Mercedes 300TD experimenten Pantone

Bewerkingen en wijzigingen in de motoren, ervaringen, bevindingen en ideeën.
Avatar de l'utilisateur
zac
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 1446
Inschrijving: 06/05/05, 20:31
Plaats: piton st leu
x 2




par zac » 18/05/07, 11:55

welkom

Maak je geen zorgen Frisbyne, we zullen niet sterven : Lol: : Lol: : Lol:

@+
0 x
Zei de zebra, freeman (bedreigde ras)
Dit is niet omdat ik con Ik probeer niet om slimme dingen te doen.
frizebyne
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 10
Inschrijving: 17/03/06, 21:52




par frizebyne » 19/05/07, 01:27

Ik weet dat je niet kunt bijten maar soms vind ik de wereld een beetje...........
einde van de discussie
0 x
MichelM
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 411
Inschrijving: 14/02/05, 13:13
Plaats: 94 Val de Marne




par MichelM » 20/05/07, 16:04

welkom
De Mercedes heeft zich niet verplaatst, ik heb nog geen tijd gehad om naar een samenstel te zoeken en de spanningscurve van de K-sonde als functie van de temperatuur te vinden.
Vanochtend hoorde ik dat we de (nieuwe) BMW 118D presenteerden, best indrukwekkend om te zien dat ze nu 143PK halen uit een 2L turbodiesel met een gemiddeld verbruik van 4,7L (?), zeker bij een auto die aanzienlijk kleiner is dan de Mercedes 300TD die bijna twee keer zoveel verbruikte met een 2L turbo van 3PK ook, maar dan 143 jaar geleden. Het is niet waarschijnlijk dat ik dezelfde resultaten behaal met mijn waterdoping.
Maar uiteindelijk, omdat ze altijd proberen de prestaties te verbeteren, gaat deze technologische winst gedeeltelijk verloren. Ik kan me voorstellen dat een redelijke motor en auto (vermogen, gewicht) gemakkelijk terug zou moeten gaan naar minder dan 3 l/100 km. Aan de andere kant zou het qua betrouwbaarheid en vooral de kosten van onderdelen (injectiepomp, injectoren, computer, sondes etc...) niet meer hetzelfde moeten zijn, dat gezegd hebbende, de betrouwbaarheid van de 300 turbo D-serie 124 is geen goed voorbeeld.
Terugkomend op waterdoping tijdens mijn tests met de debietmeter, had ik alleen een winst (slechts 8%) opgemerkt bij bijvoorbeeld 120 km/u en geen enkele bij 80 km/u, dus ik vraag me af wat werkelijk de maximale winst onderweg is die wordt gegeven dat een groot deel van de reis met snelheidslimieten verloopt en dat de winst over het geheel genomen gemiddeld 11 tot 12% kan bedragen...
Om het verbruik te meten voordat ik probeer de traditionele flowmeter terug te plaatsen, wil ik graag een test doen met een piëzo-elektrische sonde voor het meten van de injectietijd, ik heb enkele aluminium onderdelen bewerkt om de vervorming van de buis te meten die naar een injector met sonde gaat. Ik heb het gevoel dat ik nog veel tijd ga doorbrengen met een onzeker resultaat!!
Michel
0 x
Avatar de l'utilisateur
RolCopter
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 08/03/06, 20:29
Plaats: Val d'Oise




par RolCopter » 20/05/07, 18:46

goedemorgen

door michel
vind de spanningscurve van de sonde K als functie van de temperatuur


Bij gebrek aan een curve vindt u aan het einde van deze documentatie een mooie tabel.

https://www.econologie.com/fichiers/partager/thermocouples.pdf
0 x
Minder verbruik is goed
Minder vervuiling is al een geweldig resultaat
MichelM
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 411
Inschrijving: 14/02/05, 13:13
Plaats: 94 Val de Marne




par MichelM » 20/05/07, 19:28

Hallo RolCopter
Dankjewel ! Het verschil tussen bijvoorbeeld 110 en 90°C is klein en de spanningen zijn ook erg laag, wat enige voorzorgsmaatregelen vergt... Alles wordt goed uitgelegd.
Michel
0 x
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 21/05/07, 04:55

Dag

Voor 90C = 3,682 mlv
Voor 110c = 4,509 mlv

Toen ik met thermokoppel werkte, was mijn reparatie
4 millivot. De temperatuur maakte me niets uit,
Ik merkte dat er een vrij grote fout is, afhankelijk van of de kruising onder de motorkap of in het passagierscompartiment wordt gemaakt, in ieder geval heeft de temperatuur op het knooppunt vooral invloed bij het meten van lage temperaturen.
Ik heb de keukenthermometer van IKEA gekocht, hij gaat maar tot 130 graden, je kunt de draden gemakkelijk verlengen, de foutmarge is klein, omdat ik dicht bij deze temperaturen werk, soms ga ik in eerste instantie dan onder de 130
Onlangs heb ik de luchtinlaat in de reactor vergroot en is het warmer aan de uitlaat? Ik moet het waterverbruik meten (geen meter het gaat slecht, ik ga het doen zoals op tractoren op tijd lopen,

Andre
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 21/05/07, 06:23

hi Andrew
De Ikea-sonde gaat tot maximaal 130°C, maar kan hij ook tegen hogere temperaturen zonder schade op te lopen?
0 x
MichelM
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 411
Inschrijving: 14/02/05, 13:13
Plaats: 94 Val de Marne




par MichelM » 21/05/07, 08:12

welkom
Waarschijnlijk zou het anders al HS zijn, de temperatuur moet al gestegen zijn tot ruim 130°C. De beschrijving van de thermometer geeft aan dat de kabel bestand is tegen 220°C als deze hetzelfde is.
:pijl: IKEA

Michel
0 x
Avatar de l'utilisateur
RolCopter
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 116
Inschrijving: 08/03/06, 20:29
Plaats: Val d'Oise

met welk doel?




par RolCopter » 21/05/07, 15:39

goedemorgen

door michel
Hallo RolCopter
Dankjewel ! Het verschil tussen bijvoorbeeld 110 en 90°C is klein en de spanningen zijn ook erg laag, wat enige voorzorgsmaatregelen vergt... Alles wordt goed uitgelegd.
Michel


Michel, hoe ben je van plan deze curve (deze waarden) te exploiteren, met welk doel precies?
0 x
Minder verbruik is goed

Minder vervuiling is al een geweldig resultaat
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 21/05/07, 21:10

Bedankt Michelm.
Mooi dus, want de sondes die ik gebruik voor koelkasten zijn moeilijk bestand tegen temperaturen boven de 130°C.
Het is gewoon een kwestie van de kwaliteit van de sonde.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Water injectie in de motoren: de montage en experimenteren"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 169-gasten