Gillier-pantone + LPG-gas

Bewerkingen en wijzigingen in de motoren, ervaringen, bevindingen en ideeën.
yael
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 02/02/10, 09:08
Plaats: Noord-Thailand

Gillier-pantone + LPG-gas




par yael » 04/02/10, 09:04

Mijn excuses bij voorbaat als de vraag al is gesteld, maar ik heb niets gevonden via de zoekmachine...
En dus is mijn vraag:
Kan waterdoping van het gillier-pantonne-type worden gebruikt op een voertuig dat op LPG rijdt?
Merci par avance.
Yael.
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 04/02/10, 11:09

: Mrgreen: Hallo en welkom yael.

Dit idee maakte ook deel uit van mijn projecten. : Arrowl:
Ik was best benieuwd hoe het eruit zou zien.
Ik heb een paar dubbele onderdelen voor een ombouw op een 2.2 saffraan indien uitgerust met LPG maar ik ben niet in de praktijk gegaan...
:? (gebrek aan tijd)
Aangezien ik steeds minder met deze auto rijd sinds ik elektrische voertuigen heb, zouden de testresultaten minder overtuigend zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839

Re: Gillier-pantone + LPG-gas




par Flytox » 04/02/10, 19:26

hallo jael
yael schreef: Kan waterdoping van het gillier-pantonne-type worden gebruikt op een voertuig dat op LPG rijdt?


Interessante vraag! 8)

Aannames:
Op het aspect winst in vervuiling moet het minder spectaculair zijn dan op een oude diesel. : Mrgreen:
Het mengsel is 'homogeen' en creëert zeer weinig originele deeltjes.

Voor onverbrande materie en CO moet de dosering van de hoeveelheid damp net zo nauwkeurig zijn als bij Gillier Pantone-benzine, vooral rekening houdend met mogelijke ontstekingsfouten.

Voor NOx zou dit moeten verbeteren.

Wat het verbruik betreft, met een homogeen gasmengsel??? De micro-explosies van waterdruppeltjes zullen geen gasdruppeltjes splijten... De ontstekings-/verbrandingstijd kan ook veranderen, maar het valt nog te bezien of dit gunstig is.
Gebruikelijke conclusie, je moet het proberen : Mrgreen:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 04/02/10, 19:29

Het zou beter moeten werken op een LPG dan op een diesel...zolang het gereguleerd is.

De verbrandingstemperatuur van LPG is (iets) hoger dan die van benzine en die is hoger dan die van diesel. De kamertemperatuur is echter duidelijk een van de belangrijkste parameters voor de effectiviteit van waterdoping in motoren. Dus ja op LPG werkt het prima...mits je de injectie aanpast.

Zonder regulering heeft doping met water geen zin... er kan geen effectiviteit worden waargenomen. Op een diesel wordt het geregeld door het ontwerp van de injectiepompen (het regelt min of meer goed + variabele belasting = verklaring voor de ongelijkheid van de resultaten) maar niet op een ontstekingsmotor... dus je moet spelen met de instellingen van de motor.'injectie...

Met andere woorden: om waterdoping te laten werken op een LPG, moet je je motor leegmaken ... idealiter door een kaart opnieuw te maken ... maar dat is moeilijk om te doen ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 04/02/10, 20:19

... dus je moet spelen met de injectie-instellingen ...

Met andere woorden: om waterdoping te laten werken op een LPG, moet je je motor leegmaken ... idealiter door een kaart opnieuw te maken ... maar dat is moeilijk om te doen ...


Moeilijk inderdaad, het is noodzakelijk om de informatie die de injectiebox bereikt te misleiden. Zoals hem laten denken dat het erg heet is, of dat de druk in het inlaatspruitstuk lager is. Dit alles met de lambdasonde die zijn eigen terugkoppeling maakt in de regellus. We kunnen ook de reactie van de lambdasonde misleiden...

Het is altijd hetzelfde, op oude machines met weinig of geen elektronica is er manoeuvreerruimte ... op recente machines voor vloeistofinjectie enz ... de moeilijkheidsgraad neemt zeer aanzienlijk toe : Cry:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 04/02/10, 21:11

:pijl: Mijn LPG auto's (ik heb er nog maar één over) waren allemaal voorzien van meerpunts gasfase LPG injectie (EGI van NECAM KOLTEC). De passieve injectoren zijn aangebracht op de inlaatpijp op hetzelfde niveau als de benzine-injectoren, vlakbij de kapellen.
De LPG-injectieregeling gebruikt een speciale kaart voor elk automodel.
De LPG-computer werkt ter informatie met de inlaatdruk, de stand van de gasklep, het motortoerental en de lambdasonde.

Hij heeft echter "zelf-adaptieve" vermogens. Hetzelfde geldt voor de benzinecomputer die wordt "geëmuleerd". In de LPG-modus schakelt een emulatorbox de injectoruitgangen van de benzine-ECU om in chokes, waardoor de benzine-ECU denkt dat hij de injectie blijft regelen, en dus blijft de benzine-ECU de rest van de werking van de motor regelen (ontsteking, stationairregeling , bediening van accessoires zoals airconditioning enz.)

Dus ik stelde mezelf niet echt de vraag om de LPG-instellingen te wijzigen met een Gillier-Pantone-doping...

Mijn grootste zorg was hoe de Pantone-gassen te doseren. :?
Mezelf verliezend in vermoedens, drong ik niet verder aan... :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 04/02/10, 22:07

Hallo Citro
Citro schreef:De LPG-injectieregeling gebruikt een speciale kaart voor elk automodel.
De LPG-computer werkt ter informatie met de inlaatdruk, de stand van de gasklep, het motortoerental en de lambdasonde.

