Eerste waterstoftreinen

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
xboxman4
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 09/07/08, 20:04
x 2

Re: Eerste waterstoftreinen




par xboxman4 » 20/09/18, 19:24

bardal schreef:
moinsdewatt schreef:
bardal schreef:Maar wat is het belang van waterstof als vervanger voor brandstof? Waterstof is gemaakt van methaan, met een zeer slechte energie-efficiëntie of elektrolyse (en de opbrengst is nog erger, vooral in Duitsland is de elektriciteit zeer koolstofhoudend); het zou oneindig veel gemakkelijker zijn om methaan rechtstreeks te gebruiken ...

Dit alles riekt sterk naar de com 'operatie, zonder staart of kop ... Zelfs een economisch argument houdt nauwelijks stand: het creëren van een "waterstof" -netwerk en logistiek is natuurlijk erg duur ...


Het doel is om de overtollige elektriciteit van de wind en / of PV-zonne-Duits te gebruiken wanneer dit gebeurt om de H2 door elektrolyse te maken.
de H2 is op te slaan.


Weet u zeker dat dit is wat er gebeurt? Het uiteindelijke rendement is in dit geval erg slecht: 0,5 voor elektrolyse, 0,8 voor compressie, 0,5 voor de brandstofcel ... 4 kWh uiteindelijk voor 1 kWh uit het raam gegooid ... Duitsland is rijk !!! En ik heb de "kanten" niet meegeteld, noch de investering, noch de logistiek.
Maar ik ben vooral bang dat deze waterstof wordt geproduceerd door methaan te kraken, zoals in 90% van de gevallen gebeurt ...


Waar ligt het probleem van de efficiëntie in de context van “onuitputtelijke” energie? Wilt u energie opslaan in batterijen? Deze laatste zijn moeilijk te recyclen en waarvan de energie om het te produceren groter is dan de energie die het tijdens zijn levensduur teruggeeft?

Er bestaat geen wonderoplossing; waterstof, geproduceerd op een hernieuwbare manier, is EEN oplossing onder vele andere die het voordeel heeft dat het geen grote vervuiling veroorzaakt – zowel qua ontwerp als qua recycling.
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Eerste waterstoftreinen




par Bardal » 20/09/18, 21:34

xboxman4 schreef:
bardal schreef:
moinsdewatt schreef:

Waar ligt het probleem van de efficiëntie in de context van “onuitputtelijke” energie? Wilt u energie opslaan in batterijen? Deze laatste zijn moeilijk te recyclen en waarvan de energie om het te produceren groter is dan de energie die het tijdens zijn levensduur teruggeeft?

Er bestaat geen wonderoplossing; waterstof, geproduceerd op een hernieuwbare manier, is EEN oplossing onder vele andere die het voordeel heeft dat het geen grote vervuiling veroorzaakt – zowel qua ontwerp als qua recycling.


Er bestaat niet zoiets als onuitputtelijke energie; hoogstens een duurzame energiebron... De middelen om deze energie uit duurzame bronnen te verzamelen, te transporteren en te transformeren om deze bruikbaar te maken, zijn strikt beperkt, door hun kosten - en dus door hun belichaamde energie -, door hun levensduur en door het werk dat ze doen. betrekken bij…

Het is een redeneerfout om te geloven dat de energie om ons heen gratis, toegankelijk en naar believen verspilbaar is; Als dat waar zou zijn, zou er vandaag geen probleem zijn. En als het om het dissiperen van energie gaat, zijn er eenvoudigere manieren dan het creëren van een ‘waterstofsector’ vanuit het niets, waarbij de eenvoudigste manier is om deze simpelweg niet te produceren…


Maar voorlopig rijden er geen treinen op waterstof; In Duitsland draaien ze voornamelijk op bruinkool, op basis van methaan; in Frankrijk zouden ze op kernenergie draaien, maar waarschijnlijk ook op methaan…

Als het de vraag is om elektrische energie op te slaan, zijn er eenvoudiger, goedkopere en minder gevaarlijke manieren, met een betere efficiëntie dan de waterstofsector.
2 x
xboxman4
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 120
Inschrijving: 09/07/08, 20:04
x 2

Re: Eerste waterstoftreinen




par xboxman4 » 21/09/18, 21:12

bardal schreef:
xboxman4 schreef:
bardal schreef:


Er bestaat niet zoiets als onuitputtelijke energie; hoogstens een duurzame energiebron... De middelen om deze energie uit duurzame bronnen te verzamelen, te transporteren en te transformeren om deze bruikbaar te maken, zijn strikt beperkt, door hun kosten - en dus door hun belichaamde energie -, door hun levensduur en door het werk dat ze doen. betrekken bij…

Het is een redeneerfout om te geloven dat de energie om ons heen gratis, toegankelijk en naar believen verspilbaar is; Als dat waar zou zijn, zou er vandaag geen probleem zijn. En als het om het dissiperen van energie gaat, zijn er eenvoudigere manieren dan het creëren van een ‘waterstofsector’ vanuit het niets, waarbij de eenvoudigste manier is om deze simpelweg niet te produceren…


Maar voorlopig rijden er geen treinen op waterstof; In Duitsland draaien ze voornamelijk op bruinkool, op basis van methaan; in Frankrijk zouden ze op kernenergie draaien, maar waarschijnlijk ook op methaan…

Als het de vraag is om elektrische energie op te slaan, zijn er eenvoudiger, goedkopere en minder gevaarlijke manieren, met een betere efficiëntie dan de waterstofsector.


