MCE-5, de VCR-i motor gemonteerd in een Peugeot 407

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 10/08/10, 14:53

oiseautempete schreef:
micdhi schreef:
Ik heb het nog eens gelezen, ik kan geen motoren van deze cilinderinhoud vinden met dit krachtkoppel, ik kan ze vinden wanneer je wilt en minder zwaar.

ah goed vind je andere motoren die 25nm koppel per liter leveren en bijna 150pk/liter? :schok:
en waar? : Idee:
Ter info, deze waarden zijn hoger dan die van een nieuwste model Porsche 911 turbomotor...

: Cheesy:


1000 gsxr 2010 bijvoorbeeld en met als voordeel veel compacter en lichter te zijn.
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.
Onderaan de praters en een plafondventilator!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 10/08/10, 14:59

antoinet111 schreef:met als voordeel veel compacter en lichter te zijn.


Ja maar... met het nadeel dat het veel minder betrouwbaar is... dan een gemiddelde auto... (noodzakelijkerwijs gaat het toerental omhoog...)
0 x
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 10/08/10, 15:09

antoinet111 schreef:1000 gsxr 2010 bijvoorbeeld en met als voordeel veel compacter en lichter te zijn.

Meng geen theedoeken en servetten...
Het is geen automotor en bovendien levert hij nog lang geen koppel van 25 nm... hij heeft amper de helft...
Een motor van een motorfiets kan niet gebruikt worden voor een auto omdat deze niet erg flexibel is (kan geen last trekken), anderzijds is het omgekeerde meermaals gedaan, om maar de Münch Mammuth (1200 NSU motor) en de BFG (Citroën 1300GS-motor) ...
0 x
micdhi
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 109
Inschrijving: 16/12/06, 09:58
Plaats: Mazamet Tarn




par micdhi » 10/08/10, 15:46

antoinet111 schreef:ah goed vind je andere motoren die 25nm koppel per liter leveren en bijna 150pk/liter? .


Ik denk dat je je soms moet lezen voordat je post.....

25 Nm is niet eens het koppel van mijn panda 900 cc, die heeft 55 Nm koppel want 25 Nm:
dit komt overeen met 2.5 daN of ongeveer 2.5 mkg oude eenheid????
0 x
"het leven heeft meer verbeeldingskracht dan onze dromen dragen" Christophe COLOMB
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 10/08/10, 16:31

micdhi schreef:
antoinet111 schreef:ah goed vind je andere motoren die 25nm koppel per liter leveren en bijna 150pk/liter? .


Ik denk dat je je soms moet lezen voordat je post.....

25 Nm is niet eens het koppel van mijn panda 900 cc, die heeft 55 Nm koppel want 25 Nm:
dit komt overeen met 2.5 daN of ongeveer 2.5 mkg oude eenheid????

Inderdaad, een "0" ontbreekt, het is 250Nm of ~25.5mkg... moet gezegd worden dat ik meer gewend ben om in m/kg te spreken, wat veel zinvoller is, maar "internationale normen" hebben de voorkeur gegeven aan een "wetenschappelijke" taal ... behalve dat het CV ook verouderd is, zou het nodig zijn om in Kw te spreken ...
Dat gezegd hebbende, 25mkg koppel per liter is enorm, 20 jaar geleden had je een 2.5 liter motor nodig om zoveel te leveren!
0 x
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 10/08/10, 16:37

oiseautempete schreef:
antoinet111 schreef:1000 gsxr 2010 bijvoorbeeld en met als voordeel veel compacter en lichter te zijn.

Meng geen theedoeken en servetten...
Het is geen automotor en bovendien levert hij nog lang geen koppel van 25 nm... hij heeft amper de helft...
Een motor van een motorfiets kan niet gebruikt worden voor een auto omdat deze niet erg flexibel is (kan geen last trekken), anderzijds is het omgekeerde meermaals gedaan, om maar de Münch Mammuth (1200 NSU motor) en de BFG (Citroën 1300GS-motor) ...


het is in beide richtingen gedaan, je spreekt NSU, je zou de NSU Sportprinz kunnen noemen, waarmee zijn 600 cm3 tweecilindermotor van motorfiets-origine is.
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.

Onderaan de praters en een plafondventilator!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79121
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 10/08/10, 16:49

oiseautempete schreef:Een motor van een motorfiets kan niet gebruikt worden voor een auto omdat deze niet erg flexibel is (kan geen last trekken), anderzijds is het omgekeerde meermaals gedaan, om maar de Münch Mammuth (1200 NSU motor) en de BFG (Citroën 1300GS-motor) ...


Excuseer me, maar deze 2 fietsen zijn nog steeds behoorlijk "waardeloos", nietwaar? :) Dit werd gedaan om redenen van kosten...en vooral gemak en niet om "motorfietsprestaties" te bereiken...

Dus ik zou zeggen "ja en nee" en ik heb minstens één tegenvoorbeeld: 1000 en + sportmotoren zijn gemonteerd in bepaalde ultralichte "race" auto's...

