Charles Sannat

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 26/01/16, 10:42

Ik weet niet veel over de economische eigenaardigheden van IJsland en de (anders gekwelde!) economische geschiedenis van Argentinië: laten we afwachten wat er gebeurt, hoe dan ook, deze twee landen zijn vastgeketend aan de wereldeconomie.
Aan de andere kant is de economie geen eenvoudige zaak en, zoals ik al heb kunnen uitleggen, zijn veel crises die onherstelbaar leken, overwonnen ten koste van een nieuwe kunstgreep die ze terugduwde. niveaus.

Momenteel zou het toepassen van dit "drankje" op Frankrijk of België (voor zover dit mogelijk zou zijn en zonder vooruit te lopen op mogelijke slecht berekende gevolgen) uiteraard de kwestie van terugbetaling oplossen, maar aangezien de structurele oorzaak van het beroep op leningen niet zou zijn verdwenen voor zoveel, zou het opnieuw beginnen voor een beurt...
We mogen niet vertrouwen op economische activiteit, ook al is de werkloosheid verdwenen (hypothese van de school), de meeste banen vinden plaats in de tertiaire sector*; volgens de meeste economen zou deze sector een producent van waarde zijn (pas op, ik heb het hier niet over het nut of niet van deze banen, maar alleen over hun bijdrage aan de toename van de kapitaalmassa), een mening die ik heb gedeeld voor een lange tijd, maar het is om creatie van abstracte waarde en toewijzing van middelen (verdeling van dezelfde waarde) te verwarren; de creatie van abstracte waarde hangt af van de hoeveelheid menselijke arbeid die in een gegeven productiviteitsstadium in de waar is verwerkt; de toewijzing van middelen vindt plaats volgens het bestaande machtsevenwicht tussen menselijke groepen.
Het is iets onaantoonbaars, maar het is een vruchtbaar postulaat dat de verschijnselen goed verklaart... in het bijzonder de uitbreiding van de schuld, maar niet alleen.

In de economie zijn er veel cognitieve vooroordelen, ik zal er twee noemen: het kapitalisme heeft altijd bestaan ​​en de 'glorieuze jaren dertig' zouden tot steeds grotere welvaart leiden...
Ik zou deze twee punten nader toelichten als iemand geïnteresseerd is...

* Zelf in recessie en overstap naar "klusjes".
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
arnangu
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 24/07/15, 22:26




par arnangu » 26/01/16, 18:54

een reset van de economie heeft Argentinië niet gered, dat er zelfs nu nog steeds slecht aan toe is. Ik denk ook aan Japan, dat nooit hersteld is van de crisis van de jaren '90.

Gaan we echt getuige zijn van het einde van Europa en het einde van de euro?

Gaan we getuige zijn van het bankroet van Frankrijk?

En ondanks het heersende discours en de opkomst van de "collaboratieve economie", zoals sommigen het noemen, zie ik nog steeds niet veel van de menselijke veranderingen die uit deze verandering zouden moeten voortvloeien.....(solidariteit, weigering van terugtrekking) .

Zie je enige verandering?
0 x
arnangu
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 24/07/15, 22:26




par arnangu » 26/01/16, 18:55

Ik zie liever dat mensen die vasthouden aan hun "activa", hun materiële goederen en hun individualisme tot het uiterste worden doorgevoerd.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 26/01/16, 21:09