Er bestaan ​​oplossingen, maar niet noodzakelijkerwijs op de schaal die wij willen: voor massaopslag bestaan ​​er inderdaad veel opslagoplossingen. Maar wat betreft transport zijn er geen 36 oplossingen: biobrandstof, of batterijen, of waterstof PUNT. Bovendien is waterstof veel minder gevaarlijk dan LPG. Waterstof zonder zuurstof verbrandt niet en de mechanismen die voor opslag worden gebruikt, zijn zeer veilig.
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Eerste waterstoftreinen




par Bardal » 21/09/18, 21:47

Voor het vervoer is er vooral de elektrificatie van de lijnen, waardoor het grootste deel van de primaire energie behouden blijft, en die veel minder omslachtig is om te installeren dan het helemaal opnieuw opzetten van een waterstofsector.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Eerste waterstoftreinen




par Did67 » 22/09/18, 10:44

Ik ben bang dat we een beetje hetzelfde syndroom krijgen als bij de "broodroosters" in gebouwen: het is niet dezelfde die betaalt! Elektrificatie is de netbeheerder. De treinen zijn de exploitant.

Wanneer de eerste terughoudend is om meer te investeren, betaalt de tweede voor een duurdere operatie!
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Eerste waterstoftreinen




par Bardal » 22/09/18, 11:53

In theorie is het probleem in ieder geval eenvoudig op te lossen: de netbeheerder factureert de exploitant voor de afschrijving van de elektrificatie…

Hoe dan ook zal iemand de financiële last dragen, hetzij van de elektrificatie van de lijn, hetzij van de waterstofproductiesector; en logischerwijs is het de klant, via de operator…

Het is waar dat bij dit soort ‘innovatie’ de logica…
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Eerste waterstoftreinen




par Did67 » 22/09/18, 14:04

Ja natuurlijk, uiteindelijk is het de klant die betaalt...

Maar, en we hebben het gezien bij de veralgemening van ‘broodroosters’ in het goedkope collectief, het ‘compromis’ kan het ergste zijn... Het hangt af van degene die beslist, meestal degene die betaalt.

Met de schulden en de onderhoudskosten denk ik niet dat we nog veel lijnen zullen elektrificeren – afgezien van de nieuwe TGV-lijnen. We hebben al problemen met het vervangen van de verrotte houten dwarsliggers op veel "secundaire lijnen"... Misschien krijgen we wel veel gesubsidieerde waterstoftreinen - dus de eindklant, die tevens de belastingbetaler is, betaalt! Ik ben behoorlijk bang. Ondanks de "logica"...

Dit is uiteraard slechts een mening. De mijne.
0 x
geo444
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 24/09/18, 18:49
Plaats: Mars.
x 3

Re: Eerste waterstoftreinen




par geo444 » 24/09/18, 19:57

bardal schreef:Voor transport is er vooral sprake van de elektrificatie van lijnen,
waarbij het grootste deel van de primaire energie behouden blijft,
en is veel minder omslachtig om te installeren dan het helemaal opnieuw opzetten van een waterstofsector.


De elektrificatie van de lijnen kost de SNCF een fortuin... wie weet hoeveel miljarden per jaar?
ze moeten worden onderhouden... vandalisme en elektrocuties voorkomen... de bovenleidingen bevriezen in de winter!
plus transformatorbranden, PCB's en zeer giftige pyraleenlekken...

Zullen we alle energie kennen die verloren gaat in de ~40.000 km van het netwerk?...

Bijgevoegde foto van ~ 1km van de geëlektrificeerde lijn... we kunnen de masten niet eens tellen
SNCF-Réseau zou een fortuin verdienen of zijn schulden verminderen door dit alles door te verkopen:
het gewicht van schroot, het gewicht van aluminium, het gewicht van koper van bovenleidingen, kabels en transformatoren!
= Tractie-onderstations!

Om nog maar te zwijgen van het feit dat H2- of methaantreinen het hele netwerk zouden kunnen gebruiken...
Geëlektrificeerd of niet: momenteel gereserveerd voor beperkte diesels (geluid, vervuiling)!

