Europa: je tuin cultiveren, binnenkort een misdaad?

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
schaduw
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 171
Inschrijving: 13/04/08, 15:16
x 2

Europa: je tuin cultiveren, binnenkort een misdaad?




par schaduw » 25/05/13, 21:50

lezen

Het cultiveren van uw tuin kan een criminele daad worden

Het hebben van een tuin kan al snel een misstand worden. Een nieuwe wet die is voorgesteld door de Europese Commissie maakt het illegaal om plantenzaden te telen, te kweken of te verkopen die niet zijn getest en goedgekeurd door een nieuwe autoriteit (het Europees Bureau voor Plantenrassen). Door de particuliere teelt van groenten strafbaar te stellen, zou de Europese Commissie de controle over de voedselvoorziening overdragen aan bedrijven als Monsanto.
(...)


http://www.rtl.be/info/vous/temoignage/ ... e-criminel

BJ voor iedereen
0 x
Zonder Vermoeiend gelijkspel
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 25/05/13, 22:29

Een grote dank aan de bladeren van spruitjes :?
0 x
Beeld
schaduw
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 171
Inschrijving: 13/04/08, 15:16
x 2




par schaduw » 25/05/13, 22:37

bedankt voor de aanvulling die je hebt toegevoegd. :D
0 x
Zonder Vermoeiend gelijkspel
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 25/05/13, 22:40

Ptin! Maar waar wachten we nog op om dit systeem te doorbreken?

Dat dit niet meer kan?
0 x
Avatar de l'utilisateur
delnoram
Modérateur
Modérateur
berichten: 1322
Inschrijving: 27/08/05, 22:14
Plaats: Mâcon-Tournus
x 2




par delnoram » 25/05/13, 23:42

Ik kan het mis hebben, maar het lijkt erop dat onze kleine tuinen er niets mee te maken hebben, als ik geloof wat we hier kunnen lezen:


http://europa.eu/rapid/press-release_MEMO-13-398_fr.htm

10) Wordt het gebruik van zaden door amateurtuinders beïnvloed?

Het gebruik van zaden in particuliere tuinen wordt niet gereguleerd door EU-wetgeving. Thuiskwekers kunnen elk type zaad of plantmateriaal kopen en hun materiaal in kleine hoeveelheden verkopen. Zij kunnen ervoor kiezen om materiaal aan te schaffen dat niet getest en geregistreerd is en waarvan de identiteit, gezondheid en kwaliteit uitsluitend wordt gegarandeerd door de producent van dat materiaal (nichemateriaal).

Onder dit systeem kunnen thuiskwekers ook allerlei soorten apparatuur verkopen. Ze kunnen er ook voor kiezen om apparatuur te kopen die is geproduceerd en op de markt wordt gebracht door professionele exploitanten, dwz exploitanten die professionele zaden selecteren, produceren en verkopen, bijvoorbeeld in tuincentra. In dat geval gelden strengere regels en is testen op identiteit, gezondheid en kwaliteit verplicht.

De hervorming verduidelijkt de situatie: elke niet-professionele (amateurtuinier bijvoorbeeld) zal zaden kunnen uitwisselen met andere individuen zonder dat de bepalingen van de voorgestelde verordening gevolgen hebben. De voorgestelde regelgeving voorziet dat de zaadgebruiker de nodige informatie krijgt over de identiteit van het materiaal (bijvoorbeeld rasnaam en geteste eigenschappen) en dat de gezondheid en kwaliteit van het materiaal wordt gegarandeerd.
Dernière édition par delnoram de 27 / 05 / 13, 19: 20, 1 keer bewerkt.
0 x
"Denken mag niet worden onderwezen op school in plaats van om het leren te maken door het hart van de feiten dat niet alle bewezen? '
"Het is niet omdat ze waarschijnlijk verkeerd zij gelijk te zijn!" (Coluche)
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 26/05/13, 00:04

Dag
Een West-Canadese teler die natuurlijke suikermaïs verbouwde, werd aangeklaagd door een zaadbedrijf omdat ze verschillende transgene maïsplanten in zijn oogst aantroffen.
Zijn buren cultiveren transgenen, sommige plannen hebben zijn land verontreinigd.
Hij moet een zware boete betalen en dit vonnis dient als jurisprudentie.
de telersvereniging probeert de overheid ertoe te brengen het transgene product op de toonbanken te labelen, er beweegt niets..
regeringen zijn marionetten geworden, het rechtssysteem verliest al zijn geloofwaardigheid.. (soms vraag ik me af wat het nut is van gekozen functionarissen, rechters aangesteld door politieke partijen, om corruptie en samenzwering te zien onder asfaltverkopers aannemer openbare werken, brandstofverkoper.
zaad monopolies.
Een teler die transgenen gaat gebruiken, heeft beide handen gebonden aan het zaadbedrijf.

Al snel konden we niet eens een saladeplan naar zaad laten gaan om het zaad opnieuw te doen...
Dit doe ik al tientallen jaren van oude sla- en courgetteplanten die je niet op de markt kunt vinden..
Moraal doe wat je moet doen, verzet je tegen al die stomme regels.

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16129
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 26/05/13, 00:32

er zijn misschien een paar "uitzonderingen" voor amateurtuiniers, hoe dan ook, het is moeilijk te controleren.

maar we voelen de regulering van de op leven gerichte "grote firma" en de vrijheid van elk die gefragmenteerd is ...

Wat ooit als volkomen voor de hand liggend en legitiem werd beschouwd, zelfs voor professionals (je zaden kiezen, onafhankelijk zijn), wordt een vrijstelling die wordt verleend aan individuen...

Volgende stap ?

@+
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 26/05/13, 00:53

het is de wereld op zijn kop! voor mij heeft de kleine tuinman zijn tuin besmet met rot zaad, hij zou een klacht moeten indienen

de wereld op zijn kop is de kleine tuinman die ervan wordt beschuldigd het zaadje dat bij de buurman wegvliegt illegaal te gebruiken

amateur-tuinders toestemming blijven geven om zelfgekweekt zaad te gebruiken is niet genoeg... alleen amateurs autoriseren betekent hen verbieden om ze te verkopen en er hun brood mee te verdienen!

Is het in een land met 3 miljoen werklozen heel redelijk om culturen te verbieden die niemand kwaad doen?

er zijn verenigingen die de biodiversiteit van verre planten en dieren verdedigen... misschien moeten we ook voor onze tomaten en onze tuinman zorgen!

er zijn bedreigde soorten tuinman!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 26/05/13, 12:45

Zoek niet...

Dit onderwerp is actueel: https://www.econologie.com/forums/desobeisso ... 12523.html :| :|
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 26/05/13, 12:46

Remundo schreef:maar we voelen de regulering van de op leven gerichte "grote firma" en de vrijheid van elk die gefragmenteerd is ...

Wat ooit als volkomen voor de hand liggend en legitiem werd beschouwd, zelfs voor professionals (je zaden kiezen, onafhankelijk zijn), wordt een vrijstelling die wordt verleend aan individuen...

Volgende stap ?

@+


Precies, dat is wat u moet onthouden van deze "info"... :|
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 247-gasten