Zonder te vervallen in een vervalsende mythologie van het "verloren paradijs", is het duidelijk dat er sinds het midden van de XNUMXe eeuw, met de Fourieristische utopieën en andere falansterie, een sterke arbeiderssolidariteit heerste (onder de rijken is solidariteit de voorwaarde voor het behoud van hun privileges) die aan het begin van de XNUMXe eeuw toenam door de immense hoop die door de Russische Revolutie was gewekt. Er bestonden zeer sterke banden tussen mensen via militante verenigingen, arbeidsuitwisselingen, maar ook steun voor ziekteslachtoffers, rouwverwerking, financiering van fatsoenlijke begrafenissen, leeskringen en debatten (velen waren analfabeet, wat een hoog niveau van cultuur dat mondeling werd overgedragen niet verhinderde*) .
De oorlog van 1914-18 zou een eerste slag toebrengen aan deze solidariteit: enerzijds door het bewijs te leveren dat klassensolidariteit plaats had gemaakt voor nationalisme, vervolgens door de fysieke uitroeiing van hele delen van de boeren- en arbeidersklasse en kleine arbeiders en ten slotte de afleiding van de inspanningen, in het interbellum, voor een echte erkenning van het geleden lijden ...
Tegelijkertijd maakte het bestaan ​​van de USSR, ook al werd het door sommigen gevreesd en door anderen onvoorwaardelijk bewonderd (om de verkeerde redenen in de kampen van de tegenstanders), het mogelijk om beetje bij beetje arbeidsomstandigheden te verkrijgen die minder pijnlijk, uitgebreider rechten, met de verkiezingsoverwinning van het Volksfront.
De solidariteit was nog steeds aanwezig, maar de worm zat om twee redenen in de vrucht.
Taylorisme, verspreid in de Verenigde Staten rond het midden van de XNUMXe eeuw, het effect ervan is duidelijk en wordt bewust nagestreefd door de promotors: het vervangen van geschoolde arbeiders die industriëlen nodig hebben, door dienaren van machines die in staat zijn om snel de weinige noodzakelijke gebaren te leren om een ​​taak uit te voeren. waarvoor ze geen initiatief hebben en ze daarom tot vervangbare elementen maken, zonder onderhandelingspositie; de trots van de knowhow verdween tegelijk met het vermogen om de werkgever tegemoet te treden.
Dit besturingssysteem zal in Frankrijk worden waargenomen met een aanzienlijke vertraging en minder intensiteit, in een land dat veel meer landelijk en agrarisch is gebleven dan zijn "model".
De andere reden is dat de verbetering van de levensomstandigheden eerdere revolutionaire verlangens ontwapent, wat duidelijk te zien is op het niveau van linkse politieke formaties die, voor de meest invloedrijke, reformistisch worden.
De periode van de bezetting was een katalysator voor het egoïsme van sommigen en de solidariteit van anderen...
Na de oorlog stellen de grote omwentelingen de opportunisten in staat hun sociale status te veranderen: de Amerikaanse meevaller opende nieuwe kansen en vormde de basis van de "Trente Glorieuses", een periode van snelle expansie, volledige werkgelegenheid en planning met zijn grote maatschappelijke verandering: de plattelandsuittocht die zijn vloed van ontwortelde mensen naar de steden en banen in de industrie brengt; in terra incognita.

vervolgd ...

*Dit is een van de dingen die me het meest verbaasde toen ik deze populaire activiteiten wat nader ging bestuderen, de totale ontkoppeling bij veel mensen tussen het vermogen om te lezen en een sterke cultuur.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 26/01/16, 21:38

Door een onhandige manoeuvre was het einde van mijn tekst verdwenen, door mijn inspanningen verscheen het weer. Hervatting en vervolg.

Na de oorlog stellen grote omwentelingen de opportunisten in staat hun sociale status te veranderen: het Amerikaanse manna opende nieuwe kansen en vormde de basis van de "Trente Glorieuses", een periode van snelle expansie, volledige werkgelegenheid en planning met zijn grote maatschappelijke verandering: het platteland uittocht die zijn vloed van ontwortelde mensen naar de steden en banen in de industrie brengt; in terra incognita, is de solidariteit afgestompt, vooral omdat werkgevers een beleid van massale immigratie van Noord-Afrikaanse arbeidskrachten aanmoedigen, om het machtsevenwicht in hun voordeel te versterken...
Een steeds groter deel van de bevolking ziet echter, vaak via de tertiaire sector, enerzijds haar "levensstandaard" toenemen, of in ieder geval de toekomstperspectieven van hun kinderen verbeteren, anderzijds een hun vrije tijd in beslag nemen door de vrije tijd die de markt biedt: een groep individuen heeft de neiging een samenleving van mensen te vervangen. Dit is wat aan de kaak stelt Marcuse, Debord en vele anderen...
Sindsdien is de situatie verder verslechterd als gevolg van de toename van de werkloosheid die de concurrentie tussen werknemers verscherpt, de veelheid aan banen "op maat", gedeeltelijk of tijdelijk, die in strijd zijn met het collectieve geweten, de druk van individuele leningen en een vervangend focus op de middelmatige avonturen van johanna, alsof ons leven te middelmatig was geworden om geïnteresseerd te zijn in...

Er is een resterende solidariteit die des te actiever moet worden gecultiveerd en die ons enige bolwerk zal zijn wanneer de "botsing" plaatsvindt...
Dit bedrijfsmodel werd bijna 250 jaar geleden geboren, tot het punt dat degenen die de geschiedenis negeren het beschouwen als een permanent gegeven van de manier waarop mensen zich tot elkaar verhouden, door middel van abstracte waarde, arbeid en goederen. Dit model heeft zich ontwikkeld, heeft de wereld veroverd in zijn twee varianten, privé en staat, en hoewel het vele crises heeft overwonnen dankzij zijn buitengewone plasticiteit, is zijn einde niettemin zo zeker als dat van geen andere organisatie...

