Berekeningen aan de samengeperste lucht naar een motorcyclus

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Berekeningen van de persluchtcyclus voor een motor




par Forhorse » 08/06/20, 07:49

Nee, het is gewoon zo dat een huis verwarmen in de hitte van de zomer zinloos is ... dus de opbrengst van de oplossing is variabel.
1 x
Eric DUPONT
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 751
Inschrijving: 13/10/07, 23:11
x 40

Re: Berekeningen van de persluchtcyclus voor een motor




par Eric DUPONT » 08/06/20, 08:58

obelix39 schrijft:
Remundo schreef:
obelix39 schrijft:Ik denk niet dat ik me vergis door te zeggen dat alle verliezen die een daling van de opbrengst veroorzaken, thermisch zijn, of het nu gaat om mechanische wrijving, verwarming van elektrische kabels door het passeren van stroom, enz ... Tijdens een productie van potentiële mechanische energie, hetzij door een massa op te heffen om te profiteren van de zwaartekracht, lucht samen te persen om te profiteren van de perskracht, of door een massa met hoge snelheid te draaien om te profiteren van de traagheidsenergie, enz. ... Als we alle gedissipeerde thermische energie terugwinnen, krijgen we een opbrengst van 100%, klopt dat?

het hangt ervan af hoe je de energie telt en wat je ermee wilt doen. Numeriek ja, de energie wordt behouden, dus als u de verliezen + het mechanische werk terugkrijgt, zult u alles vinden wat aan de machine is geleverd


Om bij het onderwerp te blijven (berekeningen van de persluchtcyclus voor een motor), als we lucht comprimeren om een ​​persluchtmotor te laten draaien, produceren we ongeveer 65% van de mechanische kracht in de vorm van perslucht opgeslagen in een tank en 35% van de warmte wordt geproduceerd, waarvan 94% kan worden teruggewonnen (dit wordt gedaan in de industrie) voor verwarming, warmwaterproductie, hete lucht , etc ... Zelfs als de geproduceerde energieën verschillend zijn, zijn het vanaf het moment dat ze worden gebruikt geen verliezen maar eerder "nuttige" energie. We kunnen dus lucht comprimeren met 97% van de startenergie. Ik vind dat best goed! Het feit dat de warmte tijdens de compressie niet wordt teruggewonnen, maakt het gebruik van perslucht niet erg winstgevend, en dit is volgens mij het geval met de auto van Guy Nègre.

Het valt nog te bezien de prestaties van de motor ...


als je een isotherme compressie doet door bijvoorbeeld 1 kwh bij 10 ° c te spenderen, moet je 1 kwh warmte afgeven bij 10 ° C, wat onmogelijk is, maar bij 10,0001 ° c ja ... in theorie. Als de warmte wordt afgevoerd tot 20 ° C of 30 ° C om een ​​huis zoveel mogelijk te verwarmen, gebruik dan een warmtepomp en pers de lucht isotherm afzonderlijk tot 10 ° C.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: Berekeningen van de persluchtcyclus voor een motor




par Remundo » 08/06/20, 09:38

Natuurlijk, door een notie van adel te introduceren, verlaagt het de opbrengst ... Tenzij het alleen voor jou een manier is om uit te drukken dat je niet van perslucht houdt?

Ik hou niet van, ik hou niet van.

We kunnen absoluut perslucht hebben, of niet, we hebben absoluut lage temperatuurwarmte nodig, of niet ...

Het hangt af van nuttige behoefte. Thermodynamica heeft geen zin. :P

Als je van perslucht houdt, is er grootschalige opslag (CAES: gecomprimeerde lucht-energieopslag) en soms verbrand je stookolie om alles in een gasturbine te laten draaien als de trigger is ingeschakeld.
https://en.wikipedia.org/wiki/Compresse ... gy_storage

het is een goed gedocumenteerd en al lang bekend technisch veld.
0 x
Beeld
obelix39
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 27/05/20, 10:27
x 2

Re: Berekeningen van de persluchtcyclus voor een motor




par obelix39 » 08/06/20, 22:51

Forhorse schreef:Nee, het is gewoon zo dat een huis verwarmen in de hitte van de zomer zinloos is ... dus de opbrengst van de oplossing is variabel.


