De auto van de toekomst

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
n.Chr. 44
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 648
Inschrijving: 15/04/15, 15:32
Plaats: Bij mij thuis
x 232

Re: De auto van de toekomst




par n.Chr. 44 » 04/12/20, 23:52

Erratum: de nieuwste versie zou slechts voor 63000 worden verkocht...pfff. : Wink:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6516
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1638

Re: De auto van de toekomst




par Macro » 05/12/20, 07:19

Nou wat...Als het de auto van iedereen kan zijn...30% afgetrokken op een universeel inkomen van € 1000 per maand...Je betaalt het af in 21 jaar...l
1 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: De auto van de toekomst




par Forhorse » 05/12/20, 08:30

Aangedreven door waterstof geproduceerd uit koolwaterstoffen, verkocht voor minimaal € 10 per kg...noch ecologisch noch economisch, de beste!
1 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: De auto van de toekomst




par Leo Maximus » 05/12/20, 15:50

€ 80000, ik denk het niet. Het zou ongeveer 65000 dollar zijn.

Met de ecologische bonus zitten we niet ver van de prijs van high-end plug-in hybrides.
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: De auto van de toekomst




par Leo Maximus » 05/12/20, 15:57

Forhorse schreef:Aangedreven door waterstof geproduceerd uit koolwaterstoffen, verkocht voor minimaal € 10 per kg...noch ecologisch noch economisch, de beste!

Hé ja ...

Jaarlijks wordt in raffinaderijen 45 miljoen ton waterstof verbruikt voor de ontzwaveling van brandstoffen, voornamelijk GO. Als we Diesel of benzine rijden, rijden we al op waterstof... Deze waterstof wordt geproduceerd met aardgas. Daar heeft niemand last van... : Cheesy:

Met deze 45 miljoen ton waterstof zouden we enkele honderden miljoenen auto’s zoals deze Toyota Mirai kunnen laten rijden. (1 kg H2 per 100 km, de berekening is eenvoudig te doen).
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124

Re: De auto van de toekomst




par Leo Maximus » 05/12/20, 16:04

Forhorse schreef:Aangedreven door waterstof geproduceerd uit koolwaterstoffen, verkocht voor minimaal € 10 per kg...noch ecologisch noch economisch, de beste!

Het produceren van waterstof met aardgas vervuilt enorm. Om dat te voorkomen, verbranden we aardgas:



Ik ben een karikatuur, maar het is helaas de realiteit.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360

Re: De auto van de toekomst




par Forhorse » 07/12/20, 14:58

Leo Maximus schreef:€ 80000, ik denk het niet. Het zou ongeveer 65000 dollar zijn.

Met de ecologische bonus zitten we niet ver van de prijs van high-end plug-in hybrides.


Zelfs met een pariteit van 1 en zelfs met een bonus van € 10.000 (maar ik geloof dat het eigenlijk € 7000 is voor BEV's), is het nog steeds een auto van € 55.000 die noch het merk, noch de prestaties, noch de diensten van een "topklasse" auto heeft voor een gelijkwaardige prijs. (en nog minder een plug-in hybride die ook recht heeft op zijn bonus)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16135
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5245

Re: De auto van de toekomst




par Remundo » 07/12/20, 22:28

Teslouille, auto's die hun huid waard zijn...... :P
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Opnieuw:




par Christophe » 09/12/20, 16:29

Citro schreef:
Michel Kieffer schreef:De Aptera heeft een Cx van 0,11 (?), en laten we een frontaal oppervlak nemen van 1,6 m2 (?). Als we de lage massa erbij optellen (600 kg geladen voor de thermische versie?), wordt de bruikbare energie erg laag:Eu (MJ) op Europese cyclus EC15-OA = S.Cx.19,2 + Cr.m.0,82 + m.0,011

Digitale toepassing:
Eu (MJ) = 1,6 x 0,11 x 19,2 + 0,012 x 600 x 0,82 + 600 x 0,011 = 15,9 MJ

Ter vergelijking:
Eu van een huidige compacte auto (pagina 28): 46 MJ
Eu van de RENAULT VESTA (pagina 31): 19,8 MJ

Conclusie, waar de APTERA uitstekend geschikt is voor een tweezitter, is de RENAULT VESTA “subliem” voor een 4-zitter!
:schok: : Cry: :| :x ELKE 100 KM. :schok:
Mijn elektrische 106 verbruikt iets minder dan 20 kWh/100 km (18,5 en 19,2 kWh/100 km) :schok:
Dit levert respectievelijk: 66,53MJ en 69,15MJ per 100km op :schok: Het is enorm. : Cry: Om nog maar te zwijgen over de brandstof voor verwarming in de winter! :|
Mijn scoot'elec is nog verontrustender: 28,95MJ/100km : Cry:


Aptera bestaat nog steeds! Ik heb ervan gedroomd, zij hebben het gedaan... Ik presenteer u de post-Covid Aptera-auto!

Autonome zonne-elektrische auto zonder opladen!
(niet in de winter in Noord-Frankrijk neem ik aan!)



