Ik had een droom: Parijs zonder auto

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
laurent_caen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 113
Inschrijving: 07/05/06, 12:41

Ik had een droom: Parijs zonder auto




par laurent_caen » 21/02/12, 23:47

Hoe meer tijd verstrijkt, hoe meer ik de stad observeer, hoe meer ik geïnteresseerd ben in de kwaliteit van het leven, hoe meer ik me afvraag wat het kan verbeteren, en hoe meer ik ontmoet ... de auto, of beter gezegd de auto geen auto ...
Omdat ik niet technofoob, antivoortgang of zelfs anti-auto ben, kom ik steeds meer tot de conclusie dat het gebruik van de auto een grote factor is van slechte kwaliteit van leven in grote steden door meerdere aspects!
Zonder de dood van de auto te willen, zou het volgens mij interessant zijn om je bewust te worden van alle implicaties en gevolgen die het onmatig gebruik ervan in de stad met zich meebrengt ...

1) Invasie van de openbare ruimte voor het gebruik van privé-eigendom ...
Hoewel het de neiging om te vallen (en het is een goede zaak), het aantal van de openbare ruimte buiten parkeren in Parijs is erg belangrijk: 154 100 (bron: http://www.paris.fr/pratique/voirie-cha ... 2_port_653 )
Een tarief van 10 m² per site (5mx2m) komt dit neer op meer dan 1,5 km² bijna 1,5% van de oppervlakte van Parijs (105 km²), en zelfs bijna 2% indien het Bois de Boulogne en uitzondering Vincennes . Als we de landdruk kennen die er in Parijs is, kunnen we denken dat dit allesbehalve verwaarloosbaar is! En ik reken niet het wegdek, soms zelfs 3 4 kanalen (Champs Elysees avenue is zeker een van de mooiste in de wereld zonder een auto, maar is naar mijn mening de meest verschrikkelijke met al dat verkeer nu) .
Soms is het moeilijk om te lopen op smalle trottoirs, vol met winkelpuien, bushokjes, brandkranen, geparkeerde scooters, verlichting, anti-parking bolders ... En daarnaast, wat je doet: een lijn van geparkeerde auto's, die breedte gelijk aan of groter dan die van het trottoir.
Ik zie deze auto's de hele dag geparkeerd staan, niet bewegen ... En gedurende deze tijd, voetgangers galera!
In zekere zin is het alsof ik besloot om een ​​hele bank op straat te laten staan, om af en toe te komen liggen, zo niet aan te raken, het is mijn bank, en gedurende die tijd hij zit gehurkt op straat! "
Naderhand dwaalden mijn gedachten af. Kijkend naar mijn straat en mijn buurt, zei ik tegen mezelf "Als we alles met betrekking tot de auto zouden verwijderen, hoe zou de ruimte er dan uitzien?"
Mentaal, dus ik heb verwijderd:
- de auto's geparkeerd op de parkeerplaatsen, zeker, maar ook:
- borden (vaak geplant in het midden van de stoep)
-de wilde anti-parkeerpalen en barrières (die de nuttige breedte van het trottoir enigszins verminderen)
- de tijdstempels
- trottoirs die alleen voor auto's zijn gereserveerd
- ingangen en uitgangen van parkeerplaatsen
- tankstations
Wanneer we dit optellen, realiseren we ons hoe groot het is!
Het is uiteindelijk nutteloos om winkeliers, fietsers te lastig te vallen ...
80% van de plaats op straat is gewijd aan de auto ...
2) Sociaal isolement in zijn buurt
Wie houdt er van rond te lopen, mensen te ontmoeten, te kletsen, te winkelen in het lawaai en de stank, aan de kant van een drukke weg, op een stoep waar je moet strekken?
Niemand! Dus teveel verkeer leidt ertoe dat mensen thuis opgesloten blijven ...
Sommige studies hebben bewezen dat er een verband bestaat tussen het aantal vrienden, daten in je buurt en de dichtheid van auto's en wegen.
- kinderen die niet te veel ruimte hebben om buiten te spelen, om zichzelf uit te geven ..
3) Verontreiniging en ziekten
Autovervuiling doodt zoveel, zo niet meer dan ongelukken ...
Leukemie, kanker, studies tonen een link.
De grenswaarde die niet moet worden overschreden vanwege gezondheidseffecten is 40 micro g per m3.
We zijn tussen 85 en 115. Deze microdeeltjes dringen diep in de luchtwegen.
Voor Parijs wordt 40% van de deeltjes uitgestoten door het transport. bron http://fr.wikipedia.org/wiki/Particules_en_suspension
Frankrijk (net als andere landen) is door Europa op dit punt geprikt omdat het sinds 2005 inhaalt. (Pollution alert on site Breathe the device)
4) Ongevallen op de weg
Merkwaardig genoeg is een ton staal gelanceerd met 50 km / h gevaarlijker dan een fietser bij 30 km / h, vooral voor andere ...
5) Ruis
Weggeluiden, in de woning, leiden tot mentale vermoeidheid.
In opiniepeilingen over de kwaliteit van het leven is de eerste bron van overlast (en verreweg!) Het geluid dat door het autoverkeer wordt gegenereerd.

