België brak uit, debatteerde over de kracht van de media

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

België brak uit, debatteerde over de kracht van de media




par Christophe » 14/12/06, 14:04

Dit onderwerp zou de NIET-BELGEN a priori niet kunnen interesseren, maar is uiteindelijk wel heel belangrijk. Lees het alsjeblieft tot het einde...

Gisteravond, een pseudo-live-uitzending, veroorzaakt de schok in België. Ik heb het niet live gezien, maar ik heb het vandaag kunnen inhalen, gezien de controverse die het oproept.

Dit programma "simuleerde" op een zeer realistische manier de onafhankelijkheid van Vlaanderen (het Nederlandstalige deel van België en dat meer dan 50% van de inwoners van België uitmaakt).

Een korte samenvatting van de feiten:

-om 20 uur begint op RTBF20 een wekelijks programma ("Question à la une", waarin ook zeer interessante onderwerpen zoals energie of het milieu aan bod komen)

- om 20:22 uur: sneeuw en de show viel uit alsof er een hack van de ether was geweest

- Een speciale editie van de JT met de Belgische PPDA begint. Deze speciale editie begon met een disclaimerscherm: "Deze show is mogelijk geen fictie" en er verschijnt geen andere disclaimer op het scherm (dus mensen die de huidige show hebben bekeken, worden voor de gek gehouden)

Inhoud van deze speciale editie:

Vlaanderen riep zijn onafhankelijkheid uit met een overweldigende parlementaire meerderheid (een paar acteurs staan ​​opgesteld voor het parlementspaleis), in bulk: de koning en de koningin zijn in ballingschap (het koninklijke vliegtuig werd gefilmd), Antwerpen juicht (ongetwijfeld archiefbeelden van een voetbalwedstrijd), transport naar Vlaanderen ligt helemaal stil, papieren controleren tussen gebieden, Axel Red wordt geïnterviewd (toch met een grote glimlach): "mijn tuin is in 2 geknipt", er worden in het echt spontane demonstraties georganiseerd in Brussel ...enz...

Na een paar minuten komt de voorzitter van de RTBF naar de set om over deze ernstige gebeurtenis te praten. Iedereen die de huidige show heeft gezien, gelooft er noodzakelijkerwijs in... en de info of beter gezegd de inx verspreidt zich zeer snel onder vrienden (+50% volume op de verzonden sms, de RTBF-website is offline...)

Na slechts 30 minuten wordt de hoax opgeheven! Onderaan het programma wordt een permanente banner weergegeven.

Eerste recensies/reacties:

- Franstalige politici veroordelen allemaal krachtig de werkwijze van journalisten: "onverantwoordelijk, onaanvaardbaar, suïcidaal, gebrek aan ethiek..."

Maar iedereen weet dat het probleem van de onafhankelijkheid van Vlaanderen echt bestaat (de Vlaamse extremisten vormen verre van een geïsoleerde minderheid) en dat het taboe is!

- Er zijn duizenden e-mails/telefoontjes/sms'jes binnengekomen bij de redactie van de RTBF. Recensies zijn gemengd. Te zien op de verschillende sites.

Het doel van de regisseurs van de show is ruimschoots overtroffen: een shock creëren over een heel reëel onderwerp!

Onze analyse:

Deze show liet zien dat, als het goed wordt gedaan, de macht van de media enorm kan zijn. We "vreten" alles op (of bijna)... en het ontbreekt ons ook aan kritisch denken en de wens om de bron te controleren (wat kost het om op een ander kanaal te zappen? of een andere website te raadplegen?).

De verwijzing naar O.Wells' radioprogramma uit 1938 ("War of the World" in toneelstuk gesproken op de radio) ligt voor de hand...

De media zijn inderdaad de vierde macht die de menigte kan ontketenen!

Hopen dat dit geen generale repetitie is voor een echte Vlaamse cession....(blijkbaar deed het vlaams belang, Vlaamse equivalent van de FN, grotendeels mee aan de show)

Meer informatie gebruiksaanwijzing:

http://www.rtbf.be/info/societe/ARTICLE_058177
http://www.lesoir.be/chat/2006/12/13/la ... -belgique/
http://www.lameuse.be/la_une/liege/2006 ... _une.shtml
http://www.lalibre.be/article.phtml?id= ... _id=320364

Reacties: http://chat.sudpresse.be/2006/12/13/not ... re-argent/

Waarom zo’n onderwerp over econologie?

