Beoordelingen van reinigingsproducten voor het schuren van motoren: bardahl, spheretech, facom ...

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Beoordelingen van reinigingsproducten voor het schuren van motoren: bardahl, spheretech, facom ...




par Christophe » 08/11/19, 19:34

Na enkele opmerkingen over dit onderwerp: uitvindingen, innovaties / eelectrorheology-behandeling-van-elektrische-diesel-t16181.html ik zou graag inventariseren van de verschillende producten in de motorreiniging of -reiniging

De keuze is vrij belangrijk (althans in de verpakking omdat ik veronderstel dat de producten hetzelfde zijn of bijna ...) en daarom zou ik wat feedback willen hebben ... concreet ...

Dit betreft voornamelijk diesel die wordt gebruikt in omstandigheden met lage belasting (voornamelijk stadscycli) en / of door mensen die de mechanica niet respecteren (geen respect voor de verwarmingstijd, 10 km ongeveer bij 70 km / h tenminste, voor schiet in als conn **. asses ...) ... maar ook alle Dieselmotoren die de 200 000 km (100 000 km bij Renault overtreffen of voelen)! : Mrgreen:)

Goed om te beginnen Ik vond dit Auto Moto-artikel echt goed, compleet en tamelijk objectief: https://www.auto-moto.com/actualite/env ... 58102.html

UW DIESEL WISSEN

Met anti-vervuilingsnormen, de race om vermogen en een steeds lager verbruik, is deze landbouwmotor een wonder van engineering, precisiemechanica geworden, waarvan de werking wordt verstoord door de minste korrel zand. Kleine herhaalde ritten, files, slechte dieselkwaliteit en gebrek aan onderhoud bevorderen vervuiling en dus storingen. Onaangenaamheid die zeer snel kan optreden: de injectoren beginnen te verstoppen vanaf 20 000 km. Een eenvoudige afzetting van 5-microns op een injector (4 maal minder dik dan een haar) vermindert de stroomsnelheid met ongeveer 25%, met als gevolg het wijzigen van de kortste injecties. Op een moderne diesel kunnen er inderdaad tot 8 opeenvolgende sproeifasen zijn. Als de na-injectie, bedoeld om het deeltjesfilter te regenereren, slecht is, raakt deze laatste geleidelijk verstopt.

Door verstopping creëert het een tegendruk bij de uitlaat, waardoor overmatige recycling van uitlaatgassen via de EGR-klep wordt veroorzaakt ... die op zijn beurt verstopt raakt. Het volgt een geleidelijke verstopping van het spruitstuk en de inlaatkleppen. Kortom, de motor mist lucht en dit veroorzaakt schokken, lager vermogen, hoger verbruik en verhoogde vervuilende emissies. Als de ziekte verergert, kan dit "cholesterol" leiden tot een "hartaanval". Begrijp: de breuk van de turbo, zelfs de motorstoring. En het ergste is dat uw "arts", alias de monteur, niets ziet omdat zijn diagnostische koffer deze functionele afwijkingen niet kan detecteren. Het komt bijvoorbeeld overeen met het gebrek aan vermogen aan een defecte turbodruksensor. Alleen nieuwe thermodynamische analysetools, zoals de diagnose Ecoperformance bij Norauto, de Ecoclean bij Speedy of de Ecodiag bij Autodistribution en Bosch Car Service kunnen deze mechanische problemen detecteren, onzichtbaar voor het elektronische oog van de koffer.

PREVENTIEVE

Het beste wapen om te voorkomen dat diesel verstopt raakt, is preventie. Vermijd snacking als mensen boven cholesterol, begrijp de herhaalde kleine ritten, vooral als uw auto is uitgerust met een deeltjesfilter. Als de regeneraties geen tijd hebben om plaats te vinden, kan de FAP verstopt raken en valt de motor uit. De na-injectie dieselbrandstof, bedoeld om de deeltjes in het filter te verbranden, blijft in de cilinder en loopt dan weg om met olie te mengen. En wanneer de verdunde olie het maximale niveau overschrijdt, bestaat het risico dat de motor wegloopt, vaak destructief als we niet snel reageren door blokkering te veroorzaken. Kortom, als uw auto alleen wordt gebruikt om kinderen naar school te brengen, naar de supermarkt te gaan of naar uw werkplek te gaan in de file, vluchten voor de diesel!