Hoe dan ook is methaan-waterstofopslag de beste batterij = Power-To-Gas
= De enige manier om te veel elektriciteit op te slaan die wordt geproduceerd door wind- en zonne-energie tijdens daglichturen?
de aanbesteding die de waterstof zal bevatten, wordt betaald door de exploitant... en niet langer door het netwerk!

Kunnen we geen andere foto bijvoegen dan Adam en Eva? lol

;)
0 x
Bardal
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 509
Inschrijving: 01/07/16, 10:41
Plaats: En 56 45
x 198

Re: Eerste waterstoftreinen




par Bardal » 24/09/18, 21:38

Het lijdt geen twijfel dat de elektrificatie van de lijnen de SNCF (of beter gezegd het netwerk) een fortuin kost; maar “hydrogenering” heeft geen enkele kans om minder te kosten, terwijl driekwart van de initiële elektrische energie wordt verspild…

In werkelijkheid ben ik er niet zeker van dat de toekomst ligt in het spoorvervoer op “kleine” lijnen; Ik geloof veel meer in de elektrificatie van een passend wegennetwerk, toegankelijk voor collectieve vervoersmiddelen, maar ook voor al het andere wegvervoer... Maar dat is een ander verhaal...

Aan de andere kant zal "power to gas" (en het is alleen maar gas), wat het ook mag zijn, ook investeringen en onderhoud vergen, voor een belachelijk lage opbrengst... Bij de huidige stand van de elektriciteitsproductie in Duitsland is het sowieso onzin. ...je kunt de treinen net zo goed op steenkool laten rijden...
0 x
geo444
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 14
Inschrijving: 24/09/18, 18:49
Plaats: Mars.
x 3

Re: Eerste waterstoftreinen




par geo444 » 24/09/18, 21:51

Hallo allemaal! ;)
Sorry, het werd overgeslagen nadat ik mijn bericht had gekopieerd/opnieuw geplakt...
...vanwege de Adam & Eva-advertenties op “Bijlagen” :D

geo444 schreef:De elektrificatie van de lijnen kost de SNCF een fortuin... wie weet hoeveel miljarden per jaar?
ze moeten onderhouden worden... vandalisme, elektrocuties voorkomen... de bovenleidingen bevriezen in de winter

Van de figaro.fr/bedrijven vanaf 01/10/2008... het moet sindsdien gestegen zijn?

De goede deal voor SNCF-bovenleidingen
De spoorwegmaatschappij factureert RFF gemiddeld € 70,- voor het vervangen van de bovenleiding op 000 kilometer spoor. De onderaannemers van het MKB factureren op hun beurt een bedrag van € 1,2 aan de SNCF. Dit verklaart dit verschil door de kosten van het koper dat het aan zijn bedrijven levert (€ 27 voor 000 km spoor), de terbeschikkingstelling van zijn agenten en zijn spoorwegmaterieel (€ 25), evenals studies en organisatie van de site (€ 000). 1,2).

geo444 schreef:Zullen we alle energie kennen die verloren gaat in de ~40.000 km van het netwerk?...

Oké, het is nu ~30.000 km, ik vergat dat het netwerk met ~25% was verminderd
als we maar 17143 km bovenleiding zouden moeten vervangen... zou dat voldoende zijn 1 Miljarden € (exclusief belasting!)

geo444 schreef:Bijgevoegde foto van ~ 1km van de geëlektrificeerde lijn... we kunnen de masten niet eens tellen

Normaal dat ik mijn kleine foto nog steeds niet kan bijvoegen?

bardal schreef:Het lijdt geen twijfel dat de elektrificatie van de lijnen de SNCF (of beter gezegd het netwerk) een fortuin kost; maar “hydrogenering” heeft geen enkele kans om minder te kosten, terwijl driekwart van de initiële elektrische energie wordt verspild…
In werkelijkheid ben ik er niet zeker van dat de toekomst ligt in het spoorvervoer op “kleine” lijnen; Ik geloof veel meer in de elektrificatie van een passend wegennetwerk, toegankelijk voor collectieve vervoermiddelen, maar ook voor al het andere wegvervoer…
Aan de andere kant zal "power to gas" (en het is alleen maar gas), wat het ook mag zijn, ook investeringen en onderhoud vergen, voor een belachelijk lage opbrengst... Bij de huidige stand van de elektriciteitsproductie in Duitsland is het sowieso onzin. ...je kunt de treinen net zo goed op steenkool laten rijden...

Wauw, wat Pessimisme, de Power-to-Gas wordt rechtstreeks in het gasnetwerk geïnjecteerd: kijk naar Duinkerke!
https://www.qwant.com/?q=GRHYD+Power-To-Gaz+Dunkerque
https://www.google.fr/search?q=GRHYD+Po ... +Dunkerque

: Wink:
0 x

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 174-gasten