Windturbines - Sommige milieuactivisten protesteren

Boeken, televisieprogramma's, films, tijdschriften of muziek te delen, adviseur te ontdekken ... Praat met nieuws van invloed zijn op geen enkele manier het econology, milieu, energie, de maatschappij, het verbruik (nieuwe wetten of normen) ...
recyclinage
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1596
Inschrijving: 06/08/07, 19:21
Plaats: kunstenaar land

Windturbines - Sommige milieuactivisten protesteren




par recyclinage » 04/08/09, 11:53

Steeds meer milieuactivisten sluiten zich aan bij de anti-windbeweging en veroordelen wat zij beschouwen als een "schijnvertoning". Yves Vérilhac, voormalig directeur van het regionale natuurpark van de Monts d'Ardèche, legt ons hun drijfveren uit.

Ecologen die een nationale petitie (*) tekenden tegen windturbines… absurd? Toch bestaan ​​deze demonstranten en zijn ze momenteel in rep en roer. Honderd van hen hebben dit weekend gedemonstreerd op de Mont Gerbier-de-Jonc, in de Ardèche, en de petitie die afgelopen zaterdag op internet is gelanceerd, verzamelt nog steeds handtekeningen, bijna 1.800 tot nu toe. Onder hen die van de humorist Yves Lecocq of de landschapsarchitect Gilles Clément.

"Dit lijkt misschien paradoxaal van milieuactivisten, maar omdat er een nuance moet worden aangebracht", legt Yves Vérilhac, voormalig directeur van het Parc des Monts d'Ardèche, aan de oorsprong van de slinger uit. “Wij zijn tegen de industriële vestiging van windturbines. Ik was er eerder wel voor, maar toen ik met de realiteit werd geconfronteerd, viel ik van mijn kruk ”, klaagt hij. Zijn argumenten zijn gebaseerd op drie componenten: ecologisch, economisch en sociaal.
[Sos Permis Stonebridge [campagne]]

“Windturbines ontsieren het Franse platteland. Sommigen vinden het leuk, anderen niet. Maar wat zou iemand tegen me zeggen als ik zei dat ik van graffiti op romaanse kapellen houd? En aangezien het om het algemeen belang gaat, waarom zouden we dan geen HLM's en fabrieken bouwen midden in onze landschappen?

We zullen onze landschappen en hun specifieke kenmerken vernietigen door het decor te standaardiseren. We betreuren ook het ontbreken van een voorzorgsbeginsel. We weten niet wat de impact van al deze cumulatieve projecten zal zijn op de flora en fauna. Aan de andere kant weten we al dat op bepaalde trekcorridors elke windturbine gemiddeld zo'n dertig vogels per jaar doodt, vaak beschermde soorten. "
Niet erg productief

Economisch protesteert Yves Vérilhac tegen het huidige, volledig gecentraliseerde systeem: “De energie die windturbines bij u in de buurt van uw huis produceren, wordt absoluut niet gebruikt voor uw verbruik. Het gaat naar het nationale en Europese netwerk en verhoogt bijgevolg het energieverlies en de aanleg van hoogspanningslijnen om het te transporteren. Om nog maar te zwijgen van het feit dat een windturbine over het algemeen slechts 20% van de tijd werkt, op zijn best 30%, en niet noodzakelijk wanneer het nodig is tijdens piekverbruik. "

En Yves Vérilhac om aan te dringen op de sociale gevolgen die de massale installatie van windturbines zou hebben. “De belangrijkste bronnen van het Franse platteland zijn landbouw en toerisme. Wie wil ze nog komen bewonderen als ze gevuld zijn met deze witte zuilen die drie keer zo groot zijn als hoogspanningskabels? We moeten mensen niet langer laten geloven dat technologieën volkomen deugdzaam kunnen zijn. Deze fantasie van voortdurende beweging en zuiverheid, overgebracht door pro-windturbines, is ondraaglijk. "
Verander je gewoontes

Dus, welke oplossing stelt deze overtuigde ecoloog voor? Op voorstel van kernenergie stikte hij: 'Tussen windturbines en kernenergie kun je net zo goed kiezen tussen pest en cholera. De echte oplossing ligt in het veranderen van ons gedrag.

Door voorzichtig te zijn, kunnen we ons energieverbruik met 10 tot 15% verminderen. De andere oplossing is in hernieuwbare energiebronnen, zoals windturbines, maar op lokaal niveau. Als je een kleine windturbine in je tuin hebt staan ​​zoals een zonnepaneel, ben je zelfstandig en maak je optimaal gebruik van de energie. Er valt niets te klagen. "



Frankrijk avondnieuwsbron
0 x
pb2487
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 121
Inschrijving: 03/08/09, 23:44




par pb2487 » 04/08/09, 15:54

"" ".... Steeds meer milieuactivisten sluiten zich aan bij de anti-windbeweging, ...." "

... Ah !! eindelijk groene mensen die rationeel worden en dingen leren voordat ze voor of tegen zijn. Zoals wat alles kan veranderen ... ;-)
0 x
vertderage
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 13/02/09, 15:27




par vertderage » 04/08/09, 16:58

Ik loop veel rond, ik zie niet veel windturbines, en ik vind ze minder vervelend dan de fabrieken, de snelwegen en vooral deze vreselijke commerciële gebieden bij de ingang van alle steden met hun rotondes die Bretagne identiek maken aan elzas of perigord. En de ecologische voetafdruk van deze dingen ...
Dus voor windturbines is het vrij eenvoudig, we zullen er toch niet zoveel in kunnen stoppen, maar je moet weten dat off-shore het minder vervuilend wordt voor het oog, en dat er projecten op zee, offshore, uit het zicht of bijna. Op grote schaal heeft het, net als desertec voor zonne-energie, een onbetwistbaar belang: op de schaal van een continent is er altijd wel ergens veel wind. Dit is een deel van de oplossing. Het belangrijkste is om de energie-efficiëntie van alles te verhogen, minder te verspillen, minder te vervoeren, niet meer alles voor niets te willen hebben ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 04/08/09, 18:32

Industriële windenergie maakt deel uit van een van de oplossingen naast vele andere ... wie zegt dat het de enige is, is een con ... : Cheesy:

En ik wacht op concrete oplossingen die worden voorgesteld door degenen die er gewelddadig tegen zijn ...

Ik ben noch voor noch tegen, maar het is minder erger dan wanneer er niets was ... het geld dat we natuurlijk altijd in efficiëntere oplossingen (isolatie) zouden kunnen stoppen, maar hey ...

Dubbele wachtrij: https://www.econologie.com/forums/post135355.html#135355
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar 'Media & Nieuws: tv-programma's, rapporten, boeken, nieuws ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 191-gasten