Bespreek de macht van de media, hun ethische grenzen, de waarheidsgetrouwheid van hun informatie, de samenspanningen die ze zouden kunnen hebben met politici of industriëlen... enz.
Dernière édition par Christophe de 14 / 12 / 06, 15: 43, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 14/12/06, 14:37

En het andere deel: wat doet het? Ze vraagt ​​naar haar gehechtheid aan Frankrijk?
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 14/12/06, 15:01

Welnu, als Vlaanderen meer Belgisch is, is er meer België.

Het is meer dan 60% van de economische activiteit van het land. En opnieuw tel ik de “eurocraten” van Brussel die gemakkelijk te herplaatsen zijn “indien nodig”.

Eh en eigenlijk zijn er nog 3 andere delen:

- Duitstalig (5% geloof ik)
- Wallonië (degene die u noemt)
- Brussel

De 4 "grote" regio's hebben allemaal hun eigen regering (behalve misschien de Duitstalige die ik niet eens ken) en zijn onderverdeeld in provincies die ook hun eigen instellingen hebben...

Ach ja... België is klein, maar verdomd complex :D
0 x
Avatar de l'utilisateur
Capt_Maloche
Modérateur
Modérateur
berichten: 4559
Inschrijving: 29/07/06, 11:14
Plaats: Ile de France
x 42




par Capt_Maloche » 14/12/06, 15:07

Ja, dat heb ik gehoord, dat moeten we vaker doen.

Persoonlijk vecht ik ervoor dat mijn kinderen en die van anderen nooit zomaar informatie uit de media overnemen, of op zijn minst met een zekere terughoudendheid.

Maar het is waar dat de ‘populasse’ vaak wacht om te zien of er geen ontkenning zal komen.

Ik kan me voorstellen dat de schade op de aandelenmarkt aanzienlijk is en dat politici en grote bazen het koude zweet hadden; het is goed gedaan voor hun Gules. (aan handelaren); de aandelenmarkt, hier is een verbijsterende wereld waar miljarden worden gespeeld op een gerucht: te lachwekkend.
0 x
"Verbruik is vergelijkbaar met een zoekopdracht troost, een manier om een ​​toenemende existentiële leegte. Met, de sleutel, een hoop frustratie en een beetje schuld, het verhogen van het milieubewustzijn." (Gérard Mermet)
OUCH, Ouille, OUCH, aahh! ^ _ ^
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 14/12/06, 15:10

Eh, ik weet niet of er invloed was op de Belgische Beurs... Hoe dan ook, als de uitgifte tijdens handelsuren had plaatsgevonden, is het duidelijk dat deze invloed zou hebben gehad!

Volgens mij was het nog beperkt...

Voor het overige volledig eens met de kritiek op de waarheidsgetrouwheid van media-informatie...
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 14/12/06, 15:16

Ik heb vanmiddag op het nieuws vernomen dat ik EX-CEL-LENT heb gevonden. Eén ding is zeker: de Belgen zijn opnieuw de absolute meesters van de tweede graad en het surrealisme!!

Als iemand de video ergens op internet vindt, stuur hem dan snel!!

Als we de virulentie en het aantal reacties op de forums In Belgische kranten kunnen we duidelijk zien dat de RTBF de vinger heeft gelegd op een echte kwestie die pijn doet. Een taboe? Waarom de Walen een noodzakelijk debat zouden ontkennen. Iedereen kent de Belgische malaise. Waarom doen de politici alsof ze geschokt zijn? Hallo hypocrisie.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 14/12/06, 15:21

Rulian schreef:Ik heb vanmiddag op het nieuws vernomen dat ik EX-CEL-LENT heb gevonden. Eén ding is zeker: de Belgen zijn opnieuw de absolute meesters van de tweede graad en het surrealisme!!

Als iemand de video ergens op internet vindt, stuur hem dan snel!!


