De hernieuwbare energie waterstofauto: de toekomst?

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 31/07/15, 15:43

het probleem met ethanol of methanol in brandstofcellen is dat het alleen waterstof gebruikt, koolstof gaat stomweg verloren in CO2: de brandstofcel verliest zijn voordeel van goede prestaties: de brandstofcel ethanol heeft een opbrengst die vergelijkbaar is met een interne verbrandingsmotor

momenteel is de efficiëntie van elektrolyse + brandstofcel minder goed dan welke batterij dan ook, en de batterijen zijn direct beschikbaar en goedkoper dan een brandstofcel

sommigen zeggen dat ik niet van elektrische auto's houd, ik zeg echter dat ze minder slecht zijn dan de brandstofcel

Bij het goede gebruik van de brandstofcel speelt de prijs geen rol, en die slaat al zuurstof en vloeibare waterstof op: ruimte!

de opslag van vloeibare waterstof is perfect wanneer er een continu verbruik is dat voldoende is om te consumeren wat verdampt ... dat zou onmogelijk zijn voor een voertuig dat geparkeerd moet kunnen worden zonder zijn waterstof te verliezen!

een batterij is 3 in één: elektrolyser, brandstofcel en opslag in hetzelfde apparaat: door de chemische energie op te slaan in de batterijplaten wordt het hanteren van brandstof vermeden
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 31/07/15, 18:46

Ja, energetisch gezien zijn economie en brandstofcellen ketterij.
1 kg waterstof bevat 33 kWh energie (op voorwaarde dat de zuurstof die nodig is om de brandstofcel te laten werken, discreet en gratis uit de lucht komt).

Met 1 kg waterstof rijdt een auto als de Toyota Mirai 100 km.
Met 33kWh legt een TESLA 165 km af ...

Maar we moeten in feite kijken hoe en tegen welke prijs we deze waterstof produceren ...

Momenteel is de prijs van een kg waterstof hoger dan 15 € / kg, of 15 € / 100 km, wat tegen de huidige brandstofprijs het equivalent van 10 liter per 100 km vertegenwoordigt ... Moeilijk om klanten aan te trekken met duurdere energie dan degene het vervangt en dat wordt zwaarder belast ... Waterstofproducenten vragen de overheid dan ook om subsidie ​​van hun energie, jammer ...

De meest gebruikelijke manier is momenteel om waterstof te maken uit aardgas of olie ... Het stoot dus veel CO2 uit, het tegenovergestelde van wat we zoeken ...

De "ecologische" manier die wordt beschreven door de promotoren van waterstof bestaat uit de elektrolyse van water uit hernieuwbare energiebronnen (wind, fotovoltaïsche energie, enz.).
Met deze methode verbruikt het maken van 1 kg waterstof 50 tot 85 kWh ... om 33 kWh waterstof te verkrijgen, herinner ik je eraan.

Op deze manier zou een Miraï slechts 100 km rijden met 85 kWh terwijl de Tesla zijn batterij volledig zou opladen om 500 km te rijden ...

Ten slotte blijft de veiligheidskwestie onopgelost, ook al hebben de waterstofindustrieën de wetten gewijzigd die voorheen de ontwikkeling van waterstofvoertuigen om objectieve redenen van openbare veiligheid verboden ...
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 31/07/15, 19:13

Drie video's gemaakt op de productielijn van Mirai:

Montage van de warmtepomp en de 2 waterstofflessen, montage van het motorblok: https://www.youtube.com/watch?v=rLjEqwg ... e=youtu.be

Beeld


Installatie van interieuruitrusting en dashboard: https://www.youtube.com/watch?v=I7OFEvaLkr8

Beeld


Eindcontrole en testen: https://www.youtube.com/watch?v=GzGaKpjKDQw

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 03/08/15, 23:34

Bedankt voor deze fantastische video's die veel zeggen over de complexiteit van de machine. Omdat ik nog steeds niet bekend was met deze technologieën, had ik moeite om alle organen te identificeren.

Ik merk echter op dat het volume dat door de hele tractieketting wordt ingenomen veel groter is dan dat van een TESLA-model S.

Geen enkel zicht onthult het werkelijke volume van de kofferbak, die niet erg ruim mag zijn ...
Modulariteit krijgt ook een hit met de vaste achterbank zoals op een vulgaire Fluence ZE ...

Ik denk dat ik de bufferbatterij heb geïdentificeerd die achter de bank is geplaatst. De fabrikant beroemt zich op het hebben van een "reactieve" brandstofcel waarvoor geen grote elektrische batterij nodig is ...
Gezien het volume van de container, schat ik de bufferbatterij op minimaal 9kWh capaciteit.

Het zal moeilijk zijn om deze technologie economisch te ondersteunen zonder substantiële subsidies. Ik zie niet in hoe deze sector volwassen kan worden gezien de kloof die hem scheidt van een ‘heel simpel’ TESLA Model S ...
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 09/08/15, 18:43

Citro schreef:... Ik denk dat ik de bufferbatterij heb geïdentificeerd die achter de bank is geplaatst. De fabrikant beroemt zich op het hebben van een "reactieve" brandstofcel waarvoor geen grote elektrische batterij nodig is ...
Gezien het volume van de container, schat ik de bufferbatterij op minimaal 9kWh capaciteit ...

