Minder vliegen

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Minder vliegen




par moinsdewatt » 17/06/19, 00:34

Het vliegtuig stoppen? De RyanAir-generatie vertelt ons over hun dilemma
Ze leefden door de jaren heen toen we ontdekten dat we goedkoop konden vliegen. Dit is het moment om je bewust te worden van de ecologische voetafdruk die deze manier van transport genereert.


Door Sandra Lorenzo 8 juni 2019 huffingtonpost

Aan het begin van de jaren 2000 arriveerden EasyJet en RyanAir in Frankrijk en boden vliegtickets aan tegen ongekende prijzen. Het vliegtuig wordt toegankelijker en vaak goedkoper dan de trein. De tickets worden gekocht zonder al te veel vragen te stellen, de reizen, uitgedacht volgens de luchthavens die door deze goedkope maatschappijen worden bediend.

Twintig jaar later is de prijs van vliegtickets nog even laag en komen er regelmatig nieuwe lijnen bij. Het aantal vluchten in Europa lag in 2014 zo'n 80% hoger dan in 1990 volgens het Europees Milieuagentschap. Door de gemiddelde bezettingsgraad te nemen, vindt het Europees Milieuagentschap een uitstoot van 14 gram CO2 per passagier per kilometer voor de trein (met 156 passagiers erin) tegenover 104 gram voor de auto (met 1,5 passagiers) en 285 gram voor het vliegtuig (met 88 passagiers).

Een andere ontwikkeling is dat het grote publiek zich niet meer bewust is van de milieukost van deze vervoerswijze. De Zweden hebben zelfs een naam bedacht voor de schande van vliegen om milieuredenen, de "flygskam". De vraag rijst nu veel preciezer in groene gewetens: wat als we helemaal moesten stoppen met vliegen?

........
.......


https://m.huffingtonpost.fr/entry/arret ... d_articles
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79113
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Minder vliegen




par Christophe » 17/06/19, 12:41

Ja maar er is erger!

Ik heb een paar dagen geleden berekend dat een thermische paramotor (eenzitter en te voet opstijgen) bijna 300 gr CO2 per km uitstoot... dat is meer dan de meeste auto's (5 potentiële zitplaatsen) die momenteel op de wegen van Frankrijk circuleren. ..

Aannames bij de berekening: 5 l/u bij 40 km/u grond en 2,3 kg CO2/l verbrande benzine.
We hebben dus 5 * 2,3 / 40 = 0,29 kg CO2/km

Ik verwaarloos de CO2 van de 2-takt olie.

Een paramotor vervuilt dus veel meer per km dan een auto en een motor....en een vliegtuig.

Gelukkig is het een hobby en geen vervoermiddel....zodat we kunnen vervuilen als het voor de lol is

Het excuus is precies hetzelfde wanneer we consumeren "voor ons plezier omdat we er recht op hebben omdat we shit hebben om voor te werken": vrije tijd, vakanties, onnodige technologische upgrades, dwangmatige aankopen, ego-aankopen om indruk te maken op de buurman of de vrienden... .Etc etc... : Cheesy:

Maar al deze aankopen zijn, in tegenstelling tot apparatuur voor hernieuwbare energie, NOOIT onderworpen aan berekeningen van energie- of koolstofwinstgevendheid... : Idee: : Idee: : Idee:

ps: ik denk dat het cijfer voor de trein van 14 g/km grotendeels onderschat is, misschien geldig in Frankrijk maar zeker niet in Duitsland (50% steenkool), we hebben er lang geleden over gesproken toen de SNCF zijn eco-vergelijker uitbracht ( + of - kan)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Minder vliegen




par Did67 » 18/06/19, 16:50

Dat is een vraag die ik mezelf wel eens stel...

Zal ik met een goedkoop vliegtuig naar Nantes en Toulouse gaan om over mijn moestuin te praten???

Kan ik me komende winter even afzonderen op een eilandje in de zon om in alle rust aan mijn nieuwe boek te werken???

Ik denk dat het niet redelijk is om je te concentreren op één element, de reis...

Een rekenmachine, inclusief belichaamde energie, van ons totale verbruik zou nodig zijn. Ik heb 12 jaar geleden de olieketel vervangen door een pelletketel. Hoeveel reizen "compenseert" dit? Ik verbouw een aanzienlijk deel van de groenten, die geen negatieve C-balans hebben (slechts een paar liter brandstof om het hooi te produceren en aan mij te leveren)... Welk krediet??? Enz...

Dat gezegd hebbende, deze campagnes, als reactie op echte misstanden, en op massatoerisme dat vele andere nadelen heeft, roepen op zijn minst één goede vraag op...

Als we de orderboeken van Airbus en Boeing zien, met zo'n tienduizenden vliegtuigen in bestelling, waarvan we weten dat het machines zijn die constant vliegen (in tegenstelling tot onze auto's), en die ontworpen zijn om tientallen jaren mee te gaan, vragen we ons af waar we naartoe gaan !
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: Minder vliegen




par Ahmed » 18/06/19, 20:41

De nieuwste video van Guillaume Meurice is pil afgestemd op dit draadje:
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Minder vliegen




par moinsdewatt » 02/11/20, 23:29

Daar zorgde Covid19 voor.

Aan de grond gehouden door de Covid-19, had de luchtvaartsector het "piekvlak", de maximale piek van vluchten, al kunnen overschrijden
Faillissementen van bedrijven, vliegtuigen aan de grond, verkeer in vrije val... De luchtvaartsector is hard getroffen door het Covid-19. Als professionals hopen op een terugkeer naar normaal in 2023, vragen sommigen zich af of het "piekvliegtuig", het moment waarop het luchtverkeer zijn hoogtepunt bereikte, niet al voorbij is. Om nog maar te zwijgen van het feit dat de druk op de sector, met name in verband met zijn milieu-impact, in deze richting werkt.

https://www.novethic.fr/actualite/econo ... 49110.html
Beeld
de vraag zal worden wie als eerste zal vallen?
en hoeveel blijven er staan?
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79113
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: Minder vliegen




par Christophe » 02/11/20, 23:51

Interessant, ik dacht dat het Chinese verkeer meer dan dat was hervat (bij binnenlandse vluchten is het weer normaal) .. maar hoe wordt het internationaal per land berekend? vertrek of aankomst? of is het half en half met het andere land? : Cheesy:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 186-gasten