Uh, ik denk dat het in de middag beschikbaar zal zijn ... als het niet al op P2P-software staat ... ik ben op zoek ...

Rulian schreef: Een taboe? Waarom de Walen een noodzakelijk debat zouden ontkennen. Iedereen kent de Belgische malaise. Waarom doen de politici alsof ze geschokt zijn? Hallo hypocrisie.


Zeer goede samenvatting :)
De Waalse politici veroordelen dit programma omdat het juist een groot taboe opheft... Nou ja, aan de andere kant, als buitenlander die 18 maanden in België heeft gewoond, kan ik niet al te veel oordelen (gebrek aan kennis achteraf... noodzakelijkerwijs)
0 x
knuffelen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 65
Inschrijving: 10/12/06, 17:56

Re: België is failliet, debat over de macht van de media




par knuffelen » 14/12/06, 16:17

Ik begrijp niet eens hoe iemand dit langer dan 5 seconden kan geloven!
Als een dergelijke stemming had plaatsgevonden, zou dit op de agenda van de Algemene Vergadering hebben gestaan. België is toch een democratische staat. En onvermijdelijk zouden we erover hebben gesproken, we zouden artikelen over dit onderwerp hebben gelezen, in België en in heel Europa.
En dan, natuurlijk, zappen, controleren...

Een goede les voor de noodzakelijke stap terug tegenover informatie.

Aan de andere kant is het gekozen onderwerp politiek discutabel.
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 14/12/06, 16:19

Dag
Houthakker schreef:En het andere deel: wat doet het? Ze vraagt ​​naar haar gehechtheid aan Frankrijk?


Waarom zou een klein land erbij moeten horen? naar een ander..
Het naastgelegen Luxemburg doet het goed in Europa!
Ondanks de kleine landen zijn ze allemaal met elkaar verbonden voor handel en zakendoen. (grenzen zijn symbolisch)
Waarom zitten er in dit perspectief zoveel kleine gemeenten soms geografisch vast, waarom fuseert het niet? Zou dit het aantal burgemeesters en wethouders verminderen en de dienstverlening winstgevend maken? en toch klampt iedereen zich vast aan zijn toren.

Wat rechtvaardigt een land, zijn taal, zijn gewoonten, zijn religie, de territoriale oppervlakte of zijn bevolking?
Maar in Quebec hebben we een oppervlakte die drie keer zo groot is als die van Frankrijk en een bevolking die zo groot is als die van Zweden, en ons wordt verteld dat we te klein zijn om te overleven!

In Quebec leven we hier al heel lang naar. In Canada, provincies en een centrale overheid is het ongeveer hetzelfde principe, en in Quebec wordt een andere taal gesproken.
Ik denk niet dat journalisten of zelfs particuliere tv's, het zijn allemaal pro-Canada Federalisten, zo'n verklaring afleggen.
Hij zou snel genoeg de deur worden gewezen, de journalisten moeten reclame maken voor Canada. Persvrijheid bestaat, maar de keuze van journalisten behoort toe aan degene die ze inhuurt, en ze worden zorgvuldig uitgekozen. Als we kijken naar wie de grote bazen van de media zijn, hebben we het allemaal door...
Ik denk dat het in de Franse media hetzelfde is: als een journalist promotie zou maken voor een onafhankelijk Corsica of Bretagne, zou hij niet lang op zijn stoel blijven zitten.
Onlangs gekozen federale functionarissen hebben zojuist een wet aangenomen die Quebec als natie erkent (binnen Canada)
Net als de Inuit (eerste natie)
Na deze stemming trad een Engelssprekende minister af, wat in strijd was met zijn principes.


Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 14/12/06, 16:42

Andre schreef:Dag
Houthakker schreef:En het andere deel: wat doet het? Ze vraagt ​​naar haar gehechtheid aan Frankrijk?


Waarom zou een klein land erbij moeten horen? naar een ander..[...]
Er zat een element van ironie in mijn verklaring...
Belgische mountainbikevrienden hebben vaak met mij gesproken over een Belgische partij die campagne voert voor de gehechtheid aan Frankrijk, het zou niet moeilijk moeten zijn om ze te vinden.
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 386-gasten