Luchtvochtigheid: lucht verzadiging curve en% RH, Mollier

Bewerkingen en wijzigingen in de motoren, ervaringen, bevindingen en ideeën.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Luchtvochtigheid: lucht verzadiging curve en% RH, Mollier




par Christophe » 19/08/08, 11:24

Volgens het Molier-diagram is hier een curve van de verzadiging van water in de lucht. Het maakt het mogelijk om de% relatieve vochtigheid (% RV) van een lucht op basis van zijn temperatuur zeer eenvoudig in te schatten.

Beeld

Beeld

Ik heb de curve in een specifiek onderwerp geplaatst omdat ik genoeg problemen had om het te vinden en deze curve heeft het voordeel dat het vrij duidelijk is in vergelijking met een compleet diagram van molier dat u in dit bericht zult vinden in .pdf: armaturen-injectiewater / vocht-curve-de-verzadiging-of-the-air-and-rh-Mollier-t5928-10.html # p180536
Dernière édition par Christophe de 16 / 05 / 13, 10: 21, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 19/08/08, 13:30

?????? deze curve kent niet de snelheid van RV in de lucht ten opzichte van de temperatuur, maar weet alleen de hoeveelheid water in de luchtkoeling om het dauwpunt te bereiken.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 19/08/08, 13:35

Huh?

De vochtigheidsgraad met betrekking tot de temperatuur is variabel ... deze wordt alleen vastgesteld op basis van de verzadiging, dwz 100% RH ...

Het maakt het mogelijk om, afhankelijk van de T °, ​​het gramsgewicht te kennen dat volgt op het% RH en omgekeerd ...

De lucht (puur) kan nooit meer dan de verzadiging bevatten, dus volg de curve 100% om te weten hoeveel gram water in een maximale lucht m3 ...
Dernière édition par Christophe de 20 / 09 / 10, 11: 36, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 19/08/08, 22:20

Daar zijn we het helemaal eens. Ik dacht dat je het over een meetmiddel had. Sorry, we begrepen elkaar niet.
(Trouwens, ik zeg met andere woorden hetzelfde)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 19/08/08, 23:55

Helemaal niet ... het is gewoon een "fysieke bekering" ...

Veel apparaten geven% RV, maar weinig mensen weten hoeveel water in hun kamer precies overeenkomt. Het maakt het ook mogelijk om te weten wanneer we een doping doen, hoeveel van de verzadiging we zijn ...

Voorbeeld met deze thermometer:

Beeld

41% bij 25 ° C geeft dus 10 gram water per m3.

Als je stuk 5 * 5 * 2,5 is, krijg je 625 gram water in de lucht van de kamer ... en 41% wordt als droog genoeg beschouwd!
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 20/08/08, 10:20

Over dit:
Thuis is er te veel vocht in het huis (arm tot meer dan 120 jaar :D )
Met 21-graad in huis voelt het koud.
We willen de houtkachel aansteken die je zo goed verwarmt in de darmen.
Ik vraag me af of het verlagen van de hygrometrische graad met welk apparaat?, De oplossing zou zijn.
Mijn vader had een heel eenvoudig apparaat, dat het comfortniveau liet zien op basis van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Er waren geen batterijen, maar een haar dat, afhankelijk van de vochtigheid, groeide of langer werd en een actie op de indicatornaald had.
Dus ik wil een apparaat kopen dat de lucht droogt; maar ik weet niet welke :D
Het zou goedkoper zijn dan hout verbranden, maar Nuclear :D
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 20/08/08, 10:28

Ah luchtvochtigheid is de kanker van het oude huis (en ook moderne slecht gedaan ...) ...

In jouw geval zou je al moeten weten hoeveel% RH je bent ...

Na een oplossing: ontvochtigen ...

Er zijn verschillende mogelijke oplossingen, maar sommige zijn effectiever dan andere.

Doe onderzoek Ik denk dat we er al veel over gesproken hebben: het beste is om het probleem te bestrijden ... bij de bron (geen woordspeling bedoeld) ...
0 x
kariboe
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 29
Inschrijving: 05/07/08, 13:31




par kariboe » 20/08/08, 10:30

Het apparaat van je grootvader is eenvoudigweg een hygrometer, het vocht doet het haar rekken of intrekken, waardoor een naald op een wijzerplaat ontstaat. Het werkt erg goed en het is verrassend accuraat, ik had er een gemaakt met een lang paardenhaar en de dag dat ik een meer geavanceerde en elektronische kocht ik had de aangename verrassing dat de eerste reageerde zo fijn en met net zo veel precisie.
0 x
Matt113
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 344
Inschrijving: 22/05/08, 09:15




par Matt113 » 20/08/08, 10:41

lejustemilieu schreef:Over dit:
Thuis is er te veel vocht in het huis (arm tot meer dan 120 jaar :D )
Met 21-graad in huis voelt het koud.
We willen de houtkachel aansteken die je zo goed verwarmt in de darmen.
Ik vraag me af of het verlagen van de hygrometrische graad met welk apparaat?, De oplossing zou zijn.
Mijn vader had een heel eenvoudig apparaat, dat het comfortniveau liet zien op basis van de temperatuur en de luchtvochtigheid.
Er waren geen batterijen, maar een haar dat, afhankelijk van de vochtigheid, groeide of langer werd en een actie op de indicatornaald had.
Dus ik wil een apparaat kopen dat de lucht droogt; maar ik weet niet welke :D
Het zou goedkoper zijn dan hout verbranden, maar Nuclear :D


We zijn ook in een vrij oud huis en een beetje nat,
in de hal die enigszins verwarmd is, plaatsen we een rubson vochtvanger (ik geef toe dat het niet de meest ecologische is, maar aan de andere kant als het droger is, het verwarmt beter, dus olie-economie, dus een klein voordeel voor de ecologie : Mrgreen: )

Je moet ook je huis luchten.
0 x
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 20/08/08, 10:42

het beste is om het probleem te bestrijden ... bij de bron (geen woordspeling bedoeld) ...

:? Ik heb het geld niet ...
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)

Terug naar "Water injectie in de motoren: de montage en experimenteren"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 133-gasten