De deeleconomie dient als een patch voor het systeem en zet in op wat er nog over is van solidariteit om belangrijke taken te vervullen die ze niet kan vervullen, omdat ze niet beantwoordt aan haar doelstellingen... het is een manier om niet erg lucratieve activiteiten terzijde te schuiven.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
arnangu
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 18
Inschrijving: 24/07/15, 22:26




par arnangu » 27/01/16, 18:16

Ik vind je samenvatting echt leuk, ik ben het helemaal eens met wat je zegt.

Kortom, hoe denk je dat de toekomst zal evolueren?

Hebben we een idee?

Een reset is niet langer mogelijk gezien de zware aansprakelijkheid die is toegebracht aan de planeet en de mensen die er wonen.

Maar wat? hoe?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 27/01/16, 22:16

Voordat we proberen uw vraag te beantwoorden, een paar voorlopige details.

De meeste mensen, die de menselijke overheersing op de natuur en de extreme verfijning van onze stedelijke levensstijl die ons van haar beperkingen bevrijdt, opmerken, leiden hieruit de onmogelijkheid af van een ineenstorting van de beschaving, zelfs niet de mogelijkheid van een stap achteruit: de mythe van vooruitgang heeft de verbeeldingskracht bevroren. .
Een minderheid, vaak geïnspireerd door samenzweringen of eenvoudigweg milieubewust (niet te verwarren met ecologen, maar er is weinig risico: die laatsten zijn niet legio!) denkt zeker dat het grote probleem is. De eerste, van het "gespierde" overlevingstype, zijn niet erg gevoelig voor de theoretische aspecten; al hun geschriften en video's hebben betrekking op praktische overlevingsmethoden (we komen hier nog op terug). Pessimistische milieuactivisten leiden de ineenstorting af uit een cocktail van uitputting van hulpbronnen (een op olie gebaseerde beschaving stort noodzakelijkerwijs samen met haar energiebron in) en wijdverbreide vervuiling.

Er is een derde positie, weliswaar zeer weinig vertegenwoordigd, maar waar ik deel van uitmaak, die denkt dat rampspoed vermeden kan worden ten koste van grote inspanning en daarom onvermijdelijk is om deze laatste reden... Misschien zal dit voor u opkomen als nuance oppervlakkig, maar dat is het niet.
Bertrand Maheust (wiens laatste twee boeken ik je ten zeerste aanraad om te lezen; "De politiek van de oxymoron"En"Nostalgie voor bezigheid"; dit laatste opus vormt een verdieping van de kwesties die in het vorige aan de orde zijn gesteld), zoals een filosoof en historicus van de psyche, vanuit dit grotendeels genegeerde gezichtspunt, de evolutie van onze samenlevingen op een heldere en fascinerende manier onderzoekt.
Mijn uitgangspunt is heel anders, maar komt overeen met het zijne. Door mijn economische benadering, zowel theoretisch als praktisch, ben ik gaan begrijpen dat een systeem, wat het ook is, na een bepaald aantal iteraties uiteindelijk in elkaar stort door de aanvankelijke tegenstrijdigheden op te stapelen. Tegenstrijdigheden die in het begin vrij onzichtbaar zijn, in een bepaald stadium zelfs gunstig, maar later dodelijk. Zonder op andere, meer complexe overwegingen in te gaan, toont het simpele feit dat groei de essentie van het kapitalisme is, onmiddellijk de principiële absurditeit ervan aan: groei maakt deel uit van alle levende organismen, samen dat het op het juiste moment stopt. Het zou natuurlijk gemakkelijk zijn om erop te wijzen dat het heel goed mogelijk is om de massa abstracte waarde voor onbepaalde tijd te vergroten, behalve dat dit altijd, direct of indirect, wordt betaald door een of andere vernietiging (inclusief dus menselijke schade). ) die klaar is.
Daarom streef ik ernaar om het ambt van "profylactische apocalypticus" te vervullen, aangezien instorting onvermijdelijk is zolang men denkt dat het onmogelijk is en het mogelijk is om het te vermijden als men ervan overtuigd is dat het gebeurt: we zijn hier in de aanwezigheid van een contrafeitelijke redenering. Ook al heeft dit laatste een grote stevigheid, de toepassing ervan is uiteraard zeer onwaarschijnlijk vanwege de psychische schade die het gevolg is van het systeem en die B. Maheust meesterlijk uitlegt, psychische schade die het imaginaire beperkt tot een fascinatie voor het echte, verkeerd geïnterpreteerd, zoals de enig mogelijke.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
raymon
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 901
Inschrijving: 03/12/07, 19:21
Plaats: vaucluse
x 9