Gelukkig heeft de industrie het hele jaar door warmte nodig en halen ze geen warmte terug uit de hittegolf ...
0 x
obelix39
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 27/05/20, 10:27
x 2

Re: Berekeningen van de persluchtcyclus voor een motor




par obelix39 » 08/06/20, 23:09

Eric Dupont schreef:
als je een isotherme compressie doet door bijvoorbeeld 1 kwh bij 10 ° c te spenderen, moet je 1 kwh warmte afgeven bij 10 ° C, wat onmogelijk is, maar bij 10,0001 ° c ja ... in theorie. Als de warmte wordt afgevoerd tot 20 ° C of 30 ° C om een ​​huis zoveel mogelijk te verwarmen, gebruik dan een warmtepomp en pers de lucht isotherm afzonderlijk tot 10 ° C.


Ik begrijp uw berekening niet goed? Kunt u mij dit uitleggen?

Anders kunt u met een compressor water verwarmen, tot + 70 °. De bedrijfstemperatuur van een schroefcompressor is ongeveer 80 °.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: Berekeningen van de persluchtcyclus voor een motor




par Remundo » 08/06/20, 23:10

er is warmte et verwarmen ...

er zijn enkele industriële processen die voldoen aan omgevingstemperaturen, maar de meeste vereisen zeer hoge temperaturen (X00 ° C) en geen isotherme compressie van omgevingslucht kan dan aan de behoeften voldoen.

Dit is wat ik noem "de adel", dat moet je begrijpen niet alle vormen van energie zijn gelijk geschapen, met ordelijk mechanisch / elektrisch werk, doen we wat we willen, met calorieën op hoge temperatuur, doen we veel dingen, met calorieën op lage temperatuur wordt het erg krap.

wat ik hier uitleg, is een samengevatte, afgezwakte en gepopulariseerde versie van de 1e en 2e principes van de thermodynamica. Moet thermodynamica werken om niet te veel onzin te zeggen of te bedenken.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 15992
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5188

Re: Berekeningen van de persluchtcyclus voor een motor




par Remundo » 08/06/20, 23:14

obelix39 schrijft:
Eric Dupont schreef:
als je een isotherme compressie doet door bijvoorbeeld 1 kwh bij 10 ° c te spenderen, moet je 1 kwh warmte afgeven bij 10 ° C, wat onmogelijk is, maar bij 10,0001 ° c ja ... in theorie. Als de warmte wordt afgevoerd tot 20 ° C of 30 ° C om een ​​huis zoveel mogelijk te verwarmen, gebruik dan een warmtepomp en pers de lucht isotherm afzonderlijk tot 10 ° C.


Ik begrijp uw berekening niet goed? Kunt u mij dit uitleggen?

Anders kunt u met een compressor water verwarmen, tot + 70 °. De bedrijfstemperatuur van een schroefcompressor is ongeveer 80 °.

dit betekent precies dat we ver verwijderd zijn van isothermische compressie, en we zijn ook niet in de adiabatische toestand omdat we onszelf toestaan ​​om water te verwarmen tot 70 ° C

Samenvattend belooft het een zeer slechte compressieprestatie, met calorieën bij lage temperatuur, die zelfs als ze worden hersteld, niet veel anders toestaan ​​dan een warm bad nemen of een huis thermiseren ...

Een goed gebruikte warmtepomp zou het werk veel efficiënter doen.

