Het ultieme doel van globalisering

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 18/12/11, 18:44

lejustemilieu schreef:Maar er waren geen armen vóór de geboorte van hoge energieën, zoals kolen, stoom, enz.
Kortom, vóór de geboorte van de industrie was er alleen een eenvoudig en voldoende leven.


Geen arm?

Waar maak je een grapje? Dat waren we allemaal!

In de Middeleeuwen leidde 99% van de mensheid een leven van ellende en zwoegen! De 1% waren de edelen met goddelijk recht... en de weinige kooplieden die erin slaagden het goed te doen!

Een arme persoon in onze samenleving heeft toegang tot meer comfort dan een edelman uit de Middeleeuwen... op voorwaarde dat hij een dak heeft!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 18/12/11, 19:00

Lejustemilieu maakte zijn bijnaam liegen door een oversimplificatie!
Wat hij wilde zeggen, lijkt mij, is dat de eerste fase van de industriële revolutie resulteerde in een explosie van pauperisme.

Wat betreft het "leven van ellende en zwoegen" van Christophe, het is niet meer in overeenstemming met de realiteit: een groot deel van de beroepsbevolking leefde in vrij comfortabele omstandigheden (uiteraard niet vergelijkbaar met de onze) en werkte tamelijk matig (heel veel niet-werkvakanties); zelfs de boeren, over het algemeen minder bedeeld (te moduleren naar status), waren tijdens de winterperiode minder in trek.

Een arme persoon in onze samenleving heeft toegang tot meer comfort dan een edelman uit de Middeleeuwen... op voorwaarde dat hij een dak heeft!

Aangezien de edelman zich rijk voelde, is er daarom sprake van degradatie? : Lol:
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
econololo
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 35
Inschrijving: 18/09/11, 00:08




par econololo » 18/12/11, 21:58

Christophe schreef:a) Het salaris in absolute termen stijgt, dat is zeker (vóór de globalisering van China waren 80% van de Chinezen boeren!) maar de levensstandaard stijgt langzamer...omdat al het andere ook toeneemt. Te vergelijken met de curve van de Chinese prijsindex...

Beeld
http://obouba.over-blog.com/article-l-e ... 08853.html

Beeld
http://fr.global-rates.com/statistiques ... chine.aspx

Blijkbaar stijgen de lonen sneller dan de prijzen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 18/12/11, 23:40

Ok econololo, dus het is duidelijk en schoon!

De opmerking was niet nutteloos: 5 of 7% inflatie doet toch een flink deel af van de loongroei van 12 tot 13%!

Daarna moet je zien hoe deze prijsindex tot stand komt: als het zoals in Frankrijk is door geen rekening te houden met de prijzen van onroerend goed... Dus als we op 7% prijsinflatie zitten, is de reële evolutie van de prijs van het leven zeker overschrijdt of benadert 12%...

Ahmed schreef:een groot deel van de beroepsbevolking leefde in redelijk comfortabele omstandigheden (niet te vergelijken met de onze natuurlijk)


Het is alles wat ik wilde zeggen!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 203-gasten