par raymon » 28/01/16, 00:33

Ik zou zeggen: lang leve het faillissement en raad eens wie de verliezers zouden zijn. Persoonlijk zijn ze mij niets verschuldigd.
Sinds Philippe le bel is het een methode die goed werkt.
Lang leve het faillissement!
http://www.editions.fakirpresse.info/in ... egory_id/1
Maar aan wie zijn we al dat geld schuldig?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 28/01/16, 11:11

raymon, je voelt je niet goed! Ik heb hierboven een schematische uitleg gegeven die snel, dat geef ik toe, antwoord geeft op uw vraag:
Maar aan wie zijn we al dat geld schuldig?

Je zou nuttig kunnen verwijzen naar de passages van andere threads waarin ik de gelegenheid had om het onderwerp uit te breiden...
Maar ik ga toegeeflijk zijn en je een verhaal vertellen, dat van een monarch en zijn tuinman Raymon.

Toen de koning op een dag in zijn park aan het wandelen was, zag hij een heel jonge boom met fijn afgesneden bladeren en prachtig schitterend groen; hij liet Raymon halen en vertelde hem dat deze plant mooi was en beter verdiende dan verbannen te worden naar de diepten van zijn park, dat hij er een prominente plaats voor moest zoeken en erover moest waken. Wat onze tuinman deed: de struik werd geplukt en begon weer te groeien, maar de koning vond hem erg nietig en strookte niet met het prestige dat hij eraan hoopte te ontlenen. Hij beval Raymon om de zaken te bespoedigen en Raymon deed zijn best om hem alle zorg te geven die zijn wetenschap hem toestond: de boom ontwikkelde zich fantastisch en bereikte een zodanige ontwikkeling dat het volume van zijn wortels en het oppervlak van zijn bladeren het mogelijk maakten om nieuwe ruimtes om mooier te worden. De koning was blij, of bijna, want een paar jaar later verklaarde hij: "Het is heel mooi geworden dankzij jou, maar het formaat is nog steeds erg klein in vergelijking met de bomen die in de buurt zijn en ik wil dat het alles overtreft, zodat het het middelpunt van de aandacht kan zijn en mijn glorie kan symboliseren". Daar schaamde Raymon zich erg, omdat de boom, die volwassen was geworden, zijn groei begon te vertragen en hij wist niet wat hij moest doen, maar hij kon de koning niet ongehoorzaam zijn...
Hij begreep dat het niet langer voldoende was om kunstmest mee te nemen, voor het water te zorgen, dat alles was onvoldoende geworden, het was nodig om op een radicaal nieuwe manier te werk te gaan.
Dus stortte hij zich op eindeloos experimenteren en na jaren van hard werken werkte hij een ingewikkeld en vreemd uitziend mengsel uit dat de verbazingwekkende eigenschap had de natuur ertoe te brengen haar stopsignaal te negeren. Onder invloed van dit buitengewone product begon de boom weer uit te groeien, tot groot genoegen van de koning die zijn geduld begon te verliezen en tot grote opluchting van Raymond die, begiftigd met een stevig inkomen, vertrok om zijn dagen in het land af te maken die geboorte had gezien.
Maar de natuur houdt er, net als monarchen, niet van om buiten haar wil te gaan en het gebeurde dat een storm degene die haar had getrotseerd neerhaalde, heel onwillekeurig: hoger, breder dan alle andere, leed het onder alle macht van de elementen.


Voila, ik hoop dat je deze symbolische vorm beter zult begrijpen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 28/01/16, 11:29

Arnangu, voordat ik op het meest delicate deel van het onderwerp inga, moet ik een ernstige vergissing rechtzetten: in de laatste hierboven genoemde categorie heb ik nagelaten te vermelden François Roddier die onze relatie met de natuur en de energie-uitwisselingen die daar plaatsvinden zo breed mogelijk analyseert: het is een zeer innovatieve en vruchtbare benadering die ik u uitnodig om te raadplegen over haar website en op de draad forum aan hem opgedragen. U zult zien dat als ik twijfels heb over sommige van zijn conclusies met betrekking tot de recente periode, dit komt omdat zijn wetenschappelijke verklaringsmodel gigantisch is en, als het perfect is op lange en middellange afstanden in de tijd, lijdt aan onnauwkeurigheid op korte afstand. . Omdat de mijne niet erg uitgebreid is in de tijd, is hij niet in staat tot zijn geweldige syntheses, maar (tenminste dat hoop ik!), relevanter voor huidige analyses.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 264-gasten