"Oogsten van de toekomst"

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12299
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

"Oogsten van de toekomst"




par Ahmed » 20/10/12, 22:35

Zoals velen van jullie (?) heb ik de documentaire bekeken Marie-Monique Robin met interesse; Het verbaast mij dat er nog geen discussie hierover is verschenen, dus ik voel mij genoodzaakt om deze tekortkoming aan te pakken!... 8)
Ik zou graag willen weten wat je gevoelens zijn over de film, en ook over het debat dat volgde...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 20/10/12, 23:31

perfect

Ik weet niet waarom, maar ik had deze documentaire al gezien lang voordat hij werd uitgezonden op ARTE... (op TV5?). We zouden dus op weg zijn naar gewassen met een gunstig ecologisch evenwicht over de hele planeet, zonder dat dit een utopie is! Sommigen stellen zelfs de publieke autoriteiten in vraag (het zou de hoogste tijd zijn...). Kijk eens wie erop staat alle toevlucht tot synthetische moleculen te onderdrukken!

Ik had er ook voorbeelden uit gehaald om te illustreren wat ik hiermee zei forum, vooral met betrekking tot de veehouderij (monocultuur versus zelfvoorziening in polycultuur zonder enige toevlucht tot chemie, het voorbeeld van Bolivia lijkt mij en ook in Afrika en elders...). En die met zekerheid aantoont, dankzij deze studie van een Amerikaanse universiteit, dat we het qua prestaties zelfs "beter" doen "zonder chemie"... Ongetwijfeld een weg vooruit (een voorbeeld dat ik aan mijn verlengsnoer had moeten toevoegen lol.... : Cheesy: sorry, bedankt voor de aanmoediging, maar ik moet nog leren hoe ik het "kort" kan maken, het is niet iedereen gegeven om er meteen te komen, maar ik werk eraan, ahahahahahaha)

Natuurlijk liet deze "wereldtournee" van de econologie mij hongerig achter! Maar ik was het met veel sprekers eens (en helemaal niet eens met anderen, noodzakelijkerwijs ^^).

Voor één keer luisteren we naar de actoren van de landbouw op het platteland en proberen we correlaties vast te stellen... Ik wil meer! ;)

[Edit 23:51] nou, het staat zelfs al op YouTyoube:
http://www.youtube.com/watch?v=-qX0KHYBum8
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12299
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 21/10/12, 13:30

Natuurlijk liet deze "wereldtournee" van de econologie mij hongerig achter!

Het rapport van M. R. Robin was niet bedoeld om uitputtend te zijn, maar ik heb dingen geleerd die ik niet wist (wat vrij zeldzaam is bij de kwesties die mij interesseren, aangezien ik over het algemeen niet wacht op nieuws van tv...).

Het woord ‘econologie’, dat ik nooit heb gebruikt, omdat het een zeer controversieel concept is, is niet erg geschikt om de verschillende voorbeelden in de film aan te duiden: integendeel, wat we het meest opmerkelijk zien, zijn functionele realisaties van voedsel. zelfvoorziening, zeker met wederverkoop van het productieoverschot*, maar niet de verzoening van economie en ecologie. Of anders moeten we ‘economie’ op een andere manier begrijpen dan de gebruikelijke betekenis, waarschijnlijk de oorspronkelijke betekenis**.

In het debat (dat ik slechts zeer gedeeltelijk heb gevolgd) ging het om het politieke aspect als rem op de ontwikkeling van deze landbouwpraktijken: ik vond het jammer dat er alleen werd verwezen naar de terughoudendheid (op zijn zachtst gezegd!) van de overheid en dat het politiek emancipatorische karakter van deze landbouw wordt niet méér onderstreept...
Tegelijkertijd is het gemakkelijk te begrijpen dat de evolutie naar ecologische landbouw alleen wordt getolereerd, zolang deze voorzichtig op zijn plaats blijft en in zijn rol als cache-sex van roofzuchtige landbouw.

Je bent geenszins verplicht om beknopt te zijn, een lange en heldere ontwikkeling, dat past ook goed bij mij! 8)

*Zeer klassieke formule van de pre-kapitalistische economie: activiteit (en niet werk) is vooral gericht op zelfvoorziening en het overschot wordt ingeruild (al dan niet via geld) voor wat niet niet op de boerderij wordt geproduceerd.
**Voor de oude Grieken die het woord bedachten, heeft economie betrekking op het beheer van het huis, in brede zin.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 21/10/12, 13:40

Het is een hele goede documentaire (zoals gebruikelijk bij Marie-Monique Robin).
Ik heb echter niet gewacht tot deze documentaire overtuigd werd door natuurlijke of biologische landbouw, of wat dan ook.
Het werk van Claude Bourguignon over deze vraag zijn heel duidelijk: de landbouw van de toekomst zal biologisch zijn, anders zullen we ons op het ergste moeten voorbereiden!

Ahmed schreef:

Tegelijkertijd is het gemakkelijk te begrijpen dat de evolutie naar ecologische landbouw alleen wordt getolereerd, zolang deze voorzichtig op zijn plaats blijft en in zijn rol als cache-sex van roofzuchtige landbouw.


Net als bij natuurreservaten is biologische landbouw een garantie voor een goed geweten voor het systeem... zonder planetaire plundering te voorkomen.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux




par Aumicron » 21/10/12, 16:24

Een goede adem van zuurstof deze documentaire. Het is mooi om te zien dat duurzame oplossingen door producenten in de praktijk worden geïmplementeerd. Heel vaak zijn documentaires belastend, maar er worden weinig oplossingen toegepast. Daar zijn de oplossingen helder, de resultaten voelbaar en dit op meerdere continenten.

Ik hoop met heel mijn hart dat dit het bewustzijn onder de boeren zal vergroten, vooral in Frankrijk, en ook onder de consumenten.
0 x
Om te betogen.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12299
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 21/10/12, 18:11

Aumicron, ik deel je plezier volledig; het is waar dat de presentatie van praktische oplossingen waarschijnlijk zoveel mogelijk mensen zal doen begrijpen dat biologische landbouw niet alleen maar een zoete mijmering is van een coole baba die verslaafd is aan "roken", zoals mensen het maar al te vaak in de media proberen te presenteren.
Het blijft echter niet minder waar (en het is moeilijker om in een documentaire te transcriberen) dat de problemen van voedselautonomie en bodembescherming niet voortkomen uit technische oplossingen, maar vooral uit overwegingen van politieke orde (in de niet-politieke zin van het woord). van de term) en ethiek.
Anders riskeren we deze emancipatorische benadering te reduceren tot een simpele catalogus van leuke en min of meer exotische trucjes.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 224-gasten