De andere manier om zijn gezondheid te behouden: hem te laten sporten. Het is niet nodig om deel te nemen aan een speciale rally; voor normaal gebruik is een scrub eenmaal per maand (eenmaal per week als u van maandag tot vrijdag in de file staat) op een fast track of snelweg voldoende ... onder drie voorwaarden: eerder een motortemperatuurstijging hebben uitgevoerd (olie op 90 ° C) gedurende ongeveer 10 km, rijd met een snelheid hoger dan 3 000 tpm (EGR-klep gesloten) zodat de motor alleen frisse lucht inademt en voldoende motorbelasting toepast. Duidelijk: accelereer eerlijk om de temperatuur in het uitlaatkanaal te verhogen. Een helling van enkele kilometers klom bijvoorbeeld op de 3e of het 4e-rapport. Laatste advies: gebruik brandstof van goede kwaliteit en / of specifieke additieven. De reclame voor olietankers in dit gebied is niet zo misleidend. De additieven die ze aan Premium-diesel toevoegen, absorberen geen bestaande vervuiling, maar voorkomen de vorming ervan. Hetzelfde geldt voor additieven die in kleine flesjes worden verkocht.

HET CURATIEF

Wanneer een goede "rijhygiëne" niet voldoende is, is het soms noodzakelijk om gebruik te maken van zwaardere curatieve behandelingen. Laten we om te beginnen onze nek verdraaien tot een zogenaamde wondertechniek: ontkalken met waterstof. Bij injectie in de luchtinlaat heeft de waterstof geen effect op de vervuiling van de injectoren, wat de oorzaak is van bijna alle kwalen. Het heeft ook geen reinigende eigenschappen op het inlaatspruitstuk. Op efficiënte machines, produceert 30 ppm waterstof, de stijging van de verbrandingstemperatuur ligt rond 30 ° C: onvoldoende om het door de fabrikanten van dit type apparaat geclaimde "pyrolyse" -effect te veroorzaken. Ze staan ​​uiteraard een reiniging van de zuigerkoppen toe, maar geen reiniging van de motor. Als de auto tijdens de behandeling niet meer rookt, keert de rook later terug. Kortom, keelkanker wordt niet behandeld met begassing. In werkelijkheid moet actief reinigen beginnen met effectief strippen van de injectoren. Op dit gebied is er een veelheid aan producten, maar de meeste werken alleen preventief vanwege hun lage concentratie aan actieve verbindingen. Echte genezingsproducten, zoals de Spheretech-injectorreiniger, worden in de werkplaats gebruikt. We beginnen het in de schappen van autocentra te vinden, maar het is relatief duur (70 € het blikje van 1,5 l). Hetzelfde voor de EGR-klep. De behandelingen die de belangrijkste additieven in de schappen aanbieden, zijn meer preventief dan curatief. We behandelen atherosclerose niet met phytosterol-yoghurt. Geconcentreerde producten kunnen relatief effectief zijn als de aangroei gering is. Verder is het noodzakelijk om de klep (trichloorethyleen) te demonteren en mechanisch te reinigen of zelfs te vervangen. Hetzelfde protocol voor een turbo met variabele geometrie, waarvan de beweegbare messen zijn geblokkeerd vanwege roet.

