De auto van de toekomst

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 15/02/09, 20:02

Michel Kieffer schreef:El…

Berg = lage snelheid = weinig energie om de luchtweerstand te overwinnen.

In deze context verlies je natuurlijk energie tijdens het remmen, maar je verliest deze nauwelijks om de aerodynamische weerstand te overwinnen. Waar is de verloren 20 tot 40% gebleven?

Andere hypothesen blijven:
1) ofwel zijn de gegevens onjuist
2) óf de efficiëntie van de elektromotor is niet zo goed als je denkt als de belasting varieert of als je energie terugwint door te vertragen
3) ofwel…

Heeft u nog andere hypothesen?

Michel


Het 20 tot 40% meer verbruik gaat niet ‘verloren’: ze laten de auto bergopwaarts rijden.
Een auto die bergop rijdt, verbruikt meer dan een auto die op vlak terrein rijdt. Experimenteer met een fiets, je zult snel het verschil voelen.

Met een elektrische auto recupereer je een deel van de energie als je bergafwaarts gaat. Het is heel positief.

Auto’s moeten aansluiten op een nieuwe toekomst - Een dramatisch uitgebreid gebruik van plug-in elektrische en hybride voertuigen zou een weg zijn naar een transporttoekomst die geen klimaatcatastrofe riskeert, zo heeft een belangrijke nieuwe WWF-analyse uitgewezen (...)
http://www.panda.org/index.cfm?uNewsID=129321
Michel, ik nodig je uit om dit rapport aandachtig te lezen en vervolgens je strips diepgaand te bekijken.
Pagina 84:
Het is duidelijk dat de elektrische aandrijflijn veel meer energie verbruikt
in principe een efficiënter apparaat dan zijn conventionele mechanische tegenhanger, dankzij tot op zekere hoogte veel minder bewegende delen die wrijvingsverliezen veroorzaken, geen stationair draaien tijdens stilstand, en de mogelijkheid om een ​​deel van de gemotiveerde energie terug te winnen via regeneratief remmen. Bovenal, de elektromotor maakt gebruik van een hoogwaardige vorm van energie – elektriciteit – die buitengewoon goed geordend is in vergelijking met de chaotische chemisch-thermische energieconversie die de zuigers van een ICE aandrijft.


Dit zijn de intrinsieke redenen voor de middelmatigheid van de efficiëntie van de thermische motor. Vertaling voor niet-Engelssprekenden:

IT is duidelijk dat de elektrische keten veel efficiënter is (...) De elektromotor maakt gebruik van een hoogwaardige vorm van energie, elektriciteit, die buitengewoon goed is ordelijk vergeleken met conversie chaotisch chemische energie/thermische energie aan de oorsprong van de beweging van de zuigers van de warmtemotor.


Geordende elektronenstromen worden geconfronteerd met thermische agitatie (ongeordende bewegingen van moleculen).

Samenvattend: orde versus chaos.
Dernière édition par Elec de 15 / 02 / 09, 22: 52, 1 keer bewerkt.
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 15/02/09, 22:56

Petrus schreef:Niet slecht deze kleine Reva

In de stijl van brommobielen is er ook de Tango:
http://www.commutercars.com/
Met gekke functies:
0 tot 100 km/u in 4 seconden, maximale snelheid 200 km/u
Autonomie: 64 - 96 km
En dit alles met loodzuurbatterijen :schok:

Met de li-ion-optie wordt de autonomie opgevoerd tot ruim 240 km

Ach, als ik rijk was...


En niet te vergeten, voor kleine budgetten, de Redigo, geboren onder leiding van de regio Poitou-Charentes ;)

Beeld

elektrische en populaire auto binnen 5000 €
https://www.econologie.com/forums/voiture-el ... t6271.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 15/02/09, 23:01

Ga niet in discussie over algemeenheden

niets zegt dat het rendement van alle elektromotoren constant is

alles is variabel: dezelfde motor kan onder bepaalde omstandigheden zeer goede prestaties leveren en onder andere slechte prestaties

Let op: om goede prestaties te hebben bij een hoog koppel, zowel qua motor als qua herstel, moet je hem groot en zwaar maken, en dat zal gewicht toevoegen aan de weerstand, wat het totale verbruik zal verhogen

er moeten dus, zoals altijd, compromissen worden gesloten: u kunt de voorkeur geven aan een lichtere motor, zelfs als u een lager rendement behaalt

nog een opmerking: we praten te vaak over een permanentmagneetmotor: die is niet zo goed: een gewikkelde uitgangsmotor kan zijn stroom aanpassen aan de bedrijfsomstandigheden en heeft een beter rendement over een groter bereik

als een magneetmotor berekend is op een hoog koppel, zal er veel vermogen verloren gaan als hij leeg is op hoge snelheid: als hij berekend is op hoge snelheid, zal hij slecht zijn bij het starten en bij het herstellen

dus ik geef de voorkeur aan synchroon boven kronkelend, asynchroon of zelfs gelijkstroom aan serie-uitgang: de koolstofatomen zijn geen zwak punt voor efficiëntie, slechts een slijtageonderdeel dat van tijd tot tijd moet worden vervangen, maar veel goedkoper dan elektronica
Dernière édition par chatelot16 de 15 / 02 / 09, 23: 10, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/02/09, 23:07