Motorfiets- en automotoren hebben radicaal verschillende specificaties en ontwerpen (met uitzonderingen...)

Over het onderwerp: ik vroeg me laatst af of er (voor zover ik weet) nog nooit een auto met een grote V2 was geweest, hij is koppelrijk maar zeker niet flexibel genoeg? Toch zijn er auto's met flats 2 (2cv) niet flexibeler geweest...
0 x
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 10/08/10, 16:53

Er is er een http://www.pembleton.co.uk/

guzzi-motor vooruit op een fietswagen, maar ik geef toe dat het weinig bekend is.
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.

Onderaan de praters en een plafondventilator!
oiseautempete
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 848
Inschrijving: 19/11/09, 13:24




par oiseautempete » 10/08/10, 17:44

Christophe schreef:
oiseautempete schreef:Een motor van een motorfiets kan niet gebruikt worden voor een auto omdat deze niet erg flexibel is (kan geen last trekken), anderzijds is het omgekeerde meermaals gedaan, om maar de Münch Mammuth (1200 NSU motor) en de BFG (Citroën 1300GS-motor) ...


Excuseer me, maar deze 2 fietsen zijn nog steeds behoorlijk "waardeloos", nietwaar? :) Dit werd gedaan om redenen van kosten...en vooral gemak en niet om "motorfietsprestaties" te bereiken...

Dus ik zou zeggen "ja en nee" en ik heb minstens één tegenvoorbeeld: 1000 en + sportmotoren zijn gemonteerd in bepaalde ultralichte "race" auto's...

Motorfiets- en automotoren hebben radicaal verschillende specificaties en ontwerpen (met uitzonderingen...)

Over het onderwerp: ik vroeg me laatst af of er (voor zover ik weet) nog nooit een auto met een grote V2 was geweest, hij is koppelrijk maar zeker niet flexibel genoeg? Toch zijn er auto's met flats 2 (2cv) niet flexibeler geweest...


Nee nee, ook helemaal niet kut: in de tijd van de Mammuth was er niet krachtiger en als het niet erg mooi is, was het best effectief, bovendien was het uitgerust met een secundaire transmissie door middel van ketting onder waterdichte behuizing en oliebad, nogal lelijk maar zeer effectief (bijna onverwoestbare ketting), toen ik bij de BFG de kans kreeg om er een te proberen toen hij nog te koop was: nou, het werkte best goed: extreem flexibel, acceleratie superieur aan die van een BMW R100, heel erg mooi geluid (niets te maken met de GS) goede wegligging ondanks een wielbasis die groter is dan de norm, enige echte fout: de afwerking nogal betreurenswaardig voor de prijs ... de 2 motorfietsen zijn zeer gewild in collecties, vooral de Mammuth die bovendien had nakomelingen (Mammuth 2000, ook met ketting onder omhulsel...)
http://www.muenchmotorbikes.com/
natuurlijk zijn er op fietsauto's (of monotraces) motorfietsmotoren geweest, maar een fietsauto is vergelijkbaar met een motorfiets met 3 of 4 wielen...
Een V2 is omvangrijk op een auto en trilt meer dan een "lekke" of een 2-in-lijn ingesteld op 180° (Fiat 500)... Maar het koppel van een bi is niet echt veel hoger dan dat van een 4cyl die zal hebben een vlakkere curve, gewoon een bi die veel "expressiever" is, wat de indruk wekt (maar ik schijt op de 4 benen...), maar Yamaha maakte een bi in lijn die op dit niveau niet al te goed werkte omdat ingesteld op 180°: weinig getrild maar niet erg expressief...
... zogenaamde "koppel"-tweelingen zoals de HD hebben een "lange slag" met lange drijfstangen en een krukas die is uitgerust met enorme vliegwielen/contragewichten (specifiek voor HD, evenals coplanaire cilinders), een opstelling die het koppel bij lage en gemiddelde snelheden en flexibiliteit, ten koste van maximaal vermogen en levendigheid...
Op auto's is het beste compromis de 3 cilinders, wat de vermenigvuldiging van deze configuratie op auto's verklaart: goed koppel, niet te veel trillingen, niet te veel wrijving, goed vermogen, mooi geluid (in de toeren doet het denken aan de Porsche 911) :D
Over tricylindre, heb je ooit een Triumph Trident-motor of BSA-raket 3 gehoord (het was dezelfde motor): mooi om te huilen ...
http://www.youtube.com/watch?v=oMtXyQQZhog
0 x
Avatar de l'utilisateur
antoinet111
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 874
Inschrijving: 19/02/06, 18:17
Plaats: 29 - Landivisiau
x 1




par antoinet111 » 10/08/10, 21:46

Pioupiou, ik drink je woorden... :P
0 x
Ik stem voor het schrijven van betonnen paal en bruikbaarheid.

Onderaan de praters en een plafondventilator!

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 203-gasten