Er blijft het geval van het roetfilter, ongetwijfeld de meest delicate en de meest kwetsbare, omdat het aan het einde van de ketting is. Het overleven ervan hangt af van de temperatuur die kan worden verkregen tijdens de regeneratiefasen. Normaal branden de in het substraat vastgehouden koolstofdeeltjes bij 620 ° C, een niveau dat bijna onmogelijk te bereiken is onder normale rijomstandigheden. Om dit te bereiken, gebruiken behandelingen daarom hetzelfde additief als PSA in zijn HDi-motoren. De eolys verlagen de verbrandingstemperatuur van de deeltjes die gevangen zitten in het 100 ° C-filter. Reinigen is daarom eenvoudiger. Helaas wordt de eolys vervaardigd door een enkel laboratorium (Solvay) en het is duur (ongeveer 50 € / l). Goedkope DPF-reinigers bevatten daarom weinig en zijn daarom niet effectief. Bosal Power FAP is meer geconcentreerd. Het kan een FAP opslaan als deze niet volledig vuil is. Als het te laat is, alleen demontage, dan kan mechanisch reinigen (of zelfs vervanging) de uitlaat vrijgeven. Pas op voor verleidelijke beloften: producten die echt werken, kosten minimaal € 100 per behandeling en moeten vaak in de werkplaats worden gebruikt met specifieke behandeling. Vertel jezelf gerust dat het vervangen van injectoren, EGR-kleppen, turbo of FAP veel meer kost. Eindelijk, het reinigen van een diesel heeft gunstige aspecten voor onze portfolio en het milieu. Met een goed ademende motor kan het verbruik dalen van 5 naar 10% en kan vervuiling dramatisch dalen. Van 2017 is preventief onderhoud en eco-onderhoud nodig om de verontreinigingstest “5-gas” te doorstaan ​​voor toekomstige technische controle.


Uiteraard zijn ze niet overtuigd door de waterstofreiniging (HHO-technologie ...), het was te verwachten gezien de geïnjecteerde homeopathische hoeveelheden (aan de andere kant zou ik de berekening van 30 ppm H2 moeten verduidelijken ...? In g H2 per g O2 / lucht hoeveel?)

Dus mijn persoonlijke ervaring: er is 25 000 km Ik gebruikte een Bardhal-verstuiverreiniger op mijn 2L-dieselmotor van 2005 (fiatbasis geoptimaliseerd door saab) van 210 000 km.

Fabrikant blad: https://www.bardahl.fr/fr-fr/nos-produi ... eur-diesel

Het product rook naar kerosine : Cheesy:... ik zou zeggen dat ik geen grote verschillen merkte, moet zeggen dat ik al op 5.5-5.6 L / 100km was en geen of weinig rook (ik heb een FAP met 2 temperatuursensoren, ik moest er een veranderen dus ik weet het ...) ... Misschien een beetje minder koud motorgeluid en betere stabiliteit ... maar het duurde niet lang ...

Bij Bardhal is er ook een 5-product in 1:



Alleen als we hier lezen of de feedback (inclusief deze video) zien we heel weinig wetenschappelijke of mechanische nauwkeurigheid ...

Ze zijn allemaal nogal subjectief (minder lawaai, minder verbruik, het werkt niet, zoveel lawaai * ...) dus ik zou graag de motoronderdelen VOOR en NA het reinigen zien ... Geen demontage nodig, met een endoscopische camera, moeten we een aantal essentiële onderdelen kunnen zien, toch? Heeft iemand zo'n terugkeer gezien?


* schoonmaken zal geen wonderen doen, een beschadigde motor zal zichzelf niet repareren (in dit verband ben ik verrast dat remetallisanten nog steeds bestaan ​​... maar dat is niet het debat ...)

De fabrikanten van deze producten moeten vóór / na endoscopie onder een deurwaarder doen ... of op zijn minst enkele autojournalisten!

Vandaag, 25 km na de eerste injectorreiniging, kocht ik 000 Facom-producten van EL.rc ... 1 € voor de kleine 2 ml "Injectorreiniger", 8 € voor de grote 300 ml "Cleaner Krachtige equivalent van 20 in 475 "(we applaudisseren luid) ... de grote is daarom veel duurder, normaal is het een alles in 5.

