met Gabriel Chardin, natuurkundige, en Alexandre Delaigue, econoom over het onderwerp groei: “Hoe ver zijn we verwijderd van onze grenzen? » http://tempsreel.nouvelobs.com/rue89/ru ... mites.html
Alexandre Delaigue, optimist:
...economische groei gaat helemaal samen met een dalend energieverbruik.
Dit was het geval voor de energie die nodig was om onze verlichting te produceren.
Het antwoord van Gabriel Chardin is naar mijn mening realistischer:
in China, India en ook in Frankrijk wordt de bodem 50 tot 100 keer sneller leeggemaakt dan nodig is om deze te vernieuwen. En dat blijven we doen omdat we bijna geen beperkingen hebben.
...Ik heb de indruk dat we momenteel de instabiliteit alleen maar verlengen en dat ons systeem praktisch elk moment kan instorten. Vandaag de dag wordt op wereldschaal slechts 1% van het bbp besteed aan onderzoek, wat betekent dat er meer dan een eeuw lang slechts een jaar aan rijkdom wordt besteed, terwijl de kans groot is dat de ineenstorting binnen een eeuw zal plaatsvinden.
We kennen het recept, maar zal het te laat zijn als we het eindelijk gaan toepassen? Ik ben bang van wel en voor de beste praktijk zal alleen dwang werken.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De onmogelijkheid van groei.




par Ahmed » 23/10/17, 19:46

Izentrop, Ik geef grif toe dat sommige begrippen niet intuïtief zijn en een beetje ingewikkeld om te begrijpen. De kwestie van 'abstracte waarde' is zeker het minst voor de hand liggend, maar staat toch centraal; zonder lange, te lange ontwikkelingen kan ik het niet duidelijk uitleggen. Ik ben gereduceerd tot het geven van enkele van zijn manifestaties, wat verre van volledig bevredigend is ...
Tenzij je het over iets anders hebt?

Wanneer Gabriël Chardin schreef:
...Ik heb de indruk dat we momenteel de instabiliteit alleen maar verlengen en dat ons systeem praktisch elk moment kan instorten.

Dit is precies wat ik uitdruk in deze zin uit het vorige bericht (hoewel ik bij gebrek aan zekerheid over de context niet weet of we het over hetzelfde hebben...):
Dit zijn verschijnselen die al zijn waargenomen tijdens grote economische crises in het verleden; deze laatste zijn natuurlijk overwonnen, maar ten koste van steeds grotere tegenstellingen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De onmogelijkheid van groei.




par izentrop » 23/10/17, 23:23

Ok Ahmad,
In plaats van "tegenstrijdigheden", begrijp ik beter met "complicaties"

Gabriel Chardin verscheen op de show "Extraterrestre, hij zal er zeker aan twijfelen" op 20/10 https://www.franceculture.fr/emissions/ ... tobre-2017
Je kunt er naar luisteren vanaf 35 minuten.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De onmogelijkheid van groei.




par Ahmed » 24/10/17, 10:39

Deze twee termen zijn niet echt vervangbaar: het zijn de systemische tegenstrijdigheden die tot complicaties leiden. De crisis van 1929 was bijvoorbeeld een liquiditeitscrisis: de stand van de techniek voor een bedrijf om concurrerend te zijn, impliceerde een investering die buiten het bereik van diezelfde bedrijven lag; de collectivistische economie meet (zonder het te zeggen!) van Roosevelt hebben dit probleem opgelost. Er zijn andere voorbeelden, maar momenteel gaat het er niet langer om een ​​simpele tegenstrijdigheid onder ogen te zien, maar om wat Marx een "terminal" genoemd. Het verschil tussen deze twee termen is dat de tegenstellingen de mogelijkheid kunnen bieden voor nieuwe ontwikkeling van het kapitalisme (zoals we zien in de poging om met de energietransitie te doen), terwijl de terminal een systemische doodlopende weg vertegenwoordigt, onmogelijk over te steken omdat het een tegenstrijdigheid is dat geldt voor het principe zelf* van het systeem en niet langer voor een van zijn werkingsfactoren (altijd vervangbaar, zoals de geschiedenis laat zien).