De accucapaciteit is 1,6 kWh. Het is 245 volt / 6,3 ampère Ni-Mh. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai ).

Het is bijna dezelfde batterij als de Lexus IS-300h en RX-300h. Het doel is om de energie van regeneratief remmen op te slaan.

De huidige overproductie van waterstof in Japan (door de overstap naar hybrides) zou het al mogelijk maken om 1 miljoen voertuigen op PAC te laten rijden.

Citro schreef:... Het zal moeilijk zijn om deze technologie economisch te ondersteunen zonder substantiële subsidies ...

Economisch gezien mag dit Toyota niet teveel storen, dat jaarlijks een nettowinst van 15 miljard euro genereert.

De subsidies zijn schamel, enkele tientallen miljoenen euro's, en het is het waterstofdistributienetwerk dat de eerste begunstigde is.
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 09/08/15, 19:30

Leo Maximus schreef: ........

De huidige overproductie van waterstof in Japan (door de overstap naar hybrides) zou het al mogelijk maken om 1 miljoen voertuigen op PAC te laten rijden.
..


Kunt u deze verklaring alstublieft vinden?
En hoe zou deze waterstof worden geproduceerd?
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 09/08/15, 19:32

Leo Maximus schreef:De accucapaciteit is 1,6 kWh. Het is 245 volt / 6,3 ampère Ni-Mh. ( https://en.wikipedia.org/wiki/Toyota_Mirai ).
Het is bijna dezelfde batterij als de Lexus IS-300h en RX-300h. Het doel is om de energie van regeneratief remmen op te slaan.
Bedankt voor deze informatie die mij is ontgaan. :D
Leo Maximus schreef:De huidige overproductie van waterstof in Japan (door de overstap naar hybrides) zou het al mogelijk maken om 1 miljoen voertuigen op PAC te laten rijden.
Je zou kunnen ontwikkelen. :? Ik zie geen verband met de hybride ...
Hoe en waarom deze waterstof wordt gemaakt. :?
Gezien de moeilijkheid om waterstof op te slaan, verbaast het mij dat u spreekt over overproductie. :schok:
Ik dank u voor uw bijdrage, waardoor ik begrijp dat de waterstofproblemen veel groter zijn dan we moeten geloven elke keer dat we wat meer graven ...
Leo Maximus schreef:
Citro schreef:... Het zal moeilijk zijn om deze technologie economisch te ondersteunen zonder substantiële subsidies ...
Economisch gezien mag dit Toyota niet teveel storen, dat jaarlijks een nettowinst van 15 miljard euro genereert.

De subsidies zijn schamel, enkele tientallen miljoenen euro's, en het is het waterstofdistributienetwerk dat de eerste begunstigde is.
Dat de subsidies in Japan belachelijk laag zijn, misschien aan de andere kant, zijn enkele tientallen miljoenen € in Frankrijk al een som ... In ieder geval voor degenen die deze meevaller ontvangen ...
0 x
Leo Maximus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2183
Inschrijving: 07/11/06, 13:18
x 124




par Leo Maximus » 09/08/15, 19:56

Dit is informatie verzameld van de sites van Idemitsu, Air Liquide Japan, ik weet het niet meer, ik ga op zoek naar de links.

Dankzij de miljoenen hybride auto's die nu in Japan rijden, is de hoeveelheid waterstof die jaarlijks wordt gebruikt voor het ontzwavelen van brandstof gedaald van 5 miljard m3 naar 4 miljard. De Japanners hebben nu dus 1 miljard m3 waterstof voor hun brandstofcellen.

U moet weten dat Air Liquide in Frankrijk zich in dezelfde situatie bevindt. Ze produceren jaarlijks ongeveer 7 tot 8 miljard m3 waterstof, waarvan 2/3 wordt gebruikt voor de ontzwaveling van brandstoffen (vooral diesel) om deze op peil te brengen. Er zouden genoeg zijn om 5 miljoen voertuigen met PAC 10000 km / jaar in Frankrijk te laten rijden, ter vervanging van evenveel thermische voertuigen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 09/08/15, 20:02

Dankjewel. En weten we hoe deze waterstof wordt gemaakt (met aardgas, olie, elektriciteit). :?
En hoeveel kWh is er nodig om 1 kg H2 te produceren op deze productielocaties. :?
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 09/08/15, 20:03

Leo Maximus schreef:....
Dankzij de miljoenen hybride auto's die nu in Japan rijden, is de hoeveelheid waterstof die jaarlijks voor brandstofontzwaveling wordt gebruikt, gedaald van 5 miljard m3 naar 4 miljard. De Japanners hebben nu dus 1 miljard m3 waterstof voor hun PAC-auto's. .....


Verwar productiecapaciteit niet met ... productie.

En in ieder geval blijft het grootste deel van Air Liquide om waterstof te maken het proces uit CH4-gas. (90% van de wereldproductie doet dit).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 184 gasten