Hij heeft echter vermogens "zelfaanpassing".
Dus ik stelde mezelf niet echt de vraag om de LPG-instellingen te wijzigen met een Gillier-Pantone-doping...


Juist deze "zichzelf aanpassende" vermogens stellen ons in staat om te werken zonder de cartografie of de elektronica aan te passen.
Een GVI + een reactor die alleen met water wordt gevoed (geen toevoeging van secundaire lucht) mag de rijkdom voor de toelating niet verstoren zolang de aankomst van stoom stroomafwaarts van de verschillende sensoren gebeurt (temperatuur indien aanwezig en inlaatdruk).

Daarna kan je altijd proberen het mengsel te verdunnen door lucht aan te brengen via de Gillier Pantone. (Ik ben bang dat de setting zonder regulering scherp zal worden, zoals Christophe zei).
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.

[Eugène Ionesco]

http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 04/02/10, 22:32

Hallo Flytox
Flytox schreef:Juist deze "zichzelf aanpassende" vermogens stellen ons in staat om te werken zonder de cartografie of de elektronica aan te passen.
Een GVI + een reactor die alleen met water wordt gevoed (geen toevoeging van secundaire lucht) mag de rijkdom voor de toelating niet verstoren zolang de aankomst van stoom stroomafwaarts van de verschillende sensoren gebeurt (temperatuur indien aanwezig en inlaatdruk).

Daarna kan je altijd proberen het mengsel te verdunnen door lucht aan te brengen via de Gillier Pantone. (Ik ben bang dat de setting zonder regulering scherp zal worden, zoals Christophe zei).
Hoe dan ook, dit project staat niet meer in de wachtrij. :?
0 x
yael
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 02/02/10, 09:08
Plaats: Noord-Thailand

Gillier pantone op benzine.




par yael » 09/02/10, 08:34

Nou we zien dat je het volgt, het maakt me blij!!! Ik ontmoet niet veel pantonisten hier in Thailand, hoewel waterstofkits zich beginnen te ontwikkelen, maar toch voor 400 euro!!!
Het lijkt er daarom op dat het niet echt de moeite waard is om Gillier-Pantone en GPL te combineren.
Op het andere voertuig ga ik nog verder met de montage: 1400 cc benzine met carburateur, heel simpel (4L motortype) in de hoop dat de aanpassingen niet onmogelijk zullen zijn.
al uw advies is welkom.
De monteurs zijn het uitlaatspruitstuk aan het aanpassen, ik heb gepland om de 4 uitlaten te groeperen in een van de motorblokuitlaten en de reactor er in het midden doorheen te leiden (deze zou dus warm moeten zijn en heel dicht bij de carburateur)...Voor de lucht/water mengseltoevoer naar de reactor, ik had gedacht aan een 125 cc motorfiets carburateur gevoed met water door zwaartekracht uit een tank en verbonden met de andere carburateur via een kabel (dus door het pedaal in te drukken zou ik tegelijkertijd op de twee carburatoren werken) om zeg het simpel. ...hoe moet ik naar uw mening de rijkdom van het mengsel van de kleine koolhydraten, rijk aan water of weinig aanpassen ???
bijgevoegde foto van de motor indien nodig...
https://www.econologie.info/share/partag ... 3xS1uJ.jpg
0 x
Waar is een weg daar naartoe.
Of er is een wil, er is een pad.
Andre
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 3787
Inschrijving: 17/03/05, 02:35
x 12




par Andre » 12/02/10, 20:39

Dag
De monteurs zijn het uitlaatspruitstuk aan het aanpassen, ik heb gepland om de 4 uitlaten te groeperen in een van de motorblokuitlaten en de reactor er in het midden doorheen te leiden (deze zou dus warm moeten zijn en heel dicht bij de carburateur)...Voor de lucht/water mengseltoevoer naar de reactor, ik had gedacht aan een 125 cc motorfiets carburateur gevoed met water door zwaartekracht uit een tank en verbonden met de andere carburateur via een kabel (dus door het pedaal in te drukken zou ik tegelijkertijd op de twee carburatoren werken) om zeg het simpel. ...hoe moet ik naar uw mening de rijkdom van het mengsel van de kleine koolhydraten, rijk aan water of weinig aanpassen ???


De constructie van de reactor levert geen problemen op als deze ongeveer overeenkomt met de afmetingen (tenminste luchtspleet reactorstaaf)
Wat een probleem zal vormen bij een motor met een gasklep voor het gaspedaal, is welke plaats past u in de motor boven of onder de gasklep?
Boven laag vacuüm bij lage snelheid onder hoog vacuüm bij inactiviteit, dus de besturing is compleet anders.
Als je de optie boven de vlinder neemt, vergeet dan je idee van een carburateur..
Een bubbler of een GV heeft de voorkeur
Voor stoomregeling is het niet zo delicaat, maakt het functioneel bij 100 km / u, het zal nog steeds redelijk functioneel zijn bij 70 km / u en 120 km / u..
Voordat u aan de rijkdom werkt, moet u het systeem zo laten werken dat het iets minder dan 0,5 liter water per 100 km verbruikt, gezien het motorvermogen, een kleine klep aan de uitlaat van de bubbler plannen om het waterverbruik te verminderen en aan te passen.
Voor de propaanmotor heb ik geen ervaring met waterdoping op deze motoren..

Andre
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Water injectie in de motoren: de montage en experimenteren"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 248-gasten