Ecologenvrienden, er wordt over gesproken op Wikipedia!

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973

Ecologenvrienden, er wordt over gesproken op Wikipedia!




par Christophe » 26/10/09, 10:43

Het begin van de democratisering van de econologie?

http://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89cono ... 9cologique

Beeld

In de hoop dat de "wiki-censors" dit niet zullen doormaken (de regering-Sarko heeft blijkbaar een specialiteit van deze manoeuvre gemaakt...)

Ik heb vetgedrukt gezet wat ‘ons’ in het bijzonder betreft:

Etymologie

Econologie is een samenvoegingswoord dat voortkomt uit de combinatie van het voorvoegsel econo- van de term economie en het achtervoegsel -logy van de term ecologie om het feit te benadrukken dat de woorden ecologie en economie vanuit etymologisch oogpunt dezelfde betekenis hebben. Het woord betekent dus dat deze nieuwe aanpak ecologie en economie wil verzoenen.

Het concept is echter algemeen bekend onder de meer instinctief begrijpelijke naam ‘ecologische economie’.

Inhoud

Hoofd artikel: Duurzame ontwikkeling.

De econoloog informeert over het bestaan ​​van oplossingen die zowel economisch als ecologisch en sociaal wenselijk zijn om verbeteringen aan te brengen; tot sociaal-economische systemen tot bestaande constructies, in renovatie of in de projectfase (woningen, kantoren, diensten, bedrijven en elk ander type constructie, energieverbruiker. tot industriële systemen tot landbouwsystemen, enz.

Het is over het algemeen gericht op het grote publiek, maar ook op architecten, bouwers, aannemers, installateurs, beheerders of andere instanties die geïnformeerd willen worden over de ecologische en economische praktijken die moeten worden geïmplementeerd.

in Frankrijk

Volgens Christophe Martz, ENSAIS-ingenieur [1] wil de econologie de milieu-impact van onze levensstijl verminderen, terwijl we een vrijwel vergelijkbare levenskwaliteit behouden. de afhankelijkheid van onze samenlevingen van fossiele brandstoffen (en kernenergie?) en het verbruik van deze energieën verminderen. Om dit te doen moedigt het onderzoek aan naar alle andere oplossingen die minder “energie verbruiken” en meer respect hebben voor het milieu.

We kunnen ook wijzen op de lancering in Frankrijk door AFPA (Adult Vocational Training Association) van het eerste pilootproject “econologisch” renovatieproject door en voor toekomstige bouwprofessionals, onder de naam Maison E (voor “Econologisch”). Er werken 45 leerlingen... Je kunt dit project volgen door naar de site [2] te gaan.

Het concept wordt overgenomen door ontwerpbureaus en vastgoedontwikkelaars om hun diensten met ecologische, economische en sociale doeleinden te promoten, waarbij de beoogde klanten bijvoorbeeld senioren en mensen met beperkte mobiliteit zijn [3] ... Zie ook [4 ].

In dit verband heeft de Franse federatie van lokale energieagentschappen (FLAME) het project “Econ'home” gelanceerd, een proefplan voor energiebesparing dat bedoeld is voor particulieren die hun verbruik willen verminderen. Het doel is om een ​​diagnose te stellen van de energieverbruiken van huishoudens en hen “tips” te bieden om deze te verminderen. 2000 Europese huishoudens, waaronder duizend Fransen, vooral in Bretagne, hebben zich aangesloten bij het ‘Econ’home’-plan. Is dit “econologie”? Zonder twijfel... Wat denken de ‘econologen’… Een soort die bezig is te verschijnen?

Op basis van de ecologische economie zullen we ook op winstgevende wijze de geschriften van René Dubos herlezen, in het bijzonder zijn postume werk Les Célébrations de la vie (1982), dat vandaag de dag nog steeds relevant is... Deze Franse onderzoeker en geleerde, genaturaliseerd tot Amerikaan, bedreven in de “gulden middenweg”, een bekende spreker (zie de beroemde Lichen-preek) is degene die de zin heeft bedacht, overgenomen en verworpen door ecologen over de hele wereld, en hun navolgers: Think Global, Act Local...


Dus jongens, hoe voelt het om een ​​"opkomende soort" te zijn? : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 26/10/09, 10:55

Ik ga meteen "versterken", ik ben al ruim 2 jaar een bekende redacteur.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 26/10/09, 11:00

niet al te veel zorgen: het artikel bestaat al een hele tijd: je moet het alleen een beetje in de gaten houden.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 26/10/09, 11:01

Ah ja sinds april 2008 blijkbaar!

Ik ontdekte het vandaag nog met het trefwoord "econologie"...

Wat bedoel je met “versterken”?
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 26/10/09, 11:20

voeg referenties toe, maar geen probleem, het artikel is voldoende solide.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14138
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 26/10/09, 20:27

Uitstekend, op de middellange termijn zou de vereniging Econologie daar ook vermeld moeten worden :P
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
Lietseu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2327
Inschrijving: 06/04/07, 06:33
Plaats: Antwerpen België, Skype lietseu1
x 3




par Lietseu » 26/10/09, 22:51

Grappig, Xtophe, ik zag hem vorige week, maar ik dacht dat je het wist... :?

Het is geweldig en ik zegen de man die de ontdekkingspagina heeft gemaakt, want zoals Christophe zegt, het is een geweldige reclame voor onze "zaak"


miauw :P
0 x
Door het verwijderen van Human Nature, het was ver van zijn natuur! Lietseu
"De kracht van liefde, moet sterker zijn dan de liefde voor kracht" eigentijds Lie Tseu?
Men ziet duidelijk alleen met het hart, de belangrijkste is onzichtbaar voor de ogen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 27/10/09, 08:33

Ja Flytox, het zal door ons of anderen worden geplaatst!

Ah, ik begrijp het beter, in feite is het de oude "econologie"-pagina (die ik vanaf het "begin kende") die hernoemd is: http://fr.wikipedia.org/wiki/%C3%89conologie

(Doorverwezen van Econologie)

Blijkbaar werd de operatie begin oktober uitgevoerd:
http://fr.wikipedia.org/w/index.php?tit ... on=history

QED

Lietseu, op wiki zijn is niet zozeer een advertentie in de letterlijke zin als wel een "erkenning van onze ernst" maar... vooral van het toekomstige potentieel van econologie!
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 27/10/09, 08:45

:pijl: Kunnen we dat zeggen Christophe heeft rechten op het gebruik van de term ‘econologie’.
Zelfs als het woord ‘econologie’ elders bestaat (sinds wanneer?)
Christophe is inderdaad de uitvinder en popularisator van deze term door de oprichting van deze site.
: Mrgreen:
Bovendien valt te vrezen dat het succes van het concept en de groeiende populariteit ervan zullen leiden tot misbruik ervan, met name door gewetenloze adverteerders (hebben ze die überhaupt wel...).
:frons:

Parallel aan de oprichting van de vereniging zou een observatorium voor econologie wellicht niet overbodig zijn. :?
We kunnen ons zelfs de creatie ervan voorstellen “econologische labels” wat het zou toelaten
een positieve dynamiek en synergieën creëren.
:? : Idee:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79120
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 27/10/09, 08:58

Econologie is in het publieke domein en ik geloof dat we allemaal (actieve leden van de forums) popularisatoren van de term!

Voor de labels leken Christine en Hasardine geïnteresseerd om ze daadwerkelijk op te zetten... en ze niet alleen te beperken tot energie/techniek!
0 x

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 161-gasten