Madagascar ecologische republiek, een utopie?

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 18/10/13, 22:48

Ik sta mezelf niet toe om advies te geven over de manier van leven aan de andere kant van de wereld, als ik de vele manieren zie waarop we thuis iets moeten doen, terwijl we over de technische middelen beschikken om alles te doen wat we willen

er bestaan ​​goede technieken... maar onder ons dringen degenen die de leiding hebben vaak aan op slechte oplossingen... Ik heb de indruk dat we meer dingen vergeten dan dat we bedenken

Een paar eeuwen geleden was er hier snelle vooruitgang en dachten we dat we ons model aan de rest van de wereld mochten opleggen... nu zie ik dat we falen...
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 19/10/13, 11:22

Hallo allemaal :D

Uiteraard moet iedereen eerst zijn eigen deur vegen!

Hier is de vooruitgang elektrische auto's, nieuwe tv's, enz.

Op het Malagassische platteland is het hebben van een lamp in huis een zeer gewaardeerde verbetering!

Lees dit korte artikel gelinkt, je zult zien dat er geen miljoenen dollars nodig zijn om mensen gelukkig te maken.

In de steden, en vooral in de hoofdstad, is het probleem van de overbevolking in de sloppenwijken vooral te wijten aan de leegloop van het platteland, die in het licht van de mondialisering is stopgezet (wereldmarktprijzen, speculatie, georkestreerde prijsdalingen, enz.).*

Dat zijn evenveel monden te voeden als minder boeren...

http://www.orange.mg/actualite/7-nouvel ... voltaiques

*Er is ook het hierboven genoemde fenomeen, dat de belofte inhoudt van een beter leven...

Wie herinnert zich het proces ‘Nestlé baby killer’ nog?
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 19/10/13, 12:15

Er is iets dat ik niet begrijp, namelijk dat we in ‘rijke’ landen boeren subsidiëren zodat ze op het platteland kunnen blijven, terwijl dit niet in internationale hulpprogramma’s staat.

“Wij” investeren het liefst in grote projecten die bestemd zijn voor de export, ja “wij” zullen miljoenen lenen!

Dit is waar ik de belangstelling zie voor het programma van de Groene Partij, gericht op krediet aan boeren en bodembescherming.

Hé, “onze” kandidaat is zojuist ontsnapt aan een helikopterongeluk en kon in een noodgeval landen in een rijstveld midden op het platteland!

Ze vervolgde haar reis te voet, en dat leverde haar enige publiciteit op...
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 19/10/13, 12:56

Madagaskar, de hel van het decor (rapport LeFigaro)

Beeld
De bossen van Madagaskar worden gedecimeerd om houtskool te produceren[/ Url]
0 x
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 19/10/13, 13:44

Dit rapport laat duidelijk de omvang zien van het werk om al dit kwaad uit te roeien.

We kunnen ook berichten vinden over bemoedigende zaken, er vindt bijvoorbeeld herbebossing plaats, bepaalde secundaire bossen worden zo goed mogelijk beheerd om bouwhout te leveren.

Voornamelijk geïmporteerde eucalyptusbomen, die het voordeel hebben dat ze lekbestendig zijn en na elke snede weer teruggroeien (zoals die op de foto).

En we kunnen beter planten dan eucalyptusbomen.

We moeten duidelijk onderscheid maken tussen primair bos en secundair bos. Het Malagassische tropische bos is zo klein dat het absoluut dringend moet worden beschermd, maar het beslaat slechts een klein deel van het grondgebied.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 19/10/13, 14:55

Dit rapport laat duidelijk de omvang zien van het werk om al dit kwaad uit te roeien


Hoe noem je het uitroeien van dit kwaad?

het gebruik van hout verbieden?

