Vergelijkende batterij VS waterstof (brandstofcel) VS biobrandstof BtL (verbranding)

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79363
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Vergelijkende batterij VS waterstof (brandstofcel) VS biobrandstof BtL (verbranding)




par Christophe » 02/02/20, 09:43

Een samenvattende tabel die vergelijkt, goed achter het stuur, 3 energieopslagtechnologieën uit hernieuwbare energiebronnen:
    Conventionele laad / ontlaad batterij
    Brandstofcel via waterstof
    Biobrandstof (BtL) in een warmtemotor

Jammer, ter informatie, het mist olie (wat een UPSTREAM van de put kost ...) maar ook brandstofcellen met geïntegreerde reformer maar ook CO2 (met name grijs) ...

Battery_VS_H2_VS_Biocarburant.jpg
Batterie_VS_H2_VS_Biocarburant.jpg (146.43 KiB) 9469 keer bekeken
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Vergelijkende batterij VS waterstof (brandstofcel) VS biobrandstof BtL (verbranding)




par moinsdewatt » 02/02/20, 11:17

Dus batterijen hebben een koninklijke toekomst voor zich, toch?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79363
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Vergelijkende batterij VS waterstof (brandstofcel) VS biobrandstof BtL (verbranding)




par Christophe » 02/02/20, 11:44

Als we alleen de prestaties van de opslagketen beschouwen, ja ... maar de realiteit is niet zo eenvoudig zolang we een coherente analyse willen (en weten)!

Om te beginnen met de kosten per opgeslagen kWh staan ​​niet in deze tabel (maar we kunnen ze gemakkelijk elders vinden ...)

Zoals ik al lang heb gezegd: het rendement op het gebruik van hernieuwbare energie is lager dan dat van fossiele brandstoffen, aangezien de energiebron gratis is. Dit rendement moet echter worden gekoppeld aan de proceskosten (installatie en onderhoud)!

Een lage opbrengst in combinatie met lage kosten voor het "opvangen" van hernieuwbare energie is niet problematisch aangezien het hernieuwbare potentieel enorm is en de behoeften van de mensheid ver overtreft!

Ten slotte maakt een dergelijke opslag van hernieuwbare energie tegen een gereduceerde prijs het mogelijk om hun belangrijkste tekortkoming op te vullen: intermittentie ... en dus uiteindelijk hun winstgevendheid te verbeteren ...
0 x
Janic
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 19224
Inschrijving: 29/10/10, 13:27
Plaats: Burgundy
x 3491

Re: Vergelijkende batterij VS waterstof (brandstofcel) VS biobrandstof BtL (verbranding)




par Janic » 02/02/20, 16:15

Ten slotte maakt een dergelijke opslag van hernieuwbare energie tegen een gereduceerde prijs het mogelijk om hun belangrijkste tekortkoming op te vullen: intermittentie ... en dus uiteindelijk hun winstgevendheid te verbeteren ...
behalve dat juist deze opslag het probleem is. Het is een beetje zoals auto's bouwen zonder wegen.
0 x
"We maken wetenschap met feiten, zoals het maken van een huis met stenen: maar een opeenstapeling van feiten is niet meer een wetenschap dan een stapel stenen is een huis" Henri Poincaré
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79363
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Vergelijkende batterij VS waterstof (brandstofcel) VS biobrandstof BtL (verbranding)




par Christophe » 02/02/20, 16:40

Janic schreef:
Ten slotte maakt een dergelijke opslag van hernieuwbare energie tegen een gereduceerde prijs het mogelijk om hun belangrijkste tekortkoming op te vullen: intermittentie ... en dus uiteindelijk hun winstgevendheid te verbeteren ...
behalve dat juist deze opslag het probleem is. Het is een beetje zoals auto's bouwen zonder wegen.


Straf: lees mijn vorige bericht 3 keer opnieuw en formuleer het opnieuw ... : Cheesy:
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Vergelijkende batterij VS waterstof (brandstofcel) VS biobrandstof BtL (verbranding)




par Ahmed » 02/02/20, 18:26

Met het risico je "vorige bericht" 3 keer te moeten kopiëren, vind ik enkele vreemde dingen:
het rendement van het gebruik van hernieuwbare energiebronnen is minder belangrijk dan dat van fossiele brandstoffen, aangezien de energiebron gratis is.
Ik geloofde naïef dat olie, gas of kolen ook gratis waren, omdat niemand ze maakt ...? Dan zijn de kosten om duurzame energie op te vangen niet zo verwaarloosbaar, zo lijkt het ...
Misschien is het een ongemakkelijke uitdrukking die niet overeenkomt met wat ik kan begrijpen ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79363
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Vergelijkende batterij VS waterstof (brandstofcel) VS biobrandstof BtL (verbranding)




par Christophe » 02/02/20, 18:52

Ahmed schreef:Ik geloofde naïef dat olie, gas of kolen ook gratis waren, omdat niemand ze maakt ...?


Je gelooft mijn zoon niet!

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79363
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Vergelijkende batterij VS waterstof (brandstofcel) VS biobrandstof BtL (verbranding)




par Christophe » 02/02/20, 18:54

Ahmed schreef:Dan zijn de kosten om duurzame energie op te vangen niet zo verwaarloosbaar, zo lijkt het ...


Heb ik gezegd dat het zo was? Ik heb eenvoudig gezegd dat het beter is om duurzame energie op te slaan met een lagere opbrengst en een lage kostprijs dan een hoge opbrengst met hoge kostprijs ...

Dat is alles!

Ahmed schreef:Misschien is het een ongemakkelijke uitdrukking die niet overeenkomt met wat ik kan begrijpen ...


Ik hoop dat ik je heb verlicht?
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12308
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2970

Re: Vergelijkende batterij VS waterstof (brandstofcel) VS biobrandstof BtL (verbranding)




par Ahmed » 02/02/20, 19:25

U hoeft niet harder te spreken: ik heb geen gehoorprobleem! 8)
Op het eerste punt bestaat het huureffect natuurlijk, maar het is ook van toepassing op hernieuwbare energiebronnen: de zon schijnt niet overal zoveel en de wind waait ook niet waar het gewenst is ...
Ten tweede vind ik het moeilijk om te volgen ... dus zonder opmerkingen. Wat mij interesseert is het voordeel van de batterij ten opzichte van de brandstofcel ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423

Re: Vergelijkende batterij VS waterstof (brandstofcel) VS biobrandstof BtL (verbranding)




par jean.caissepas » 23/04/20, 09:21

Te lezen: Een artikel dat gaat over de energiekosten van de put achter het stuur, met een mooi diagram:

Beeld

Het volledige artikel hier: http://acti-ve.org/le-rendement-energet ... e/2017/05/
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 430-gasten