Verrassend genoeg was de Bardhal 1L en te verdunnen in 30L, verdunningssnelheid = 3,33%

Het Facom maakt 300 ml om te verdunnen in 50 tot 70L ... (mijn reservoir maakt 58L), verdunningsgraad = 0,52% (het is 6 keer minder ... en ik denk niet dat het facom 6 keer meer geconcentreerd is : Cheesy: )

facom_nettoyant_injecteur_moteur_diesel.jpg
facom_nettoyant_injecteur_moteur_diesel.jpg (105.21 Kio) 80255 keer bekeken


Instructies voor de injectorreiniger (de andere onmogelijk om er in 1 tijden een foto van te maken, maar het is kif kif ... behalve dat het ook aangeeft om de motor in te typen (3 tot 4000 RPM) tijdens het rijden op lage snelheid ( box) : Cheesy: ):

facom_2.jpg
facom_2.jpg (141.03 KB) 80255 keer bekeken


Mysterie samenstelling:

facom_3.jpg
facom_3.jpg (252.65 KB) 80255 keer bekeken


facom_4.jpg
facom_4.jpg (246.26 KB) 80255 keer bekeken


Het is FACOM, het moet kwaliteit zijn! : Mrgreen:

Anders, goedkoper en misschien ook efficiënter, raad ik ten zeerste aan om af en toe bij te tanken met 5L, vooral in de winter: eat-minder auto / auto diesel-eat-minder-met-een-beetje-of-sp95-t5849.html Ik zeg 5L omdat je 10% niet mag overschrijden ... als je in bestelwagens rijdt, kun je meer plaatsen! : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Beoordeling van reinigings- / slakverwijderingsproducten (Bardhal, Facom ...)




par GuyGadebois » 08/11/19, 19:45

Ik antwoordde indirect op een andere thread door te zeggen dat ik "Premium" -brandstoffen vertrouw met additieven één op vier tankbeurten. Bardal, Winns, Facom en anderen met hun duizelingwekkende literprijzen zijn te zien.
https://www.auto-moto.com/pratique/carb ... 22352.html
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Beoordeling van reinigings- / slakverwijderingsproducten (Bardhal, Facom ...)




par Christophe » 08/11/19, 19:47

En een vraag, fundamenteel eigenlijk ...

Waarom nemen tankers deze producten (zelfs bij lage doses: preventief) niet systematisch op in de pomp?

Omdat dit duidelijk producten van raffinage zijn en Bardhal niet meer dan Facom een ​​raffinaderij heeft! (Lec evenmin trouwens, maar het is weer een debat)

: Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Beoordeling van reinigings- / slakverwijderingsproducten (Bardhal, Facom ...)




par Christophe » 08/11/19, 19:50

GuyGadebois schreef:Ik antwoordde indirect op een andere thread door te zeggen dat ik "Premium" -brandstoffen vertrouw met additieven één op vier tankbeurten. Bardal, Winns, Facom en anderen met hun duizelingwekkende literprijzen zijn te zien.
https://www.auto-moto.com/pratique/carb ... 22352.html


Je hebt zojuist mijn vraag beantwoord ... ervan uitgaande dat dit dezelfde additieven zijn ...

Ook hier ontbreekt het aan studie en tastbaar bewijs: zal dezelfde motor, dezelfde regio, hetzelfde type werking echt meer verstoppen met een conventionele diesel dan met een premium? Ik vraag om te zien!