6) Bezuiniging en verlenging van de reistijd van de forens
Als de auto in een omgeving met een lage dichtheid de afstanden kan verkleinen, is dit niet hetzelfde in de grote steden en Parijs in het bijzonder: de auto is niet alleen gemiddeld minder snel dan fietsen, maar iedereen die oefent de fiets in deze stad weet dat het juist de auto's zijn die de fietsen vertragen!
Zijn de wegen echt snel? Ze zorgen er uiteindelijk voor dat je sneller naar een plaats aankomt, want eenmaal aangekomen, ga je langzamer (en ik spreek niet over files, tijd om te parkeren ...).
Dit niettegenstaande:
- het gebrek aan sportactiviteit van automobilisten die vastzitten in hun auto
- vervuiling voor automobilisten in hun auto (ze ademen meer dan inwoners)
- de stress van het rijden
- het verlies van de schoonheid van de stad, de esthetische impact van de wegen en plaatsen die ook voor de auto zijn gemaakt: stel je voor dat de avenue des champs Elysées een seconde lang zonder motorvoertuigen en zonder lawaai ... Bovendien zou het mogelijk worden in dit geval om deze weg groener te maken om het nog mooier te maken, omdat de 6 8 (de straat is ongeveer net zo breed als een snelweg !!!) wegen overbodig zouden worden).
Ten slotte, en dit is de belangrijkste reden, lijkt het mij dat Parijs intra-muros bijzonder goed geschikt is voor een gebrek aan auto's. Als er een stad is waar het op veel manieren zeer gunstig zou zijn om het gebruik van de auto te beperken, dan is het Parijs, vanwege zijn kenmerken:
- dichte stad: de afgelegde afstanden zijn meestal erg laag, dus alles is nabij,
- Klein gebied: langzaam trappen, we gaan van het ene eind naar het andere in minder dan 45 minuten per fiets en zeker in minder tijd als we autoverkeer onmogelijk maken, omdat het de fietsen vertraagt .
- De vorm van de "aardappel" Parijs intramurale is een aanzienlijke troef om het verkeer te beperken, ik leg uit: het gevaar bij het verbieden van auto's in een stad is om uitstel van het verkeer periferie te hebben; nu, gezien de vorm van Parijs, wanneer je in de noordelijke buitenwijken bent en je naar de zuidelijke buitenwijken wilt gaan, of wanneer je in de westelijke buitenwijken bent en je wilt naar de is, we gaan Parijs niet binnen, maar we omzeilen de stad via de ring (in de overgrote meerderheid van de gevallen, ik zeg niet dat het altijd precies zo is), zodat het uitstel van verkeer in de buitenwijken zou zijn bijna te verwaarlozen.

De perceptie van de stad door haar inwoners zou compleet veranderd zijn en we zouden meer (of veel minder) lijden aan dat gevoel van verstikking dat een inwoner van Parijs ooit zou kunnen voelen. Want als de stad onmiskenbaar zeer dicht is, moet worden benadrukt dat de waarneming ervan nogal subjectief is; verwijder alle voertuigen en beperk het autoverkeer en de inwoners zullen een veel minder dichte, minder verstikkende visie van de stad hebben! De voordelen die een stad als Parijs biedt in termen van mogelijkheid van activiteit, zonder het ongemak in hoofdlijnen!

Het zou natuurlijk nodig zijn om veel inwoners van voorsteden naar Parijs te laten gaan (voor hun werk of hun hobby's) om veel parkeergarages te bouwen bij de verkooppunten en in metro-, RER- en busstations. buiten Parijs. Deze stations moeten gekoppeld zijn aan zelfbedieningsfietsen en ook aan (bewaakte) parkeergarages voor persoonlijke fietsen; zo zouden gebruikers de keuze hebben om hun reis te beëindigen, hetzij met de fiets of met het openbaar vervoer.

Natuurlijk is het van essentieel belang om verkeer toe te staan ​​aan bepaalde categorieën gebruikers, het gaat van: ambulances, taxi's, leveringen ...

Hoewel het zeker verbieden van autoverkeer zeker niet voor iedereen voordelen oplevert, lijkt het mij in het algemeen echter wel dat ENORME meer voordelen biedt dan nadelen! Laten we bovendien de tegenovergestelde redenering nemen: stel je voor dat Parijs altijd is uitgesloten van motorvoertuigen en dat plotseling de overheid besluit ze toe te staan: niemand zou dit accepteren, vooral de bewoners die deze maatregel als een waanzin! De acceptatie van motorvoertuigen in dichte steden is het gevolg van het feit dat het een integraal onderdeel is van het dagelijks leven van mensen.

Hoe dan ook, op het moment van de oprichting van deze c ... autolib ', is dit een droom ... Maar wie weet, met een vat olie dat regelmatig stijgt, in een tijdje ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Re: Ik had een droom: Parijs zonder auto




par Christophe » 17/09/18, 09:58

Ik roep dit onderwerp op omdat Hidalgo droomt van een Europese dag zonder auto ...

En een kleine herinnering:

0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 153-gasten