Elec schreef:elektrische en populaire auto binnen 5000 €
https://www.econologie.com/forums/voiture-el ... t6271.html


Het was bewezen dat het een groot politiek aankondigingseffect was...

Elec schreef:Beeld


REDIGO blijft in de kaarten... bovendien kunnen we een N-de micro opnieuw uitvinden omdat er al tien prototypes zijn...

En niet eens alleen maar prototypes: la Tulp Doet dat je ergens aan denken? Begraven, verlaten? Waarom het wiel opnieuw uitvinden?

Intussen zijn er liegende politici die herkozen worden en adviesbureaus die overheidsgeld verspillen... met als enig doel mensen te laten ‘dromen’..

Er zal niets van dit project terechtkomen: kijk naar Bolloré en Dassault die, ondanks hun economische en technologische kracht (onvergelijkbaar met de begroting van een regio), moeite hebben om iets op de markt te brengen dat commercieel standhoudt (en dat kortom standhoudt). ..

Er is niets te zien! :onheil:
Dernière édition par Christophe de 15 / 02 / 09, 23: 11, 2 keer bewerkt.
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 15/02/09, 23:09

Christophe schreef:REDIGO blijft in de dozen


Ik weet het niet. We zullen zien.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/02/09, 23:12

Elec schreef:
Christophe schreef:REDIGO blijft in de dozen


Ik weet het niet. We zullen zien.


Uit de grond van mijn hart hoop ik dat het uitkomt, maar ik geloof het geen seconde... of ze misschien binnen 1 tot 2 jaar 5 of 10 prototypes zullen maken, zoals de autofabrikanten met tientallen doen voor elke auto Show...
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 15/02/09, 23:13

Christophe schreef: Uit de grond van mijn hart hoop ik dat ze eruit komt
OK
0 x
Michel Kieffer
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 716
Inschrijving: 21/12/08, 18:25
Plaats: Straatsburg
x 7




par Michel Kieffer » 15/02/09, 23:18

Het is duidelijk: “Elec-begrijpt-niet...”

In de bergen klim je, zodat je potentiële energie verzamelt die tijdens de afdaling gedeeltelijk kan worden teruggewonnen. Herstel in de vorm van afstand en, voor het elektrische voertuig, door energie terug te geven aan de accu’s. Natuurlijk lijden we verliezen zodra er met conventionele remmen wordt geremd. Bovendien verspil je, omdat je vrij langzaam rijdt, weinig energie om de aerodynamische weerstand te overwinnen.

Waar zijn in deze context de verliezen van 20 tot 40% gebleven?

Ik verwacht een echt antwoord, eenvoudig en beargumenteerd.

Michel

Een andere formulering in de serie “Elec-y-comprend-pas...”


Berg = lage snelheid = weinig energie om de luchtweerstand te overwinnen.

In deze context verlies je natuurlijk energie tijdens het remmen, maar je verliest deze nauwelijks om de aerodynamische weerstand te overwinnen. Waar is de verloren 20 tot 40% gebleven?

Andere hypothesen blijven:
1) ofwel zijn de gegevens onjuist
2) óf de efficiëntie van de elektromotor is niet zo goed als je denkt als de belasting varieert of als je energie terugwint door te vertragen
3) ofwel…

Heeft u nog andere hypothesen?

Michel
0 x
Elec
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 779
Inschrijving: 21/12/08, 20:38




par Elec » 15/02/09, 23:23

Michel, ik laat je met je zekerheden achter.

Ik heb geprobeerd je uit de rook van de warmtemotoren te halen.
Je verspilt je adem. Teleurstellend.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 15/02/09, 23:47

Christophe schreef:REDIGO blijft in de dozen

Helemaal...
REDIGO-achtig VEDELIC en vele anderen zijn vooral subsidiepompen. :onheil:

We brengen een prototype uit, waarna er niets meer achter zit, en we kapitaliseren op de communicatie:
“Zie je, we werken hard voor jullie, de regio, de afdeling, de bedrijven investeren in de toekomst...” :onheil:

Dit alles met het geld van de belastingbetaler, het onze... :frons:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 259-gasten