En een zeer nette compressor met isothermische evolutie zou lucht samenpersen met een efficiëntie van bijna 100%

Eric is helemaal hier.
0 x
Beeld
obelix39
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 27/05/20, 10:27
x 2

Re: Berekeningen van de persluchtcyclus voor een motor




par obelix39 » 08/06/20, 23:20

Remundo schreef:
Natuurlijk, door een notie van adel te introduceren, verlaagt het de opbrengst ... Tenzij het alleen voor jou een manier is om uit te drukken dat je niet van perslucht houdt?

Ik hou niet van, ik hou niet van.

We kunnen absoluut perslucht hebben, of niet, we hebben absoluut warmte nodig lage temperatuur, of niet...

Het hangt af van nuttige behoefte. Thermodynamica heeft geen zin. :P


Ik vind niet dat 70 ° een "lage temperatuur" is, maar het is relatief (zoals de rest) ...
0 x
obelix39
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 27/05/20, 10:27
x 2

Re: Berekeningen van de persluchtcyclus voor een motor




par obelix39 » 08/06/20, 23:47

Remundo schreef:
obelix39 schrijft:
Eric Dupont schreef:
als je een isotherme compressie doet door bijvoorbeeld 1 kwh bij 10 ° c te spenderen, moet je 1 kwh warmte afgeven bij 10 ° C, wat onmogelijk is, maar bij 10,0001 ° c ja ... in theorie. Als de warmte wordt afgevoerd tot 20 ° C of 30 ° C om een ​​huis zoveel mogelijk te verwarmen, gebruik dan een warmtepomp en pers de lucht isotherm afzonderlijk tot 10 ° C.


Ik begrijp uw berekening niet goed? Kunt u mij dit uitleggen?

Anders kunt u met een compressor water verwarmen, tot + 70 °. De bedrijfstemperatuur van een schroefcompressor is ongeveer 80 °.

dit betekent precies dat we ver verwijderd zijn van isothermische compressie, en we zijn ook niet in de adiabatische toestand omdat we onszelf toestaan ​​om water te verwarmen tot 70 ° C

Samenvattend belooft het een zeer slechte compressieprestatie, met calorieën bij lage temperatuur, die zelfs als ze worden hersteld, niet veel anders toestaan ​​dan een warm bad nemen of een huis thermiseren ...

Een goed gebruikte warmtepomp zou het werk veel efficiënter doen.

En een zeer nette compressor met isothermische evolutie zou lucht samenpersen met een efficiëntie van bijna 100%

Eric is helemaal hier.


Wat betreft het gebruik van teruggewonnen warmte zijn er niet alleen warme baden en centrale verwarming, er zijn ook industriële toepassingen.

En dit herstel is er gewoon om het niet te verspillen. Het doel is om gecomprimeerde lucht te verkrijgen die bij decompressie een maximum aan warmte zal pompen door gebruik te maken van de warmte die wordt afgegeven door een verbrandingsmotor met middelmatige efficiëntie (die waarmee we tegenwoordig rijden). Het doel van de operatie is om een ​​thermisch evenwicht te creëren tussen twee motoren, één thermische (verbranding verbruikende benzine of diesel) die onnodige warmte produceert, en de andere pneumatisch claimt deze warmte om een ​​volledige opbrengst. Mijn doel is niet om een ​​persluchtmotor te gebruiken om een ​​voertuig te verplaatsen, maar om de 60% energie te gebruiken die een verbrandingsmotor verspilt. Misschien is het gek?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2485
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 359

Re: Berekeningen van de persluchtcyclus voor een motor




par Forhorse » 09/06/20, 07:07

obelix39 schrijft:
Wat betreft het gebruik van teruggewonnen warmte zijn er niet alleen warme baden en centrale verwarming, er zijn ook industriële toepassingen.



Aan welk industrieel gebruik denk je? Omdat ik veel in de industrie heb gewerkt, op verschillende gebieden, heb ik niet veel processen gezien die tevreden waren met 70 ° C ... warm water voor wassen in de voedingsindustrie misschien, en nog steeds ...
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 165-gasten