Pre-orders zijn geopend. De fabrikant Aptera Motors biedt een voertuig aan dat bij dagelijks gebruik nooit aan een laadstation hoeft te worden aangesloten. Hoe ? Dankzij een batterij aangedreven door zonne-energie. Voor zijn topmodel kondigt de fabrikant een actieradius aan van maximaal 1600 kilometer.

Sinds het verschijnen van de eerste elektrische voertuigen hebben sommigen zich afgevraagd waarom deze niet waren uitgerust met een zonnepaneel op het dak waarmee de batterij permanent kan worden opgeladen. In werkelijkheid wekken zonnepanelen niet genoeg energie op voor dit type voertuig. Voor zonnewagens ligt de uitdaging daarentegen anders: deze ultralichte voertuigen met aerodynamische vormen kunnen gemakkelijk tevreden zijn met deze energiebron. Geconfronteerd met deze observatie ontwierp Aptera Motors een voertuig geïnspireerd op deze racewagens, bestemd voor dagelijks gebruik.

Dit voertuig, Paradigm genaamd, is dus een zeer futuristisch ogende auto, afhankelijk van het model uitgerust met een batterij van 25 tot 100 kWh en bedekt met 180 zonnecellen over ruim 3 m2. Gemonteerd op drie wielen, alle bochten, vertoont het voertuig een extreem lage luchtweerstandscoëfficiënt: 0,13 (vergeleken met 0,23 voor een Tesla Model 3 of 0,22 voor de Porsche Taycan), wat betekent dat het weinig luchtweerstand biedt. Dat verklaart grotendeels waarom er minder energie nodig is.
0 tot 96 km/u in 3,5 seconden

Het is het eerste elektrische voertuig op zonne-energie dat is ontworpen voor het grote publiek. Dankzij zijn zeer lage luchtweerstandscoëfficiënt heeft hij de grootste actieradius van alle productieauto's ooit gemaakt. Volgens de ontwerpers maken de in de structuur geïntegreerde zonnesensoren het mogelijk om onder ideale omstandigheden, dat wil zeggen op bijzonder zonnige dagen, tot 64 km per dag af te leggen. Die voldoet aan de rijbehoeften van de meeste consumenten. Voor langere ritten geeft één keer opladen via een 110V-stopcontact het voertuig een bereik van 1600 kilometer!

Aptera’s gepatenteerde ‘Never Charge’-technologie is ontworpen om voldoende zonlicht te verzamelen om in de meeste regio’s meer dan 17 kilometer per jaar af te leggen. De auto maakt gebruik van elke parkeerplaats buiten om de batterij op te laden, volledig transparant voor de gebruiker.

Deze tweezitsauto, met zeer aerodynamische rondingen, is ongeveer 4,3 meter lang en 2,2 meter breed. Het is opgebouwd uit lichtgewicht composieten (koolstof, kevlar en hennep), sandwichcomposieten genoemd – bestaande uit twee dunne en stijve lagen waartussen zich een lichte en dikke kern bevindt – waardoor het zeer licht is, maar ook zeer resistent (meer dan staal volgens de fabrikant). Een boordcomputer, uitgerust met een 15-inch scherm, zorgt ervoor dat de bestuurder realtime geïnformeerd wordt over zijn energieverbruik en geeft tegelijkertijd advies over hoe te besparen om de actieradius van het voertuig te vergroten.

De Aptera is uitgerust met vloeistofgekoelde elektromotoren, die het voertuig in het geval van het model met driewielaandrijving in 0 seconden van 96 naar 3,5 km/u kunnen voortbewegen; de fabrikant kondigt 5,5 seconden aan voor het standaardmodel met voorwielaandrijving. De topsnelheid ligt volgens specificaties rond de 177 km/u. Het batterijvermogen kan variëren van 25 tot 100 kWh, afhankelijk van de behoefte van de consument op het gebied van autonomie: 400, 644, 965 of 1770 kilometer. Voor de langste actieradius zal het voertuig waarschijnlijk worden geleverd met een batterij van 100 kWh. Ter vergelijking: Tesla's Model S P100D kan een bereik van 647 kilometer bieden met een batterij van hetzelfde wattage.
ontwerp van een zonne-elektrisch voertuig aptera

(...)


https://trustmyscience.com/aptera-motor ... e-branche/

1 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16135
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5245

Re: De auto van de toekomst




par Remundo » 09/12/20, 20:14

gewijd aan de Aptera, ik ben verdeeld...

zeer aerodynamisch efficiënt, zeker.

maar in het dagelijks leven is het geen praktische auto.

PV-panelen op het dak zullen in Europa matig werken, en bovendien willen we niet in de volle zon door de woestijn trekken. Waarom niet in Australië...
.
Hoe zit het met de prijs? Ik vrees het ergste... het doet me een beetje denken aan de VW 1L/100km! https://fr.wikipedia.org/wiki/Volkswagen_XL1

voertuigen die dichter bij te dure prototypes staan ​​dan ‘echte’ veelzijdige auto’s.
1 x
Beeld

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 140-gasten