Dus vanmiddag, de Facom heb ik het verdund met premium diesel ... Ik had het niet moeten doen? : Cheesy:

Ik durfde de 5L-benzine bovendien niet aan, maar het kietelde me! : Mrgreen:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Beoordeling van reinigings- / slakverwijderingsproducten (Bardhal, Facom ...)




par Christophe » 08/11/19, 19:55

GuyGadebois schreef:https://www.auto-moto.com/pratique/carburant-ordinaire-vs-premium-avantages-de-total-excellium-222352.html


Deze link bewijst absoluut niets, het lijkt gewoon een geplakt exemplaar van de marketingafdeling van Total! : Cheesy:

Ik zou graag het studieverslag van 6000 uur + 8500 uur werking zien ... vergeleken met een "niet-premium" motor ...

Kijk 14 500 h voor een motor van een auto is ongeveer goed ... bij 50 km / h gemiddeld maakt dat 725 000 km ...

Een moderne automotor is ontworpen voor 5000, 6000 of 7000h afhankelijk van de motorfabrikanten ... niet meer ... (levensduur van lagers bijvoorbeeld ...)

De test is mogelijk uitgevoerd op een industriële motor ... een vrachtwagen misschien?

Industriële motoren hebben het formaat 20 000h (met de mogelijkheid van een complete refit voor een andere 20 000h-cyclus) ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Beoordeling van reinigings- / slakverwijderingsproducten (Bardhal, Facom ...)




par GuyGadebois » 08/11/19, 19:57

Christophe schreef:
GuyGadebois schreef:https://www.auto-moto.com/pratique/carburant-ordinaire-vs-premium-avantages-de-total-excellium-222352.html


Deze link bewijst absoluut niets, het lijkt gewoon een geplakt exemplaar van de marketingafdeling van Total! : Cheesy:

Ik zou graag het studieverslag van 6000 uur + 8500 uur werking zien ... vergeleken met een "niet-premium" motor ...

Kijk 14 500 h voor een motor van een auto is ongeveer goed ... bij 50 km / h gemiddeld maakt dat 725 000 km ...

Ik heb niet echt gezocht, ik nam de eerste link (eigenlijk).
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Beoordeling van reinigings- / slakverwijderingsproducten (Bardhal, Facom ...)




par Christophe » 08/11/19, 19:59

Nou, graaf beter :)

De 1er-link is niet noodzakelijk de beste (integendeel ...)

Vind ons deze beroemde studie van 14000h met veel vergelijkende foto's! 8)
0 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadebois
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6532
Inschrijving: 24/07/19, 17:58
Plaats: 04
x 982

Re: Beoordeling van reinigings- / slakverwijderingsproducten (Bardhal, Facom ...)




par GuyGadebois » 08/11/19, 20:01

Christophe schreef:Nou, graaf beter :)

De 1er-link is niet noodzakelijk de beste (integendeel ...)

Ik weet het, maar ik bereid het avondeten ...
0 x
'Het is beter om je intelligentie over onzin te mobiliseren dan om je onzin over intelligente dingen te mobiliseren. (J.Rouxel)
"Per definitie is de oorzaak het product van het gevolg". (Tryphion)
"360 / 000 / 0,5 is 100 miljoen en niet 72 miljoen" (AVC)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Beoordeling van reinigings- / slakverwijderingsproducten (Bardhal, Facom ...)




par Christophe » 08/11/19, 20:21

Denk je dat je hier op Facebook of Twitter bent? : Mrgreen: :schok:

Ik zal deze laatste 2-berichten verwijderen zodra de discussie is gestart ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79360
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Re: Beoordeling van reinigings- / slakverwijderingsproducten (Bardhal, Facom ...)




par Christophe » 08/11/19, 20:24

Christophe schreef:Vind ons deze beroemde studie van 14000h met veel vergelijkende foto's! 8)


In dit verband heeft Moto Revue een paar jaar geleden elke X maanden een motorfietsmotor volledig gedemonteerd (nadat ik geloof in 40 tot 50 000 km), dit uiteraard om de verschillende slijtage van bepaalde onderdelen te meten ...

Het was erg interessant en behoorlijk indrukwekkend, alle stukken waren op een algemene foto geplaatst!

Ik zal kijken of ik een van deze artikelen vind!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 259-gasten