*Dit houdt in dat het door mensenwerk mogelijk is om een ​​aanvankelijk belegd bedrag A om te zetten in een bedrag A' dat aan het einde van het waarderingsproces wordt verhoogd.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De onmogelijkheid van groei.




par izentrop » 24/10/17, 14:04

"paradoxaal" dan :)

Je brengt de geldwaarde van hulpbronnen en kapitalisme binnen, dit element vervormt de realiteit van afnemende hulpbronnen. Gabriel Chardin houdt bij zijn berekeningen rekening met de werkelijke middelen.

De prijs aan de pomp van fossiele brandstoffen blijft erg laag, wat de komst van hernieuwbare energie vertraagt, maar we weten dat deze op een dag sterk zal stijgen, wanneer alle producenten eindelijk in hun omschakeling zijn geslaagd.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De onmogelijkheid van groei.




par Ahmed » 24/10/17, 14:30

De paradox is slechts schijn: de uitputting van fysieke hulpbronnen kan alleen worden begrepen in relatie tot het kader waarin ze een rol spelen. Voor een Amazone-stam of Afrikaanse pygmeeën is dit concept van uitputting van hulpbronnen ondenkbaar, omdat het ongefundeerd is*.

Ik specificeer: in onze samenleving, als er middelen voor transformatie bestaan, als er behoeften zijn, zal de eerste niet worden geïmplementeerd en zal de tweede niet worden bevredigd als het ware doel van het economische systeem niet eerst kan worden bereikt (dat A =>A') .
Dit is onder meer de reden waarom ondervoeding nooit zal worden uitgeroeid, hoeveel voedsel er ook wordt geproduceerd; Dus het is niet overbevolking dat is de oorzaak...

*Zien Marshall Sahlins"stenen tijdperk, tijdperk van overvloed".

PS: de waardetheorie is een dubbelzinnige formulering, maar in deze specifieke context verwijst 'waarde' niet naar prijs, het is ingewikkelder... We spreken nu liever van 'kritiek op de differentiatie van waarde', wat nogal omslachtig, maar preciezer in zoverre het de dualiteit introduceert die bestaat tussen concrete waarde en abstracte waarde (de twee bestaan ​​naast elkaar in dezelfde realiteit, waardoor alle vervalsingen mogelijk zijn [inclusief onvrijwillige]).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: De onmogelijkheid van groei.




par izentrop » 25/10/17, 01:10

Ahmed schreef:Voor een Amazone-stam of Afrikaanse pygmeeën is dit concept van uitputting van hulpbronnen ondenkbaar, omdat het ongefundeerd is*.
Vandaag de dag worden degenen die nog steeds in autarkie leven in gevaar gebracht. Consumentisme is de algemene regel. De race om middelen uit te putten om de nieuwste smartphone te betalen ... Ik overdrijf nauwelijks.
https://www.youtube.com/watch?v=gvXDfIhHlW8
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De onmogelijkheid van groei.




par Ahmed » 25/10/17, 10:02

Je hebt helaas volkomen gelijk en ik doelde meer op een niet zo oud verleden, maar dit zijn nu alleen schoolzaken...
Deze video maakt het gemakkelijk om dat te zien. Ik vestig uw aandacht op de woorden van de etnoloog (en hun gebrek aan wetenschappelijk perspectief) rond 28:20, waar hij de "nodig hebben"nieuw vinden"ressources''met behoud, voor zover mogelijk, van het natuurlijk kapitaal"; de uitdrukking "natuurlijk kapitaal" is bijzonder smakelijk... Zie ook zijn conclusie aan het einde van de video... Het is voor hem onmogelijk om uit zijn culturele vooronderstellingen te komen (of wat daarvoor in de plaats komt: kapitalisme is boven alles, een vorm van sociale relatie).
https://www.youtube.com/watch?v=WGiaqMDjlW0
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 247-gasten