de meer constructieve methode is het organiseren van een houtindustrie, die bomen plant en laat groeien die groot genoeg zijn om planken en balken van te maken... en houtskool met het afval

als een land niet correct wordt bestuurd, doet iedereen zijn best en is alles uitgeput

in Frankrijk is het probleem hetzelfde: in tijden van voorspoed hadden we autoritaire regeringen die plannen maakten voor de toekomst

nu hebben we liberalisme op elk niveau en bevinden we ons in een proces van onderontwikkeling

we laten multinationale bedrijven de economie besturen voor hun onmiddellijke voordeel, en ten koste van onze toekomst

in Frankrijk werden de bossen ten tijde van Lodewijk 14 georganiseerd om bomen te bevoordelen die groot genoeg waren om de boten van de koninklijke marine te maken

een beslissing van Napoleon 3 transformeerde de Landes-regio in een groot, zeer productief bos

momenteel willen milieuactivisten alleen de wilde natuur verdedigen, waarbij ze vergeten dat de gebieden die ze willen verdedigen soms volledig kunstmatig zijn (Camargue, Poitevin-moerassen) en het resultaat zijn van zeer oud menselijk werk

De ecologische actie die nog moet worden ondernomen, is niet het beschermen van de natuur: het is het bouwen van wat nodig is om het effectief te gebruiken voor het welzijn van iedereen... tenzij we de euthanasie van de deels overtollige bevolking verordenen om de wilde natuur zonder de mens te laten. voer
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970




par Ahmed » 19/10/13, 15:24

Châtelot, Je schrijft:
Ik sta mezelf niet toe om advies te geven over de manier van leven aan de andere kant van de wereld, als ik de vele manieren zie waarop we thuis iets moeten doen, terwijl we over de technische middelen beschikken om alles te doen wat we willen.

U zult opmerken dat ik sprak over "bescheidenheid", het is geen kwestie van het geven van advies vanuit het toppunt van onze pretentie aan mensen die in staat zijn te overleven in omstandigheden waarin wij zelf niet in staat zouden zijn, maar van het reageren op een pragmatische en aangepaste manier. , voor zover mogelijk, op hun verzoek in te gaan, een verzoek dat zeer sterk is vanwege de minachting van de overheid voor het platteland en het wrede gebrek aan informatie dat daaruit voortvloeit.

verder:
Er bestaan ​​goede technieken... maar bij ons dringen de verantwoordelijken vaak aan op slechte oplossingen... Ik heb de indruk dat we meer dingen vergeten dan we bedenken.

De criteria voor het kiezen van technieken zijn economisch van aard, wat verklaart waarom een ​​goede oplossing voor de economie waarschijnlijk een slechte oplossing is, uitsluitend vanuit technisch perspectief bekeken...
Met andere woorden: het huidige doel van technologie is het produceren van waarde, niet van nut...

Zelfs verder:
Een paar eeuwen geleden was er hier snelle vooruitgang en dachten we dat we ons model aan de rest van de wereld mochten opleggen... Nu zie ik dat we falen...

Ja, het extractivisme was toen in volle gang en droogde de wereld leeg ten behoeve van Europa; Dit tijdperk is inderdaad grotendeels voorbij, wat echter niet belet dat we hetzelfde model blijven opleggen, dat niettemin, zoals u opmerkt, “op het punt staat te mislukken”.
Het crasht omdat niet langer aan de voorwaarden voor de werking ervan wordt voldaan...

Dit is een specifiek geval dat verband houdt met een veel algemenere regel: elk systeem, hoe perfect je het ook wenst, zal uiteindelijk verzinken in zijn tegenstrijdigheden als gevolg van onnauwkeurige premissen, waarvan de gevolgen lange tijd onopgemerkt kunnen blijven.
Wat zelfs nog ongelukkiger is, is dat elk systeem tegelijkertijd een interne samenhang vertoont die het ongeschikt maakt voor kritiek en waardoor het voor onbepaalde tijd in zijn logica blijft volharden, ongeacht de omvang van zijn fouten.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 19/10/13, 17:01

chatelot16 schreef:
Dit rapport laat duidelijk de omvang zien van het werk om al dit kwaad uit te roeien


Hoe noem je het uitroeien van dit kwaad?

het gebruik van hout verbieden?



Ben zie ...

Ik heb het over het kwaad dat in het artikel wordt aangehaald, niet over de opmerking en de foto van Minusdewatt!
0 x

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 219-gasten