"Animal" van Cyril Dion

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

"Animal" van Cyril Dion




par Ahmed » 22/11/21, 20:26

Uitgenodigd voor een "première" van de nieuwe film van Cyril Dion, Ik zei tegen mezelf dat ik je erover ging vertellen... zonder het gezien te hebben! 8)
Rubriek: "Ik heb het niet gezien, maar ik heb het er toch over"!
Ik ken de aanpak van deze sympathieke jongen die documentaires maakt goed in lijn met de verwachtingen van het huidige publiek; het is dit laatste punt dat me stoort, niet vanwege een ongelegen zorg voor elitisme, maar vanwege de legitieme, enigszins mondiale zorgen die onze medeburgers in beroering brengen, komt overeen met een aanbod van vermakelijke shows die bewegende beelden en krachtige woorden op deze emoties plaatsen.
Het recept is vrij eenvoudig, vele anderen hebben het al gebruikt, Hulot etArthur Bertrand: beschrijf alle duisternis van de vernietiging en bijkomende schade van economisch exponentialisme, dan, het moeilijkste deel, vind iets om een ​​beetje balsem op het hart te brengen door voorbeelden te geven van omkering van dit gedrag * en laat de hoop zweven op een verlossende generalisatie .. Ook al zijn de voorbeelden over het algemeen goed gekozen en goed geschreven, wat er mis is, is een gebrek aan echt emancipatorisch perspectief en het wordt al snel duidelijk voor een enigszins oplettende waarnemer dat goede gevoelens het gebrek aan politieke coherentie helemaal niet compenseren. Merk op dat onze filmmaker dicht bij de ideeën staat vanisabelle delannoy die de symbiotische economie 'uitvond', een soort groen kapitalisme, maar dan mooier en net zo bedrieglijk naïef. U hoeft niet te wachten C.Dion ideeën die passen bij de krachtige woorden die hij lanceert: zijn retorische virulentie leidt alleen tot eco-kapitalisme gebaseerd op slimme steden, slimme netwerken, energie-efficiëntie en optimaal rampenbeheer. Geen wonder dus dat deze "revolutionaire" good-chique, good-soort de lieveling van de media is.
Zijn meest beledigende gebaar, het niet worstelen met de realiteit, bestaat uit het construeren van een nieuw verhaal: "Om systemen neer te halen of te muteren, is het nodig om miljoenen mensen te laten samenwerken. En zoals we zullen zien, kun je dit het beste doen door een nieuw verhaal op te bouwen"**. Zijn verbeelding doet de rest, hij ziet overal mensen die zich afkeren van het najagen van winst en concludeert vrij gemakkelijk dat het probleem bijna is opgelost. In werkelijkheid zijn de enige verhalen die waarschijnlijk zullen worden gehoord, afgezien van deze recreatieve opmerkingen, ze hebben betrekking op een voortzetting van wat bestaat onder andere namen die passen bij mutaties, op systemische "verstoringen".

* Gedrag, omdat dit vaak de manier is waarop economische beperkingen worden ervaren.
** In "Kleine handleiding van hedendaags verzet".
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14937
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4351

Re: "Animal" van Cyril Dion




par GuyGadeboisTheBack » 22/11/21, 20:30

Ahmed, de gelijke van Claude Jean Philippe die zijn leven lang films heeft bekritiseerd die hij niet had gezien !!! : Mrgreen:
Vertel ons over de film Aline Dieu van Valérie Lemercier, oom Ahmed!
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: "Animal" van Cyril Dion




par humus » 23/11/21, 09:33

Ahmed schreef:
Zijn meest beledigende gebaar, het niet worstelen met de realiteit, bestaat uit het construeren van een nieuw verhaal: "Om systemen neer te halen of te muteren, is het nodig om miljoenen mensen te laten samenwerken. En zoals we zullen zien, kun je dit het beste doen door een nieuw verhaal op te bouwen.

Natuurlijk hebben we een nieuw verhaal nodig.
We hebben momenteel ALLEMAAL een verhaal in gedachten, dat van toenemend kapitalisme en we hebben het gevoel dat het niet zo kan duren om verder te gaan?
Defaitistische en afgematte, zelfs cynische toespraken zijn dodelijk.
Er is natuurlijk dringend behoefte aan een nieuw positief, spannend en realistisch verhaal. : Wink: .
0 x

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 141-gasten